Paljonko "omaa rahaa" kuukaudessa?
Paljonko te muut perheenäidit voitte käyttää kuukaudessa ihan omiin menoihin? Meillä on miehellä kolme kertaa niin iso palkka kuin minulla, joten saan oman pienen palkkani käyttää pelkästään omiin menoihini. Mies siis maksaa asumisen, auton ja ruuat sellaisella perustasolla. Minä sitten ostan kaikkea extraa esim. jos haluan erikoisempia tai kalliimpia ruokia (superfoodeja, tuoreita marjoja ympäri vuoden tms.) leikkokukkia, lahjat lähiomaisille, pieniä sisustushankintoja ja lapsille jotakin ylimääräistä vaatetta tai lelua (niistäkin mies maksaa isoimmat esim. kodin elektroniikan, lasten talvihaalarit ja kalliimmat harrastusvälineet).
Maksan itse omat henk koht laskut (puhelin, nettitilaukset tms), omiin harrastusjuttuihin sekä kauneudenhoitoon menee muutamia satasia kuussa, osa menee suoraan säästöön.
Tämä tuntuu minusta aika luksukselta, mutta en tosin tiedä miten muissa perheissä on vanhemmilla rahaa käytettävissä ihan vaan omiin juttuihin, joten tämä kiinnostaa. Miten siis teillä?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että nyt kysyttiin perheenäitien rahoista, mutta vastaan silti. Olen vela ja asun yksin, joten käytän joka ikisen tienaamani euron itseeni. Netto tällä hetkellä 4600e/kk. Asuntolainaan menee n. 900e/kk. Säästöönkin jää kivasti.
Sinunlaiset on syy suomen tulevaan romahdukseen. Selitellään että lapsia ei hankita kun ei ole varaa eikä varmuutta tulevasta, sitten on porukkaa jolla palkka lähellä kymppitonnia ja ei puhettakaan lapsien hankinnasta vaan käytetään jokainen euro itseensä. No kyllähän tuollla summalla varmaan elelee aika kivasti ja työelämäkin saattaa olla raskasta mutta kyllä yhteiskunnallinen vastuukin pitäisi tuntea ja tehdä oma osansa sen eteen.
Kommentoimasi kirjoittaja maksaa veroja arviolta 4000e joka ikinen kuukausi. Sekö ei ole vastuun kantamista, helvetti sentään?! Kyllä katkera ja kateellinen ihminen on typerä.
Tämä. Kiitos. Ja näistä kuukausittain maksamistani veroista menee osa lapsiperheiden ilmaisiin neuvoloihin, kouluihin ja terveydenhoitoon. Ja mitä saan palkaksi - kettuilua lapsia hankkineilta. Olisivat tyytyväisiä. En minä hirveän mielelläni maksa näin paljon veroja mutta pakko se kai on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että nyt kysyttiin perheenäitien rahoista, mutta vastaan silti. Olen vela ja asun yksin, joten käytän joka ikisen tienaamani euron itseeni. Netto tällä hetkellä 4600e/kk. Asuntolainaan menee n. 900e/kk. Säästöönkin jää kivasti.
Sinunlaiset on syy suomen tulevaan romahdukseen. Selitellään että lapsia ei hankita kun ei ole varaa eikä varmuutta tulevasta, sitten on porukkaa jolla palkka lähellä kymppitonnia ja ei puhettakaan lapsien hankinnasta vaan käytetään jokainen euro itseensä. No kyllähän tuollla summalla varmaan elelee aika kivasti ja työelämäkin saattaa olla raskasta mutta kyllä yhteiskunnallinen vastuukin pitäisi tuntea ja tehdä oma osansa sen eteen.
Olet epärehellinen. Valehtelet jos väität tehneesi lapsesi koska ajattelet yhteiskunnan tulevaisuutta. Sinun lapsesi on nettomaksaja-velojen raadannan kustannuksella tehty.
Kenet nettomaksaja velat meinaa ajatella heidät hoitavan ja millä rahoilla maksetaan ne eläkkeet jos lapsia ei saa tehdä ja niistä aiheutuu vain kustannuksia?
Yhä edelleen: ketään ei ole kielletty lisääntymästä. Ne tehkööt lapsia jotka niitä haluavat. Lapsiperheiden vanhempien pitäisi kyllä ymmärtää, kuinka paljon heidän elämäänsä kustannetaan veronmaksajien - myös velojen - toimesta. Itse maksan gunsaasti veroja mutta en esim. käytä julkisia terveyspalveluja lainkaan vaan käyn yksityisellä, säästyvät nekin käyntikerrat perheille :)
Saan nettona n. 1900€, maksan puolet asumisesta eli 435€, työmatkat + auton muut kulut 350€ ja puhelinlasku 15€. Omaa rahaa jää 1100€/kk.
Mielenkiintoinen kysymys - kun maksajat siirtyvät eläkkeelle, kuka maksaa viulut? Ehkä pitää sitten itse maksaa. Ja luuletko että maailmasta ei löydy ihmisiä?