Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon olet laihtunut vhh-ruokavaliolla?

Vierailija
31.08.2019 |

Onko tulos pysynyt? Suosittelisitko ruokavaliota muillekin, jotka haluavat laihtua?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kamalaa, mutta mulle tuli kahdessa kuukaudessa 4 kiloa lisää :( 

Noinkin voi käydä. Syitä voi olla monia, mutta yleisin on se, että syödään liikaa proteiinia. Se estää laihtumisen ja saattaa jopa lihottaa.

Noudatin tätä: www.terve.fi/artikkelit/nain-vahennat-hiilihydraatteja-terveellisesti

Mutta söin hiilareita 40% sijasta vain 15% ja proteiinia vähän vähemmän kuin tuossa, koska olen tosi pieniruokainen. En ole ylipainoinen muutenkaan, mutta olisin halunnut pudottaa 2-3 kiloa ja lihoinkin 4 kiloa. 

Kaiken lisäksi koleteroliarvoni kohosivat niin paljon, että nyt minulla on säännöllinen kolesterolilääkitys. Harmittaa aika vietävästi.

Toi ei ole vhh:ta nähnytkään. 

Vierailija
42/56 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako grammaa hiilareita söit per päivä?

Pelkkiin hiilareihin ei pidä kiinnittää huomiota. Makrojen suhde on tärkeä.

Miksei voisi kiinnittää huomiota pelkkiin hiilareihin ja siihen ettei syö proteiinia yli tarpeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliosta pois pasta, riisi, peruna ja muut tärkkelykset, sokeri, viljat ja siemenistä puristetut rasvat sun muut teolliset rasvat. Kasviksia ja marjoja niin paljon kuin oma olo sietää (päivittäisen hiilarirajan mukaisesti). Proteiinia saman verran kuin nyt normaalistikin pitäisi syödä ja sitten terveellistä rasvaa loput. Terveellinen rasva on eläinperäistä rasvaa, voita, täysrasvaisia maitotuotteita, pähkinät, avokado, kookosöljy (ei se kova köntti jossa joskus joku paistelee munkkeja). 

Eikä se "loput rasvaa" tarkoita sitä, että sitä rasvaa juodaan suupielet valuen, vaan ihan normaalia käyttöä -syödään rasvaisempaa lihaa ja kalaa, paistamiseen käytetään rasvaa, käytetään salaatinkastikkeita, syödään noita rasvanlähteitä, käytetään ruuanlaitossa esim kermaa tai juustoa jne. Kyllä se siitä ihan huomaamatta kertyy. 

Kun elimistö on rasvanpolttotilassa (ketoosi), niin se toimii kuten sen kuuluukin toimia. Elimistön omat kylläisyys- ja nälkähormonit toimii kuten kuuluukin ja säätelee automaattisesti ihmisen syömistä niin, että normaalipaino pysyy. Syödään silloin kun on nälkä ja sen verran että on kylläinen. Kun nuo hormonit toimivat oikein, myös ruokahalu katoaa silloin kun ei ole nälkä. Ei siis tule tarvetta napostella kaikenmaailman välipaloja sun muita. 

Se, kuinka paljon hiilihydraatteja kukin voi syödä, on täysin yksilöllistä. Toiset voivat syödä enemmän ja toiset vähemmän. Itse esim. olen aivan huomattavan ylipainoinen, enkä kestä juuri ollenkaan hiilareita. Siksi mun päiväsaantini on alle 20g ja voin sen kanssa todella hyvin. Paino putoaa silmissä ja olo on energinen ja hyvä. 

Vierailija
44/56 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinkin voi käydä. Syitä voi olla monia, mutta yleisin on se, että syödään liikaa proteiinia. Se estää laihtumisen ja saattaa jopa lihottaa.

Noudatin tätä: www.terve.fi/artikkelit/nain-vahennat-hiilihydraatteja-terveellisesti

Mutta söin hiilareita 40% sijasta vain 15% ja proteiinia vähän vähemmän kuin tuossa, koska olen tosi pieniruokainen. En ole ylipainoinen muutenkaan, mutta olisin halunnut pudottaa 2-3 kiloa ja lihoinkin 4 kiloa. 

Kaiken lisäksi koleteroliarvoni kohosivat niin paljon, että nyt minulla on säännöllinen kolesterolilääkitys. Harmittaa aika vietävästi.

Älä nyt kuitenkaan ala syyttämään vhh-ruokavaliota kolesteroleistasi. Et ole ollut vhh-ruokavaliolla.

Vierailija
45/56 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt kuitenkaan ala syyttämään vhh-ruokavaliota kolesteroleistasi. Et ole ollut vhh-ruokavaliolla.

Ai että mua ärsyttää kuin tuollaisia "vhh-dieetti"-ohjeita jaellaan joidenkin "asiantuntijoiden" johdolla. Ei ihmekään, että ihmisillä on tullut huono olo ja veriarvot kohonneet yms kun noudattavat tuollaista soopaa. 

Ensinnäkin. Kun ruokavaliosta vähennetään (reilusti) hiilihydraatteja, myös nestettä poistuu runsaasti. On siis ehdottoman tärkeää sekä juoda paljon että myös varmistaa riittävä suolan saanti! On suorastaan terveydelle vaarallista vältellä suolaa tuossa kohtaa. Lisäksi kun ruokavaliosta jätetään pois kaikki einekset, suolan saanti pienenee entisestään, joten siihen suolan määrään todellakin on kiinnitettävä huomiota ja LISÄTTÄVÄ sitä ruokaan siinä kohtaa kun nesteitä poistuu elimistöstä urakalla. 

Toiseksi. Ihmisen elimistö toimii JOKO glukoosilla ( sokeri l. hiilihydraatit) TAI rasvalla. Kun aloittaa tuollaisen höpöhöpödietin, jossa vähennetään sekä rasvaa että hiilareita, niin huonosti käy. Ei ihmekään jos on paha olla ja väsyttää ja paleltaa, kun sitä energiaa ei saa riittävästi edes peruselintoimintoihin. 

En tiedä millainen höpönlöpön asiantuntija saa olla, että ylipäänsä saa päähänsä jotain noin kammottavaa dieettiä kuin tuossa linkissä, saati että vielä suosittelee sitä ihmisille! 

Vierailija
46/56 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kanssa juuri tulossa kertomaan, että lihoin vhh-ruualla kahden kuukauden aikana kolme kiloa. Ja olin kyllä perehtynyt aiheeseen, laskin syömisiäni ja liityin karppausryhmäänkin tukea saadakseni. Ihan kaikille ei vaan sovi. Mutta ryhmässä oli kyllä paljon ihmisiä, jotka olivat laihtuneet vhh.lla paljonkin.Kokeilemalla tietää, onko itselle sopiva ruokavalio. Oloni oli myös huono melkein koko ajan, tuntui huimaavalle töissä, mulla tosin on raskas ruumillinen työ, en tiedä johtuiko siitäkin.

Vierailija
47/56 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että mua ärsyttää kuin tuollaisia "vhh-dieetti"-ohjeita jaellaan joidenkin "asiantuntijoiden" johdolla. Ei ihmekään, että ihmisillä on tullut huono olo ja veriarvot kohonneet yms kun noudattavat tuollaista soopaa. 

Ensinnäkin. Kun ruokavaliosta vähennetään (reilusti) hiilihydraatteja, myös nestettä poistuu runsaasti. On siis ehdottoman tärkeää sekä juoda paljon että myös varmistaa riittävä suolan saanti! On suorastaan terveydelle vaarallista vältellä suolaa tuossa kohtaa. Lisäksi kun ruokavaliosta jätetään pois kaikki einekset, suolan saanti pienenee entisestään, joten siihen suolan määrään todellakin on kiinnitettävä huomiota ja LISÄTTÄVÄ sitä ruokaan siinä kohtaa kun nesteitä poistuu elimistöstä urakalla. 

Toiseksi. Ihmisen elimistö toimii JOKO glukoosilla ( sokeri l. hiilihydraatit) TAI rasvalla. Kun aloittaa tuollaisen höpöhöpödietin, jossa vähennetään sekä rasvaa että hiilareita, niin huonosti käy. Ei ihmekään jos on paha olla ja väsyttää ja paleltaa, kun sitä energiaa ei saa riittävästi edes peruselintoimintoihin. 

En tiedä millainen höpönlöpön asiantuntija saa olla, että ylipäänsä saa päähänsä jotain noin kammottavaa dieettiä kuin tuossa linkissä, saati että vielä suosittelee sitä ihmisille! 

Korjaanpa viestiäni nyt vielä vähän. Kun kirjoitin tuon ylemmän viestini, luin kyseisestä artikkelista vain sen kohdan, johon oli koottu tuon dieetin pääkohdat. En siis lukenut ollenkaan niitä ohjeita, mitä pitää syödä päivittäin. Ja hyvä etten lukenut. NImittäin olen nyt vielä pöyristyneempi kuin äsken!

En tiedä mistä kohtaa tuossa ruokavaliossa on edes yritetty vähentää hiilihydraatteja? Sokeria syödään huoletta päivittäin, samoin leipää, mehuja, jäätelöä jne. Olisivat nyt sitten edes yrittäneet vähentää sitä hiilaria, että ois ollut edes jokin peruste heidän "vhh-dietilleen", mut ei. Järkyttävää. 

Suosittelen ihan kaikille dietdoctor.com -sivustoa. Sieltä saa ihan oikeat ohjeet ihan oikeilta lääkäreiltä, eikä mitään soopaa. Lisäksi sivustolla on runsaasti tutkimustuloksia ja luotettavaa tietoa vhh-/ketoruokavalion pohjaksi. 

Vierailija
48/56 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.2.2019 paino 80kg ja pituus 168cm

1.5.2019 paino 71kg

Nyt raskaana ja tulee syötyä ei vhh koska kaikkia ruokia ei vain pysty syömään plus nälkä iskee salamana. Tiedän et vhh on ok raskausruokavaliokin. Mut mieliteot ja helppous vieneet voiton. Kevääl sit taas palaan hyvään ruokavalioon.

Parasta vhh ruokavalios oli sokerihimon katoaminen, nälän tunteen häviäminen, hiilarihimo katos myös. Minä joka säin aina jotain hyvää kahvin kanssa, yhtäkkiä ei tehnyt edes mieli mitään sokerista.

Vierailija
49/56 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kanssa juuri tulossa kertomaan, että lihoin vhh-ruualla kahden kuukauden aikana kolme kiloa. Ja olin kyllä perehtynyt aiheeseen, laskin syömisiäni ja liityin karppausryhmäänkin tukea saadakseni. Ihan kaikille ei vaan sovi. Mutta ryhmässä oli kyllä paljon ihmisiä, jotka olivat laihtuneet vhh.lla paljonkin.Kokeilemalla tietää, onko itselle sopiva ruokavalio. Oloni oli myös huono melkein koko ajan, tuntui huimaavalle töissä, mulla tosin on raskas ruumillinen työ, en tiedä johtuiko siitäkin.

Voi olla, ettei vhh sopinut sinulle, sillä ei se ole sataprosenttisen pätevä ratkaisu kaikille, niinkuin ei ole virallisterveellinen ruokavaliokaan. Kuitenkin jotenkin epäilen, että teit jotain väärin jos sinulla oli koko ajan huono olo ja painokin nousi. 

Veikkaisin että sun nestetasapaino on ollut huono, siis liian vähän vettä tai suolaa. Voi toki olla myös että lisäksi olet saattanut syödä liikaa proteiinia tai sitten olet syönyt silloinkin kun ei ole ollut nälkä. Joissakin piireissä nimittäin syödään myös vhh:lla useamman kerran päivässä ja välipaloja jne, jolloin kyllä painon saa nousemaan. Toki silloin pitää syödä kun on nälkä, mutta muuten ei jos laihduttaa haluaa. 

Olen itsekin ollut aiemmin vhh:lla netin ohjeiden mukaan, ja mulle kävi jossain kohtaa samoin etten enää laihtunut tai jopa lihoin. En ymmärtänyt mistä on kyse, koska söin kaikkien taiteen sääntöjen mukaan ja lisäsin rasvaa yms neuvojen mukaan. Nyt vasta kun olen oikeasti perehtynyt aiheeseen tajuan, että söin liikaa. Siis söin, vaikkei ollut nälkä, mutta luulin että "pitää" syödä välipalaa tai iltapalaa, koska joka paikassa toitotetaan miten tärkeää on syödä usemman kerran päivässä jne. Samoin olin jotenkin siinä luulossa, että karppauksessa rasva ei vaan lihota, mutta kyllä se lihottaa jos sitä syö liikaa. Ja se liika tulee just noista naposteluista ja siitä että lotraa sen rasvan kanssa. 

Nyt tiedän tämän ruokavalion periaatteet, ja painon tippumisen kanssa ei ole mitään ongelmaa. Syön riittävästi, nälkä ei ole, ja rasvaa en välttele. Mutta en syö muulloin kuin silloin, kun on nälkä. Joskus nälkä on kerran päivässä, joskus kolme kertaa päivässä. En käytä mitään "rasvalisäyksiä", vaan syön sen verran rasvaa kuin sitä luonnollisesti nyt kertyy tällä ruokavaliolla. Vettä juon paljon, koska janottaa ja hikoiluttaa :D Ja sitä suolaa oon lisännyt aina siinä kohtaa, kun on tuntunut että on jotekin huono olo. Maks 15 min ja olo on helpottanut. 

Ikävää että sulle jäi huonot kokemukset <3 

Vierailija
50/56 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän vuoden alusta -24kg. Alkuun ehkä parin kuukauden ajan tarkka ketogeeninen, mutta sen jälkeen kun oppi hahmottamaan ruoka-ainesuhteet, niin ihan oman pään mukaan. Pätkäpaasto tuli huomaamatta osaksi ateriarytmiä, koska tuntuu itselle luontevalle ja sopivalle.

Vierailija
51/56 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 kg, kolmessa ja puolessa kuukaudessa.

Vierailija
52/56 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, ettei vhh sopinut sinulle, sillä ei se ole sataprosenttisen pätevä ratkaisu kaikille, niinkuin ei ole virallisterveellinen ruokavaliokaan. Kuitenkin jotenkin epäilen, että teit jotain väärin jos sinulla oli koko ajan huono olo ja painokin nousi. 

Veikkaisin että sun nestetasapaino on ollut huono, siis liian vähän vettä tai suolaa. Voi toki olla myös että lisäksi olet saattanut syödä liikaa proteiinia tai sitten olet syönyt silloinkin kun ei ole ollut nälkä. Joissakin piireissä nimittäin syödään myös vhh:lla useamman kerran päivässä ja välipaloja jne, jolloin kyllä painon saa nousemaan. Toki silloin pitää syödä kun on nälkä, mutta muuten ei jos laihduttaa haluaa. 

Olen itsekin ollut aiemmin vhh:lla netin ohjeiden mukaan, ja mulle kävi jossain kohtaa samoin etten enää laihtunut tai jopa lihoin. En ymmärtänyt mistä on kyse, koska söin kaikkien taiteen sääntöjen mukaan ja lisäsin rasvaa yms neuvojen mukaan. Nyt vasta kun olen oikeasti perehtynyt aiheeseen tajuan, että söin liikaa. Siis söin, vaikkei ollut nälkä, mutta luulin että "pitää" syödä välipalaa tai iltapalaa, koska joka paikassa toitotetaan miten tärkeää on syödä usemman kerran päivässä jne. Samoin olin jotenkin siinä luulossa, että karppauksessa rasva ei vaan lihota, mutta kyllä se lihottaa jos sitä syö liikaa. Ja se liika tulee just noista naposteluista ja siitä että lotraa sen rasvan kanssa. 

Nyt tiedän tämän ruokavalion periaatteet, ja painon tippumisen kanssa ei ole mitään ongelmaa. Syön riittävästi, nälkä ei ole, ja rasvaa en välttele. Mutta en syö muulloin kuin silloin, kun on nälkä. Joskus nälkä on kerran päivässä, joskus kolme kertaa päivässä. En käytä mitään "rasvalisäyksiä", vaan syön sen verran rasvaa kuin sitä luonnollisesti nyt kertyy tällä ruokavaliolla. Vettä juon paljon, koska janottaa ja hikoiluttaa :D Ja sitä suolaa oon lisännyt aina siinä kohtaa, kun on tuntunut että on jotekin huono olo. Maks 15 min ja olo on helpottanut. 

Ikävää että sulle jäi huonot kokemukset <3 [/quote..... No mulle se rasvan syöminen olikin ongelma, kun luin niitä sivuja, ja tuntui, että sitä rasvaa olisi pitänyt käyttää jotenkin ihan luonnottomia määriä. Esim. kehotettiin lisäämään turkkilaiseen jugurttiin vielä kermaa lisäksi jne. En vaan mitenkään pystynyt syömään sitä sellaisia määriä.

Vierailija
53/56 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiloista en tiiä mitään, kun vaaka on rikki, mutta vaatekoko on pienentynyt pysyvästi xxl/xl -> l/m. Kymmenisen vuotta olen ollu vhh:lla tyyliä vaihdellen olon mukaan. Suosittelen.

Jatkanpa makroista, jotka omalla kohdallani olen havainnut hyväksi seuraavassa suhteessa; proteiinia 1 osa, hiilihydraattia 0,5-0,8 osaa ja rasvaa 1,5-2,5 osaa. Proteiinia grammoissa oma pituus miinus 100, eli mulle prodea n. 66g. Tämä on puolalaisen Jan Kwasniewskin optimaalisesta ruokavaliosta napattu makrojen suhde.

Vierailija
54/56 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus mitat 157/120kg, nyt vuotta myöhemmin 157/70kg

Vierailija
55/56 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää että sulle jäi huonot kokemukset <3 [/quote..... No mulle se rasvan syöminen olikin ongelma, kun luin niitä sivuja, ja tuntui, että sitä rasvaa olisi pitänyt käyttää jotenkin ihan luonnottomia määriä. Esim. kehotettiin lisäämään turkkilaiseen jugurttiin vielä kermaa lisäksi jne. En vaan mitenkään pystynyt syömään sitä sellaisia määriä.

En kyllä näe mitään järkeä siinä, että turkkilaiseen jogurttiin lisätään kermaa vain sen rasvan takia. VHH:sta on olemassa kaikenlaisia koulukuntia ja osa on valitettavasti aika harhaanjohtavia tai jopa suoranaisesti vääriä. Tietenkään rasvaa ei vältellä, vaan käytetään täysrasvaisia tuotteita ja lihaa, mutta ei sen rasvan syömisen kanssa nyt pidä äärimmäisyyksiin mennä. Totta on, että rasvan määrä prosentuaalisesti on kaikkein suurimmassa osassa tällä ruokavaliolla, mutta ei se sitä tarkoita että niitä voisilmiä pitäisi joka paikkaan tunkea. Riittävä rasvamäärä kyllä tulee, kun syö sallittuja ruokia eikä välttele rasvaa. Siis käyttää paistamiseen rasvaa, käyttää salaatinkastikkeita, käyttää täysrasvaisia maitotuotteita ja juustoja jne. 

Rasvamäärälisäyksen tällä ruokavaliolla ymmärrän siinä vaiheessa, jos on ns. rasvakammoa eikä uskalla syödä sitä _riittävästi_ vaan on nälissään ja huono vointinen. Tai jos haluaa nostaa painoa tai lopettaa laihdutuksen (silloinkin kyllä ennemmin nostaisin hiilihydraattimäärää sen verran, että laihtuminen pysähtyy). Mutta ns. normaalitilanteessa vhh-/ketoruokavaliolla se rasvan tarkoituksellinen lisääminen jo ennestään rasvaisiin juttuihin on aivan turhaa. 

Vierailija
56/56 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä mies että minä laihduttiin 4 kk:ssa noin 15 kiloa ja saavutimme ihannepainomme. Siinä on pysytty jo noin 7 vuotta. Ja mikä parasta - syömällä hyvin.

Mies sai verenpainelääkkeetkin pois, ja psoriasis on muisto vain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi