Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19277)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, saisinko mielipiteitä Chanelin Gabriellestä. Onko nuorten tuoksu. Olen vähän kokematon, mutta ostaisin mieluusti 25v nuorelle naiselle vähän hintavamman tuoksun, äitimin 52v voi ehkä käyttää.
Täällä näyttää olevan hyviä asiantuntijoita.
Tosi vaikea sanoa onko se erityisesti nuorten tuoksu, ehkä sellaisen klassisesta tyylistä pitävän nuoren tuoksu. Pitäisi tuntea henkilö. 25-vuotias voi hakea uusinta trendituoksua tai tosi nuorekasta Escadan kirsikankukkaa, mutta hän voi myös arvostaa Chanelin klassisuutta.
Gabrielle on HYVIN kukkainen ja naisellinen. Omaan makuuni liikaakin. Jos nyt pitää ikälappuja iskeä tuoksuihin niin tämä olisi mielestäni sopiva naimisiin menevälle rouvashenkilölle :D
Eräs nuori tuttavani kehui Diorin Miss Dioria. Sen koen selvästi "nuorena" tuoksuna, vaikka sekin on klassinen.
Gabrielle on mielestäni lähinnä sitrustuoksu, ja haihtuu aika nopeasti. Tosin testasin vain kerran, ei ole ollut varsinaisessa käytössä.
Minustakaan tuo Gabrielle ei ollut kovin laadukas tuoksu.
Laura Biagiottin Roma on ikuinen suosikkini... Samoin haltioitumista minulla herättää Elizabeth Ardenin Red Door, mmmmmm.... :)
Olen todellinen tuoksufriikki, ostan monesti ihan kokeilumielessä, mikäli jostakin edullisesti saan. Ennen pidin lähinnä itämaisista tuoksuista, nykyään myös kukkaiset ja chypre-tuoksut menevät. Aina löytyy jotakin, mihin ihastua. Tuoksut ovat minulla vahvasti sidoksissa tunteisiin, ja kaikki tuoksut herättävät jonkinlaisen tunne-elämyksen tai mielikuvan. Tuoksut ovat taidetta. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, saisinko mielipiteitä Chanelin Gabriellestä. Onko nuorten tuoksu. Olen vähän kokematon, mutta ostaisin mieluusti 25v nuorelle naiselle vähän hintavamman tuoksun, äitimin 52v voi ehkä käyttää.
Tosi vaikea sanoa onko se erityisesti nuorten tuoksu, ehkä sellaisen klassisesta tyylistä pitävän nuoren tuoksu. Pitäisi tuntea henkilö. 25-vuotias voi hakea uusinta trendituoksua tai tosi nuorekasta Escadan kirsikankukkaa, mutta hän voi myös arvostaa Chanelin klassisuutta.
Gabrielle on HYVIN kukkainen ja naisellinen. Omaan makuuni liikaakin. Jos nyt pitää ikälappuja iskeä tuoksuihin niin tämä olisi mielestäni sopiva naimisiin menevälle rouvashenkilölle :D
Eräs nuori tuttavani kehui Diorin Miss Dioria. Sen koen selvästi "nuorena" tuoksuna, vaikka sekin on klassinen.
Gabrielle on mielestäni lähinnä sitrustuoksu, ja haihtuu aika nopeasti. Tosin testasin vain kerran, ei ole ollut varsinaisessa käytössä.
No, mitä mieltä olette Escadan especially-tuoksusta? Minulla on joskus kauan sitten ollut joku Escadan tuoksu, josta pidin, mutten muista nimeä ja nyt kun etsin, ei tullut vastaan, olisin kyllä nimen tunnistanut, jos olisi vastaan tullut. Mutta tämä Escadan vaaleanpunainen, onko mielipiteitä, sopiiko aikuiselle?
Ostin Zarasta (liikkeestä) aivan ihanan uuden tuoksun, Cherry Smoothie. Tässä on Tom Fordin Lost Cherry viboja, ihan parhaimpia kirsikkatuoksuja joita olen tuoksutellut. Kirsikka on tässä tosi aidon oloinen, sellainen hapan, mutta samalla myös vähän makea, ei ollenkaan yli-imelä niin kuin yleensä kirsikkatuoksut.
Tuoksu sisältää kirsikkaa, luumua, mantelia, Perun balsamia?, heliotrooppia, orapihlajan marjaa, vaniljaa ja tonkapapua. Kirsikka tuoksuu alussa voimakkaasti, mutta pysyy kuitenkin mukana alun jälkeenkin eikä katoa. Vanilja ja tonka tulevat myöhemmin mukaan. Tuoksu oli myös kestävä iholla, olin positiivisesti yllättynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mitä mieltä olette Escadan especially-tuoksusta? Minulla on joskus kauan sitten ollut joku Escadan tuoksu, josta pidin, mutten muista nimeä ja nyt kun etsin, ei tullut vastaan, olisin kyllä nimen tunnistanut, jos olisi vastaan tullut. Mutta tämä Escadan vaaleanpunainen, onko mielipiteitä, sopiiko aikuiselle?
Mulla oli Especially-tuoksu 10 vuotta sitten, jolloin olin reilusti yli 40 v. En ymmärrä, miksi tällainen ruusutuoksu ei sopisi aikuiselle naiselle. Especially on ns aquatic rose, vaikea kääntää hyvälle suomelle: ruustuoksu, jossa myös veden elementtejä? Se on tosi kaunis tuoksu, mutta huonona puolena koin sen, että se haihtui iholta tosi nopeasti.
Tämä siis se alkuperäinen Especially. Siitä on myös Delicate Notes-versio, johon en ole tutustunut.
Suosittelen testaamaan vaikka Hugo Bossin Ma Vie-tuoksua. Siinäkin on ruusua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gabrielle Essence on parempi. Vähemmän sitrusta, enemmän valkoista kukkaa ja lämpöä mm. kookoksesta, vaikka kookos ei siinä varsinaisesti tuoksukaan. Itse tykkään kovasti.
Toinen kirsikkahajuvesi, jonka juuri hankin, on Guessin uutuus, Seductive Red. Selkeästi kirsikkakausi menossa, yritän etsiä korvikkeita, ettei tarvitsisi ostaa Lost Cherryä 😁
Tämä ei ole Lost Cherryn tyylinen niin kuin Zaran tuoksu, mutta tämä taas muistuttaa hieman toista tunnettua tuoksua, Baccarat Rouge 540:iä. Ei kuitenkaan ole dupe, tästä puuttuu se lääkemäinen vivahde, joka on 540:issä. Lisäksi tässä on aivan ihana, makeahko kirsikan tuoksu. Yhdistelmä Baccarat Rougea ja kirsikkaa on tosi hyvä, ja itsessään tuoksu on onnistunut luomus. Pidän tosi paljon, ja voin suositella, hintakin oli vain 20 eur 75 ml pullolle.
Seuraavaksi kirsikkatuoksuksi tekisi mieli hankkia Lancomen La Nuit Tresor Intense. Eiköhän sitten kirsikkakauden himot ole tyydytetty😆
Mitä mieltä palstalaiset ovat Diorin klassikoista? En tarkoita nyt ns. moderneja klassikkoja kuten Poisonia tai Addictia, vaan niitä vanhoja, jotka on toki reformuloitu jo vuosia sitten aivan tappiin ja nykyään myydään kokoelmassa Les créations de Monsieur Dior. Miss Dior (alkuperäinen), Diorella, Dioressence, Diorissimo, Diorama.
Pitääkö joku, käyttääkö joku? Nykyversio vai vintage?
Itse kävin hiljattain Diorin tiskillä kokeilemassa Diorellaa ja Dioressencea. Tykkäsin niistä. Voisin vaikka ostaakin. Diorellassa oli sitrusta, persikkaa ja pehmeän vihreää sammalta... Patsulipohjainen Dioressence oli alkuun aika tymäkkä mutta parani kehittyessään. Kuiva, vihreä. Valtavirrasta poikkeavaa kamaa, reformuloitunakin.
Mutta sitten aloin miettiä, miltä aito vintage tuoksuu... kun en itse ole koskaan noita alkuperäisiä käyttänyt enkä haistellut. Ne taisivat olla jotenkin poissa muodista kun minä olin nuori. Sopivat hyvin makuuni nyt, kun olen rakastunut chypreihin (joissa tietysti pitää olla sitä aitoa tammensammalta).
Nyt minulle on sitten tulossa vintage-minit Diorella, Dioressence ja Miss Dior. Odotan mielenkiinnolla, varsinkin onko "neiti" niin tymäkän unisex kuin maineensa perusteella voisi odottaa. N50
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä palstalaiset ovat Diorin klassikoista? En tarkoita nyt ns. moderneja klassikkoja kuten Poisonia tai Addictia, vaan niitä vanhoja, jotka on toki reformuloitu jo vuosia sitten aivan tappiin ja nykyään myydään kokoelmassa Les créations de Monsieur Dior. Miss Dior (alkuperäinen), Diorella, Dioressence, Diorissimo, Diorama.
Pitääkö joku, käyttääkö joku? Nykyversio vai vintage? N50
Minä käytin nuorena tyttönä Diorin Diorissimoa, vintage-versiota - ja viime vuonna ostin yhteen erityiseen tilanteeseen alkukesällä nykyversion samasta tuoksusta. Kyllä ne samaksi tuoksuksi tunnistaa, mutta jokin on myös muuttunut. Vintage oli mielestäni puhtaampi tuoksu ja pysyi ihollani pidempään - niin, tai sitten nenäni ja ihoni on vuosien kuluessa muuttunut. Kielontuoksua kuitenkin parhaimmillaan.
Onko kukaan teistä parfyymifaneista käynyt Ranskassa Grassen kaupungissa, hajuvesiteollisuuden ytimessä? Lähden kesäkuussa reissuun Rivieralle, Mentonin kaupunkiin ja toiveissa olisi ajella vuokra-autolla pitkin rivieraa ja etenkin tuo Grasse museoineen ja hajuvesitehtaineen kiinnostaa. Kokemuksia sieltä?
Oletteko käyneet nuuhkimassa mitään uutuuksia?
Huomasin että ainakin Lancomelta tullut uusi versio La Nuit Tresorista, ja Valentino Donnasta uusi versio.
Odottelen parhaillaan Guerlainin Shalimar Philtretä Saksasta, ja Givenchyn L'interdit rougea UK:sta, mutta uutuudet kiinnostaa aina.
Diorissimo on mun top 10 ssä. Kukonjalkakuvioisen paketin aikakaudelta vintage joka säilynyt taivaallisen tuoksuisena.
Diorin vanhoja tuoksuja rakastan, mutta uudemmista ei ole löytynyt yhtäkään mulle. Ei Poisonit, Addictit ei mitkään. Vaikka muilta on uudempaa kuten Alien, Very Good Girl, Insolence.
Diorissa vaan on jotain sellaista että kaikki viehtymys on "Dior"-alkuista. Diorissimo, Diorella, Dioressence etc. ja se aikakauden jäljeltä ei niin mitään.
Tänään olen menossa tuoksuttamaan oikein tavarataloon, Turun Stockalle, mitä juhlaa. Voin raportoida illalla mitä löytyi :)
Mahtava ketju, rohkaistun itsekin kirjoittaman, vaikka koenkin olevani kuin kala kuivalla maalla tämän aiheen parissa ja etenkin teidän, arvon asiantuntijoiden, keskuudessa! :)
Itselläni tuoksut tuovat elävästi mieleen eri elämäntilanteita ja muistoja jotka muutoin olisivat jo hautautuneet menneisyyteen. En osaa oikein edes kuvailla sitä kaihoa, joka joistain tietyistä muistoista nousee pintaan. Tällä hetkellä olenkin koittanut muistella ns "elämäni tuoksuja" (kuulostaapa kornilta) ja mahdollisuuksien mukaan tilata niitä itselleni.
Ihan ihka ensimmäinen oma tuoksuni oli ostettu Seppälästä ja se oli täysi kopio, pulloa myöten, Ralph Laurenin Ralph -tuoksusta. Pullo oli täysin saman näköinen ja kokoinen kuin aitokin ja uskokaa tai älkää, tilasin tuon oikean tuoksun juuri ja saatuani sen, palaan takaisin ehkä 5-7 luokille :') Tälläkin hetkellä nuuhkuttelen tuoksua ranteestani. Koska hajuaistini ei ole niin kehittynyt kuin teillä, haistan tuoksun vain hyvänä ja ehdottoman nostalgisena. En tiedä olisinko ostanut tuoksua ilman tuota nostalgia-arvoa, siis mikäli haistaisin sitä nyt ensimmäistä kertaa.
Kyseessä on siis nimenomaan tämä turkoosi-kirkas pullo:
https://hobbyhall.fi/fi/hajuvedet-ja-kosmetiikka/hajuvedet-ja-tuoksut/n…
Toinen tuoksu, jonka halusin hankkia on (älkää kivittäkö vaikka on varmaan nolo) Puma Flowing, jota suihkin sangen runsain mitoin päälleni ikävuodet 14-17? Monella ystävälläni oli myös joko Puma Flowing tai se Puman keltainen tuoksu joka oli ehkä enemmän joku sport tms? Harrastin erästä lajia ja muistan elävästi miten turnausten jälkeen suihkutiloissa haisi suloinen hajuvesien sekamelska, kun kukin suihki reilulla kädellä tuoksua ylleen. :) Tuota Puman Flowingia en ole enää löytänyt, mikä on sääli. Jos joku osaisi vinkata hieman vastaavaa, voisin piruuttani tilata.
https://www.google.com/search?q=puma+flowing+woman&oq=puma+flo&aqs=chro…
Nykyään käytän Nina Riccin Ninaa (se perus punainen omena, kromin värisellä korkilla ja lehdillä) mutta olen ehkä hieman kyllästynyt siihen. Jotain hieman vastaavaa saa vinkata myös.
Vierailija kirjoitti:
Mahtava ketju, rohkaistun itsekin kirjoittaman, vaikka koenkin olevani kuin kala kuivalla maalla tämän aiheen parissa ja etenkin teidän, arvon asiantuntijoiden, keskuudessa! :)
Itselläni tuoksut tuovat elävästi mieleen eri elämäntilanteita ja muistoja jotka muutoin olisivat jo hautautuneet menneisyyteen. En osaa oikein edes kuvailla sitä kaihoa, joka joistain tietyistä muistoista nousee pintaan. Tällä hetkellä olenkin koittanut muistella ns "elämäni tuoksuja" (kuulostaapa kornilta) ja mahdollisuuksien mukaan tilata niitä itselleni.
Ihan ihka ensimmäinen oma tuoksuni oli ostettu Seppälästä ja se oli täysi kopio, pulloa myöten, Ralph Laurenin Ralph -tuoksusta. Pullo oli täysin saman näköinen ja kokoinen kuin aitokin ja uskokaa tai älkää, tilasin tuon oikean tuoksun juuri ja saatuani sen, palaan takaisin ehkä 5-7 luokille :') Tälläkin hetkellä nuuhkuttelen tuoksua ranteestani. Koska hajuaistini ei ole niin kehittynyt kuin teillä, haistan tuoksun vain hyvänä ja ehdottoman nostalgisena. En tiedä olisinko ostanut tuoksua ilman tuota nostalgia-arvoa, siis mikäli haistaisin sitä nyt ensimmäistä kertaa.
