Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19266)
Kiitos kaikista tuoksuarvioista! Kiinnostaisi kokeilla muutama Sorcinelli, mutta epäröin tällä haavaa laittaa rahaa niihin, koska saattaa olla ihan mielenkiintoisia tai kauheita. N53
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joululomalla äitini sanoi minulle, että hänen suosikkihajuvetensä on loppu. Kyseessä on Elie Saabin L'eau Couture, jonka ostin hänelle useita vuosia sitten. Äitini on käyttänyt sitä todella säästeliäästi. Hän on sitä vanhanajan tyyppiä, jolla on korkea kynnys koskaan törsätä itseensä.
Laita hakuvahti vaikka Toriin. Aina joku silloin tällöin siivoaa kaappiin tilaa ja laittaa käyttämättömäksi jääneitä varakappaleitaan myyntiin.
Jos ei haittaa, että suosikkihajuvesi on avattu ja tummunut, niin https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/11729163
Vähän kyllä houkuttaisi Mutta toisaalta ei tiedä, miten tuoksua on säilytetty, etenkin kun pakkausta ei ole. Onko se ollut esim. kostean kylppärin hyllyllä suojaamattomana 10 v.
Enpä ole koskaan Tori-hinnoilla tuollaista miettinyt. Yhden ainoan kerran olen ostanut selvästi pilallisen tuotteen, mutta siitä ei ollut edes ilmoitusta. Torimyyjä vain ehdotti, että häneltä saisi YSL Champagnen hyvin edullisesti samaan pakettiin, kun ostin varsinaisen ilmoitustuotteen. Maksoin muistaakseni 20 euroa siitä.
Joillakin tuoksumyyjillä on ilmeisesti jokin periaate, että tuotteen hinnasta pitää pystyä arvaamaan, että se ei ole aivan kunnossa. Hän ilmeisesti ajatteli niin. Minulle tuote oli pettymys, koska en tee Champagne-pullolla, siis pelkällä pullolla, yhtään mitään ja joudun vain erikseen hävittämään pilalle menneen tuoksun --> ylimääräistä vaivaa minulle toimittaa kemikaalien keräykseen.
Siltä myyjältä en ole sen koommin ostanut, vaikka aika huikeita tuoksuja poistaa varastostaan välillä. Kuten itsekin teen. Mutta en myy "tiskin alta", vaan teen tuoksusta aina ilmoituksen, jossa määrittelen tuotteen kunnon. Vintagesta en valitse "kuin uusi", vaikka tuoksu mielestäni olisikin kuin uusi, sillä se ei ole uusi. Sen kunto on siis hyvä.
Torissa voi reklamoida tuotteesta, jos ei ole tyytyväinen. Itse en jaksanut, vedän vain rastit myyjän päälle mielessäni.
Ja niin... tietenkään en olisi voinut reklamoida Torissa ko. tuotteesta, koska siitähän ei Torissa ollut edes ilmoitusta, vaan sen ostin viestittelyn perusteella ekstrana. Selvä huijaus siis myyjältä! (Olen vähän hidasälyinen :-)
Neljä uusinta hankintaani tälle alkavalle vuodelle ja keväälle:
Britney Spears Naked Fantasy. Hyvä arkituoksu, ei liian hedelmäinen vaikka latvatuoksussa on sekä persikkaa että aprikoosia. Pyöreä pullo on kiva, mutta hiukan halvanoloinen koska liimatut strassit putoavat pois käytössä.
Klassikko L'eau de Issey edt. En ostanut silloin kun tuli markkinoille vuonna 1992, koska tykkäsin silloin tujummista tuoksuista ja tämä kevyt vesituoksu ei ollut korkean hintansa arvoinen. Nyt arvostan enemmän tälläisiä keveitä tuoksuja koska monet uudet tuoksut ovat todella sokerisia gourmetpommeja. Klassinen nätti pullo.
Uudempi tuttavuus on Anna Sui Cosmic Sky, ostin täysin pullon takia mutta ok päivätuoksu myös. Olin hiukan pettynyt koska ei vastaa täysin mielikuvaani luettuani kuvauksen Fragranticasta ja koska pidän monista muista Jerome Epinetten tuoksuista enemmän kuin tästä.
Afnan Adwaa al Sharq. Todella erikoinen pullo, ensimmäinen tuoksuni lähi-idästä. Koska tämä on öljy, sopii varmaan hyvin jonkun muun alkoholipohjaisen tuoksun kanssa yhteen kerrostetuksi. Jää hyllylle odottamaan yksinäisiä parfyymiharrastusiltoja silloin kun mieheni ei ole kotona.
