Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mä teen ton naapurin kanssa?

Vierailija
01.09.2019 |

Voi hyvää päivää. Kohta on 1,5 vuotta asuttu rivarissa seinänaapureina enkä ennen ole moista tapausta tavannut. Kun hän muutti, kävin kohteliaasti esittäytymässä. Kerroin, että meillä on yhteinen pensasaita, jota edellisen naapurin kanssa yhdessä leikkasimme.
En ole suulas naapuri enkä puutu toisten asioihin. Annan ihmisten olla omissa oloissaan. Vaan kun tähän naapuriin ei saa katse- saati puhekontaktia. Tervehdin, hän ei vastaa. Jos hän joutuu kohtaamaan minut vahingossa pihalla, hän katsoo varpaisiinsa.
Tämän vuoksi tuo pensasaidankaan leikkaaminen ei ole onnistunut. Tai onnistui se kun leikkasin itse koko aidan. En mennyt hänen pihansa puolelle, leikkasin kävelytien puolelta sen minkä pystyin.
On tilanteita, joissa naapuri 'juoksee karkuun'. Tosin tätä samaa hän tekee kaikille taloyhtiön asukkaille. Aika vaikea kuvitella ihmisestä, joka on asiakaspalvelutyössä.
Jotenkin en vain ymmärrä. Kaikkien muiden naapureideni kanssa olen hyvissä väleissä, jos ei muuten niin ainakin moikataan.
Vedänko hernettä nenään turhasta, antaisin asian olla jos meillä eletään olisi tuota yhteistä velvoitetta. Siihenkään en viitsi lähteä, että leikkaan aidan vain oman asuntoni kohdalta. Joo, ja en ole muuttamassa mihinkään. Pitäisikö ehdottaa tolle naapurille, että nyt saisi hyvän hinnan asunnosta, jos hän vaikka muuttaisi?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna naapurin olla rauhassa. Jos ei halua puhua sinulle niin ei ole pakko. Itse maksaa oman asumisensa eikä ole tilivelvollinen sinulle oli minkälainen luonne tahansa. Jätä Rauhaan.

Vierailija
42/51 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin "viherpeukalo" on ripustanut tuohon pihojen väliseen aitaan kukkapurkin. Se on siinä 30 sentin päässä keittiön tuuletusikkunasta.  Nyt se sitten hiipii siihen aidan taakse "kitkemään" ja taputtelemaan sitä aidassa roikkuvaa kukkaansa aina kun olemme pihalla tai keittiössä ja on auki.

Olen tässä jo pohdiskellut, että mitähän musiikkia se tykkäisi kuunnella...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku on pielessä jos juoksee karkuun ja muitakin siellä kuin aapeetä pelkästään

Kuten mitä?

Minä en jaksanut katsoa naapureita silmiin pariin vuoteen, kun elin vaikeaa ajanjaksoa elämässä. Läheinen kuoli jne.

Vierailija
44/51 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä keksit, että pensasaita on yhteinen? Meillä rivitalon pihassa aidat ja hiekkalaatikot on taloyhtiön, ei asukkaiden.

Tiedoksi: taloyhtiö = osakkaat.

Eli jos naapurit ovat itse istuttaneet aidan esim puuaidan tilalle. He myös hoitavat sen itse.

Ei ole olemassa mutään taloyhtiön rahapussia, josta voi ammentaa.

Taloyhtiön tulot koostuvat vastikkeista, joita osakkaat maksavat kuukausittain. Niillä maksetaan mm jäteastioiden tyhjäys, vakuutukset ym.

Vierailija
45/51 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaat aidan omalta puoleltasi ja annat naapurin puolen rehottaa, asia on sillä selvä.

Vierailija
46/51 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä rivariasukkaana tunnistan ongelmasi ja miten käsitykset pihan siisteydestä sekä talkoista ovat sen mukaisia kuin itse kullakin vastuuntuntoa ja näkemystä riittää. Haastetta riittää!

Jos naapurisi ei halua huolehtia pensasaidasta, mutta taloyhtiössä on kuitenkin sovittu että pihapiiri pidetään talkoilla siistinä, on sinulla silloin myös oikeus puolellasi hoitaa pensasaitaa. Se, ettei naapuri halua sitä hoitaa ei tarkoita ettetkö voi hoitaa naapurinkin puolelta aidan siistiksi. Vetoat vain yhteisiin sopimuksiin. Naapuria et voi siihen työhön pakottaa, mutta hän saattaa työtä kiinnostua kun jonkun kesän loikit hänen puolelleen siistimään aitaa. 

Huoneistokohtaiset piha-alueet ovat yleensä yhtiön aluetta, mutta ne ovat yleensä jaettu huoneistojen asukkaiden omaan käyttöön. Tämä voi joskus sekoittaa jonkun ajattelemaan, ettei sinne saa kukaan naapureista tulla yhtiön asioita hoitaessaan. 

Tervehtimättä jättäminen  rivarissa on asia, joka yleensä kostautuu sille joka ei tervehdi. Kiva juosta naapurista naapuriin pyytämässä akuutttiin tilanteeseen apua auton juuttuessa lumihankeen tai puun kaatuessa pihalle. Kaikilla on silloin kova kiire omissa asioissaan.

Vierailija
47/51 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiön pihalla ei leikkailla mitään pensasaitoja yhdessä ellei tästä erikseen ole hallitus sopinut. Muutenkaan mihinkään talkoisiin ei kenelläkään ole velvoiteta osallistua, saati sellaisiin talkoisiin jotka joku keksii samana päivänä.

Voit omalta puoleltasi leikata aitaa vaikka joka viikko, mutta et voi edellyttää toisia leikkaamaan omaansa.

Vierailija
48/51 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli yhteinen pensasaita.

Asia meni niin, että koko ajan parikymmentä vuotta me lyhensimme ja leikkasimme pensasaidan. He eivät milloinkaan.

Meille siitä suuri oksasmäärä, jonka toimitimme pois. Ei kiitosta kuulunut! Junttiutta riittää.

Vierailija
49/51 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitaloasuminen ei sovi kenellekään. Niin paljon juoruamista ja selkään puukottamista. Hallitus on , koska jonkun nimi pitää olla. Mitään muuta merkitystä sillä ei ole.

Kaikki osakkaat maksaa kaiken!

Vierailija
50/51 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa pngelmia asumiseen, niin muuttaa suomalaiseen osake rivitaloon, jossa yhtiön asiat, piha- lumi jne.työt hoidetaan "yhdessä". ilman ulkopuolista huoltofirmaa.

Vierailija
51/51 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

👹

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi