Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita, jotka alkavat pelkäämään kun elämässä menee kaikki "liian" hyvin?

Vierailija
30.08.2019 |

Monen synkän, yksinäisen ja traumaattisen vuoden jälkeen minulla on vihdoinkin alkanut menemään elämässä hyvin. On laaja ystäväpiiri, ja minua pyydetään usein mukaan illanviettoihin, sain oman, velattoman kämpän, minulla on uudehko, ihana miesystävä ja opintoni sujuvat hyvin. Lisäksi rahatilanteeni on parantunut huomattavasti.

Mitään negatiivista elämässäni ei oikeastaan tällä hetkellä ole. Joudun totuttelemaan tähän, sillä vielä puoli vuotta sitten ja sitä ennen elämäni oli hajoamassa pirstaleiksi. Nyt kuitenkin jatkuvasti pelkään, että jotain todella pahaa on tapahtumassa. En ole tottunut onnellisuuteen.

Onko muita, jotka ajattelevat näin, ja onko vinkkejä miten voisin vain rauhoittua ja nauttia elämästä?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena, 90-luvun lamassa vuosikausia köyhä. Armeijassa, opiskellessa ja työttömänä. Se jätti jonkinlaisen trauman. Vaikka olen ollut jo neljännesvuosisadan hyväpalkkaisissa töissä, säästänyt ja sijoittanut, pelkään edelleen, että jonain päivänä talouteni romahtaa. Pelkään varmaan niin pitkään, kunnes se lopulta käy mahdottomaksi.

Puolison menettämistä, sairastumista tai muuta pelkään vain harvoin.

Vierailija
2/4 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin myös opiskeluaikaan köyhä, lapsuudenperheessä oli monenlaisia vaikeuksia. Se on luonut perusturvallisuuden puutteen, ja pelkään jatkuvasti sitä että jotain tosi pahaa tapahtuu.

Muistan että ehkä vuosi ennen avioeroa makasin riippukeinussa pihallani ja katsoin ohi lipuvia pilviä. Ajattelin että tämä on se mun elämäni korkein hetki, ja olin siinä oikeassa.

Eli yleensä kun on mennyt jotenkin hyvin, nurkan takana on odottanut joku katastrofi. Läheisen kuolema tai vakava sairastuminen, työttömyys jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä minäkin mietin! Juuri nyt näyttää elämässäni hyvältä: aloitan työn (joka tosin loppuu jouluna). Mies ehkä saa palkankorotuksen, tytär pääsi mieluisaan opiskelupaikkaan, ja hänen asuntoasiansa järjestyivät. Moni asia on loksahdellut paikoilleen. Olen ollut pitkään työttömänä, mutta opiskelin viime talvena ja sain valmiiksi isohkon tutkinnon.

Silti koko ajan on tunne, että jaksanko työssäni, joka on sinänsä tuttua vuosien takaa. Pelottaa kaikki vaikeudet. Kun on monta vuotta mennyt huonosti, ja varsinkin taloudellisesti, on vaikea alkaa luottamaan ja uskomaan, että asiat järjestyvät. Että voi mennä hyvinkin.

Ne ihmiset, jotka eivät ole kokeneet pitkäaikaistyöttömyyttä ja siita aiheutuvaa köyhyyttä, eivät ymmärrä tätä.

Toisaalta olen aina pelännyt kaikkea ja pahinta. Miten tästä ajattelusta voi päästä eroon?

Vierailija
4/4 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä alkaa aina ahdistamaan ja pelottamaan joku tuntematon uhka, silloin kun kaikki on hyvin. Johtuu varmaan siitä, että tähän asti se onni aina loppunut hyvinkin nopsaan.

Nyt on taas sellainen vaihe että elämä on liian hyvää ollakseen totta, että ihan huono olo kun pelkään että jotain tapahtuu. Ja siitä onnesta on vaikea nauttia pelko perseessä. Mutta jospa tämä onni jatkuisi nyt ja siihen sitten tottuisi, että on hyvä parisuhde, hyvä terveys ja taloudellinen tilanne.