Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omakotitalo - tuo haluttu asumisen ylin taso ja yhä useammalla vain haaveeksi.

Asumisen ylin taso
04.09.2019 |

http://www.pientaloteollisuus.fi/fin/tietoa-toimialasta/tutkittua-tieto…

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ymparisto/tutkimus-suomalainen-asuu…

https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/a439a5db-2e04-4264-96e1-4ec…

Useat tutkimukset ja kyselyt osoittavat, että omakotitalo on edelleen suomalaisten unelma, mutta yhä useammalla se jää vain ikuiseksi haaveeksi.

Omakotitalotason asumisesta on tullut varsinkin Etelä-Suomessa rikkaiden etuoikeus, suorastaan jo statussymboli. Omakotitalo kertoo, että sen omistajalla on maksukykyä keskimääräistä selvästi enemmän.

Valitettavasti omakotitalojen suuri haluttavuus kasvukeskuksissa on nostanut hinnat yhä useamman ulottumattomiin ja näin yhä harvempi pääsee nousemaan asumisen ylimmälle tasolle.

Toisaalta tämä taas nostaa asumisen tasoa, kun tietyt sosiaaliluokkaan kuuluvat häiriötekijät jäävät pois.

Myös kateus nostaa päätään ja siksi monet omakotitalottomat eivät halua myöntää, että heidänkin unelma on tietysti oikea omakotitalo.

Eli näin on kiistattomasti osoitettu, että suomalainen ei kuulu lähiön betonikuutioon kuin apina häkkiinsä. Piste.

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä täältä Ullanlinnasta :)

Vierailija
2/66 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma unelmani on kerrostaloasunto ja kesämökki. Kesät asua mökillä, mutta muuten kerrostalossa. Olisi niin unelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin kartanon Connecticutista. Ja 500 neliön loft asunnon New Yorkista.

Vierailija
4/66 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin haluaisin asua linnassa. Omakotitalo on jokaiselle mahdollinen.

Vierailija
5/66 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kyllä riittää kerrostaloasunto. Arvostan aikaa niin paljon, että en halua tuhlata sitä pihatöihin.

Vierailija
6/66 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan järkevä ihminen enää halua omakotitaloon, paitsi ehkä ne joilla ei ole mitään käsitystä omakotiasumisen realiteeteista vaan ainoastaan typeriä ruusunpunaisia unelmia.

Vierailija
7/66 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin kovasti joskus saavani HEKAn kaksion Jakomäestä, Kontulasta, Kivikosta tms. Ei väliä mistä. En kaipaa mitään muuta kuin asuntoa! Sellaista, jonka vuokran pystyn itse maksamaan. HEKA ei sitä ole vielä kymmenien vuosien aikana tarjonnut kertaakaan. Miksi yksinäiset hakijat eivät pärjää edes siinä 'asuntoarvonnassa'? :(

Vierailija
8/66 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri rakennutimme isohkon uuden omakotitalon maakuntakeskukseen, 350ke. Ei tämä mikään asumisen ylin taso ole. Tällä rahalla saa korsosta kerrostaloneliön.

Asumisen ylin taso on iso 6h+k Jugendkerrostalosta katajanokalta... siinä tiadetaan puhua jo yli miljoonasta..

Vierailija
9/66 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerrostaloasuja henkeen ja vereen. :) En muuttaisi omakotitaloon vaikka saisin sellaisen ilmaiseksi.

Vierailija
10/66 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kerrostaloasuja henkeen ja vereen. :) En muuttaisi omakotitaloon vaikka saisin sellaisen ilmaiseksi.

Sama. Jos pitäisi maksaa kaikki laskut ja korjaukset itse, niin en ottaisi omakotitaloa edes ilmaiseksi, ainakaan mitään viittä vuotta vanhempaa tai vähänkään isommalla pihalla varustettua.

Vierailija
11/66 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vanha omakotitalo joita jotkut kutsuvat rintamamiestaloiksi. Mikään hieno mahtava kivitalo tämä ei ole vaan ruppainen mökkipahanrn. Ihan paras paikka asua ikinä. Ja vaikka asummekin kaupunginlaidalla niin tässä on meille kesämökkiäkin omiin tarpeisiin. Eihän se jokaisen juttu ole ja elämäntilanne vaikuttaa mikä on hyvä. Olen asunut muös kerrostalossa ja rivitalossa mutta tämä on tähän mennessö paras.

Vierailija
12/66 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä elämän vaiheessani en osaa saati kykene olemaan yhdellekään omakotiasujalle erityisen kateellinen. Miksi olisin? - Omakotiasuminen vaaii ja edellyttää asukkaalta usein hyvässä ja pahassa huomatvasti enemmän aktiivisuutta ja toimeliaisuutta kuin monessa muussa tavassa asua ja elää. Kun arki on muutenkin hektistä ja kiireistä, niin miksi ottaisin vastuulleni omakotitalon askareet ja velvoitteet?   

Vierailija
13/66 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan järkevä ihminen enää halua omakotitaloon, paitsi ehkä ne joilla ei ole mitään käsitystä omakotiasumisen realiteeteista vaan ainoastaan typeriä ruusunpunaisia unelmia.

Kyllä minä ainakin haluan asua okt. Kasvatan koiria yhden pentueen vuodessa ja melko mahdotonta olisi jos ei olisi Okt. Myös autotalli ja varasto on hyvät olla kun harrastetaan niin paljon kaikenlaista. Isossa talossa myös kaikilla omat huoneet.

Aidattu pihakin on kätevä niin koirat voi olla ulkona aamusta iltaan.

Vierailija
14/66 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka omakotiasumisesta pitäisikin, niin sijoituksena omakotitalo on umpisurkea, koska niiden kysyntä laskee koko ajan ja romahtaa täysin 5-10 vuoden sisällä. X-sukupolvi oli viimeinen, josta osaa vielä saattaa omakotiasuminen kiinnostaa edes hieman ja kyseisestäkin sukupolvesta iso osa on jo ehtinyt kokeilla sitä ja tajuaa haluavansa elämänlaatua työleirin sijaan.

Vierailija
15/66 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintamamiestalot on ihan parhaita lapsi ja eläin perheille

Vierailija
16/66 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa jo kouluissa lapsista ketkä asuu kerrostalossa ja ketkä omiksissa.Järkyttävä tasoero ja käyttäytyminen on eri planeeetoilta.Apinahäkki,itsemurha kuutio niin osuvaa :)

Vierailija
17/66 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein huomion.Ylipaino ja kerrostalo korreloi hyvin keskenään

Vierailija
18/66 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap puhut asiaa. Suomalainen kateus näkyy tässäkin keskustelussa. Ei edes ilmatteeks otettais no ja paskat kuka tahansa ottaisi ilmaisen kodin vaikka saisi sen kerrostalosta, omakotitalot ovat edelleen maksukykyisten asumismuoto.

Vierailija
19/66 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintamamiestalot on ihan parhaita lapsi ja eläin perheille

😂

Vierailija
20/66 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskit asuvat kerrostaloissa kun eivät jaksa tehdä pihatöitä tai kävellä edes rappusia ylös niin useasti kuin omakotitalossa pitäisi