Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: Työnteko ei haittaa sikiötä!

Vierailija
30.05.2006 |

" Ruotsalaistutkimuksen mukaan äidin lepäily ei lisää syntyvän vauvan painoa eikä liioin paranna terveyttä. Tutkijoiden mukaan ennestään hyvien sosiaalietujen parantamisen vaikutusta saatetaan liioitella yhteiskunnassa, jossa työ on kevyttä.

Ruotsissa tutkittiin kahden sairaalan liki 7 500 synnyttäjän tiedot vuosilta 1978 - 1997.

Vuonna 1978 äitiysloma kesti Ruotsissa 270 päivää ja vuonna 1989 jo 450 päivää. Äitiysvapaan voi aloittaa 50 päivää ennen laskettua aikaa.

Tutkijat etsivät turhaan yhteyttä loman pidennyksen ja vauvojen painonnousun väliltä. Sosiaalietujen vaikutusta ehkä yliarvioidaan modernissa, kevyen työn yhteiskunnassa, tutkijat päättelivät.

Tutkimus on julkaistu Obstetrics & Gynecology -lehdessä."

Tuli vaan mieleen että harva kuitenkaan pystyy tekemään normaalin määrän töitä viimesen kuukauden aikana. Toki jos vatsa ei ole kovin suuri ja mitään turvotuksia ja selkä yms. särkyjä ei ole niin töissä pystyy olemaan.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tarve vaatii ja joustoa pitäisi olla molempiin suuntiin!

- yksi jaksava -

Vierailija
2/26 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja elämäntilannekin vaihtelee!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin loppuraskauden sairaalahoidossa, joten keskustelua äitiyslomalle jäämisestä ei tarvinnut juuri käydä.

Ennen raskautta olin ravintolatyössä, mikä oli TODELLA raskasta raskaana ollessa. Koko ajan särki. Mutta jos olisin ollut istumatyössä eikä olisi ollut mitään komplikaatioita, olisin voinut varmaan tehdä melkein loppuun saakka töitä.

Vierailija
4/26 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse istun koneen ääressä 8h päivässä ja olen usealta asiantuntijalta kuullut, että istumatyö voi olla raskaudessa yhtä kova rasite kuin fyysistä ponnistelua vaativa työkin. Verenkierto joutuu koville, selkävaivat pahenee, kohtu painaa jatkuvasti samassa asennossa alaspäin. Jos ennenaikaista kohdunsuun avautumista on, istumatyö on pahin mahdollinen.

Vierailija
5/26 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan JOKAINEN viimeisillään raskaana ollut tietää, miten leppoisaa ja helppoa istuminen, käveleminen JA seisominen silloin on! Eihän se todellakaan ole se äitiysloma sikiötä varten, vaan ÄITIÄ! Pistää muuten pikkusen vihaksi tuollaiset tutkimukset, joiden ainoa tarkoitus näyttää olevan se, että saatais ihmiset vaikka vuodepotilaina työelämään!!! :O

Vierailija
6/26 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse raskaana ollessa pystyin istumaan vaikka 10t tietokoneella, mutta ravintolatyö tuntui kohtuuttomalta. En tiedä, mutta noin yleisesti en tuntenut paljon särkyjä, mutta seisomatyössä jalat ja selkä huusivat.

Vierailija
7/26 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja myös ihan viimeisinä päivinä!

Ei pidä yleistää, että KAIKKIEN äitien PITÄÄ voida huonosti!

Vierailija
8/26 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan tätä on kai vaikea ymmärtää, jos ei itse ole siinä tilanteessa ollut.

Tähän kun vielä lisätään hellekesä ja toimiston 35 asteen lämpötila, niin huh huijaa. Siinä teille kevyttä istumatyötä.

Vierailija:

Itse istun koneen ääressä 8h päivässä ja olen usealta asiantuntijalta kuullut, että istumatyö voi olla raskaudessa yhtä kova rasite kuin fyysistä ponnistelua vaativa työkin. Verenkierto joutuu koville, selkävaivat pahenee, kohtu painaa jatkuvasti samassa asennossa alaspäin. Jos ennenaikaista kohdunsuun avautumista on, istumatyö on pahin mahdollinen.

Vierailija
9/26 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin: kun täysaikaisena syntyvien lasten keskipaino on kait jo lähempänä neljää kuin kolmea kiloa, onko painon lisäys enää välttämättä hyvä juttu? Ongelmahan se viisikiloisen synnyttäminenkin on.

Toiseksi: olisi ehkä kannattanut tutkia ennemminkin, jaksavatko raskausaikana levänneet äidit paremmin vauvan kanssa. Itse en kerta kaikkiaan uskaltaisi vetää itseäni ihan loppuun työn parissa, kun kohta on kotona ehkä pahakin koliikkikriisi päällä...

Kolmanneksi: istumatyö voi kyllä olla yhtä helvettiä ison tai keskikokoisenkin mahan kanssa. Ei se vauva varmaan pahemmin kärsi, mutta äiti kyllä. Palleaan painaa, veri ei kierrä jaloissa, tunnin kun istuu niin jo alkaa supistaa... Kuusi tuntia töissä, niin alkaa itkettää ja oksettaa, kun sattuu ja supistaa.

