Miksi Suomalaisilla naisilla on niin leveät lantiot?
Tätä olen pähkäillyt paljon. Maailmalla matkaillessa ja eri maita nähneenä en ole havainnut tätä. Onko biologeja paikalla?
Kommentit (89)
Suomalaisilla naisilla on hyvin kehittynyt lantio, koska he ovat hyvin isänmaallisia. Siitä merkkinä on mahdollisimman lähellä synnyinmaan kamaraa oleva painopiste.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla ja yleensäkin Pohjoismaisilla naisilla on isot rinnat (tutkitusti), lantiot (luustoa jos mietitään) tuskin on kovinkaan leveät, varsinkin kun osalla suomalaisista on inuiteettigeenejä. Oletko koskaan nähnyt aasialaista leveällä lantiolla ilman ylipainoa?
Inuiteetti?
Mulla on kapea, tasainen lantio, saman mallinen kuin 10-vuotiaalla pikkupojalla.
Lantion sisämitat olivat suorastaan niin valtavat, että lääkäri ihan ihmetteli. Jouduttiin kuvaamaan lantio magneettikuvalla lapsen ison koon takia. Synnytin poikkeuksellisen isokokoisen lapsen ongelmitta.
Ulospäin synnyttäjän lantiolta näyttävä voi olla sellainen, että sieltä ei saa pientäkään vauvaa ulos ilman sektiota.
Ei ole lantion koolla mitään väliä. Puolisoni myös rakastaa minua ihmisenä, eikä lantion perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kapea, tasainen lantio, saman mallinen kuin 10-vuotiaalla pikkupojalla.
Lantion sisämitat olivat suorastaan niin valtavat, että lääkäri ihan ihmetteli. Jouduttiin kuvaamaan lantio magneettikuvalla lapsen ison koon takia. Synnytin poikkeuksellisen isokokoisen lapsen ongelmitta.
Ulospäin synnyttäjän lantiolta näyttävä voi olla sellainen, että sieltä ei saa pientäkään vauvaa ulos ilman sektiota.
Ei ole lantion koolla mitään väliä. Puolisoni myös rakastaa minua ihmisenä, eikä lantion perusteella.
Joskus jostain luin, että ulospäin leveä lantio on usein myös sisäänpäin leveä, eli se putki, josta vauvan pitäisi mahtua, jää lopulta kuitenkin pieneksi.
Ja tosiaan sen putken pitäisi olla pyöreä. Eli synnyttämisen kannalta parempi, että lantio on leveyssuunnassa kapea ja pylly/häpyluu korkea, kuin että lantio on leveä ja pylly litteä.
Aasialaisilla naisilla taitaa olla hieman vähemmän synnytyskomplikaatioita kuin eurooppalaisilla, tosin vauvatkin lienevät sirompia.
Oman lapseni päänympärys oli 38,5 senttiä, ja tuli vielä käsi poskella. Sairaalassa ihmeteltiin kun pää oli kauniin pyöreä heti syntymän jälkeen. Ihan suomalainen olen, ja pyllyni on pikemminkin korkea kuin leveä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus jostain luin, että ulospäin leveä lantio on usein myös sisäänpäin leveä, eli se putki, josta vauvan pitäisi mahtua, jää lopulta kuitenkin pieneksi.
Ja tosiaan sen putken pitäisi olla pyöreä. Eli synnyttämisen kannalta parempi, että lantio on leveyssuunnassa kapea ja pylly/häpyluu korkea, kuin että lantio on leveä ja pylly litteä.
Aasialaisilla naisilla taitaa olla hieman vähemmän synnytyskomplikaatioita kuin eurooppalaisilla, tosin vauvatkin lienevät sirompia.
Oman lapseni päänympärys oli 38,5 senttiä, ja tuli vielä käsi poskella. Sairaalassa ihmeteltiin kun pää oli kauniin pyöreä heti syntymän jälkeen. Ihan suomalainen olen, ja pyllyni on pikemminkin korkea kuin leveä.
Mullakaan ei ollut mitään ongelmia synnyttää yli 4 kg vauvaa vaikka lantio on silminnähden kapea. Se on myös suora ja korkea, joten varmaan nuo on ne avainsanat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakaan ei ollut mitään ongelmia synnyttää yli 4 kg vauvaa vaikka lantio on silminnähden kapea. Se on myös suora ja korkea, joten varmaan nuo on ne avainsanat?
