Miksei naisista tehdä elämänkertaelokuvia?
Ja miksi omakin ajatus naisena on ensimmäisenä että "kukahan sellaista katsoisi". Kaikenlaisista rellestävistä ja pettävistä alkoholistimuusikoista tehdään ihannoivia elokuvia, ilmeisesti ne sitten kansaa kiinnostavat. ELokuvat tehdään ensin ajatellen että kiinnostaako miehiä, sitten saatetaan ajatella että naiskatsojat tulevat siinä sivussa.
Kommentit (60)
Janis Joplinista on tekeillä elokuva. Karen Carpenterista on tehty ainakin yksi.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuista päätellen paikalla on vain laiskoja naukujia. Jos haluat jotain tehtävän, aloita sen tekeminen itse.
Mitä tulee Suomen tilanteeseen noin muuten... kuka suomalainen nainen on elänyt niin kiinnostavan elämän, että siitä saa kiinnostavan elokuvan aikaan? Joku Tove Jansson ehkä(?) Pääosin on aika hiljaista. Johtuisiko siitä?
Maria Åkerblom tulee ensimmäisenä mieleen. Hänestähän ilmestyykin tänä syksynä elokuva. Yhtäkään kiinnostavan elämän elänyttä suomalaista miestä ei tule mieleeni.
Marie Curie. Whitney Houston. Jackie Onassis.
totutus on se, että naiset nyt on enimmäkseen tylsiä...
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuista päätellen paikalla on vain laiskoja naukujia. Jos haluat jotain tehtävän, aloita sen tekeminen itse.
Mitä tulee Suomen tilanteeseen noin muuten... kuka suomalainen nainen on elänyt niin kiinnostavan elämän, että siitä saa kiinnostavan elokuvan aikaan? Joku Tove Jansson ehkä(?) Pääosin on aika hiljaista. Johtuisiko siitä?
Yläpeukuista päätellen tämä ketju on linkitetty jonnekin (mihinköhän...) toiselle palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Mv-sivustoa lukeva voi noinkin luulla.
Katsopa noita vinkkejä ⬆️
Lisäisin pari: presidentti Tarja Halonen, Kaarina Maununtytär, turkulainen Ruotsin valtakunnan kuningatar, genetiikan uranuurtaja Leena Palotie, Vihreiden veteraanipoliitikko Heidi Hautala, poliisi Heidi Foxell, Fredrika Runeberg, miestään lahjakkaampi kirjailija, suurperheen äiti ja yrittäjä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mv-sivustoa lukeva voi noinkin luulla.
Katsopa noita vinkkejä ⬆️
Lisäisin pari: presidentti Tarja Halonen, Kaarina Maununtytär, turkulainen Ruotsin valtakunnan kuningatar, genetiikan uranuurtaja Leena Palotie, Vihreiden veteraanipoliitikko Heidi Hautala, poliisi Heidi Foxell, Fredrika Runeberg, miestään lahjakkaampi kirjailija, suurperheen äiti ja yrittäjä jne.
Ei kaikista merkkihenkilöistä saa tehtyä kaupallista elokuvaa.
Niin, siis SUOMESSA ei tehdä, muualla kyllä.
Suomalaiset naisethan ovat keskimäärin hyvin epänaisellisia maskuliinisuuden ja miehuuden ihannoijia jotka fanittavat jotain kaikenmaailman Jere Karalahtia ja Vesku Loireja tai muita vastaavia perhettä ja läheisiä huonosti kohtelevia ”äijiä” ja haukkuvat varmuuden vuoksi kaikki julkisuudessa olevat naiset, eli en ihmettele ettei suomalaisille naisille tehdä mitään omaa, kun Suomessa ei ole mitään naisten kulttuuria vaan koko surkea kulttuurimme on läpimaskuliininen ja miehille tehty kyhäelmä jossa kaikki voi huonosti.
Eli en AP ihmettele, että sinulla on tuollainen luulo!
Oletko itsekin sellainen lätkää katsova miesnainen joka ei edes huomaa muuta kuin ultramaskuliiniset asiat?
Itse en ole yleensä kiinnostunut miesten elämänkertaelokuvista, mutta muutamien naisten kyllä.
Esim. Franca Sozzanin elämänkertaelokuva ”Chaos and Creation” on aivan lempparini, kuten myös Iris Apfelin elämänkertaelokuva ”Iris”.
Tykkäsin myös Amy Winehousen, Lady Gagan, Joan Didionin ja Whitney Houstonin elämänkertaelokuvista.
Sanoisin, että maailma on täynnä tarinoita naisista - kaikki ei vain arvosta niitä. Sitä voi miettiä vaikka hiljaa mielessään, miksi ei arvosta.
Onko kenties aivotoiminnaltaan miehen kylkiluusta tehty fanityttö, jolla ei ole mitään omaa?
Ei kukaan pakota fanittamaan vain miehiä, se on oma valintanne.
Minä olen sitten varmaan erehynyt pitämään Margaret Thatcheriaa, Armi Ratiaa ja Agatha Chrisiietä, Helen Kelleriä, Eva "Evita" Peronia, Minna Canthia Amy Winehousea naisina .... - Nämä kaikki "äijätkö" sitten ttuli äkkisleään mieleeni naiselämänkeraelokuvista joita olen nähnyt ja joista useimmista olen pitänyt.
Sinkkumies
No noista ainoastaan Thatcher ja Christie ovat ainoat jotka nyt ovat jotakin aikaan saaneet, eikä kumpikaan silti mitenkään erityisen kiinnostava. Joten huooh.
Hyviä huomioita ja hyvä aloitus!
Mutta muistattehan, että elämäkerta-sanassa ei ole n-kirjainta.
Koska naisohjaajia ja -käsikirjoittajia on niin vähän. Tehkää itse jos kiinnostaa. Meitä miehiä kiinnostaa enemmän miesten teot.
Vierailija kirjoitti:
Koska naisohjaajia ja -käsikirjoittajia on niin vähän. Tehkää itse jos kiinnostaa. Meitä miehiä kiinnostaa enemmän miesten teot.
Puhu vain omasta puolestasi. Jos Marie Curie, Amelia Earhart, Margaret Thatcher, Orleansin neitsyt, Katariina Suuri, Virginia Woolf, Kleopatra, Minnc Canth, Miina Sillanpää jne. jne. ei ole kiinnostavia, kannattaa ehkä miettiä omaa käsityskykyään ja sen rajoja.
Siitä vain ottamaan yrittäjänriskiä ja perustamaan elokuvayhtiötä. Kukaan ei estä näin toimimasta vapaassa maassa.
Voitte tuutata markkinoille niin paljon naisista kertovia elokuvia kuin rahkeet riittää ja näin ongelmanne on ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Siitä vain ottamaan yrittäjänriskiä ja perustamaan elokuvayhtiötä. Kukaan ei estä näin toimimasta vapaassa maassa.
Voitte tuutata markkinoille niin paljon naisista kertovia elokuvia kuin rahkeet riittää ja näin ongelmanne on ratkaistu.
Aivan kuin minä olisin aloituksessa vaatinut että kaikkien on alettava tekemään näitä elokuvia. Pohdin vain että _miksi_ on tämä nykytilanne. Sinun viestisi ei paljon avannut tätä sinun ajatusmaailmaa koskien asiaa, vaan oli täysin pointtia vailla oleva hyökkäysviesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kuin minä olisin aloituksessa vaatinut että kaikkien on alettava tekemään näitä elokuvia. Pohdin vain että _miksi_ on tämä nykytilanne. Sinun viestisi ei paljon avannut tätä sinun ajatusmaailmaa koskien asiaa, vaan oli täysin pointtia vailla oleva hyökkäysviesti.
Taitaa olla Suomessakin niin, että suurin osa elokuvayhtiöistä on miesten perustamia ja omistamia. Ehkäpä miesomistajat keskimäärin suosivat miehistä kertovia elokuvia enemmän ja kokevat ne paremmiksi tuotteiksi markkinoille.
Naisten totaalinen passiivisuus elokuvayhtiöiden perustajissa saattaa olla hyvinkin yksi selitys nykytilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla Suomessakin niin, että suurin osa elokuvayhtiöistä on miesten perustamia ja omistamia. Ehkäpä miesomistajat keskimäärin suosivat miehistä kertovia elokuvia enemmän ja kokevat ne paremmiksi tuotteiksi markkinoille.
Naisten totaalinen passiivisuus elokuvayhtiöiden perustajissa saattaa olla hyvinkin yksi selitys nykytilanteeseen.
Varmasti onkin, ja aivan ymmärrettävää että jos tekijät ovat miehiä, on myös tuotokset enemmän miehiä koskettavia.
Itse en koe paloa elokuva-alalle ja koko elokuvateollisuus vähän kuvottaa, mutta voihan niitä valintoja tehdä ilman suoraa panostakin.
Itse esim. katson lähinnä naisista kertovia elokuvia, eli ”äänestän” kulutuskäyttäytymiselläni tässä(kin) asiassa.
Piti lisätä vielä, että sivusta eli en ole ap
T: edellinen
Marie Antoinettesta on lukuisia elokuvia. Kleopatrasta samoin.