Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksityisyydensuoja sovituskopissa

Hieno homma
02.09.2019 |

Oletko pohtinut, kuvataanko sinua kaupan sovituskopissa?

https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/sovituskoppeja-kohti-osoittavat-kame…

Linkin jutusta ilmenee, että valvontakameran saa asentaa paikkaan, jossa sen on mahdollista kuvata vaikkapa kaupan sovituskoppia sisäpuolelta. Kun asiakas valittaa kamerasta, ratkaistaan juttu niin, että liikkeen turvallisuudesta vastaava henkilö ilmoittaa poliisille valvontakameran kuvien olevan käsitelty siten, ettei sovituskopissa oleva henkilö näy niissä, vaikka se kameran sijoittelun perusteella olisi täysin mahdollista.

Asia selvä.

Hienoa, kun tässä maassa riittää, kun joku pelkästään kertoo asian olevan jotenkin. Mutta hyvä pitää mielessä, etenkin, kun asioi esim. tietyn ketjun liikkeissä. Ja kyllä, linkin juttu on vanha, mutta kokemus asiasta hyvin tuore.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on suoraan sanoen aivan sama, jos joku kurkistelee sovituskopppiin kun olen siellä. 

Jos joku saa kiksejä tälläisesta ylipainoisesta keski-ikäisestä täti-ihmisestä, niin siitä vaan.

Eri asia tietenkin on kuvien luvaton ottaminen, tallentaminen ja/tai julkaiseminen.

Vierailija
22/28 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskisellähän oli muutama vuosi sitten se tapaus, että vartiointiliikkeen äijät tiirailivat sovituskoppien naisia? Eikö ollutkin?

Tuosta linkatusta jutusta selvisi, että eivät tiiraillet sovituskoppeihin. Käytävillä ym. oli kuvailtu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linkin jutussa sanotaan, että "poliisi on käynyt katsomassa järjestelmistä, ettei kenekään yksityisyyden suojaa rikota". Ei muuten ole, ainakaan omassa tapauksessani.

- Ap

Linkin jutusta selviää, että kameraa ei saa laittaa pukukoppiin eikä kuvata kopin sisälle, tämä on aivan selvä eikä siitä hyödytä koettaa provota muuksi, todelliset ongelmat muualla.

Vierailija
24/28 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linkin jutusta selviää, että kameraa ei saa laittaa pukukoppiin eikä kuvata kopin sisälle, tämä on aivan selvä eikä siitä hyödytä koettaa provota muuksi, todelliset ongelmat muualla.

Jos kamera on asetettu siten, että sillä on mahdollista kuvata kopin sisälle, asiakas ei voi mitenkään varmistua, kuvataanko sillä häntä todellisuudessa, vai ei.  Osassa (tai kaikissa?) Tokmannin myymälöistä tilanne on nimenomaan sellainen. Kun poliisi on tiedustellut asiasta, on riittänyt, kun Tokmannista on ilmoitettu kamerakuvan olevan käsitelty siten, ettei pukukopissa oleva näy kuvissa, vaikka kamera koppiin osoittaakin. Kuten todettu jo monta kertaa, asiakkailla ja poliisilla on ainoastaan liikeketjun edustajan kertomus asiasta. Itse pidän sekä Tokmannin että poliisin toimintaa asiassa outona, jonka vuoksi halusin kertoa ko. epäkohdasta täällä, ja muuallakin. 

- Ap

Vierailija
25/28 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on suoraan sanoen aivan sama, jos joku kurkistelee sovituskopppiin kun olen siellä. 

Joo, kun kerran sopii sulle, niin täytyyhän sen sopia silloin muillekin.

Vierailija
26/28 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin sovittelemassa yläosia kerran, ja siihen oven taakse tuli nuori pariskunta. En kiinnittänyt sen enempää huomiota muuta kuin että tyttö vaikutti olevan kiukkuinen ja puhui puhelimessa. Mulla oli hillittömät push-upit ja sovittelin paitoja, ja sit näin peilin kautta, että se nuori kundi katselee mua peilin kautta. Ei ollut mikään ongelma pitkällä miehellä nähdä yli siitä ovesta, enkä tiedä yhtään kauanko oli katellut. Oli melkoisen leveä virne ja kun tajus että huomasin, meni kirkkaanpunaiseksi ja käänsi katseen maahan. Mä menin ihan lukkoon ja se harmittaa. Olis pitänyt älähtää siitä kovaan ääneen, olis poika saanut kunnon tukkapöllyä muutenkin kiukkuiselta tyttöystävältään...

Itiksen ZIP liikkeen sovituskoppeihin näki aikoinaan siitä ylhäällä kulkevalta käytävältä ihan suoraan, en tiiä näkeekö enää... Siellä kävi paljon esiteinejä ja teinejä. Huomasin vaan ite kerran kun olin kopissa että sinne oli kerääntynyt iso teinipoikajoukko ja mietin että miten paljon ne näkee ja menin sit ite katsomaan sieltä ja ihan kaikki näkyi.

Ei kannata sovituskopeissa ollessaan kuvitella ettei kukaan näe...

Vierailija
27/28 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy, miksi ostan vaatteeni netistä. Toisaalta vaatekaupoissa käynti ja sovittelu on muutenkin rasittavaa.

Vierailija
28/28 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy, miksi ostan vaatteeni netistä. Toisaalta vaatekaupoissa käynti ja sovittelu on muutenkin rasittavaa.