Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19284)

Vierailija
10801/19284 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain joululahjaksi Shalimarin. Rakastin tuoksua 90-luvulla. Nyt se haisee hyttysmyrkylle ja on ihan hirveä. Ennen käytin Eau de Parfymiä, nykyinen on Eau de Toilette. Mitä ihmettä tälle klassikkotuoksulle on tapahtunut?

Se on aina ollut noin: edp-versio on ihana vanilja-sitrustuoksu, ja edt haisee hyttysmyrkylle.

Olen aina käyttänyt edp:tä, jo 80-luvulta asti. Muistan kun kerran kasarin lopulla äitini lähti risteilylle ja pyysin tuomaan shalimar edp. Se oli ostanut edt-version, ja se haisi ihan hyttysmyrkylle, en voinut käyttää.

Eli: osta siis edp-versio!

Vierailija
10802/19284 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kokemuksia Guerlainen Mandarine-tuoksusta? Kuulisin mielelläni.

Toi Mandarine, on hei huikee tuoksu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
10803/19284 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuo Guerlain oikein touhuaa nykyään? Tuoksut laimenee ja niistä lähtenyt pois se niiden tunnusomainen ihana sitrusmainen sävy pohjalta (esim. Jicky, Shalimar, L'Heure Bleue....)  ja tilalla joku kemiallinen sitruunainen hyönteismyrkky kuten joku mainitsi /

Guerlainin touhuista ei tosiaan ota selvää. Pullouudistuksen tarkoitus on ilmeisesti säästää rahaa laittamalla kaikki tuoksut samoihin pulloihin. Itse pullo on kyllä klassikko, mutta minusta uusi tarra on tosiaan ruma ja riitelee pullon kanssa. Olisin pitänyt mielelläni ne vanhat jugend-henkiset. Lisäksi L'Art et la matière-sarjan elegantit pullot uusittiin rumemmiksi ja samalla jo ennestään kalliit hinnat kovenivat. En arvosta. 

Klassikkotuoksujen laimenemisesta en ole välttämättä ihan samaa mieltä. Ehkä jotkut ovat laimentuneet, esim. Chamade ja ehkä Chant d'aromes. Mutta minulla on pari vuotta sitten hankittu L'Heure bleue EDP, ja kyllä se on aika voimakas ja tuoksuu ihanalta. Samoin Mitsouko. Ei nyky-Mitsouko tietenkään tuoksu ihan samalta kuin vintage, mutta se on kyllä tunnistettavasti oma itsensä. (Olen kokeillut myös vintage-versioita, joten voin verrata.) Thierry Wasser on pitänyt erityistä huolta Mitsoukosta, mistä kiitos hänelle.

Shalimar on ok, ainakin EDP-versiona, vaikka siinä on enemmän nahkaa ja savuisuutta kuin viettelevää puuterimaisuutta. Kokeilin hiukan vintage-parfyymia jokin aika sitten, ja olihan se tietysti ihan eri maailmasta. Nyky-extrait'ta en ole kokeillut, ehkä pitäisi.

Vol de Nuit extrait propellipullossa on myös erinomainen ja elegantti tuoksu ja minusta moninkertaisesti parempi kuin mikään tavaratalojen peruskaura. EDT on hyvin laimea. Saa nähdä, kuinka kauan propellipulloja vielä saa. 

No joo, Guerlainilla on kyllä nykyisellään todella vähän minua itseäni kiinnostavaa tarjontaa. Mitsoukot minulla jo on, ja Shalimarista hankin mieluummin vintage-parfyymin. Vol de Nuit extrait on ainoa, joka kiinnostaisi jos olisi rahaa. Ehkä sitä saa pian alekaupoista jos sen myynti lopetetaan... Surullista. N50 

Vierailija
10804/19284 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain joululahjaksi Shalimarin. Rakastin tuoksua 90-luvulla. Nyt se haisee hyttysmyrkylle ja on ihan hirveä. Ennen käytin Eau de Parfymiä, nykyinen on Eau de Toilette. Mitä ihmettä tälle klassikkotuoksulle on tapahtunut?

Se on aina ollut noin: edp-versio on ihana vanilja-sitrustuoksu, ja edt haisee hyttysmyrkylle.

Olen aina käyttänyt edp:tä, jo 80-luvulta asti. Muistan kun kerran kasarin lopulla äitini lähti risteilylle ja pyysin tuomaan shalimar edp. Se oli ostanut edt-version, ja se haisi ihan hyttysmyrkylle, en voinut käyttää.

Eli: osta siis edp-versio!

Jäin miettimään, kumpaakohan testaamani Shalimar mahtoi olla. Tuoksuu vahvasti partavaahdolta ja hieman savulta. Ei vaniljaa, mutta ei hyttysmyrkkyäkään. Patsuli voimakkaana.

Tuoksu on sinänsä ok, mutta vanhemmalle herralle tuoksutikun perusteella.

Vierailija
10805/19284 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos!

Ap

Vierailija
10806/19284 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parfyymit ovat ihania. On kivaa tuoksua hyvältä. Tällä viikolla työtuoksuni on Ariana Granden Cloud. Pehmeä, sopivan makea, talveen sopiva. 

Vierailija
10807/19284 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut vasta kahta Bond No 9 tuoksua, Chelsea Flowers ja I❤️NY, ja vaikkakin ihan ok, kumpikaan ei ollut mun makuun. Ajattelin tilata muutaman näytteen lisää, ja nyt on ostoskorissa Nuits De Noho, Bleecker St., Madison Square Park, ja Liberty Island. Nähdään sitten jos joku näistä sopisi paremmin mun kemioihin.

Vierailija
10808/19284 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kim Kardashian, mutta sitä vaikea enää löytää mistään.

Vierailija
10809/19284 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä muita migreeneistä kärsiviä? Rakastan tuoksuja, toisin kuin keskushermostoni. Hajustetut käsisaippuat, tuoksukynttilät, shampoot, ja muiden kevyesti käyttämät hajuvedet ovat mahtavia. Mutta oman hajuveden vahvassa kuplassa jatkuva eläminen saa usein pään kipeäksi. Tuoksusta nauttimisen pilaa tunne hiljalleen alkavasta kivusta.

Molecule 01 on ainoa kokeilemani täysin ei-ärsyttävä tuoksu. On aika outoa haistaa jotain voimakasta ja hyvää, joka ei "kutita" migreenihermoa ollenkaan. Kaikki tuoksut ovat tällaisia useimmille ihmisille. Olenkin monesti harkinnut näytteiden ostamisen lopettamista, ja pelkästään 01 pitämistä. Tuoksu on todella hyvä myskisen makea raikas mänty, se kestää koko päivän, sopii kaikkialle, enkä tunnu kyllästyvän siihen koskaan!

Vierailija
10810/19284 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on nyt kokeilussa⁸ Juliette has a gun-merkin discovery set. Onko kukaan muu kokeillut tätä merkkiä? Taustalla Romano Ricci, Nina Riccin jälkeläinen.

Ulkomailla hajuvesikaupassa myyjä suositteli kokeilemaan tän merkin Musv invisibleä, kun ensin tutkin Narciso Rodriguezin Pure muscia. Tykästyin kovasti tähän Juliette has a guniin mutta oli aika kallis enkä ollut ihan täysin varma onko tuoksu tyyliseni, joten otin ensin näytepakkauksen ja nyt onkin aika monta kokeiltavana.

Mulla on JHAG discovery set ja mun suosikkeja ovat Moscow Mole, Lady Vengeance, Mmmm. Ostin näytteen perusteella Moon Dancen koko pullon ja tuoksu olikin minulle ihan liian intensiivinen ja myin pullon pois. Lipstick Fever on tosiaan huulipunamainen tuoksu, mulle ihan ok, naisellinen ja vähän "tuhma" :)

Mua kiinnostaisi Acqua di Parma...

Vierailija
10811/19284 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokeillut vasta kahta Bond No 9 tuoksua, Chelsea Flowers ja I❤️NY, ja vaikkakin ihan ok, kumpikaan ei ollut mun makuun. Ajattelin tilata muutaman näytteen lisää, ja nyt on ostoskorissa Nuits De Noho, Bleecker St., Madison Square Park, ja Liberty Island. Nähdään sitten jos joku näistä sopisi paremmin mun kemioihin.

Kerrohan meille sitten, jos löytyy joku mistä pidät. Tämä brändi vaikuttaa sellaiselta, jossa ei kellään koko ketjussa ole lempparia. Lähinnä kummastellaan hintaa verrattuna sisältöön.

Vierailija
10812/19284 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän tuoksuna Guerlain Tonka Imperiale.

Mielestäni tämä on vähintään yhtä paljon mantelituoksu kuin tonkapaputuoksu, vaikka tässä voimakkaasti tonkapapu silti tuoksuukin. Tuoksu on todella makea, jossa ainakin mantelia, tonkapapua, vaniljaa, rosmariinia ja jonkin verran tupakkaa, jota yleensä vältän tuoksunuottina... Tuoksusta tulee hieman marsipaani mieleen, muistuttaa paljon jotain jälkiruokaa vaikkei minusta olekaan varsinaisesti gourmand-tuoksu.

Ei mikään ihan mieto tuoksu, muttei todella voimakaskaan... Kesto iholla n. 8 tuntia.

Pidin tuoksusta kovasti ja olin jo tilaamassa tätä pullon, mutta on valitettavasti juuri nyt loppu tuosta putiikista josta Guerlainin tuoksuni yleensä tilaan.

Sain tästä näytteen joulukuun lopussa ja se on pian jo loppu päivittäisen käytön takia, eli todellakin pidän tästä tuoksusta. Toistaiseksi pitää siis tyytyä tähän näytteeseen jonka sain toisen tilauksen yhteydessä. :)

Vierailija
10813/19284 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tämä on vähintään yhtä paljon mantelituoksu kuin tonkapaputuoksu, vaikka tässä voimakkaasti tonkapapu silti tuoksuukin. Tuoksu on todella makea, jossa ainakin mantelia, tonkapapua, vaniljaa, rosmariinia ja jonkin verran tupakkaa, jota yleensä vältän tuoksunuottina... Tuoksusta tulee hieman marsipaani mieleen, muistuttaa paljon jotain jälkiruokaa vaikkei minusta olekaan varsinaisesti gourmand-tuoksu.

Ei mikään ihan mieto tuoksu, muttei todella voimakaskaan... Kesto iholla n. 8 tuntia.

Pidin tuoksusta kovasti ja olin jo tilaamassa tätä pullon, mutta on valitettavasti juuri nyt loppu tuosta putiikista josta Guerlainin tuoksuni yleensä tilaan.

Sain tästä näytteen joulukuun lopussa ja se on pian jo loppu päivittäisen käytön takia, eli todellakin pidän tästä tuoksusta. Toistaiseksi pitää siis tyytyä tähän näytteeseen jonka sain toisen tilauksen yhteydessä. :)

Kuuluuko tuo siihen Guerlainin sarjaan, josta on toiset tuoksut lopetettu ja ne jotka jäävät, on laitettu uuteen pulloon ja hintaa nostettu reilusti?

Vierailija
10814/19284 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko tuo siihen Guerlainin sarjaan, josta on toiset tuoksut lopetettu ja ne jotka jäävät, on laitettu uuteen pulloon ja hintaa nostettu reilusti?

Juuri tästä sarjasta ei ole mielestäni lopetettu tuoksuja (L'Art & la Matière), mutta siirrettiin kyllä toisiin pulloihin, hintaa nostettiin mm. siksi koska pullon koko nousi 75 millistä 100 milliin. 75 millin pullon hinta oli 220 euroa, ja nyt 100 millin pullo maksaa 299 euroa. Uudet pullot on myös täytettäviä.

Les Elixirs Charnels-sarja lopetettiin, olivat vähän samankaltaisissa pulloissa. Osaa saa vielä Guerlainin liikkeistä ja parista muusta liikkeestä Guerlainin mehiläispulloihin täytettynä, olisiko n. 360 euron hintaan.

Vierailija
10815/19284 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tästä sarjasta ei ole mielestäni lopetettu tuoksuja (L'Art & la Matière), mutta siirrettiin kyllä toisiin pulloihin, hintaa nostettiin mm. siksi koska pullon koko nousi 75 millistä 100 milliin. 75 millin pullon hinta oli 220 euroa, ja nyt 100 millin pullo maksaa 299 euroa. Uudet pullot on myös täytettäviä.

Les Elixirs Charnels-sarja lopetettiin, olivat vähän samankaltaisissa pulloissa. Osaa saa vielä Guerlainin liikkeistä ja parista muusta liikkeestä Guerlainin mehiläispulloihin täytettynä, olisiko n. 360 euron hintaan.

Ok, kiitos.