Itselläni on levenevä lantio, tosin myös leveät hartiat, suuret rinnat ja olen roteva rakenteeltani. Bussissa sama ongelma, mitä muut ovat täällä kertoneet, hartiat pitää painaa melkein ikkunalasiin kiinni, että joten kuten mahtuisivat, kun toinen istuu vieressä. Isäni oli tavallista rotevampi suomalainen mies ja äitinikään ei ollut siro. No pyllyni ei ole korkea, melko litteä pikemminkin, vaikka lantio aika leveä (vähän isompi takapuoli saisi olla, muttei mikään jättipylly, en pidä niistä). Ei ole ollut ongelmia synnyttää yli 4 kg vauvoja. Lantioni sisämitat ovat kuulemma keskikokoisen naisen luokkaa (olen 170 cm).
En oo nähnyt. Italialaisilla ym on, sun pitäisi nähdä niitä. Suomalaisilla on usein kapea lantio ja iso maha.
Että ne sopis yhteen suomalaisten miesten ihrojen kanssa..
Suomalaiset poikavauvat ovat rotevia. Pitää olla sen kokoinen lantio että sellaisen pystyy synnyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Hevonen tietää kun on iso pää. Entä se 130 Ikonen lyhyt läskiperse????
Kuka on se Ikonen?
Heheh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnonvalinta. Kapealantioiset ovat kuolleet synnytyksiin tai eivät päässeet lisääntymään ollenkaan.
Se on SISÄLANTIO mikä vaikuttaa synnytykseen, eikä ulkoneva lantio! Ei voi päätellä aina ulkolantiosta miten säluut on yhdessä sisälantiossa.
Kyllä ne korreloivat.
Tykkään leveälantioisista naisista :)
Ap provoilee eikä ole mikään matkailija tai ei tekisi näin tyhmää aloitusta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo meikäläisenkin alaosa aika karsea. 84 senttiä ympärysmittaa leveimmältä kohdalta näin 175 sentin pituudella on kyllä suorastaan massiivinen.
Ratkaisu saattaa kuitenkin löytyä ihan luonnonvalinnasta, kas kun valtaosa xy-kromosomisista alitajuisesti suosii tietyllä tavalla leveää lantiota naisella. Ihan puhtaasti biologian vuoksi, sillä jokin primitiivinen osa meistä tulkitsee sen suvunjatkamisen kannalta positiiviseksi piirteeksi. Tässä kohden joku evoluutiobiologi olisi kylläkin parempi vastaamaan, minä olen enemmänkin ekologiaan perehtynyt koulutukseltani. Kulttuuri -varsinkin pitkään ulkoisilta vaikutteita suojassa ollut- on saattanut tietyillä alueilla suosia ihmiskehossa toisenlaisia piirteitä ja luoda omanlaisensa kauneuskäsityksen, minkä vuoksi esim. Aasian maissa ihannoidaan hoikkuutta eri tavalla.
Kunnon humble brag
Ihmisen ominaisuuksista puhuttaessa ja ulkonäköä arvosteltaessa kannattaisi kiinnittää huomiota enemmän siihen, mitä on korvien välissä. Sitä puolta voi myös itse vähän kehittää, toisin kuin lantionsa leveyttä tai kapeutta.
Suomalaiset naiset on vaan läskejä. Ja nykyään jo ihan nuoresta. Karsean näköistä ja vielä todella epäterveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset naiset on vaan läskejä. Ja nykyään jo ihan nuoresta. Karsean näköistä ja vielä todella epäterveellistä.
Mahat on isoja, eivät lantiot.
Olen itse päärynänmuotoinen, eli pieni vyötärö ja leveä lantio. En kyllä koe sen olevan mitenkään erityisen suomalainen piirre, olen sitä paitsi puoliksi jotain muuta. Mutta kauniita on kaikki naisten kehot.
Koska evoluutio. Kaskiviljely ym askareet on johtaneet persjalkaiseen vartalotyyppiin. Esim tarve pysyä tukevasti pystyssä henkilön siirrellessä kiviä ym.
Ympärysmitta ei kerrokaan mitään lantion leveydestä. Mulla 98 cm ja lantio on poikamaisen kapea, varsinkin kun hartiat on leveät.