Miksi Suomalaisilla naisilla on niin leveät lantiot?
Tätä olen pähkäillyt paljon. Maailmalla matkaillessa ja eri maita nähneenä en ole havainnut tätä. Onko biologeja paikalla?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Pohjoisilla kansoilla on tyypillisesti aika roteva ruumiinrakenne. Siihen on epäilemättä biologiset syyt. Eivätpä täällä miehetkään mitään pajunvitsoja ole.
Pallo on kylmissä olosuhteissa lämpötalouden kannalta optimaalisin muoto, koska siinä (lämpöä hukkaavan) pinta-alan suhde tilavuuteen on pienin. Kuumassa ympäristössä tilanne on päinvastoin koska lämmön tehokas "hukkaaminen" onkin elinehto. Siksi napapiirin lähellä tuppaa asumaan persjalkaista, rotevaa porukkaa ja päiväntasaajalla pitkä- ja ohutraajaisia. Pätee vielä selkeämmin eläimiin kuin ihmisiin.
Johtuu siitä kun suomalaisilla miehillä on jo syntyessään iso pää.
PS. Isopäisyys ei korreloi älyn kanssa. Pikemminkin se on merkki primitiivisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnonvalinta. Kapealantioiset ovat kuolleet synnytyksiin tai eivät päässeet lisääntymään ollenkaan.
Lantion ulkomitoista ei voi päätellä luiden sisåmittoja. Ne sisämitat on ne joilla on merkitystä.
Kudos antaa periksi ja repeåä jos ei muuten mahdu.Ulko ja sisämitat kuitenkin korreloivat keskenään ja liialliseen repeämiseen voi kuolla.
Synnytyslääkärin mukaan naisen lantion ulkomitasta ei voi päätellä sisämittoja. Yleensä kuitenkin pitkillä naisilla on synnytystä ajatellen hyvin tilaa, mutta ei aina. Äitini meinasi kuolla päälle 2kg vauvaa synnyttäessä, koska tilaa ei vain ollut. Lääkäri ei meinannut uskoa sitä, koska "kyllähän pitkällä naisella tilaa on". No eipä ollut ja asia todettiin sitten synnytyksen jälkeen.
Geenit. Hoikempana (olin ihannepainossa tai vähän alle) jouduin ostaan housuja jotka oli vyötäröltä reiluja, mutta pienemmät ei sopinu lantiolta päälle. Nyt hieman yli ihannepainoisena on vyötärö ja lantio samaa housukokoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjoisilla kansoilla on tyypillisesti aika roteva ruumiinrakenne. Siihen on epäilemättä biologiset syyt. Eivätpä täällä miehetkään mitään pajunvitsoja ole.
Pallo on kylmissä olosuhteissa lämpötalouden kannalta optimaalisin muoto, koska siinä (lämpöä hukkaavan) pinta-alan suhde tilavuuteen on pienin. Kuumassa ympäristössä tilanne on päinvastoin koska lämmön tehokas "hukkaaminen" onkin elinehto. Siksi napapiirin lähellä tuppaa asumaan persjalkaista, rotevaa porukkaa ja päiväntasaajalla pitkä- ja ohutraajaisia. Pätee vielä selkeämmin eläimiin kuin ihmisiin.
Joo, näin ohutraajaisesta suvusta tulevana olen aina ihmetellyt ihmisten niukkaa talvipukeutumista. Itse tarvitsen välttämättä ne pitkät kalsarit.
Olisikin! Leveä lantio on kaunis ja naisellinen, koska yleensä se tarkoittaa myös vyötäröä. Lihavuus ja iso takapuoli ovat sitten asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Koska evoluutio. Kaskiviljely ym askareet on johtaneet persjalkaiseen vartalotyyppiin. Esim tarve pysyä tukevasti pystyssä henkilön siirrellessä kiviä ym.
Persjalkainen eri kuin leveälanteinen.
Samasta syystä kuin suomalaisilla miehillä on leveät lantiot. Perintönä leveä rakenne.
Mulla on kapea lantio. Se tarkoittaa että rasva kerääntyy vyötärölle ja olen ns. tasapaksua mallia. Sitäkö ap hakee? En usko.