Vierailija
10/26 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis se, että teillä on ollut 100 celsiusta ja ihan kamalaa istumatyössä, ei tarkoita sitä että jokainen mamma olisi ollut samanlaisissa olosuhteissa.

Vierailija
11/26 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko olla niin, että kun istuu niin ehtii tarkkailla koko ajan itseään ja sitä, miltä tuntuu.

Vierailija
12/26 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei silloin ole _kukaan_ elämänsä kunnossa. Mä kävelin melkein joka päivä yliopistolle pari kilsaa suuntaansa ja tein loppuun asti kouluhommia tietokoneella. Mitään ylimääräisiä vaivoja mulla ei ollut.

MUTTA muistan myös sen, että jokaisen kävelylenkin jälkeen olin ihan naatti, kävely tapahtui hyvin hitaasti ja välillä pysähdellen. Tietokoneella pystyin istumaan vähän aikaa kerrallaan (n. puoli tuntia) jonka jälkeen piti nousta jumppaamaan ja usein myös käydä lepäämään. Vessassa piti juosta usein, pikku haukkapalaa piti silloin tällöin napostella jne. Miettikääpä, kuinka paljon tehokasta työaikaa päivässä oli...

Joo, kyllä varmaan monet tekee töitä viimeisillään raskaana, mutta kuinka terveellistä se on ja kuinka tehokasta, siitä mulla on epäilykseni!

Vierailija
13/26 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan myös sellaisia istumatöitä, jossa pääsee vaikka jaloittelemaan välillä - jopa 10 min per tunti.

Vierailija
14/26 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja istumatyössä kyllä helpottaa, jos on omassa huoneessa omassa rauhassa, että voi nousta ja venytellä tarpeen mukaan. Asiakaspalvelussa ihmisten silmien edessä ois varmasti eri juttu.

Vierailija:

Vaan tätä on kai vaikea ymmärtää, jos ei itse ole siinä tilanteessa ollut.

...istumatyö voi olla raskaudessa yhtä kova rasite kuin fyysistä ponnistelua vaativa työkin. Verenkierto joutuu koville, selkävaivat pahenee, kohtu painaa jatkuvasti samassa asennossa alaspäin. Jos ennenaikaista kohdunsuun avautumista on, istumatyö on pahin mahdollinen.

Vierailija
15/26 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen sijaan mua närästi vittumaisesti koko ajan, mutta siihen ei vaikuttanut seisomiset eivätkä istumiset.

Ruotsissa on mahis jäädä äitiyslomalle myöhemmin kuin Suomessa. Jos äiti haluaa käyttää sen kuukauden sitten vauvan hoitoon, mikä ettei? Jotkut todella voivat olla töissä loppuun saakka, vaikka teidän mielestänne se johtuu vain marttyyrimäisyydestä ja turhasta sädekehän kiillotuksesta.

Vierailija
16/26 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole mulle koskaan tullut mieleenkään, että työnteko haittaisi jotenkin sikiötä. Paitsi tietysti erikoistilanteissa, kuten esim. raskausmyrkytys. Sehän on taas ihan toinen juttu, että pystyykö äiti työskentelemään raskausaikana. Jos on kovasti pahoinvointia alussa, tai kuten itselläni, julma verenpaineen nousu loppuaikana (joka on tietysti jo haitallista sikiöllekin). Mun mielestä tää nykyinen systeemi Suomessa on ihanteellinen, kun sairaslomaa ainakin PITÄISI saada tarvittaessa ennen äitiysloman alkua. Aika aikaisin tuolla Ruotsissa alkaa äitiysloma, 50 päivää ennen la?

Vierailija
17/26 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan ole väittänyt, etteikö joku voisi olla elämänsä kunnossa ja tehokas loppuraskaudesta. Kirjoitin vaan, että istumatyö noin ylipäänsä on epäterveellistä ja pahentaa monia raskausvaivoja. En myöskään epäile, etteikö seisomatyö tai joku muu olisi, itse en ole sellaista tehnyt raskaana, joten en voi verrata. Eikä se odottaja, joka istuu silloin tällöin muutaman tunnin koneella, voi tietää, millaista se on 8 h päivässä 5 pv viikossa. Minusta olisi ihan ok, että äitiysloman saa aloittaa niin myöhään kuin oma jaksaminen sallii, mutta suututtaa, jos ruvetaan esittämään asiat siinä valossa, että se väsynyt ja raihnainen odottaja, jolta ei täyttä työpanosta loppuviikoilla irtoa, ihan laiskuuttaan huokailee.

se istumatyöstä kirjoittanut

Vierailija
18/26 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten ap:kin mainitsi, niin luulin äitiysloman olevan ihan sitä varten, että _äiti_ ei pysty enää työskentelemään tilansa takia, ei siksi että työnteosta olisi vauvalle jotain haittaa...

Hassua, miten jotenkin epäolennaisia asioita tutkitaan!

Vierailija
19/26 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit olisi jotenkin muka turhaan pois työelämästä? Että kyllä sitä ennenkin on pärjätty ja sitä rataa....

Vierailija
20/26 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitä pysty tekee duunia kun heikottaa ja yrjöttää ja pyörryttää ja väsyttää jakuivuu oksentelusta... pakko sillon levätä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi