Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19263)
Vierailija kirjoitti:
Joudun (toivottavasti hyväntuoksuiseen) helvettiin.
Itsekuri petti, ja vältellessäni tilaamasta himoitsemiani Joop!eja (koska isot pullot) päädyin selittämään itselleni, että kohta on joulu, ja olen ansainnut joululahjaksi sekä discovery setin Molton Brownilta (EdT, huomasin myöhemmin) että pitkään himoitsemani Short Story Collectionin Imaginary Authorsilta. Riittää rotatoitavaa. Onneksi syntymäpäivä on vasta loppukeväästä.
Päivän tuoksu on HdP: 1899 Hemingway. Lohtua sateiseen vapaapäivään.
Imaginary Authors on tosi kiinnostava, onko persoonallisia, hintansa arvoisia? Every Storm A Serenade houkuttaisi teoriassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joudun (toivottavasti hyväntuoksuiseen) helvettiin.
Itsekuri petti, ja vältellessäni tilaamasta himoitsemiani Joop!eja (koska isot pullot) päädyin selittämään itselleni, että kohta on joulu, ja olen ansainnut joululahjaksi sekä discovery setin Molton Brownilta (EdT, huomasin myöhemmin) että pitkään himoitsemani Short Story Collectionin Imaginary Authorsilta. Riittää rotatoitavaa. Onneksi syntymäpäivä on vasta loppukeväästä.
Päivän tuoksu on HdP: 1899 Hemingway. Lohtua sateiseen vapaapäivään.
Imaginary Authors on tosi kiinnostava, onko persoonallisia, hintansa arvoisia? Every Storm A Serenade houkuttaisi teoriassa.
En tiedä vielä, mutta arvioiden mukaan uskon olevan hintansa arvoisia. SSC (8x2 ml 49 €) on vasta tulossa ausliebezumduftista myöhäisillan sortumisen jälkeen. Gourmandeihin taipuvaisena odotan ehkä eniten Yesterday's Hazea ja Slow Explosionsia. - Useammat valmistajat saisivat tehdä 5 -10 ml:n pulloja meille sitoutumiskammoisille. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivän tuoksu: Shalimar Souffle de Parfum.
Vähän tulee mieleen joku puhdistusaineissa käytetty sitruuna, mutta silti tykkään! 😄Tietysti tämäkin tuoksu on poistunut useimmista nettikaupoista, taitaa Notinosta löytyä vielä.
Minä ostin oman 30 ml:n pulloni alkuvuodesta Turun Stockmannilta 40 prosentin alennuksella. Siellä oli silloin paljon laatutuoksuja juurikin 40 prossan alennuksella, koska myyjän mukaan uusia tuoksuja oli tulossa paljon ja niille piti saada hyllytilaa. Turun Stockmannin tuoksuosasto ei todellakaan ole koolla pilattu.
Ikävää, jos Shalimar Souffle menee kokonaan pois markkinoilta, ostaisin mielelläni tämän jälkeenkin uuden, sillä jotain jännän kivaa siinä on...
Se, jota lainasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusimmat hankinnat Bossin Alive ja Giorgi Armanin My Way. Kummatkin ihania ja vähän erilaisia.
Tuo My way on niin ihana tuoksu, pitääkin hankkia taas, kun entinen on loppu.
Luulin, että tuo on uutuus. Ainakin Tampereen Stokkalla ollut "uutena" esillä.
Millaisena te My waystä pitävät haistatte tuoksun dominoivimman osan? Valitettavasti minun nenääni se haisee vedenpuhdistamossa käytetyltä kemikaalilta, keinotekoiselta ja päänsärkyä aiheuttavalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi patsuli, ei mikään patchouli.
Ai vähän niin kuin jukurtti ja pitsa? Juu ei kiitos. Jogurtti, pizza ja patchouli - kiitos. Ohis.
Patsuli on vanha sana suomessa, ei mikään viime vuosikymmeninä englannista lainattu. Sama kun kirjoittaisi schouluun menemisestä eikä kouluun menemisestä, kun kirjoittaa patchouli tai amber. Niillä on vakiintuneet käytetyt nimitykset suomeksi olleet jo pitkään. Se on sitten eri asia, jos joku nyt vasta ensimmäistä kertaa näistä aineista kuulee englanniksi ja luulee, että kaikille muillekin ne ovat uusia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Ah,ainoa oikea kautta aikain Escada Margaretha Ley,punainen pakkaus,sydämen muotoinen pullo ja kullanvärinen korkki!Paras tuoksu ikinä!
Minulla on tämä. No, tänään sitten sitä tuoksuttelin. On hyvä tuoksu, mutta minulla enemmän iltatuoksuna, on aika voimakas.
Päivän tuoksu Givenchy Ange ou démon te secret.
Shalimar vettä se vaan on tai ennen oli ihania kukkatuoksuja mut miracle tai poison myrkky . Älkää uskoko kai tajuu et se on vettä missä hajuna öljyä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah,ainoa oikea kautta aikain Escada Margaretha Ley,punainen pakkaus,sydämen muotoinen pullo ja kullanvärinen korkki!Paras tuoksu ikinä!
Tästä kuulee vähän väliä. Kuvaile miltä tuoksuu, en aikanaan koskaan tuoksuttanut?
Mun mielestä muistuttaa aika paljon Elisabeth Ardenin Red dooria.
Missä se uusi Shalimar Philtre viipyy, onko kukaan tuoksutellut? Fragranticassa on jo tuoksuarvosteluja, piti ilmestyä syyskuussa mutta ei vaan ole Suomessa näkynyt, enkä löytänyt sitä mistään verkkokaupastakaan.
Valentinon Voce viva yllätti. Alkutuoksu oli aika mitään sanomaton, mutta pohjatuoksu osoittautui olevan yksi parhaimmista! Siinä tuoksuu hienostunut vanilja, johon sekoittuu ripaus suklaata. Tulee aika paha makeanhimo tätä nuuhkailtaessa. :D
Narcison Ambrée taas oli lievä pettymys. Eri tuoksukerrokset eivät oikein erottuneet toisistaan vaan oli tuoksumöykkynä.
Vierailija kirjoitti:
Millaisena te My waystä pitävät haistatte tuoksun dominoivimman osan? Valitettavasti minun nenääni se haisee vedenpuhdistamossa käytetyltä kemikaalilta, keinotekoiselta ja päänsärkyä aiheuttavalta.
Minusta se muistuttaa aikalailla Lancomen Idolea. Sellainen turvallinen tuoksu vaikkapa työpaikalle tai ryhmäliikuntaan. Ei herätä minussa etoavia tunteita. Tykkään miten tuberosa, appelsiinikukka ja jasmiini on yhdistetty harmonisesti. Olisin toki toivonut, että bergamotti olisi tullut alkutuoksussa vahvemmin esille, jotta olisi muuttunut enemmän sitrusmaiseksi. Aika lineaarinen tuoksuprofiili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkään etsinyt YSL:n In Love again 1998, mutta jossain ulkomaisessa myynnissä hintaan 165 €. Oli minun lempituoksuni, ostin häitämme varten, kun menimme naimisiin 1998. Nyt jotain erilaisia tuoksuja samalla nimellä :-/.
Pullon korkki on värikäs, turkoosi, tummansininen, vihreä ja punainen - ruudullinen. Tietääkö kukaan, mistä saisin järkevään hintaan? Ei kyllä noin kallis ollut, kun sen aikoinaan ostin.
Monista hajuvesistä tulee keräilykappaleita ja niiden hinnat nousee.
Esim. itselläni on yksi harvinainen dior, siitä saisi jo lähemmäs tuhat euroa, jos myisin sen.
Mikä Diorin tuoksu? Mulla on ollut vähän käytetty Laura Ashleyn originaali tuoksu, jonka myin kympillä Huutiksessa. Otti päähän, kun olisin saanut eBayssä myytynä lähemmäs 200 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusimmat hankinnat Bossin Alive ja Giorgi Armanin My Way. Kummatkin ihania ja vähän erilaisia.
Tuo My way on niin ihana tuoksu, pitääkin hankkia taas, kun entinen on loppu.
Luulin, että tuo on uutuus. Ainakin Tampereen Stokkalla ollut "uutena" esillä.
Ostin ulkomaan reissulta ja ollut jokapäiväisessä käytössä, siksi loppu. Pidän tuoksun kukkaissekoituksesta ja keveydestä. Näin se on että ei kaikki siedä kaikkea.
Nyt tuli Noa ja Sweet suoraan kotiovelle. Heti tuoksuttelemaan ja Noa tuoksui aluksi ehkä korianterilta, kahvia en tässä erottanut. Lämmettyään iholla tulee myski esiin ja tuoksuu pehmeästi. Ihana tuoksu. Sweet tuoksui heti makealle ja sokeriselle. Lämmettyään iholla tuoksu on hieman Red dooriin vivahtava, mutta makeampi ja kesympi. Kirsikkaa en tästä erottanut. Ihana kevyt tuoksu. Nämä meni kärkeen lemppareistani. Ei hassumpi ostos sokkona, kaikkea se korona teettääkin. 😄
Lapis latsuli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi patsuli, ei mikään patchouli.
Ai vähän niin kuin jukurtti ja pitsa? Juu ei kiitos. Jogurtti, pizza ja patchouli - kiitos. Ohis.
Patsuli on vanha sana suomessa, ei mikään viime vuosikymmeninä englannista lainattu. Sama kun kirjoittaisi schouluun menemisestä eikä kouluun menemisestä, kun kirjoittaa patchouli tai amber. Niillä on vakiintuneet käytetyt nimitykset suomeksi olleet jo pitkään. Se on sitten eri asia, jos joku nyt vasta ensimmäistä kertaa näistä aineista kuulee englanniksi ja luulee, että kaikille muillekin ne ovat uusia asioita.
Jotkut suomenkieliset sanat/suomennokset näyttävät ja tuntuvat niin junteilta ja väkisinväännetyiltä, että paljon mielummin käyttää noita "finglish" -muotoja. Esim. samppanja tai juurikin pitsa...argh. Ja niin kuin joku aiemmin mainitsi, suomenkieli on usein kovin puutteellistakin, kuten esim. tuo "dry down" parfyymiin liittyen, sillekään ei löydy mitään yksiselitteistä suomennosta.
Termit on hankalia kääntää suomeksi, totta. Sillage, projection, drydown..
Sain täältä vinkin brittiläiseen Allbeauty-verkkokaupasta ja täytyy tulla kehaisemaan. Olen tilannut kolme kertaa kuukauden aikana. Laajat valikoimat, nopeat toimitukset ja hinnat kohdillaan. Tämä vuosi saa vielä tilailla ilman tullia, voi olla, että sen jälkeen ei enää kannata.
Vierailija kirjoitti:
Sain täältä vinkin brittiläiseen Allbeauty-verkkokaupasta ja täytyy tulla kehaisemaan. Olen tilannut kolme kertaa kuukauden aikana. Laajat valikoimat, nopeat toimitukset ja hinnat kohdillaan. Tämä vuosi saa vielä tilailla ilman tullia, voi olla, että sen jälkeen ei enää kannata.
Edellinen jatkaa vielä. Tilasin tuolta Allbeautyltä palstavinkkien perusteella sokkona Michael Korsin Whiten. Vau. Tykkäsin todella paljon. Ihana naisellinen, raikas kukkatuoksu. Tämä tuoksu on jo lopetettu ja ajattelin tilata toisen pullon varastoon mutta oli näköjään loppunut Allbeautyltäkin.
Tästä kuulee vähän väliä. Kuvaile miltä tuoksuu, en aikanaan koskaan tuoksuttanut?