Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko "omaa rahaa" kuukaudessa?

Vierailija
30.08.2019 |

Paljonko te muut perheenäidit voitte käyttää kuukaudessa ihan omiin menoihin? Meillä on miehellä kolme kertaa niin iso palkka kuin minulla, joten saan oman pienen palkkani käyttää pelkästään omiin menoihini. Mies siis maksaa asumisen, auton ja ruuat sellaisella perustasolla. Minä sitten ostan kaikkea extraa esim. jos haluan erikoisempia tai kalliimpia ruokia (superfoodeja, tuoreita marjoja ympäri vuoden tms.) leikkokukkia, lahjat lähiomaisille, pieniä sisustushankintoja ja lapsille jotakin ylimääräistä vaatetta tai lelua (niistäkin mies maksaa isoimmat esim. kodin elektroniikan, lasten talvihaalarit ja kalliimmat harrastusvälineet).

Maksan itse omat henk koht laskut (puhelin, nettitilaukset tms), omiin harrastusjuttuihin sekä kauneudenhoitoon menee muutamia satasia kuussa, osa menee suoraan säästöön.

Tämä tuntuu minusta aika luksukselta, mutta en tosin tiedä miten muissa perheissä on vanhemmilla rahaa käytettävissä ihan vaan omiin juttuihin, joten tämä kiinnostaa. Miten siis teillä?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tienaa nettona n. 500 euroa enemmän (eli bruttona reilun tonnin). Me maksetaan likimain 50/50 yhteiset talouden menot (okei mies maksaa pari sataa euroa enemmän yhteiselle tilille) ja molemmat saa käyttää ylijäävän miten parhaaksi näkee. Lainojen omistusosuudet 50/50 ja molemmilla omat autot joiden ylläpidon molemmat maksaa itse omasta pussista.

Yleensä minulla jää n. 1000e pakollisten menojen jälkeen itselleni. Miehellä jää itselleen ehkä 1200 eur.

Vierailija
2/44 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan nettona 400e vähemmän kuin mies. Pakollisten menojen (asuntolainalyhennys, työmatkat, auton bensa, vakuutukset, puolet kuun ruokaostokdista, työpaikan lounas) jää omiin menoihin n.300-400e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan kaikki omat kuluni (vakuutukset, auton kulut, ruokani, harrastukseni, vaatteeni jne.) ja puolet lasten kuluista. Sen jälkeen rahaa jää tilille vielä noin 2200 e/kk eli se on kai summa, joka on ihan mihin tahansa haluamaani.

Vierailija
4/44 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole sillä tavalla omaa rahaa, paitsi ehkä sijoituksiin menevän rahan voisi ajatella tällaisena. Rahat on yhteiset ja kumpikin ostaa mitä tarvitsee. Mies suurempipalkkaisena ehkä helpommin ostaa itselleen jotain kallista kuin minä, mutta minusta se on ihan ok. Ostan itsekin välillä jotain sellaista, mitä ei ehkä minun palkalla (netto 2000€) elävät yleensä ostele. Ja tosiaan 800€/kk minulla menee sijoituksiin, tuskin saisin laitettua noin paljon jos eläisin yksin pienellä palkallani. Mies tienaa noin 4800€/kk nettona. 

Vierailija
5/44 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan nettona n. 5000e ja siitä jää n. kolme tonnia lainojen lyhennysten ja muitten pakollisten menojen jälkeeen.

N24

Vierailija
6/44 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös kaltaisesi ihanteellinen tilanne. Bruttoni on noin 3500eur, mies hankkii yli tuplasti tuon.

Laitan kuukaudessa 500eur yhteiselle säästötilillemme, ja maksan oman puhelinlaskuni sekä lasten. Sähkölaskut on myös minulla, n 150eur/kk. Mies maksaa kaiken muun ja loput omasta palkastani saan käyttää niin kuin haluan. Ostan meille matkojakin mutta suurin osa rahoista menee ihan kauneudenhoitoon ja vaatteisiin.

Lisää vielä, aina ei todellakaan ollut näin vaan 20vee sitten olimme rutiköyhiä, kirppareilta ostimme vaatteet yms. Rahaa ei ollut mihinkään kivaan ikinä johtuen opiskeluista ja huonoista työpaikoista.

Vierailija
7/44 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä olen se isopalkkaisempi (tienaan noin 6 x sen mitä puoliso) eikä mulla ole juuri lainkaan omaa rahaa. Lähes kaikki menee normaaliin elämiseen, eikä juuri yhtään jää säästöön.

Vierailija
8/44 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan itse 80-90 kiloa per vuosi. Maksan taloa ja käytän justiinsa sen verran omiin ja lasten menoihin kuin huvittaa. Ostan just ne foodit mitä haluan.

Sun tilannetta säälin. Pitää miehen kustantaa asunnot ja lasten hankinnat jotta saat hifistellä.

Itsellä ei tulisi mieleenkään ostella mitään sisustushärpäkettä tai superfoodia, koska mulla on vastuu omasta taloudesta ja mieluummin säästän. Tehdään siiten lasten kanssa kivoja reissuja ja harrastetaan. Ja säästetään pahan päivän varalle.

