Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19263)
Vierailija kirjoitti:
Itse reagoin tuoksuihin erittäin herkästi. Teidän ”vähän” hajustetta ei ole todellakaan vähän minulle. Suihkikaa vain kotonanne niitä tuoksuja, mutta pitäkää ne poissa julkisilta paikoilta. Vai oletteko oikeasti noin itsekkäitä, että ette kunnioita hajusteyliherkkiä?
Mun työkaverina on töissä hajusteyliherkkä, joka aina mainostaa, että saa päänsärkyä ja pahoinvointia hajuvesistä. Itse käytän hajuvettä päivittäin, laitan aamulla tipan ranteeseen. Työkaverini on joskus sanonut, että on niin ihanaa, että minä en käytä hajuvettä. Eli mun vähän on ainakin jollekin hajusteyliherkälle tarpeeksi vähän.
Usein muuten hiuslakat ja sensellaiset tuoksahtavat tosi vahvasti. Niistä kukaan ei koskaan narise - vain hajuvesistä.
Bvlgarin Omnia Crystalline. Ihana, ei ehkä muita häiritsevä tuoksu.
Muistatteko Guy Larochen Fidziä ? Ihanan puinen & vihreä tuoksu. Tilasin juuri netistä fragrance directiltä, mutta olivat unohtaneet sen pois paketista. Kaikki muut ihanuudet tulivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu että joku tuoksu ikäänkuin haihtuu iholle kun laittaa sitä niin ei nenään enää tuoksu. Iho ikäänkuin syö tuoksun? Kävi tuon Narciso Rodriguez myski tuoksun kanssa niin.
Jotkut eivät haista myskiä. Ilmiön nimi on anosmia.
Muillekin tuoksuvivahteille voi olla anosminen. Se voi olla pysyvää tai tilapäistä. Jännä ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako ebaystä tilata ns vanhoja poistuneita tuoksuja?
Se on tuuripeliä, eihän sitä voi tietää miten pulloa on säilytetty ja onko tuoksu vielä "voimissaan". Kyllähän niitä vuosikymmeniä vanhoja parfyymejä keräillään ja väittävät niiden säilyvän yllättävän hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse reagoin tuoksuihin erittäin herkästi. Teidän ”vähän” hajustetta ei ole todellakaan vähän minulle. Suihkikaa vain kotonanne niitä tuoksuja, mutta pitäkää ne poissa julkisilta paikoilta. Vai oletteko oikeasti noin itsekkäitä, että ette kunnioita hajusteyliherkkiä?
Mun työkaverina on töissä hajusteyliherkkä, joka aina mainostaa, että saa päänsärkyä ja pahoinvointia hajuvesistä. Itse käytän hajuvettä päivittäin, laitan aamulla tipan ranteeseen. Työkaverini on joskus sanonut, että on niin ihanaa, että minä en käytä hajuvettä. Eli mun vähän on ainakin jollekin hajusteyliherkälle tarpeeksi vähän.
Usein muuten hiuslakat ja sensellaiset tuoksahtavat tosi vahvasti. Niistä kukaan ei koskaan narise - vain hajuvesistä.
Ja hajustetut huuhteluaineet ovat pahimpia! Mieheni oli kerran vahingossa ostanut jotain vanilja-jasmiini-orkidea huuhteluainetta, ja meinasin oikeasti pyörtyä kun avasin sen pullon. Enkä edes ole tuoksuallergikko enkä tuoksuyliherkkä.
Työkaveri haiskahtaa aina voimakkaalle, hänellä on aika lämmin iho eli kun muut pitävät jo alkusyksystä pitkähihaisia paitoja päällä, hänellä edelleen käytössä lyhythihaisia. Silti haisee voimakkaalle, ja valehtelematta 10 metrin päähän. Jossain vaiheessa kertoi ettei käytä tuoksuja, pelkkää deodoranttia. Eräänä päivänä juttelimme pesukoneista ja pyykinpesusta, ja hän sanoi että se hänen koneen huuhteluainekotelo menee usein tukkoon ja että tarvitsisi uuden koneen. Siitä tajusimme että se haju lähtee hänen runsaasta tuoksullisesta huuhteluainekäytöstä, ja että tunkee vielä sen kotelon täyteen sitä ainetta ja siksi tukossa! Sen huuhteluaineen hajut jämähtää vaatteiden kuituihin ja lycraan eli kuminauhoihin, ja siihen kun lisätään vielä lämmin iho niitä tekstiiliin imeytyneitä hajuja vasten, niin huh huh mikä lemu! :-o
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Muistatteko Guy Larochen Fidziä ? Ihanan puinen & vihreä tuoksu. Tilasin juuri netistä fragrance directiltä, mutta olivat unohtaneet sen pois paketista. Kaikki muut ihanuudet tulivat.
Voi, tuo oli minun äidin suosikkituoksuja joskus, samoin Elizabeth Ardenin vihreänraikas Blue Grass.
Pitääpä tilata se jostain, ja yllättää äiti synttäripäivänä :)
Vierailija kirjoitti:
Ostin kesällä Clarinsin Eau Dynamisanten, ihanan raikas, mutta pehmeä appelsiinin tuoksu!
Chanelin Cristallesta tykkäsin aiemmin, saman tyyppinen, mutta sitä ei enää ilmeisesti tehdä.
Cristallea (1974) valmistetaan yhä, mutta ei vissiin enää tuoda Suomeen/Pohjoismaihin.
Minusta nämä Cristallen mainosten naiset oli aina niin raikkaita, meikittömän meikattuja. Esim. tuo Claudia Schiffer. Sekin houkutteli silloin ostamaan.
https://i.pinimg.com/originals/1a/d5/7d/1ad57ded29f977334577f916ef0a782…
Minun vihreänraikas suosikki oli se Chanel 19 modernimpi versio, nimeltä Chanel 19 Poudre. Nyt en tiedä saako sitäkään enää. Nimittäin tuo pullo taitaa olla vuodelta 2012.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekoitan päiväkäyttöön Jo Malonen Blackberry & Bay:ta ja Wood Sage & Sea Salt:ia.
Minulla on itselläni astmaa ja migreeniä aika ajoin, mikä on ärsyttävää sillä rakastan tuoksuja. Tuo yhdistelmä toimii eikä aiheuta oireita. Olen kiitollinen siitä että löytyy luonnollisen oloisia tuoksuja kuten ennen oli. Nykyään kaikki fuskataan suurimmaksi osaksi jollain synteettisillä, halvan oloisilla raaka-aineilla.
Nuo Jo Malonethan on siitä hyviä että ovat melko puhtaita tuoksuja eli niitä voi yhdistellä.
Olen itse kokeillut tuota Wood sage & sea saltia useamman kerran ja tykkäsin siitä kovasti, mutta... se ei vain kestä ihollani paria tuntia enempää, joten en ostanut. Harmi.
Johtuu siitä että ne on cologneja, eli ei edes eau de toiletteja. Siihen nähden siis aika kalliita :)
Red Roses taitaa olla noista se jossa paras pysyvyys. Pitäisi testata se tuon Wood Sagen kanssa.
Cristallea saa vielä ainakin joiltakin ruotsinlaivoilta. Viimeksi näin Viking Gracella.
Eikö todella enää edes Stockmannilla myydä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Guerlain Nahema, ihanan puuterinen huumaava ruusutuoksu, jossa kalliim tuoksuiset ruusut vieläpä. Sellainen ´vanhan rahan tuoksu´. Ei yhtään vetiset ja laimeat ne ruusut.
Sitä riittää yksi suihkaus, pysyy koko päivän.
Olen Nahemaa kokeillut vuosia sitten Stockmannilla, oli pieni suihkepullo.
En tiedä oliko kyseessä edt, edp vaiko extrait, sillä suihkautin huolettomasti ja jatkoin matkaani.
Päivän mittaan kävi selväksi, että tuoksu oli aivan upea!