https://hobbyhall.fi/fi/hajuvedet-ja-kosmetiikka/hajuvedet-ja-tuoksut/n…Toinen tuoksu, jonka halusin hankkia on (älkää kivittäkö vaikka on varmaan nolo) Puma Flowing, jota suihkin sangen runsain mitoin päälleni ikävuodet 14-17? Monella ystävälläni oli myös joko Puma Flowing tai se Puman keltainen tuoksu joka oli ehkä enemmän joku sport tms? Harrastin erästä lajia ja muistan elävästi miten turnausten jälkeen suihkutiloissa haisi suloinen hajuvesien sekamelska, kun kukin suihki reilulla kädellä tuoksua ylleen. :) Tuota Puman Flowingia en ole enää löytänyt, mikä on sääli. Jos joku osaisi vinkata hieman vastaavaa, voisin piruuttani tilata.
Nykyään käytän Nina Riccin Ninaa (se perus punainen omena, kromin värisellä korkilla ja lehdillä) mutta olen ehkä hieman kyllästynyt siihen. Jotain hieman vastaavaa saa vinkata myös.
Puma Flowingista täälläkin kauniita muistoja, opiskeluaikojen tuoksu 😊
Vierailija kirjoitti:
https://hobbyhall.fi/fi/hajuvedet-ja-kosmetiikka/hajuvedet-ja-tuoksut/n…Toinen tuoksu, jonka halusin hankkia on (älkää kivittäkö vaikka on varmaan nolo) Puma Flowing, jota suihkin sangen runsain mitoin päälleni ikävuodet 14-17? Monella ystävälläni oli myös joko Puma Flowing tai se Puman keltainen tuoksu joka oli ehkä enemmän joku sport tms? Harrastin erästä lajia ja muistan elävästi miten turnausten jälkeen suihkutiloissa haisi suloinen hajuvesien sekamelska, kun kukin suihki reilulla kädellä tuoksua ylleen. :) Tuota Puman Flowingia en ole enää löytänyt, mikä on sääli. Jos joku osaisi vinkata hieman vastaavaa, voisin piruuttani tilata.
Lisään vielä, että aikaisin tuoksu jota muistan laittaneeni, oli koulun diskoon toisella luokalla äitini hajuvesi Cacharelin LouLou joka hänellä on edelleen! Juuri viime viikonloppuna kävin hänen luonaan ja tuoksutin tuota pulloa - se tuoksuu edelleen uskomattoman hyvältä ja pullo on yli puolillaan. Äiti säästää sitä kuulemma vain hyvin harvoihin ja valittuihin tilanteisiin, mm omat häänsä ja hääpäivän. Ilahduttavaa että tuoksu on pitänyt luonteensa ja on vielä täysin käytettävissä, vaikka pullo on varmasti 80-luvulta. Toki en osaa ottaa kantaa siihen miltä se alunperin on tuoksunut :)
Itse olen menossa naimisiin tänä vuonna ja mietin minkä tuoksun valitsisin. Haluanko tuoksua itseltäni, vai valita jonkun oman tuoksun vain tuota päivää varten, jota voisin jatkossa laittaa esim hääpäivinä tms ja palata takaisin tuoksumuistoissani? Mielipiteitä? Sulhaseni tuoksu on ainoana ja oikeana Azzarron Chrome, jota hän on käyttänyt tämän yli 10 vuotta, jonka olemme yhdessä olleet. En voisi kuvitella hänellä muuta, ja tuntuisikin "vieraalta" jos hän vaihtaisi yhtäkkiä päiväksi tuoksuaan.
Azzarro Chrome;
https://www.cocopanda.fi/product/3209913?gclid=Cj0KCQiA3rKQBhCNARIsACUE…
Tilasin muuten itsekin Ariana Granden Cloudin, ei ole vielä saapunut mutta innolla odotan. Olen lukenut siitä paljon hyvää, nähtäväksi jää.
Tässä vielä tuo äitini LouLou:
https://www.google.com/search?q=Cacharel+perfumes+80s&tbm=isch&ved=2ahU…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puma Flowingista täälläkin kauniita muistoja, opiskeluaikojen tuoksu 😊
Kiva kuulla että sielläkin! Olen varma, että tuntisin tuon tuoksun vielä jos tulisi vastaan, niin palavasti se on mieleeni iskostunut, vaikken sitä ole ainakaan viiteentoista vuoteen missään haistellutkaan. Kollasin vanhan huoneeni kaappia lapsuudenkodissani, sillä olin muistavinani pullonpohjan säilyneen jossain, mutten löytänyt :( harmitti!
Muistan kun omilla rahoillani ostin joskus 14-vuotiaana ensimmäisen Flowing- pulloni Prismasta ja vaalin sitä kuin arvokkaampaakin aarretta. Oi aikoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että aikaisin tuoksu jota muistan laittaneeni, oli koulun diskoon toisella luokalla äitini hajuvesi Cacharelin LouLou joka hänellä on edelleen! Juuri viime viikonloppuna kävin hänen luonaan ja tuoksutin tuota pulloa - se tuoksuu edelleen uskomattoman hyvältä ja pullo on yli puolillaan. Äiti säästää sitä kuulemma vain hyvin harvoihin ja valittuihin tilanteisiin, mm omat häänsä ja hääpäivän. Ilahduttavaa että tuoksu on pitänyt luonteensa ja on vielä täysin käytettävissä, vaikka pullo on varmasti 80-luvulta. Toki en osaa ottaa kantaa siihen miltä se alunperin on tuoksunut :)
Itse olen menossa naimisiin tänä vuonna ja mietin minkä tuoksun valitsisin. Haluanko tuoksua itseltäni, vai valita jonkun oman tuoksun vain tuota päivää varten, jota voisin jatkossa laittaa esim hääpäivinä tms ja palata takaisin tuoksumuistoissani? Mielipiteitä? Sulhaseni tuoksu on ainoana ja oikeana Azzarron Chrome, jota hän on käyttänyt tämän yli 10 vuotta, jonka olemme yhdessä olleet. En voisi kuvitella hänellä muuta, ja tuntuisikin "vieraalta" jos hän vaihtaisi yhtäkkiä päiväksi tuoksuaan.
Azzarro Chrome;
https://www.cocopanda.fi/product/3209913?gclid=Cj0KCQiA3rKQBhCNARIsACUE…
Tilasin muuten itsekin Ariana Granden Cloudin, ei ole vielä saapunut mutta innolla odotan. Olen lukenut siitä paljon hyvää, nähtäväksi jää.
Tässä vielä tuo äitini LouLou:
https://www.google.com/search?q=Cacharel+perfumes+80s&tbm=isch&ved=2ahU…
Äshhh, jaoin väärän linkin (google haun). Tämä siis tuo Cacharelin LouLou
https://www.fragrantica.com/perfume/Cacharel/LouLou-1276.html
Kiitos sinä joka toit Puman Flowingin mieleeni! Olen varmaankin samaa ikäluokkaa kuin sinä, täytän ens vuonna 30. Tuo flowing oli minulla yhdessä vaihessa yläastetta ja muistan ensimmäisen poikaystäväni ostaneen sitä minulle joululahjaksi ja ostin sitä itsekin pariin otteeseen ennenkuin jostakin syystä se jäi, ehkä se oli olevinaan liian lapsellinen ja nolo ja siitä siirryttiin sitten juurikin johonkin Escadaan. Ihan kuin muistaisin että myös minulla oli joku Ralph Laurenin hajuvesi, linkkaamasi kuva ainakin oli tuttu, mutta muistelisin että omassa pullossani oli violettia. Se oli kyllä ihan aito, mutta kun pinnistän muistiani, niin jotenkin muistan Seppälässä todellakin olleen myynnissä jotain feikkituoksuja ja siskollani taisi olla jokin sieltä hankittu hajuvesi. Menisiköhän tänä päivänä läpi tuollainen piratismi? Pullothan tosiaan olivat samannäköisiä kuin aitojen ja oikeiden hajuvesien. Taidampa itsekin alkaa etsiskelemään, jos muistuisi tarkemmin mieleen noita iki-ihania muistoja.