Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kieltäytyä fiksusti annetusta työtehtävästä?

Vierailija
01.09.2019 |

Töissä on tällä hetkellä ns. tilanne päällä, ja nyt olisi hyvät neuvot tarpeen.

Esimieheni pyysi minut jokin aika sitten mukaan erääseen projektiin. Tein alusta lähtien selväksi etten tunne projektiin liittyvää kohdetta enkä järjestelmää, mutta että osallistuisin mielelläni avustaviin tehtäviin (olen ollut talossa vasta puoli vuotta, ja oma osaamisalueeni ja pääsääntöiset työtehtäväni ovat toisenlaisia, mutta opin mieluusti myös uutta).

Tällä viikolla rupesin saamaan projektin muulta työryhmältä kiukkuisia puhelinsoittoja, että miksi en ole hoitanut projektiin liittyen tehtäviä x, y ja z. Kuulin lopulta mutkan kautta, että esimies oli nimittänyt minut vetovastuuseen projektista - keskustelematta asiasta lainkaan minun kanssani. Olen hoitanut kaikki tehtävät joista kanssani on sovittu ja pyrkinyt olemaan proaktiivinen muutoinkin, mutta noista tehtävistä x, y ja z en tosiaan ollut edes tietoinen, saati sitten koko projektin vetovastuusta!

Toisenlaisissa olosuhteissa olisin otettu luottamuksesta ja voisin harkitakin projektipäällikön pestiä, mutta tässä tapauksessa en sitä halua syistä että: en tosiaan tunne projektin kohteena olevaa toimipistettä enkä järjestelmää, ja olen aiemmin sitoutunut töissä pariin muuhun hankkeeseen, jotka ovat osaamisalueellani ja vaativat suuren osan työaikaani. Aiemmin saamieni ohjeiden mukaan minulla ei myöskään ole valtaa tehdä sen kokoluokan hallinnollisia päätöksiä tai tilauksia, joita projektissa edellytettäisiin.

Muutama kollegani on antanut ymmärtää, että esimies on tehnyt vastaavia temppuja aiemminkin, ja sysää mielellään muille vastuun päätöksistä (joskus myös itse tekemistään päätöksistä). En ole tavannut esimiestäni vielä sen jälkeen, kun kuulin että hän on yrittänyt langettaa minulle vastuun tästä projektista. Oletan, että näemme huomenna ja asia on nostettava esiin tuolloin. Mutta voinko joutua vaikeuksiin, jos kieltäydyn muista kuin niistä avustavista tehtävistä, joista alunperin sovimme? Onko mulla ylipäätään oikeutta kieltäytyä annetuista tehtävistä? Miten ottaa asia puheeksi fiksusti? Kaikki vinkit ovat nyt tarpeen! Tämänhetkisen kokemukseni mukaan otaksun, että esimies ei ota kieltäytymistäni vastaan kovin asiallisesti, vaikka maalaisjärkeni mukaan perusteeni ovat ihan hyvät.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopimamme avustavat työtehtävät toimenkuvineen/suunnitelmineen kyllä toteutuvat sovitusti. Lisäksi tällä hetkellä suurin osan työpanoksestani focusoituu myös -----/-----hankkeisiin.

Projektipäällikön erityisosaamista vaativaan tehtäväkenttään ja toimeenkuvaan en ole riittävästi perehtynyt ja näinollen vastuunotto senkaltaisesta tehtäväkentästä ylittää tällä hetkellä resurssini, eli haluan tuoda esiin selkeästi sen, että tässä tilanteessa delegoitava muualle mikäli on harkinnassa siirtää sentyyppisiä työtehtäviä minun vastuualueelleni.

(laita sähköpostilla)

Vierailija
2/6 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kieltäytyä, jos työtehtävä kerran on annetu fiksusti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tosissasiko täältä kyselet? Vinkkini on, että työelämä ei ole reilua ja että kenen leipää syöt sen lauluja laulat.

Vierailija
4/6 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä esimiehesi siihen mukaan.

Vierailija
5/6 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla tärkein lause pomolle. Pidä turpas kiinni kun mulle puhut. Jos ei toimi niin sitten ei auta kun hakea saikkua.

Vierailija
6/6 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastaajille 1 ja 4 asiallisista vastauksista. Ykkösen ehdotuksessa oli kohtia, joita aion hyödyntää. Kiitos!

Ap