Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19262)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä tuntuu, että hajuvesiä lanseerataan vähän liikaa ja joka tuutista. Sitten taas jos joku onnistuu tekemään todella hyvän tuoksun, niin sen valmistus lopetetaan. Tällainen on esim Chlóen "See By Chloe". Tai sitten lanseerataan samasta uutuusversio, joka on kuin varjo entisestä. Pahimmassa tapauksessa uusintaa ei edes tunnista samaksi kuin se alkuperäinen.
Totta puhut!
Minua ärsyttää kun Miss Dior Cherie (2005) mentiin lopettamaan. Muistatteko tuoksun? Se oli todella suosittukin. Kiva keväinen ja kesäinen tuoksu jossa oli mansikkaa, popcornia, ananasta, ambraa, karamellia ja mandariinia. Tämä Elviksen tyttärentytär Riley oli tuon tuoksun teinimallina aikoinaan.
https://parfumdepub.com/img/grand/miss-dior-cherie-1354.jpg
(Riley on 31-vuotias nykyään, näin se aika vaan vierähtää!)
Vaikka tuo suunniteltiin nuoremmalle yleisölle niin silti siitä piti niin nuoremmat kuin vanhemmat, koska ei ollut mikään "pissistyylinen" tuoksu vaan tyylikäs ja hieman flirttaileva.
Tuo lopetettiin 2011 ja siitä tuli markkinoille saman niminen versio josta otettiin ne parhaat pois eli popcornit, karamellit ja ananas pois ja lisättiin jasmiinia, patsulia ja santelipuuta eli ts. tuosta alkuperäisestä tuli halvemman hajuinen tusinatuoksu. :(
Onko muita joilla käynyt niin että maku muuttuu kokoajan yksinkertaisemmaksi? Oon käynyt läpi halpikset, tavalliset, nichet. Syvät, rikkaat, raskaatkin, monitasoiset tuoksut oli jossain vaiheessa suosikkeja (Esim. Lutens, MFK, vintage Opium ja Femme).
Enää en käytä ollenkaan.
Nyt suosikeissa simppelit Eau de Cartier, Balenciaga Paris, Armani She, No.5 L'Eau.
Vierailija kirjoitti:
Onko muita joilla käynyt niin että maku muuttuu kokoajan yksinkertaisemmaksi? Oon käynyt läpi halpikset, tavalliset, nichet. Syvät, rikkaat, raskaatkin, monitasoiset tuoksut oli jossain vaiheessa suosikkeja (Esim. Lutens, MFK, vintage Opium ja Femme).
Enää en käytä ollenkaan.Nyt suosikeissa simppelit Eau de Cartier, Balenciaga Paris, Armani She, No.5 L'Eau.
Tarkennus! En tarkoita KEVYTtuoksulinjaa jossa ihan lähtökohtaisesti halutaan vaan jotain ihan kevyttä ja mietoa.
Eli kyse siitä että vaikka on tutustunut ja käyttänyt huippulaatuisia "taideteoksia" niin päätyykiin käyttämään mieluummin jopa halpiksia, ei siksi että ne olisi kevyitä vaan siksi että ne on helppoja, suoraviivaisia ja melko mutkattomia rakenteeltaan.
Tuli mieleen Yves Rocherin tuoksut, ne oli hyviä ja laadukkaista raaka-aineista tehtyjä, mutta ei niitä osannut silloin arvostaa ihan yhtä paljon kuin niitä ruotsinlaivalta tax freesta ostettavia merkkituoksuja, eli olihan toki suunnilleen saman tuoksuinen Anais-Anais paljon siistimpi ja hienompi teinillä hyllyssä, kuin vastineensa Magnolia. ;D
Siihen 80-90 lukujen aikaan laivojen kosmetiikkatuotteiden hinnat olivat oikeasti tax free eli huomattavasti edullisempia kuin tavarataloissa ja kemppareissa.
Rocherilta tuon ajan hyviä oli mm. Magnolia. Chevrefeuille, Clea, Milrose, Nature, Nuit d'Orchidee, Orchidee, Pivoine, Rose Ispahan, Vie Privee, Cap Nature-sarjan Fruit Rouge ja Noix De Coco, Eglantine ja Pomme d'Api.
Onko totta ettei valikoimassa olisi enää muita kuin tuo Clea, ja sekin olisi uudelleentuotettu eri tuoksuisena kuin ennen?
Vierailija kirjoitti:
Enää en käytä ollenkaan.Nyt suosikeissa simppelit Eau de Cartier, Balenciaga Paris, Armani She, No.5 L'Eau.
Kyllä vain.
Aiemmin yli vuosikymmen sitten käytin Chanel No.5 perfumea, EDP:a ja jossain välissä Elixiriä, sen jälkeen EDT:a, Eau Premiereä ja lopulta tuota kyseistä L'Eau:ta joka on tosiaan se miedoin, mutta nyt sekin tökkii jotenkin liian voimakkaana ja kukkaisesanssisena joka aiheuttaa päänsärkyä.
Saisipa jostain Lancôme Ô Oui tai Givenchy Fleur I'nterditiä. Ne oli kukkaisia, hedelmäisiä, olematta liian vetisiä tai pistäviä.
Muistatteko Date-tuoksut? Mitä niistä omistitte?
Minulla oli Jasmine ja Nicole, isosiskolla oli Pamela ja Alicia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vain.
Aiemmin yli vuosikymmen sitten käytin Chanel No.5 perfumea, EDP:a ja jossain välissä Elixiriä, sen jälkeen EDT:a, Eau Premiereä ja lopulta tuota kyseistä L'Eau:ta joka on tosiaan se miedoin, mutta nyt sekin tökkii jotenkin liian voimakkaana ja kukkaisesanssisena joka aiheuttaa päänsärkyä.
Saisipa jostain Lancôme Ô Oui tai Givenchy Fleur I'nterditiä. Ne oli kukkaisia, hedelmäisiä, olematta liian vetisiä tai pistäviä.
Tämän takia suosin nykyään Jo Malonen tuoksuja.
Kaikki vanhat hyvät klassikot on pilattu ja uudistettu huonoin raaka-ainein, ja sen huomaa lisääntyneestä migreenistä ja astmasta, sekä allergiasta, niin itselläni kuin tutuillani.
Mä ihastuin Guerlainin Meteorites meikkisarjan ominaistuoksuun suuresti. Aikanaan aloin etsimään hajuvettä joka tuoksuisi siltä ja selvisi että kyseisen merkin Meteorites hajuveden valmistus oli lopetettu jo ajat sitten. Muistaakseni vuonna 2018 alkoivat valmistaa uudelleen ja olen siitä asti sitä himoinnut. En tiedä miksen ole ostanut vaikka olen ostanut kalliimpiakin hajuvesiä vuoden 2018 jälkeen. En saa tuota upeaa puuterimaista tuoksua mielestäni. Lähiaikoina sen ostan.
Nyt syksyllä usein käytössä Tom Fordin Tobacco Vanille. Vähän hunajamainen ja ehkä savuinen. Poikaystävän mielestä haisee Wunderbaumille mutta mun mielestä syksyyn ja talveen sopiva tuoksu.
Jos tykkäät Meteorites tuoksusta niin ehkä myös superhalpis I Love cosmeticsin Violet Dreams, ja Guerlainin Rosa Pop voi olla mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Jos tykkäät Meteorites tuoksusta niin ehkä myös superhalpis I Love cosmeticsin Violet Dreams, ja Guerlainin Rosa Pop voi olla mieleen.
Kiitos! Nämä menee muistilistalle
Vierailija kirjoitti:
Mä ihastuin Guerlainin Meteorites meikkisarjan ominaistuoksuun suuresti. Aikanaan aloin etsimään hajuvettä joka tuoksuisi siltä ja selvisi että kyseisen merkin Meteorites hajuveden valmistus oli lopetettu jo ajat sitten. Muistaakseni vuonna 2018 alkoivat valmistaa uudelleen ja olen siitä asti sitä himoinnut. En tiedä miksen ole ostanut vaikka olen ostanut kalliimpiakin hajuvesiä vuoden 2018 jälkeen. En saa tuota upeaa puuterimaista tuoksua mielestäni. Lähiaikoina sen ostan.
Nyt syksyllä usein käytössä Tom Fordin Tobacco Vanille. Vähän hunajamainen ja ehkä savuinen. Poikaystävän mielestä haisee Wunderbaumille mutta mun mielestä syksyyn ja talveen sopiva tuoksu.
Se nykyinen ei kuulemma enää tuoksu samalle mitä entinen. Entinen ollut enemmän Jo Malonen La Violetten tuoksuinen puhdas orvokkituoksu. Meteorites-puuteripalloissa on juuri sellainen puuterimainen orvokki.
Uuteen Meteoritesiin on lisätty omenaa, myskiä, santelipuuta ja herukan lehtiä, eli on enemmän saman Guerlain-merkin Insolencen tyylinen.
Toinen Guerlainin "meikkisarjainspiroitu" tuoksu eli Terracotta on myös menty uusimaan, ei ole enää niin eksoottinen kuin se vanha.
Olen katsellut youtubesta ulkomaisten tuoksuharrastajien videoita tämän vuoden aikana. Sen perusteella mulle on tullut kuva, että designer tuoksut ovat Suomessa halvempia kuin esim. Englannissa, USA:ssa ja Kanadassa ja ne tulevat täällä nopeammin myyntiin. Aika jännä, mä kun luulin, että Suomi on joku periferia tuoksujen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudet tuoksut ei ole aikoihin innostanut, palasin klassikkoon Armani Lei/She/Elle. Beige metallinen sylinteripullo.
Aivan upea puuterinen, särmää tulee metallisesta akordista, taittaa makeutta.Minulla on tämä tuoksu myös. Ei ole mielestäni puuterinen, vaan saippuainen ja kermainen. Pehmeä ja tasainen, kuin puhdistusmaidon tuoksu.
Voi olla että sun saippuaisuus on se mitä koen "metalliseksi" ja kermaisuus se mun puuterisuus. Siinä missä sulle tuo tuoksu on tasainen, mä koen sen rakeisena ja se rakeisuus on samalla sitä puuterisuutta.
Varmaankin niin. Ko. tuoksua kyllä Fragranticassa luonnehditaan nimenomaan puuteriseksi, että sitä se objektiivisesti on, mutta minun nenässäni tuo niveamaisuus (puhdistusmaitomaisuus) peittää puuterin. Olen tottunut yhdistämään tietyn kuivan kirpeyden puuteriin, sellaisen kukkivan puun tuoksun. En tiedä mikä puu se keväällä on, joka on aivan ensimmäisiä kukkivia puita. Ei tuomi vaan jokin muu, se tuoksu on puuterinen.
sireeni on ainakin puuterinen tuoksunuotti, kukkii kesäkuun alussa
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko Date-tuoksut? Mitä niistä omistitte?
Minulla oli Jasmine ja Nicole, isosiskolla oli Pamela ja Alicia :D
Nämä taisivat olla mua nuorempien muistoja.. Mun eka tuoksudeodorantti oli Yessina Yellow Team, ja Yessinan huulikiilto oli mun eka meikkituote. Taisin olla silloin 12-vuoden kypsässä iässä :D Yessinalla oli muistaakseni 4 erilaista tuoksua.
Ihania nämä muistot! Tuoksua en enää muista. Mutta muistan sitten hyvin Yves Rocher'n Isphananin ja Magnolian, olivat mun ekoja oikeita parfyymeita..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vain.
Fleur d´ Interditiä saa ehkä ebaysta vintage-versioina, mutta kun tuoksulla alkaa olla ikää jo lähes 30 vuotta, niin mitään takeita ei ole siitä, onko tuoksu vanhentunut ja hintaakin on 80-140 euroon. Lancomen tuoksua olisi myynnissä ainakin parfumdreams.fi sivustolla.
Vierailija kirjoitti:
Ebaysta löytyy yksi 30ml pullo alkuperäistä Meteorites tuoksua 30ml noin 170 euroa. Parfumdreams.fi sivuilta löytyy 100ml 62euroa.
500 years tuntui niin väärältä alusta saakka, että pesin sen pois puolessa tunnissa. Koska päivä oli jo riskeerattu ruusulla, korvasin sen HdP:n 1969 Parfum de Revoltella.
Tässä on ruusu, jonka kanssa pärjään, vaikka puolen tunnin - tunnin kohdalla teki tiukkaa. Makea, patsulipohjainen miltei gourmand, tummaa suklaata, persikkabrandya ja sokeroitua ruusua. Yhdistelmänä muistuttaa näin 3 tunnin jälkeen lähinnä Dr. Pepperiä. tai ehkä suklaakakkua kirsikkakastikkeella. Tunnen oloni seksikkääksi tämän kanssa, vaikkei olekaan ihan oma juttu.
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeastaan. Sanoisin ennemin että makuni on tarkentunut ja ymmärrän nykyään paremmin, mikä tuntuu itselleni omimmalta. Toisin sanoen kaikenlaiset kukkais-, marja- ja sitruselementit eivät vaan sovi minulle. Kallistun yhä enemmän lämpimiin skin scent-tyyppisiin tuoksuihin, joissa on yleensä meripihkaa, vaniljaa, santelipuuta, patsulia (ei liikaa) ja ehkä jotain myskiä, ja sopivasti muttei liikaa makeutta.
Oud-villityksestä en ole toistaiseksi löytänyt itselleni mitään mullistavaa uutta tuoksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nykyinen ei kuulemma enää tuoksu samalle mitä entinen. Entinen ollut enemmän Jo Malonen La Violetten tuoksuinen puhdas orvokkituoksu. Meteorites-puuteripalloissa on juuri sellainen puuterimainen orvokki.
Uuteen Meteoritesiin on lisätty omenaa, myskiä, santelipuuta ja herukan lehtiä, eli on enemmän saman Guerlain-merkin Insolencen tyylinen.
Toinen Guerlainin "meikkisarjainspiroitu" tuoksu eli Terracotta on myös menty uusimaan, ei ole enää niin eksoottinen kuin se vanha.
Siis korjaan, Annick Goutalin La Violette, täällä puhutaan niin usein Jo Malonesta, joten se nimi jää soimaan korvan juureen :D
En ole kommentoinut tuota täällä aiemmin. mutta koen itse että tuoksu on rakeinen ja ikäänkuin epätasainen jos ne ainesosat eivät ole täydellisesti naimisissa toistensa kanssa, että sieltä erottuu liikaa niitä pistäviä piikkejä läpi tuoksun pyramidin tai ympyrän. Ensituoksussa jokin joka säikyttää että "mikä myrkky tai voimakas juttu täältä pomppas silmiin asti vaikka muuten vaikutti kivalta", seuraavassa vaiheessa sieltä alkaa tulla sellainen "hyh hyh mikä outo ilmiö tässä nyt alkoi haista läpi, voiko tämä olla pilalla tai jotain" kun se eka pistävyys on tasaantunut, ja viimeisenä juuri ennen kuin se tuoksu alkaa olla tasapainossa, niin saattaa tulla jokin miesmäinen tai puinen haisu läpi ja siinä vaiheessa kokeilu on lopetettava ja saatava pestyä se haju pois, tai heittää pusero pesukoneeseen jos sitä on mennyt hihansuuhun.