Mikähän olisi hyvä tuollainen herkkutuoksu ihmiselle, joka ei yleensä pidä tuosta tuoksutyypistä?
Vierailija kirjoitti:
Mikähän olisi hyvä tuollainen herkkutuoksu ihmiselle, joka ei yleensä pidä tuosta tuoksutyypistä?
Minä en pidä gourmandeista, eikä poikkeusta ole toistaiseksi tullut vastaan. Anteeksi, en vastannut kysymykseesi mutta tarkoitan tällä sitä, että kaikesta ei tarvitse pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en pidä gourmandeista, eikä poikkeusta ole toistaiseksi tullut vastaan. Anteeksi, en vastannut kysymykseesi mutta tarkoitan tällä sitä, että kaikesta ei tarvitse pitää.
Niin minäkin olen aina ajatellut, mutta silti kaipaan joskus jotain sinne päin. Mutta siinä saisi olla muutakin kuin sitä herkkua, koska pelkästään käy aika tylsäksi.
Minkälainen tuoksu teille tulee mieleen italialaisesta tyylikkäästä naisesta? Haluaisin sellaisen :D Toki italialainen brändi dolce & gabbana tulee heti mieleen ja niiltä minulla on jo kokoelmassa muutama. Muita ehdotuksia?
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen tuoksu teille tulee mieleen italialaisesta tyylikkäästä naisesta? Haluaisin sellaisen :D Toki italialainen brändi dolce & gabbana tulee heti mieleen ja niiltä minulla on jo kokoelmassa muutama. Muita ehdotuksia?
Armanin Sì Passione ?
Vierailija kirjoitti:
Dolce & Gabbana Sicilyä ei voi ehdottaa... :D
...joten Tom Ford Neroli Portofino, Elie Saab Le Parfum, Heeley Oranges and lemons say the bells of St. Clement's...
Vierailija kirjoitti:
Useampiakin kuvaukseen sopivia tuoksuja löytynee merkeiltä Acqua di parma tai Armani Privé.
Tuoksujen ystävien kannattaa tutustua kirjaan Tuoksujen atlas. Ihana kirja!
Vierailija kirjoitti:
Santa Maria Novella?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikista tuoksuarvioista! Kiinnostaisi kokeilla muutama Sorcinelli, mutta epäröin tällä haavaa laittaa rahaa niihin, koska saattaa olla ihan mielenkiintoisia tai kauheita. N53
Scusami ainakin on helppo hedelmäinen tuoksu. Ja Notre Dame (päivämäärällä, ei Notte di Natale) on upea. Violon Bassesta tykkään myös, se kun häivähtää nenään, tuoksu on sama kuin viulukotelossa: pölyä, puuta, metallia, hartsia. Toki kaikki ei välttämättä niin tykkää, itselleni entisenä viulistina mielleyhtymät on rakkaita. Moni näistä Sorcinellin tuoksuista on erikoisia, niitä kannattaa ehkä tutkia fragranticasta tms. hieman, lukea kommentteja yms. Paljon on suitsuketta ja erilaisia pihkaisia aineita käytetty. Itse pidän siitä että kun suljen silmät ja haistelen tuoksua, mieleeni tulee kuvia erilaisista paikoista ja maisemista, ja näissä on paljon sellaisia. Vaikka tuoksu itsessään ei välttämättä olisi sinällään hyvä, sen kauneus on niissä mielikuvissa. Itse olen pitkään haaveillut asuvani jossain Skotlannin sateisella kalliorannalla, ja siksi, vaikka tuo No Il Giorno ei olekaan varsinaisesti hyvä haju, olen kevyesti rakastunut siihen.
Floraikun Between Two Trees on myös mielikuvia tuottava, paitsi että se on tuoksunakin miellyttävä. Mutta pääni sisällä se vie minut paikkaan jossa haluan olla. Sellainen ei välttämättä tietty ole paras hajuvesi arkeen, mutta iltaisin kun on aikaa istua sohvalla ja laittaa silmät kiinni ja keskittyä.. silloin sellaiset hajuvedet pääsevät oikeuksiinsa. Tänä iltana en jaksanut testailla mitään, vaan suihkautin vain Notre Damea, tämä sopii kirjaan jota luen.
Aamulla suihkautin testiin Reliqvian. Minun ihollani tämä ei ainakaan pääse oikeuksiinsa, haistan vain vesitetyn männyn alusta loppuun. Kaikki syvyys tuntuu puuttuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dolce & Gabbana Sicilyä ei voi ehdottaa... :D
...joten Tom Ford Neroli Portofino, Elie Saab Le Parfum, Heeley Oranges and lemons say the bells of St. Clement's...
Miksi Sicilyä ei voi ehdottaa?
Itselleni tuli heti mieleen (ennen kuin näin että muut on ehdottaneet Dolce & Gabbanaa) punakorkkinen klassikko. Ei se reformuloitu, vaan Euroitalian valmistama, tämä:
https://www.fragrantica.com/perfume/Dolce-Gabbana/Dolce-Gabbana-484.html
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsisin tuoksusuosituksia. Joululomalla äitini sanoi minulle, että hänen suosikkihajuvetensä on loppu. Kyseessä on Elie Saabin L'eau Couture, jonka ostin hänelle useita vuosia sitten. Äitini on käyttänyt sitä todella säästeliäästi. Hän on sitä vanhanajan tyyppiä, jolla on korkea kynnys koskaan törsätä itseensä.
Haluaisin yllättää hänet jossain vaiheessa kevättä uudella tuoksulla. L'eau Couturea ei valmisteta enää, enkä aio maksaa siitä satoja euroja eBayllä. Hiljattain lentokentällä testailin runsaan määrän tuoksuja, mutta suurin osa niistä oli jotenkin... plääh. Kysyin myyjältä mitä hän suosittelisi yli 65-vuotiaalle naiselle, ja ehdotukset olivat My Way ja La Vie Est Belle. Uskon, että syynä on myös myynninedistäminen, mutta en näe näitä äitini tuoksuina.
Haluaisin siis ehdotuksia tuoksuista, joita kannattaisi testata. Äitini on tavannut pitää tuoksuista, joissa on ollut näitä elementtejä: neroli, ma
Entäpä Armanin Si passione? Minusta enemmän aikuisen tuoksu, ei makea, ei raskas, ei liian hempeän kukkainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joululomalla äitini sanoi minulle, että hänen suosikkihajuvetensä on loppu. Kyseessä on Elie Saabin L'eau Couture, jonka ostin hänelle useita vuosia sitten. Äitini on käyttänyt sitä todella säästeliäästi. Hän on sitä vanhanajan tyyppiä, jolla on korkea kynnys koskaan törsätä itseensä.
Laita hakuvahti vaikka Toriin. Aina joku silloin tällöin siivoaa kaappiin tilaa ja laittaa käyttämättömäksi jääneitä varakappaleitaan myyntiin.
Jos ei haittaa, että suosikkihajuvesi on avattu ja tummunut, niin https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/11729163
Vähän kyllä houkuttaisi Mutta toisaalta ei tiedä, miten tuoksua on säilytetty, etenkin kun pakkausta ei ole. Onko se ollut esim. kostean kylppärin hyllyllä suojaaKuka oikeasti ostaa käytettyjä hajuvesiä? Itse ostan aina uutena, kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Kuka oikeasti ostaa käytettyjä hajuvesiä? Itse ostan aina uutena, kaupasta.
Minä ja moni muu. Uutena kaupasta nykyään löytää tosi harvoin mitään ostamisen arvoista. Netistä olen tilannut uusia, mutta lähes poikkeuksetta olen ne laittanut sitten kiertoon eli myynyt. Vain kaksi uutena ostettua tuoksua viime vuonna jäi itselle käyttöön, toinen Goutal ja toinen Diptyque. Sen sijaan käytettynä ostetuista luovun harvemmin. Olisinko ostanut joku 40 käytettyä tuoksua viime vuonna ja 35 on jäänyt pysyvästi itselle. Viidestä olen luopunut tai voisin luopua, ei siksi että olisivat menneet huonoiksi vaan siksi, ettei mahdu kokoelmaan eivätkä olleet minun makuuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän kyllä houkuttaisi Mutta toisaalta ei tiedä, miten tuoksua on säilytetty, etenkin kun pakkausta ei ole. Onko se ollut esim. kostean kylppärin hyllyllä suojaaEnpä ole koskaan Tori-hinnoilla tuollaista miettinyt. Yhden ainoan kerran olen ostanut selvästi pilallisen tuotteen, mutta siitä ei ollut edes ilmoitusta. Torimyyjä vain ehdotti, että häneltä saisi YSL Champagnen hyvin edullisesti samaan pakettiin, kun ostin varsinaisen ilmoitustuotteen. Maksoin muistaakseni 20 euroa siitä.
En minäkään parin kympin ostoksen kohdalla miettisi ostopäätöstä kauaa. Mutta tuon linkatun L'eau Couturen hinta on 100 e. :(
Vähän kyllä houkuttaisi Mutta toisaalta ei tiedä, miten tuoksua on säilytetty, etenkin kun pakkausta ei ole. Onko se ollut esim. kostean kylppärin hyllyllä suojaamattomana 10 v.