Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19543)
Stockan tuoksutteluretki vaihtui kicksiin. Uutuuksia ei juuri ollut joten läpikävin vanhempia. Opiumin nykyversiot oli liian tuhteja. YSL libret odotin laventelia ja oli sitä mutta liian vähän.
Le Couventin tuoksut oli löytö! Keveimmät on jean-claude ellenan käsialaa, hyvät tunnistettavat aromit kautta linjan, ei mitään makeita sössöjä. Mustapulloiset Couventin vahvemmat tuoksut aika erikoisia, ei massatuoksuja, aivan nichetyyliä. Vahva suositus, ja hinnat kohdallaan.
Tein yhden löydön. Chloe Nomad EDT. Löytö siksi että aiemmin tämä ei puhutellut. Mutta nyt. Tämä ranteissa kotiin enkä saa tarpeekseni. Tässä on kaikki mitä toivoin eli kevyt ilmava kukkainen chypre jossa on rakenne niinkuin kuuluukin eli alku, keskivaihe ja kunnollinen loppu drydown. Tuoksu on suloinen mutta aikuinen, klassinen muttei vintage eikä mummo (sori termistä, tykkään kyllä myös ns.mummotuoksuista, ja tuo nyt vaan on kuvaava sana), chypret on usein vakavia ja ilottomia kauneudessaan mutta Nomade on positiivinen.
Mietin ja mietin missä olen tän Nomad EDT aiemmin haistanut. Uskomatonta kun katsoo nuotteja joissa ei taida virallisesti olla yhtäkään samaa, mutta lopussa Nomad EDT on aivan kuin Zoologist Snowy Owl. Aluksi mahdollisesti freesia tai joku muu oli sen verran selvä Nomadessa että ei tullut heti Snowy Owl mieleen mutta nyt 3 tunnin kuluttua aivan selvästi.
Tuosta Nina Riccin Ninasta, oletteko te jotka olette käyttäneet pitkään kys tuoksua, huomanneet uudempien haihtuvan iholta aivan muutamassa tunnissa? Itselläni on vähän yli 10 vuotta vanhan pullon jämät ja tuoksu on edelleen ihan hyvä. Sitä kun suihkauttaa niin riittää koko päiväksi ja seuraavanakin päivänä vielä tuoksuu vienosti.
Nyt ostin valmiiksi uuden vastaavan ja testasin siitä pari suihkausta. Alkutuoksu oli ihan sama kuin vanhassa pullossa MUTTA en haista tuoksua enää ollenkaan iholtani, paidasta kyllä (siihen suihkahti vahingossa muutama tippa).
Onko nyt niin, että vanha pullo on vaan aikojen saatossa tymäköitynyt (nestettä haihtunut sen verran, että jäljelle jäänyt tiiviimpää tavaraa), vai onko tämä uusi vaan sen verran litkumpaa? En kylläkään muista tuon vanhan pullon ollessa uusi miettineeni, että kylläpä haihtui nopeasti, melkein päin vastoin.
Tarvii hillota tota vanhaa pulloa nyt sitten ja käyttää uutta pois niinä päivinä kun tuoksun ei tarvitse kestää niin pitkään. Mutta ketuttaa kyllä! :(
Pullon sävy on myös hailumman punainen kuin vanhan, ehkä pigmentti on mukautettu tuoksun mukaan...
Nomade EDT intoilija päivittää. Ihan viimeiset pohjatuoksut muistutti Diorissimoa. Eli ensin tuoksuu ihan Nomade, sitten mukaan tulee Snowy Owl, ja lopulta Diorissimoa.
Onko kellään muulla tätä tuoksua jonain versiona? Onko yhtään samat kokemukset?
Tänään kirpeää mustaherukkaa pian alkavan kevään kunniaksi, YSL Collectionin In love again. Pullon kyljessä lueteltu akordit: cassis, mandarine, raisin muscat, rose pivoine ja múre eli karhunvatukka. Fragranticassa haistetaan myös pionia, muskatin sijaan tuoreita rypäleitä ja lopuksi vielä myskiä. Itse tässä odottelen vielä mustaherukan taittumista ruusuksi, melko dominoiva on mustaherukka.
Vierailija kirjoitti:
Tuo LouLou jakaa mielipiteitä, mutta muistan yläasteella ollessani kun äitini osti sen itselleen ja minusta se oli paras tuoksu mitä olin ikinä haistanut. Muutama vuosi sitten tilasin siitä originaalin näytteen ja se oli kyllä eltaantunut. Voi kun voisin haistaa vielä joskus sitä alkuperäistä...
Ostin sokkona reformuloidun Louloun. Siinä hallitsee suitsuke, eikä erityisen kaunis sellainen. Lisäksi tuntuu luumu, kaneli ja joku makea kukka.
Pieleen meni tällä kertaa, harmi kun otin vielä 50ml pullon, olisinpa tyytynyt pienempään.
Monen sokkoset on olleet hyviä, mutta joka kerta ei voi voittaa.
Mä luulin tykkääväni nahasta, ostin aika monta nahkatuoksua. Luulin myös niiden olevan hyviä just talvella.
Pieleen meni molemmat. Nahkaan on usein yhdistetty suitsuke ja jeera, ja se onkin ihan kamala. Siis minun mielestä.
Toinen juttu: Talvella sitrukset ja kukat eivät oikein loista, joten en pidä niistäkään nahkatuoksuista nyt, joista olen pitänyt kesän lämmössä.
Näin sitä vähitellen oppii🙂.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan teistä parfyymifaneista käynyt Ranskassa Grassen kaupungissa, hajuvesiteollisuuden ytimessä? Lähden kesäkuussa reissuun Rivieralle, Mentonin kaupunkiin ja toiveissa olisi ajella vuokra-autolla pitkin rivieraa ja etenkin tuo Grasse museoineen ja hajuvesitehtaineen kiinnostaa. Kokemuksia sieltä?
En ole, mutta luettuani Parfyymien salat päätin, että vielä joskus matkustan tuonne. Toistaiseksi täytyy tyytyä vain haaveilemaan matkasta, koska koronapassia ei ole enkä sitä käyttäisi vaikka olisi. Kunpa päästäisiin vielä joskus takaisin entiseen Eurooppaan!
Olen alkanut kerätä tuoksujen lisäksi tuoksukirjallisuutta. Vaatimaton saldoni on vasta kolme teosta: Parfyymien salat, Tuoksujen Atlas ja Tuoksutarinoita. Turinin kirjan tai kirjat aion tilata netistä. Jossain kohtaa ketjussa keskusteltiin parfyymejä käsittelevästä kirjallisuudesta, mutten löydä enää sivua. Tuleeko kenellekään muita tuoksukirjoja mieleen? Süskindin Parfyymi menee myös hankintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan teistä parfyymifaneista käynyt Ranskassa Grassen kaupungissa, hajuvesiteollisuuden ytimessä? Lähden kesäkuussa reissuun Rivieralle, Mentonin kaupunkiin ja toiveissa olisi ajella vuokra-autolla pitkin rivieraa ja etenkin tuo Grasse museoineen ja hajuvesitehtaineen kiinnostaa. Kokemuksia sieltä?
En ole, mutta luettuani Parfyymien salat päätin, että vielä joskus matkustan tuonne. Toistaiseksi täytyy tyytyä vain haaveilemaan matkasta, koska koronapassia ei ole enkä sitä käyttäisi vaikka olisi. Kunpa päästäisiin vielä joskus takaisin entiseen Eurooppaan!
Olen alkanut kerätä tuoksujen lisäksi tuoksukirjallisuutta. Vaatimaton saldoni on vasta kolme teosta: Parfyymien salat, Tuoksujen Atlas ja Tuoksutarinoita. Turinin kirjan tai kirjat aion tilata netistä. Jossain kohtaa ketjussa keskusteltiin parfyymejä käsittelevästä kirjallisuudesta, mutten löydä enää sivua. Tuleeko kenellekään muita tuoksukirjoja mieleen? Süskindin Parfyymi menee myös hankintaan.
Näiden mainitsemiesi lisäksi hyvä on enkun kielinen Perfume, kirjoittaja Neil Chapman. Tässä kuvaillaan yli 700 tuoksua lajiteltuna hallitsevan tuoksuaineksen mukaan. Minäkin tykkään perehtyä tähän(kun) asiaan perusteellisesti, myös kirjallisuuden avulla. T: se Grasseen kesäkuussa menevä
Tänään töissä käväisi kaunis venäläinen nainen, joka tuoksui aivan ihanalta. En kehdannut kysyä parfyymin nimeä.. Se oli selvästi jokin hyvin moniulotteinen tuoksu, hienostunut mutta ei tylsä eikä vanhanaikainen, itämainen mutta ei raskas.. siinä oli paljon nyansseja. Luulen, että se oli joku niche-tuoksu, koska siinä ei ollut mitään geneeristä, en ole koskaan haistanut mitään sellaista. Olen satavarma siitä, että kyseessä on jokin melko kallis parfyymi.
En oleta kenenkään tunnistavan tuoksua tämän kuvauksen perusteella, mutta jos mieleenne tulee jokin tuoksu, joka muistuttaa kuvaustani, laittakaa ehdotusta.
Harmittaa, kun en kehdannut kysyä, mutta kun ei ollut tuttu ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Tänään töissä käväisi kaunis venäläinen nainen, joka tuoksui aivan ihanalta. En kehdannut kysyä parfyymin nimeä.. Se oli selvästi jokin hyvin moniulotteinen tuoksu, hienostunut mutta ei tylsä eikä vanhanaikainen, itämainen mutta ei raskas.. siinä oli paljon nyansseja. Luulen, että se oli joku niche-tuoksu, koska siinä ei ollut mitään geneeristä, en ole koskaan haistanut mitään sellaista. Olen satavarma siitä, että kyseessä on jokin melko kallis parfyymi.
En oleta kenenkään tunnistavan tuoksua tämän kuvauksen perusteella, mutta jos mieleenne tulee jokin tuoksu, joka muistuttaa kuvaustani, laittakaa ehdotusta.
Aloin heti ajatella Xerjoffin Ivory Routea. Ehkä koska ajattelen sitä muutenkin usein.
Onkohan liian uskaliasta tilata L'Heure Bleue sokkona? Pidän hyvin monenlaisista tuoksuista, mutta eniten voimakkaista, persoonallisista ja menneiden aikojen tuoksuista 80-luvulta taaksepäin.
Kun ei tuota pääse missään testaamaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan liian uskaliasta tilata L'Heure Bleue sokkona? Pidän hyvin monenlaisista tuoksuista, mutta eniten voimakkaista, persoonallisista ja menneiden aikojen tuoksuista 80-luvulta taaksepäin.
Kun ei tuota pääse missään testaamaankaan.
L'Heure Bleue on vanhoista Guerlaineista yksi vähiten pelottava, joten sikäli sanoisin että uskaltaa. Mutta puuterisesta iiriksestä/kurjenmiekasta, orvokista ja Guerlainin tyypillisestä vaniljapohjasta kannattaa tykätä. L'Heure Bleue on myös enemmänkin hienostunut kuin räväkkä, eikä välttämättä tunnu "omalta" jos on enemmän vaikka eläimellisten tai sammaleisten vintage-tuoksujen ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luca Turinin ja Tania Sanchezin Perfumes. Tai mitä vaan Luca Turinilta. Luin tuon kirjan "vesi kielellä" ja totesin, että parfyymikuvailu on kuin viinien kuvailua ja muitakin yhtymäkohtia löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä kysyn ja joskus vastaus yllättää. Kerran eräs nainen tuoksui aivan mielettömän ihanalle ja kyse oli ns. julkkistuoksusta. Kokeilin sitä itselläni, se oli aivan kamala. Mutta hänen ihollaan tuoksu oli aivan täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö myös Pariisissa ole parfyymi/hajuvesimuseo, jossa voi kiertää tuoksuttelemassa?
Vierailija kirjoitti:
Toinen kirsikkahajuvesi, jonka juuri hankin, on Guessin uutuus, Seductive Red. Selkeästi kirsikkakausi menossa, yritän etsiä korvikkeita, ettei tarvitsisi ostaa Lost Cherryä 😁
Tämä ei ole Lost Cherryn tyylinen niin kuin Zaran tuoksu, mutta tämä taas muistuttaa hieman toista tunnettua tuoksua, Baccarat Rouge 540:iä. Ei kuitenkaan ole dupe, tästä puuttuu se lääkemäinen vivahde, joka on 540:issä. Lisäksi tässä on aivan ihana, makeahko kirsikan tuoksu. Yhdistelmä Baccarat Rougea ja kirsikkaa on tosi hyvä, ja itsessään tuoksu on onnistunut luomus. Pidän tosi paljon, ja voin suositella, hintakin oli vain 20 eur 75 ml pullolle.