Toi tyyli "elän mieheni rahoilla ja kulutan omani superfoodeihin ja kaikkeen mihin itse haluan" kertoo enemmän siitä pikkusieluisesta elämästä mitä niin moni nainen viettää, eli heittäytyy taloudellisesti riippuvaiseksi miehestä ja sitten brassailee miten "mulla on varaa mihin ikinä haluun".

Mikä teitä naisia vaivaa? Mietittekö ikinä että just Mulla ei olis varaa tähän ellei mulla olis tota miestä?

Vierailija
9/44 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vastaajat on joko itse hyvätuloisia tai mies on hyvätuloinen. Missä ne kaikki ulisijat nyt on? Ne jotka sanoo että rahat ei riitä elämiseen.

Vierailija
10/44 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tienaa enemmän kun minä. Talouden yhteistulot ovat aikalailla 5500€ netto. Nämä kaikki rahat ovat miehellä, josta maksetaan asuminen, laskut, autot, ruuat yms. Rahaa omiin menoihin saan pyytämällä, riippuu hyvin paljon kuukaudesta mutta 100-400€. Toimii meillä.

Vierailija
11/44 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan itse 80-90 kiloa per vuosi. Maksan taloa ja käytän justiinsa sen verran omiin ja lasten menoihin kuin huvittaa. Ostan just ne foodit mitä haluan.

Sun tilannetta säälin. Pitää miehen kustantaa asunnot ja lasten hankinnat jotta saat hifistellä.

Itsellä ei tulisi mieleenkään ostella mitään sisustushärpäkettä tai superfoodia, koska mulla on vastuu omasta taloudesta ja mieluummin säästän. Tehdään siiten lasten kanssa kivoja reissuja ja harrastetaan. Ja säästetään pahan päivän varalle.

Toi tyyli "elän mieheni rahoilla ja kulutan omani superfoodeihin ja kaikkeen mihin itse haluan" kertoo enemmän siitä pikkusieluisesta elämästä mitä niin moni nainen viettää, eli heittäytyy taloudellisesti riippuvaiseksi miehestä ja sitten brassailee miten "mulla on varaa mihin ikinä haluun".

Mikä teitä naisia vaivaa? Mietittekö ikinä että just Mulla ei olis varaa tähän ellei mulla olis tota miestä?

Olen sinkku ja tienaan käteen noin 4500 e/kk. Ostan superfoodia ja vitamiineja just niin paljon kuin huvittaa. Enkä kaipaa ketään miestä kertomaan, etten saa törsätä rahojani sellaiseen.

Vierailija
12/44 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan nettona n. 5000e ja siitä jää n. kolme tonnia lainojen lyhennysten ja muitten pakollisten menojen jälkeeen. N24

Siis 24-vuotiaana 10 000€ bruttotulot? Mitä teet työksesi?

Vierailija
13/44 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee myötähäpeä tuosta sun foodistasi.

Vierailija
14/44 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tienaa 2200e kuussa ja minä saan kotihoidontukea 250e. Se on minun rahani. Enimmäkseen perintälaskuihin, ruokaan ja lapsen tarvikkeisiin menee. Miea ostaa myös ruokaa ja lapsen tarvikkeita, maksaa asumisen.

Vierailija
15/44 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsih. Miksei vois käyttää omia rahojaan superfoodeihin jos huvittaa? Itse en ainakaan aio lapsilleni mitään perinnöksi jättää (no pari omistusasuntoa on eli varmaan jotain jää väkisinkin) ja törsään kaiken makeaan elämään, kaikkeen sellaiseen hyvinvointiin mikä itseäni miellyttää. Lapsilleni matkojen muodossa elåmyksiä ja ilonhetkiä.

Vierailija
16/44 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentävää miten paljon 1% tuloeliitillä on aikaa flexailla av:lla

Vierailija
17/44 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä olen se isopalkkaisempi (tienaan noin 6 x sen mitä puoliso) eikä mulla ole juuri lainkaan omaa rahaa. Lähes kaikki menee normaaliin elämiseen, eikä juuri yhtään jää säästöön.

Tajusin muuten, että bruttona tienaan kymmenkertaisesti, mutta nettona vain kuusinkertaisesti.

No eipähän pääse työnteolla rikastumaan. Vairadtumaan ehkä pääsis, jos puolisokin saisi töitä, mutta pitänee olla kiitollinen, että niitä on edes itselläni.

Vierailija
18/44 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakollisten menojen jälkeen jää 2450 €. Asun yksin.

N58

Vierailija
19/44 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tienaa kolmin kertaisesti minuun verrattuna. Maksan puolet vastikkeesta, oman asuntolainani, oman sijoitusasuntolainani ja omat kuluni työruokailut sun muut kännykkälaskut poislukien ruoan, jonka mies maksaa. Mies maksaa yhteiset laskut. Minulla menee kaikki mitä tulee, mutta rahapulassa en ole.

Vierailija
20/44 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on käytettävissä 3000e/kk (ja ennen kuin kukaan ehtii rääkäistä, niin minimielareilla mennään!) omiin ja kahden lapsen menoihin. Asuminen, ruoka, vakuutukset ja autoilu vievät tuosta reilut 2000e. Säästövaraa on muutaman satasen verran kuussa. En oikein tiedä mitä spesifit "omat" menot olisivat, vaatteita, kosmetiikkaa, oma harrastus? Niihin menee koko vuoden menot jyvitettynä 150-200e/kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän