Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19843)
Ai, Louloukin on uustuotannossa?!
Vierailija kirjoitti:
Nuoruuden tuoksut oli anais anais , loulou, YR magnolia ja yökerhoikäisenä 18-20v. Opium, Red Door, Ysatis ja Givenchy III . Mahtoi olla tymäkkä vaikutelma lähiympäristöön.
Rochasin Byzance, jota käytin ysärin alussa oli upea. Enkelimäinen ja naisellinen tuoksu joka erottui aikakauden tymäköistä parfyymeistä. Minulla on vuoden 2019 versio, joka on kyllä ihan kiva ja hintansa arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Ai, Louloukin on uustuotannossa?!
Ei kai sen tuotantoa ole koskaan lopetettukaan, mutta muuttunut se toki on IFRA-rajoitusten vuoksi kuten kaikki vanhat tuoksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoruuden tuoksut oli anais anais , loulou, YR magnolia ja yökerhoikäisenä 18-20v. Opium, Red Door, Ysatis ja Givenchy III . Mahtoi olla tymäkkä vaikutelma lähiympäristöön.
Rochasin Byzance, jota käytin ysärin alussa oli upea. Enkelimäinen ja naisellinen tuoksu joka erottui aikakauden tymäköistä parfyymeistä. Minulla on vuoden 2019 versio, joka on kyllä ihan kiva ja hintansa arvoinen.
Balahe oli ihana!
Nukuin kesämökillä viime yönä. Pimeässä ihmettelin samaan aikaan valoisan puhelimen näytölle kerääntyviä yöperhosia ja tuulahduksia upeasta parfyymistä. Uniset aivot yhdistivät 1 +1 vaikka se outoa olikin. Otin selvää. Kyllä, joistain yöperhosista lähtee joissain tilanteissa tuoksu jonka ihminen voi erottaa. Ensi yönä tarkennan mitä parfyymiä muistuttaa, mutta se oli perinteisempi Vanderbilt, Chanel 5., Samsara -tyyppinen.
Tv. yöperhoshaistelija
Ulkomaisissa parfyymikeskusteluissa nousee monesti esille tuoksut, jotka keräävät muilta ihmisiltä kehuja - joskus väitetään jopa ventovieraiden pysäyttäneen kadulla kommentoidakseen. Tämä ei ehkä istu pohjoismaiseen kulttuuriin samalla tavalla, että juostaisiin kadulla kommentoimaan vieraan ihmisen hajuvettä, mutta oletteko aidosti koskaan saaneet paljon positiivista palautetta jostain tietystä tuoksusta? Ovatko nuo väitteet puhdasta markkinointia? Entä negatiivista palautetta (tätä voisi kuvitella olevan helpompi kerätä, erityisesti voimakkailla tuoksuilla)?
Sain lentokentältä Byredo nómade setin <3 ja ainakin Gypsy water on täydellinen!
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaisissa parfyymikeskusteluissa nousee monesti esille tuoksut, jotka keräävät muilta ihmisiltä kehuja - joskus väitetään jopa ventovieraiden pysäyttäneen kadulla kommentoidakseen. Tämä ei ehkä istu pohjoismaiseen kulttuuriin samalla tavalla, että juostaisiin kadulla kommentoimaan vieraan ihmisen hajuvettä, mutta oletteko aidosti koskaan saaneet paljon positiivista palautetta jostain tietystä tuoksusta? Ovatko nuo väitteet puhdasta markkinointia? Entä negatiivista palautetta (tätä voisi kuvitella olevan helpompi kerätä, erityisesti voimakkailla tuoksuilla)?
Sen kerran kun laitoin Boucheron edp:tä, tultiin ihan Suomessa kysymään, mikä tuoksuni on ja kehuttiin. Yllättävää siinä mielessä, että olen käyttänyt mielestäni parempiakin tuoksuja mutta ei niitä ole koskaan kehuttu. Ehkä jotkut tuoksut vain haisevat paremmilta etäältä toisten nenään ja toiset paremmilta läheltä omaan nenään.
Minä käytän tuoksuja pitkälti omaksi iloksi. Kotona tai laitan niin vähän ettei edes oma perhe haista, minulla on aika hyvä hajuaisti enkä tarvitse paljon että tuoksu huomaamattomasti ilahduttaa minua. Kieltämättä olisi mielenkiintoista kokeilla olisiko mahdollista saada kehuja ja mistä jos suihkauttelisin kunnolla. Uskon että kehujen mahdollisuus kasvaa mitä enemmän tuoksua suihkauttelee, tavallaan on helpompi kehua jos tuntuu että ihminen haluaakin näkyvyyttä tuoksulleen.
Negatiivisesta palautteesta jäi mieleen se kun joku kertoi (tässä ketjussa?) olleensa asuntonäytössä ja asuntoa katsomaan tulleet henkilöt miettivät keskenään että asunnossa on outo haju, onkohan tällä myrkytetty koiperhosia tai jotain. Jossain vaiheessa he huomasivat tuoksun tulevan kiinteistönvälittäjästä ja joku oli sitten kysynyt kiinteistönvälittäjältä mikä tuoksu on, ja tämä oli ollut mielissään. Jos tarinan kertoja lukee vielä ketjua, mikähän se tuoksu oli, nyt kun tunnen tuoksuja paremmin nimi sanoisikin minulle jotain.
Minun ylläni on kehuttu jopa Rexonaa :) eikä ollut mikään pokaamisyritys vaan naispuolinen esihenkilöni kun olin tullut pyörällä töihin ja ilmeisesti vähän hikinen!
Oho, Light Bluesta on tullut EDP ja tuoksua on vedetty trooppiseen suuntaan :-o.
Vierailija kirjoitti:
Negatiivisesta palautteesta jäi mieleen se kun joku kertoi (tässä ketjussa?) olleensa asuntonäytössä ja asuntoa katsomaan tulleet henkilöt miettivät keskenään että asunnossa on outo haju, onkohan tällä myrkytetty koiperhosia tai jotain. Jossain vaiheessa he huomasivat tuoksun tulevan kiinteistönvälittäjästä ja joku oli sitten kysynyt kiinteistönvälittäjältä mikä tuoksu on, ja tämä oli ollut mielissään. Jos tarinan kertoja lukee vielä ketjua, mikähän se tuoksu oli, nyt kun tunnen tuoksuja paremmin nimi sanoisikin minulle jotain.
En ole tarinan kertoja mutta muistan tuon kertomuksen tästä ketjusta. Tuoksu oli Muglerin Angel ja näin kahden turkiskuoriaismyrkytysen muistoilla väittäisin, että alkuperäinen EdP. Koit puolestaan inhoavat seetriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tarinan kertoja mutta muistan tuon kertomuksen tästä ketjusta. Tuoksu oli Muglerin Angel ja näin kahden turkiskuoriaismyrkytysen muistoilla väittäisin, että alkuperäinen EdP. Koit puolestaan inhoavat seetriä.
Heh, mietin vaihtoehtoja ja päädyin itsekin arvaamaan Angel :D.
Suomi on vähän junttila hajuvesienkin suhteen. Keskustelupalstat on pullollaan hajuvesien haukkumista ja kuvitellaan, että niillä peitellään hien hajua. En tiedä ketään kuka niin tekee. Yleensä ihmiset käyvät suihkussa ja laittavat 1-2 painallusta hajuvettä... juu ei voi joka paikkaan laittaa, esim mun työpaikalle. Ehkä näillä ei ole kotona suihkua ja juoksevaa vettä, käyvät perheen kanssa yhteissaunassa kerran viikossa? Näin oletan. Jotenkin vaikea silti ymmärtää näitä tietynlaisia hajusteyliherkkiä, jotka kuitenkin ovat immuuneja omalle tupakille ja pesuaineille ym pirttinsä pierunhajuille.
Kiva kun kauppoihin on tullut 10ml pikkupulloja. Sellaisen voisin ostaa 1/v, mutta en voi ostaa kokonaisia 30-100ml pulloja pitkään aikaan jos haluan saada kaikki käytettyä 10v sisään. Mulla on sellainen raja vaikka tietty hajuvesi voi säilyä vaikka 50v...
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun kauppoihin on tullut 10ml pikkupulloja. Sellaisen voisin ostaa 1/v, mutta en voi ostaa kokonaisia 30-100ml pulloja pitkään aikaan jos haluan saada kaikki käytettyä 10v sisään. Mulla on sellainen raja vaikka tietty hajuvesi voi säilyä vaikka 50v...
Mulla on sellainen filosofia että en yritä edes käyttää tuoksuja loppuun, päin vastoin mitä kauemmin ovat ilonani sitä parempi, ja tuoksut voivat tosiaan säilyä pitkiä aikoja. Ostan harvakseltaan pulloja koska löydän harvoin sen arvoisia, sen sijaan ostan pieniä 1-2 ml:n näytteitä ja käytän niitä loppuun.
Tosi paljon kehuja sain aikoinaan Cleanin Summer Sailingista. Ei nyt missään kadulla ventovierailta kuitenkaan.
Angel on ihana tuoksu, mutta ei sovi kaikille. Tuoksujen haukkuminen milloin koimyrkyn milloin hyttysmyrkyn hajuiseksi johtuu tietysti siitä, että noihin myrkkyihin on laitettu sitä tuoksua, joka on valloittanut maailman ensin. Joskus hajuvesiteollisuus myy lähes samaa tuoksua kosmetiikan hajusteeksi kuin mitä parfyymitalot myyvät pullossa. Ella Bachen tietyssä kasvovoiteessa on esimerkiksi Elizabeth Ardenin Green Tea -tuoksu.
Itse rakastan Offin hyttyssuihketta, sitä tietynlaisessa pakkauksessa olevaa, koska se tuoksuu samalta kuin lempichypreni. Edellisen työpaikkani vessassa taas oli aivan ihastuttava vessanraikastin, joka tuoksui Rive Gauchelta. En silti ala haukkumaan Rive Gauchea vessanraikastimen hajuiseksi, sillä RG luotiin ensin, ja sitä sitten vessanraikastinvalmistaja on matkinut.
Mitä tahansa tuoksua voidaan laittaa vessanraikastimeen, joten ei kerro mitään, jos haukkuu tuoksua vessanraikastimen hajuiseksi. Nämä on aina vähän laiskoja haukkuja.
Harmi. Toiveikkaana ajattelin uuden Naheman olevan edelleen se sama hyvä ja perinteinen. Miksi ne muuttaa suosittujen tuoksujen koostumusta?
Stocka on kaukana, kestää aikaa ennen kuin käyn paikkakunnalla. Täytyy sitten nuuhkaista.