Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mahalaukun tähystys kokemuksia? Otitko rauhoittavan?

Vierailija
31.08.2019 |

Onko kuinka kamala toimenpide ja onko helpompi jos pyytää rauhoittavan? Mulla oksennusrefleksi tosi voimakas joten pelottaa tuo tutkimus ja mietin rauhoittavan ottamista.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Vierailija
2/24 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan saat niin ota. Inhottava toimenpide!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä maailmassa pahempaakin. Yhteistyöllä siitä selviää ihan hyvin. Luulin itsekin, että oksennusrefleksin vuoksi homma olisi vaikeampaa kuin mitä se sitten todellisuudessa olikaan. 

Vierailija
4/24 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran käynyt kyseisessä toimenpiteessä. Toki jännitti ennen toimenpidettä, mutta ei ollut ollenkaan paha kokemus. Paljon helpompaa mitä etukäteen pelkäsi. Yhtään ei sattunut mihinkään. Näytepalan ottamisen mahalaukusta tunsi, mutta sekään ei kipeää tehnyt. Aluksi tuli hieman oksennusrefleksiä, mutta ei sieltä mitään tule, kun maha on tyhjä ja yökkäilykin loppui heti alkuunsa. Rauhoittavia jos saa, niin ei pääse heti pois toimenpiteen jälkeen. En edes kysynyt rauhoittavia, enkä ottaisikaan toisella kertaa. 

Vierailija
5/24 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen tähystykseen juuri yökkäilyn takia joten pelkään että en pysty hillitsemään yökkäilyä ja tuo 10min jonka tähystys kestää tulee olemaan kidutusta. Sen takia tahdon rauhottavan. ap

Vierailija
6/24 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika inhottava toimenpide. Itse pyysin myös rauhoittavaa.

Vierailija
7/24 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin, ei auttanut mitenkään.

Vierailija
8/24 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kamala toimenpide, mutta siihenhän pitää mennä vatsa tyhjänä. Siinä yökkää ihan jokainen, minäkin yökin hullun lailla koko toimenpiteen ajan. Itse en ainakaan mitään rauhoittavaa saanut enkä olisi edes ottanut niin lyhyen toimenpiteen jälkeen. Lähdin siitä ihan normaalisti kouluun toimenpiteen jälkeen. Pelkään enemmän tommosia rauhoittavia lääkkeitä kuin itse toimenpidettä.

Mulla oli siinä toimenpiteessä todella ihana sairaanhoitaja ja lääkäri, se helpotti suuresti.

Vierailija
9/24 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviät siitä kyllä. Se on kamala, mutta super yleinen toimenpide. Ei kannata mitään rauhoittavaa ottaa sen takia, se on 5-10min kokonaisuudessaan ja sitten se on ohi ja voit jatkaa normaalisti elämääsi.

Tärkeintä on hengittää, hengitä rauhallisesti ja huomaat, että henki kulkee vaikka letku on kurkussa. Se on tärkeintä, eträ käsität sen että sinä et tukehdu, henki kulkee!

Vierailija
10/24 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon käynyt molemmissa ja kolonoskopia oli pahempi. Eka ei sattunut yhtään mutta se hanurin tähystys kyllä.

Vierailija
11/24 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala toimenpide omalla kohdallani. Akuutti ja runsaasti verta vuotava pohjukaissuolen haava. Elvytysryhmä tuli korjaamaan sydämen sykkeen, kun sydän meni verentulon takia takykardiaan. Sain neljästä eri kanyylista ensin hätäverta ja sen jälkeen vielä 5 l oman veriryhmäni verta menetetyn veren tilalle. Teholla tuli oltua toimenpiteen jälkeen kaksi päivää ja sen jälkeen 5 päivää valvontaosastolla, ennen kuin siirrettiin normaalille vuodeosastolle toipumaan. Tähystys uusittiin tuon jälkeen peräkkäisinä päivinä kolmesti. Liimasivat lisää pohjukaissuolta. Sen verran massiiviset tuhot olivat.

Vierailija
12/24 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selviät siitä kyllä. Se on kamala, mutta super yleinen toimenpide. Ei kannata mitään rauhoittavaa ottaa sen takia, se on 5-10min kokonaisuudessaan ja sitten se on ohi ja voit jatkaa normaalisti elämääsi.