Vierailija
10816/19284 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parfyms de Marly discovery setti koluttu läpi ja oli suuri pettymys. Mielenkiintoisimmat olivat Safanad ja Athalia mutta kesto on surkea. Tunti, max kaksi ja ovat poissa. Ainoa poikkeus oli Delina mutta pistävä raparperi ei ollut millään taholla miellyttävä.

Tänään tilattu Maison Franci Kurkdjistanin discovery setti. Odottelen malttamattomana onko pettymys vai ei.

Vierailija
10817/19284 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

N50 kokeili Roja Doven Diaghilevia. Rakastui - ja totesi että kaikkea ei voi saada, paitsi 5ml dekanttina. Tämä on aivan törkeän hintainen parfyymi. En oikeasti ymmärrä miksi. Olisi kiva kysyä Mr. Dovelta joskus... Hänellä on nimittäin vieläkin ökyhintaisempia tuoksuja. Ehkä Rojan kohdeyleisö on arabimaiden superrikkaat, joille kallis hinta on arvo sinänsä... 

Diaghilev on chypre, jossa tuntuu selkeästi klassisia vaikutteita: Mitsouko ja Rochasin Femme. Diaghilev on ikään kuin henkiin herätetty vintage-parfyymi, jossa on kaikki täydellisesti kohdallaan. Se muistuttaa Mitsoukon ja Femmen lisäksi aika paljon Amouagen Jubilation 25:ttä, mutta on niin täydellisen hiottu, pehmeä ja sopusuhtainen, että Amouauge tuntuu sen rinnalla suorastaan krouvilta. Diaghilev on samettinen tuoksu. Sellainen, joka oikeastaan vaatii kantajaltaan iltapuvun. Ehkä syvän tummanvihreää samettia... Tässä on siis valintani seuraaviinn juhliin, milloin ne sitten mahtavatkaan toteutua. 

Kokeilin Rojalta myös kolmea muuta ns. tavissarjan tuoksua, enkä ollut ihan hirveän vaikuttunut niistä. Danger oli kokeilemistani paras: muistuttaa aika paljon Guerlainin Samsaraa, mutta moniulotteisempi ja hienostuneempi. Risqué on erittäin hyvin tehty kukkais-chypre, tykkäsin myös siitä. Enigma taas tuoksui suorastaan tylsältä, kuin suoraan tavaratalon hyllyltä. Hyviä tuoksuja siis, muttei ihan överin hintansa väärtejä. Pullot ovat kitschiä. N50

Vierailija
10818/19284 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostoslakkoni oli vaarassa, Tom Fordin Lost Cherry oli jo ostoskorissa, sitten tulin järkiini. Jos se on hyvä tuoksu, voin ostaa sen vuonna 2023. Jos yhä haluan sen.

Jostain syystä sen kirsikkamehevyys jäi mieleen, vaikka se oli kestoltaan hyvin heikko. Hintakin naurettava.

Vierailija
10819/19284 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jauhetaan nyt vielä vähän Black Opiumista. 😉 Oletteko kokeilleet Extreme-versiota? Ainakin netissä sitä oli useammassa paikassa kehuttu parhaaksi versioksi alkuperäisestä... 🤔 Itse tykkään alkup. ja Floral shockista mutta esimerkiksi Neon tai Intense eivät tehneet vaikutusta.

Testasin Extremeä. Siinä on vähemmän makeutta kuin alkuperäisessä mutta minun ei-niin-tarkkaan nenääni se on muuten lähes identtinen tuoksu. Extremen kestokin oli minun ihollani heikompi eli en osta tätä.

Vierailija
10820/19284 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostoslakkoni oli vaarassa, Tom Fordin Lost Cherry oli jo ostoskorissa, sitten tulin järkiini. Jos se on hyvä tuoksu, voin ostaa sen vuonna 2023. Jos yhä haluan sen.

Jostain syystä sen kirsikkamehevyys jäi mieleen, vaikka se oli kestoltaan hyvin heikko. Hintakin naurettava.

Se kirsikkamehevyys kestää tasan vartin, sen jälkeen muuttuu jotenkin miehekkääksi ja roskakatoksen keräyspaperilaatikon hajuiseksi. Itsellenikin pettymys kun sain näytteen viime vuonna.

Jopa Demeterin Barbados Cherry cologne joka maksaa alle 20 eur, pysyy paremmin.