En usko, että s2-testi on näin vaikea, vaikka väittävät. Linkki
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000011479290.html
Itseltäni jäi puuttumaan 2 pistettä. Esim sana avu. (Koen, sen tarkoittavan jotain tiettyä ihmisen hyvää voimavaraa.)
Mitä te saatte testistä?
Kommentit (43)
Mulla stoppas jo tokaan. En tiedä mikä on synonyymi. Mut en ole yllättynyt. Kerran tein IL tai IS testin,jossa vastauksena sain et kielitaitoni on maahanmuuttajan tasoa. Kumma kyllä olen aina työelämässä ollut ja synonyymeistä huolimatta sain talolainaakin pankista. En ole 25 vuoteen tarvinnut tietää mikä olikaan synonyymi. Taikka allatiivi, illatiivi...
Pari pistettä vajaa. mielestäni ehkä tarpeettoman vaikea sellaisille joille suomi ei ole äidinkieli.
9/12 ja olen kirjoittanut äikästä e.n. En todellakaan usko, että on näin vaikea.
Vierailija kirjoitti:
9/12 ja olen kirjoittanut äikästä e.n. En todellakaan usko, että on näin vaikea.
Kyllä ne on. Tasoa voi käydä kattomassa yki testien harjoituksista
En usko että yksikään lasteni mamuystävistä pystyisi edes lukemaan kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
4/12
Tekniikan tohtori :)
11/12
FT
Tuo testihän on päin vi ttua. Hervoton = heikko? Missä fucking maailmankaikkeudessa?
Mulle tuo hervoton on kyllä aina tarkoittanut hauskaa.
Olen yleensä,tarkka oikeinkirjoituksen suhteen, mutta kyllä osa kysymyksistä oli ihan pilkun n#$ussi%$#mista, eikä mitenkään tuo tietämys korreloi henkilön suomen osaamista. Sain 10/12😅
12/12, eikä tehnyt edes tiukkaa. Syytän lukuharrastusta.
11/12. Hervoton ei ollut hallussa minullakaan, ei sanaa käytetä kielessä siinä merkityksessä. Voiko suomen kielen sana olla "eri" kuin mitä sillä puhujat ymmärtävät ja tarkoittavat sanoa, minusta ei voi.
FM, VTM
Vierailija kirjoitti:
Tuo testihän on päin vi ttua. Hervoton = heikko? Missä fucking maailmankaikkeudessa?
Jos jollakulla esimerkiksi pettää jalat alta heikotuksen takia, voidaan sanoa, että hän meni hervottomaksi. Näissä on etua siitä, että lukee paljon. Itse sain 12/12, vaikkei minulla ole enempää kuin toisen asteen koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Mulla stoppas jo tokaan. En tiedä mikä on synonyymi. Mut en ole yllättynyt. Kerran tein IL tai IS testin,jossa vastauksena sain et kielitaitoni on maahanmuuttajan tasoa. Kumma kyllä olen aina työelämässä ollut ja synonyymeistä huolimatta sain talolainaakin pankista. En ole 25 vuoteen tarvinnut tietää mikä olikaan synonyymi. Taikka allatiivi, illatiivi...
Minusta ne synonyymikysymykset oli vähän outoja. Köykäinen voi tarkoittaa huonoa tai kevyttä, hervoton voi olla suuri tai tajuton, vaikka sana alkujaan olisi tarkoittanut vain yhtä asiaa niin onko se oikeasti virhe että valitsee sen yleisesti käytetyn, mutta ei alkuperäisen vaihtoehdon.
Kirjoitan työkseni. 10/12.
Jos jutun luki, niin tarkoitus on näyttää suomalaisille, miten haastavaa ja vaikeaa Suomen kieli on. Ei tuo ollut S2 kokeen taso.
Ensimmäisen kerran tuli kyllä hervoton ja avu noilla merkityksillä vastaan.
Mun mielestä testi on tietyin osin kelvoton. Hervoton on mun mielestä= hillitön, hulvaton, mutta noita ei ollut edes vaihtoehtoina.
10/12
Itse en tajunnut, että hervoton tarkoittaisi heikkoa. Omalla murrealueellani hervoton on sellainen tehosana, jolla alleviivataan kuinka suurta jokin on. Esim. hervoton nälkä, hervoton alennusmyynti, hervottoman kokoinen kiuas jne.
Kyllä sitten tajusin, että heikkoahan tuossa haetaan. Esim. jalat ovat ihan hervottomat -> eivät kanna, heikot.
Kaatuu kaikilla jo orpo-sanan taivutukseen.
Haulla löytyi vastaus, että hyödyllinen ominaisuus.
Tuo testi on puppua.