Tärkeintä on hengittää, hengitä rauhallisesti ja huomaat, että henki kulkee vaikka letku on kurkussa. Se on tärkeintä, eträ käsität sen että sinä et tukehdu, henki kulkee!

Mulla tähystys kesti 30 minuuttia, kun tekivät samalla muitakin toimenpiteitä kuin vain koepalojen oton. Lääkärin mukaan toimenpide kestää normaalisti 15 minuuttia.

Vierailija
13/24 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tehty gastroskopia kahdesti ilman rauhottavaa. Nieluun sain puudutussuihkeen. Epämiellyttävä tutkimushan se on, mutta mulla kesti vain 5-10min. Mullakin on voimakas yökkäysrefleksi ja yökinkin rajusti tutkimuksen läpi. Koepalojen ottoa varten piti tsempata ja pysyä liikkumattomana muutama sekunti kerrallaan.

Jos pystyy keskittymään rauhalliseen hengitykseen, se hillitsee yökkäilyä, mutta jos on paniikkitaipumusta, ehkä se rauhottava on paikallaan. Mä otin sellasen kolonoskopiaa varten, mutta täytyy sanoa, etten huomannut minkäänlaista vaikutusta ennen kuin tutkimuksen jälkeen nousin ylös ja päässä heitti. No, eihän sitä tiedä, kuinka sekaisin olisin ollut siinä tutkimuspöydällä ilman rauhottavaa. Jälkeenpäin piti jäädä pariksi kolmeksi tunniksi sairaalaan, vetelin sen ajan sikeästi unia. Saattaja piti olla kotimatkalla. Kotona nukuin kuin lyhty iltapäivästä seuraavaan aamuun eli aika voimakkaat mömmöt ne olivat suoneen tykittäneet.

Vierailija
14/24 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäsin juuri tuota mahalaukun tähystystä koska mulla on ahdas nielu ja yökkään helposti. Mitään rauhoittavia en saanut. Alku meni yllättävän helposti, mutta sitten kun sitä tähystintä ruvettiin vääntämään ympäriinsä se letku painoi nielua ja kurkkua niin että yökin keltaista limaa, olin tukehtua ja vesi valui silmistä koko ajan koska sattui niin. Koepalojen ottoa en edes huomannut sen yleisen surkeuden keskellä. Luojan kiitos oli nopeasti ohi- ehkä sen 10 minuuttia kesti. Mielestäni lääkäri oli tyly. Olen ollut myös kolonoskopiassa ja se oli ihan kevyttä keittoa tähän mahalaukun tähystyksen nähden.

Vierailija
15/24 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkohan tutkimukset tulevat onnistumaan ilman tähyksiä?

Vierailija
16/24 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuliko komplikaationa se haava vai oli jo etukäteen ja sen takia tähystettiin??

Vierailija
17/24 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin rauhoittavan en muista koko toimenpiteestä muuta kuin yökkäilyn joka ei tuntunut sekään pahalta.....kannattaa ottaa ja pääsin heti lähtemään taksilla kotia741

Vierailija
18/24 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut paha. Kurkunpää jotenkin puudutettiin, niin ei tullut oksennusrefleksiä. En nyt sano, että kivakaan kokemus oli. Mutta jännittää ei tarvitse siis.

Vierailija
19/24 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkäsin juuri tuota mahalaukun tähystystä koska mulla on ahdas nielu ja yökkään helposti. Mitään rauhoittavia en saanut. Alku meni yllättävän helposti, mutta sitten kun sitä tähystintä ruvettiin vääntämään ympäriinsä se letku painoi nielua ja kurkkua niin että yökin keltaista limaa, olin tukehtua ja vesi valui silmistä koko ajan koska sattui niin. Koepalojen ottoa en edes huomannut sen yleisen surkeuden keskellä. Luojan kiitos oli nopeasti ohi- ehkä sen 10 minuuttia kesti. Mielestäni lääkäri oli tyly. Olen ollut myös kolonoskopiassa ja se oli ihan kevyttä keittoa tähän mahalaukun tähystyksen nähden.

Koepalojen otto tuntui vain pienenä nipistyksenä.

Vierailija
20/24 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu toimenpiteen tekijästä, että onko inhottava, vai ei ole. Hyvä tekijä, et edes huomaa, huono ,kyllä huomaat. Eniten inhottavalta tuntuu sen skoopin sisään vienti, ja kun sitä käännetään mahassa, ja koepalojen otto. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi