Miksi ette hoida omia vanhoja omaisianne?
Kun nykyaikana ollaan niin huolissaan vanhuksista ja hoitajamitoituksesta, niin miksi kukaan ei kuitenkaan ole valmis hoitamaan vanhempiaan tai isovanhempiaan itse? Ymmärrän tämän, jos asutaan pienessä yksiössä tai kaksiossa perheen kanssa, niin tilaa ei ole. Mutta noin muuten, ainakaan hoidon parempaan tasoon ei voida vedota mummojen maatessa jopa päiviä samoissa vaipoissa...
Kommentit (31)
Ei olisi taloudellisesti mitenkään järkevää jäädä hoitamaan ja irtisanoutua töistä. Sen minkä pystyn hoitamaan töiden ja oman kodihoidon ohessa toki mielelläni hoidan myös silloin jos omainen joutuisi ympärivuorokautiseen hoitoon.
Kun äiti vietiin hoivakotiin niin ei muistanut enää sitä kotia mistä vietiin.
Olen kuvia näyttänyt niin ei muista.
Nyt olo mulla ja äidillä turvallinen kun apu on lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi?
Vanhuksen hautaan hoitaminen on keskeytymätöntä kolmivuorotyötä, miksi työssäkäyvän ihmisen oletettaisiin ottavan toinen työ omansa päälle moneksi vuodeksi?Aika aggressiivinen näkemys sinulla on asiasta. Ehkä siksi, että vanhus on oma läheinen?
Ei ole vaan on oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Ap kokeilkoon dementikon hoitoa töiden ja perheen ohessa.
Monet joutuu sitä "kokeilemaan" ja tekemään vaikka dementikolle olisi muutakin hoitoa järjestetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun isäni sairastui muistisairauteen alle 6-kymppisenä, hän oli hyvässä kunnossa (koko ikänsä liikkunut ja tehnyt fyysistä työtä) oleva, 180 cm 85 kg täyttä lihasta. Siitä kun hän äityi aggressiiviseksi sairauden takia, emme todellakaan kuvitelleet pystyvämme hoitamaan hänet kotona. Ikävä kyllä, terveydenhuoltohenkilökunta oli sitä mieltä alkuun, että kotihoito on paras. No, äitihän siinä turpiinsa sai ja kärsi eniten, ennen kuin vihdoin saimme isän hoitolaitokseen.
Ei kaikki hoitolaitoksessa olevat ole pieniä, suloisia mummoja, joita ei vaan viitsitä hoitaa kotona. Päinvastoin, siellä missä isäkin on, suurin osa potilaista on samanlaisia kun isä. Kerropa, kuinka heitä hoitaisi kotona, jossa mahdollisesti pieniä lapsia? Ja vaikkei olisikaan, olisitko itse valmis ottamaan turpiisi sekavalta vanhemmaltasi, joka ei tunne sinua eikä tiedä missä on?
Suomessa on se ihmeellinen harha, että koti olisi paras paikka viimeiseen hengenvetoon asti. Mitä väliä, vaikka makaisi yksinään sängyssä suurimman osan päivästä, mitä väliä, vaikkei enää edes tietäisi olevansa kotona, mitä väliä millään, kunhan vaan "saa olla kotona".
Suomessa ei ole enää kunnallisia vanhainkoteja. On näitä ulkomaisten sijoitusyhtiöiden tuloksentekopaikkoja. Kunta ostaa muutaman paikan, itse ostamalla paikka maksaa 4000-5000 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet joutuu sitä "kokeilemaan" ja tekemään vaikka dementikolle olisi muutakin hoitoa järjestetty.
Niinpä ja aivan kamalaa oli se kokeilukin.
Tajusin ettei musta ole tähän hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He tuskin kyselevät miksi muutkin eivät niin tee. Iso osa ihmisistä asuvat satojen kilometrien päässä vanhemmistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun isäni sairastui muistisairauteen alle 6-kymppisenä, hän oli hyvässä kunnossa (koko ikänsä liikkunut ja tehnyt fyysistä työtä) oleva, 180 cm 85 kg täyttä lihasta. Siitä kun hän äityi aggressiiviseksi sairauden takia, emme todellakaan kuvitelleet pystyvämme hoitamaan hänet kotona. Ikävä kyllä, terveydenhuoltohenkilökunta oli sitä mieltä alkuun, että kotihoito on paras. No, äitihän siinä turpiinsa sai ja kärsi eniten, ennen kuin vihdoin saimme isän hoitolaitokseen.
Ei kaikki hoitolaitoksessa olevat ole pieniä, suloisia mummoja, joita ei vaan viitsitä hoitaa kotona. Päinvastoin, siellä missä isäkin on, suurin osa potilaista on samanlaisia kun isä. Kerropa, kuinka heitä hoitaisi kotona, jossa mahdollisesti pieniä lapsia? Ja vaikkei olisikaan, olisitko itse valmis ottamaan turpiisi sekavalta vanhemmaltasi, joka ei tunne sinua eikä tiedä missä on?
Suomessa on se ihmeellinen harha, että koti olisi paras paikka viimeiseen hengenvetoon asti. Mitä väliä, vaikka makaisi yksinään sängyssä suurimman osan päivästä, mitä väliä, vaikkei enää edes tietäisi olevansa kotona, mitä väliä millään, kunhan vaan "saa olla kotona".
Suomessa ei ole enää kunnallisia vanhainkoteja. On näitä ulkomaisten sijoitusyhtiöiden tuloksentekopaikkoja. Kunta ostaa muutaman paikan, itse ostamalla paikka maksaa 4000-5000 €/kk.
Kyllä on, äitini sellaisessa on ja on vielä ihan uusi paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tosiaan ole vanhainkoteja, kun niistä on tyon typerän harhan vallassa luovuttu, eikä samassa suhteessa ole tietenkään lisätty kotihoidon resursseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He tuskin kyselevät miksi muutkin eivät niin tee. Iso osa ihmisistä asuvat satojen kilometrien päässä vanhemmistaan.
Ei se nyt noinkaan mene.
Äidille kahden tunnin matka. Autettava oli kotihoidon lisäksi.
Nyt hoivakodissa.