Paras ruusutuoksu mitä olen koskaan kokeillut.
Myöhemmin kun olin taas Helsingissä, niin menin kyselemään ja Nahemaa ei ollut saatavilla.
Nyt Nahema on taas markkinoilla, siinä mehiläispullossa.
Joidenkin arvioiden mukaan tuoksu on uudistettu.
Onko kokemusta tästä nykyisestä Nahemasta?
Onko yhtä hyvä kuin entinen?
En millään muista siitä testipullosta muuta kuin, että se oli pieni, läpinäkyvä, kellertävä neste.
Tämän tyyppinen:
https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/273971896331_/Vintage-90s-NAHEM…
tai
https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/264402101636_/NAHEMA-GUERLAIN-P…
Nykyinen Nahema:
https://www.guerlain.com/sites/default/files/styles/desktop_homepage_sl…
Extrait:
https://www.guerlain.com/sites/default/files/styles/desktop_homepage_sl…
Ostin Stockalta muutama vuosi sitten Naheman EdP:n, sitä oli ainoastaan saatavana tällaisessa litteässä "refill"-suihkepullossa joka pitäisi kai laittaa johonkin kullanväriseen kehikkopulloon, mutta sellaista ei ollut enkä sitten vaivautunut tilaamaan mistään. Se kulkee kevyemmin mukana näin :D
http://static.galerieslafayette.com/media/245/24528317/G_24528317_378_V…
Mielestäni juuri tämä tuoksui sille alkuperäiselle puuteriselle, hieman eksoottiselle ja hyvin kalliille ruusutuoksulle minkä olin alunperin haistanut 80-luvulla tädilläni.
Uskoisin että tuo oli se sama kokeilemasi.
Samaa mieltä, Wood Sage and Sea Salt on aivan ainutlaatuinen. Vaikka mulla on periaatteessa sellainen raja itselleni että maksan hajuvesistä max 1euro per 1ml eli 50ml pullosta maksan max sen 50e, niin Wood Sage Sea Saltin kohdalla on ehkä pakko tehdä poikkeus.
Hinnoista tämä friikki hajuvesiharrastus on opettanut että hurjia löytöjä ja helmiä voi saada parilla kympillä, ja kallis voi olla aivan ala-arvoista kökköä, vaikka olisi millaiset mainoskampanjat. Osin siksi mulla onkin tuo ostoraja itselleni, että muistaisin ottaa huomioon enkä innostu maksamaan paljon jostain hetken mielijohteesta johon sitten kyllästyisinkin nopeasti.
Oi, Fidzi oli ihana tuoksu.
Tämä on hyvä ketju, monta sellaista tuoksua tulee mieleen, jotka samalla tuovat paljon mukavia muistoja.
Guerlainin Shalimar on ainakin menty pilaamaan, eli jos saatte jostain käsiinne yli 10 vuotta vanhan pullon, niin siinä on vielä pinnalla sitä sitrusvaniljaa, kerrostettuna jasmiini-ruusulla ja syvemmin tonka-vetiverillä.
Nykyinen on ihan ontto litku.
Shalimar oli minulle joskus hieman liian tuju vielä noin 20 vuotiaana, mutta rakastin 'Joop! Femme' -tuoksua joka oli vähän nuorekkaampi versio tuosta Shalimarista.
Käytin myös' Jil Sander Sun'-tuoksua kesäisin. Sehän oli siitä erikoinen että sitä pystyi suihkuttaa aurinkoon mennessä eli ei aiheuttanut tummia laikkuja ihoon.
Kävin usein Saksassa nuorempana, joten sieltä löysin Joop!ia ja Jil Sanderia.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat mielestänne parhaita ns. halpistuoksuja? Netissä ihan hyviä arvosteluja esimerkiksi Zaran tuoksuista, mutta ovatko edes käyttökelpoisia? Luonnollisestikaan en odota halvalta tuoksulta samanlaista kestävyyttä ja syvyyttä.
Zaralla on ihan kelpo tuoksuja. Halpisten parhaimmistoa ehkä.
Eau de Gaga on unisex, netissä superhalpa, ja saanut ylistystä esim. parfyymiguru Chandler Burrilta.
Madonnan molemmat on laadukkaita, mutta suomalaiseen makuun ei kovin turvallisia, Truth or Dare on massiivinen tuberosa, lähellä Piguetin klassikkoa Fracasia.
Rochas ja Oscar De La Renta, molempia saa nettikaupoista tosi edullisesti ja päihittää kevyesti monet ns. kalliit merkit kuten Armanit ja Guccit etc.
Mimmiliina kirjoitti:
Jotain sentään mullakin vaikkei Firenzeen pääse. Illalla menossa laivalle, pääsee tutkimaan kaikki syksyn uutuudet jotka sinne on ilmestyneet. Harvemmin enää ihan uutuuksista löytyy täysosumia, mutta ei voi tietää. En suuremmin tykkää nykyisistä YSL:n tuoksuista, enkä omista muuta kuin (vintage!) Opiumin, mutta nyt kiinnostaa kokeilla uusin eli YSL Free.
Onko kukaan muu vielä nuuhkinut sitä?
YSL uusin Free oli outo kokemus. Tuoksutin paperilta, enkä tiedä mitä ajatella. Tuoksu oli kaikin puolin miellyttävä mutta siitä ei saanut kiinni. En erottanut eri nuotteja eli vaikea hahmottaa "mille" sen "pitäisi" tuoksua, kukille vai puuteriselle vai white muskille vai mille? Ehkä vuoden parhaita uutuuksia sinänsä, mutta mulle vaan sopii paremmin se että erotan selvästi mistä nuoteista tuoksussa on kysymys.
Muistan nuoruudestani nämä:
Max Factor Le Jardin
Laura Biagiotti Roma
Laura Biagiotti Venezia
Paloma Picasso (se jännä ympyrä jonka sisällä pienempi lasiympyrä/kupla jossa neste)
Cacharel Eden
Versace Versus Donna (Aivan ihana marjatuoksu punaisessa kaarevassa pullossa! Saisipa tätä vielä?
Samba (se sininen pullo, saman näköinen palloinen alaspäin levenevä kuin ne Nina Riccin Le Bellesit)
Ted Lapidus Fantasme (se hyrräpullo)
Revlon Charlie Sunshine
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä Bond No 9-merkin luksustuoksuista?
Törmäsin näihin Jenkeissä, tavaratalon kalliilla tuoksuosastolla viime vuonna. Nuo maksoivat 150-500 dollaria kappale. Minun mielestäni olivat aika terävän hajuisia, testasin varmaan seitsemää erilaista.
Kilianin tuoksuja kokeilin myös toisena päivänä, aika vetisiä eikä pysyvyyttä ollut. Nekin maksoi 200-400 dollaria kappale.
Sitten oli se maailman kallein tuoksumerkki Clive Cristian, en kehdannut mennä edes kokeilemaan niitä. Yli 600 dollaria vissiin maksavat ne edullisimmat!
Olen testannut vain yhtä Bondia, nimeltään se oli Chinatown. Pidin siitä kovasti (talvituoksuna), mutten raskinut ostaa. Bondit ovat minusta aivan ylihintaisia ja pullot susirumia.
Chinatown on aivan upea. Mulla tulee hinta siinä vastaan sekä periaatteesta että käytännössä mutta jos ei olisi hinnasta kiinni ostaisin heti talveksi. Mieletön kukkaispilvi ja vielä persoonallinen ja omaleimainen. Herkullinen.
Onko missään kivijalkamyymälässä muuten saatavilla niitä miniparfyymi lahjapakkauksia? Lentokentällä on joskus joitain ollut mutta kun ei tule lennettyä. Sokoksesta kerran löysin mutta kassalla sanottiin ettei ollut myyntikappale lainkaan, joku kylkiäinen joka oli unohtunut hyllyyn. Eivät suostuneet myymään.