Seuraavaksi kirsikkatuoksuksi tekisi mieli hankkia Lancomen La Nuit Tresor Intense. Eiköhän sitten kirsikkakauden himot ole tyydytetty😆
Uhh.. kiitos kuvauksesta. Lost Cherry miellyttää nenääni, mutta Baccarat Rouge oli huono kokemus ja samoin Tresorin versiot, ylipäätään kaikki Lancomen tuoksut.
Vierailija kirjoitti:
Mahtava ketju, rohkaistun itsekin kirjoittaman, vaikka koenkin olevani kuin kala kuivalla maalla tämän aiheen parissa ja etenkin teidän, arvon asiantuntijoiden, keskuudessa! :)
Itselläni tuoksut tuovat elävästi mieleen eri elämäntilanteita ja muistoja jotka muutoin olisivat jo hautautuneet menneisyyteen. En osaa oikein edes kuvailla sitä kaihoa, joka joistain tietyistä muistoista nousee pintaan. Tällä hetkellä olenkin koittanut muistella ns "elämäni tuoksuja" (kuulostaapa kornilta) ja mahdollisuuksien mukaan tilata niitä itselleni.
Ihan ihka ensimmäinen oma tuoksuni oli ostettu Seppälästä ja se oli täysi kopio, pulloa myöten, Ralph Laurenin Ralph -tuoksusta. Pullo oli täysin saman näköinen ja kokoinen kuin aitokin ja uskokaa tai älkää, tilasin tuon oikean tuoksun juuri ja saatuani sen, palaan takaisin ehkä 5-7 luokille :') Tälläkin hetkellä nuuhkuttelen tuoksua ranteestani. Koska hajuaistini ei ole niin kehittynyt kuin teillä, haistan tuoksun vain hyvänä ja ehdottoman nostalgisena. En tiedä olisinko ostanut tuoksua ilman tuota nostalgia-arvoa, siis mikäli haistaisin sitä nyt ensimmäistä kertaa.
Kyseessä on siis nimenomaan tämä turkoosi-kirkas pullo:
https://hobbyhall.fi/fi/hajuvedet-ja-kosmetiikka/hajuvedet-ja-tuoksut/n…Toinen tuoksu, jonka halusin hankkia on (älkää kivittäkö vaikka on varmaan nolo) Puma Flowing, jota suihkin sangen runsain mitoin päälleni ikävuodet 14-17? Monella ystävälläni oli myös joko Puma Flowing tai se Puman keltainen tuoksu joka oli ehkä enemmän joku sport tms? Harrastin erästä lajia ja muistan elävästi miten turnausten jälkeen suihkutiloissa haisi suloinen hajuvesien sekamelska, kun kukin suihki reilulla kädellä tuoksua ylleen. :) Tuota Puman Flowingia en ole enää löytänyt, mikä on sääli. Jos joku osaisi vinkata hieman vastaavaa, voisin piruuttani tilata.
https://www.google.com/search?q=puma+flowing+woman&oq=puma+flo&aqs=chro…
Nykyään käytän Nina Riccin Ninaa (se perus punainen omena, kromin värisellä korkilla ja lehdillä) mutta olen ehkä hieman kyllästynyt siihen. Jotain hieman vastaavaa saa vinkata myös.
Ihana kirjoitus! Ei mitään noloa, aika monella on näitä tuoksumuistoja. Minä taisin ketjussa joskus aikoinaan kertoa mieleen palautuneesta hajukumituoksusta :D
Nyt se on tapahtunut. Sain koronan ja hajuaisti on mennyttä 😨 Tätä olen pelännyt.
Tuo LouLou jakaa mielipiteitä, mutta muistan yläasteella ollessani kun äitini osti sen itselleen ja minusta se oli paras tuoksu mitä olin ikinä haistanut. Muutama vuosi sitten tilasin siitä originaalin näytteen ja se oli kyllä eltaantunut. Voi kun voisin haistaa vielä joskus sitä alkuperäistä...