Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19255)
Kertoisitteko ystävällisesti mistä kannattaa etsiä ja tilata sarjoja mitä Suomesta ei löydy?
Kysymys vaikuttaa ehkä tyhmältä, mutta jos silti saisin vinkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7Notinot 16 kpl haettu. Olen älyttömän väsynyt, en jaksa edes lajitella niitä, mutta onhan tässä aikaa. Ensiksi testiin joutuvat Bois 1920 Le Voluttuose la Vaniglia, Molinardin Secret Sucre, Paris à la Plus Bellen Chypre Lumineux ja Rasasin Orchid Prairie. Siinäpä se loppuviikko sitten meneekin :) Johonkin väliin mahdutan myös Good Girlin. Tänään tein poistopäätöksen Armani Code for Womanin kanssa, reformuloitu katoava tylsyys putkilossa.
Minäkin hain Notinon 17 näytettä ja on myös muuten nuo samat näytteet mitä mainitset, lukuunottamatta Rasasia. Varsinkin tuo Vaniglia kiehtoo. Mutta samaan aikaan tuli Parfum Zentrumin paketti, enkä senkään kaikkia tuoksuja ole ehtinyt vielä testata kunnolla, joten taitaa jäädä näytetestailu ihan loppuviikkoon.
Mikä on notino?
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitteko ystävällisesti mistä kannattaa etsiä ja tilata sarjoja mitä Suomesta ei löydy?
Kysymys vaikuttaa ehkä tyhmältä, mutta jos silti saisin vinkkejä.
Aloittaisin niiden omilta sivuilta, saisi käsityksen mitä kaikki maksaa suoraan kotipesästä ostettuna. Usein se on ihan hyvä vaihtoehto ja taatusti tapa saada oikeaa tuotetta juuri sellaisena kuin sen kuuluukin olla.
Sen jälkeen tässä ketjussa mainittuja verkkokauppoja koluamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7Notinot 16 kpl haettu. Olen älyttömän väsynyt, en jaksa edes lajitella niitä, mutta onhan tässä aikaa. Ensiksi testiin joutuvat Bois 1920 Le Voluttuose la Vaniglia, Molinardin Secret Sucre, Paris à la Plus Bellen Chypre Lumineux ja Rasasin Orchid Prairie. Siinäpä se loppuviikko sitten meneekin :) Johonkin väliin mahdutan myös Good Girlin. Tänään tein poistopäätöksen Armani Code for Womanin kanssa, reformuloitu katoava tylsyys putkilossa.
Minäkin hain Notinon 17 näytettä ja on myös muuten nuo samat näytteet mitä mainitset, lukuunottamatta Rasasia. Varsinkin tuo Vaniglia kiehtoo. Mutta samaan aikaan tuli Parfum Zentrumin paketti, enkä senkään kaikkia tuoksuja ole ehtinyt vielä testata kunnolla, joten taitaa jäädä näytetestailu ihan loppuviikkoon.
Mikä on notino?
Kosmetiikka+hajuvesinettikauppa. Googlaat ja pääset heti sivuille.
Halusin jonkun vihreä omena-tuoksuisen parfyymin, ja tilasin Hajuvesi fi:ltä meikkien mukana Paris Hiltonin With Love-tuoksun. se ei paljoa maksanut ja nuotit näyttivät lupaavilta. Vähän turhan dramaattinen pullo, kun itse tuoksu on raikas, vihreiden hedelmien aromia. Tosi raikas ja hyvä tuoksu, mukana on kiwi-hedelmää, jonka tuoksun erotan. Olisiko eka kerta, kun tunnistan sen aromin parfyymissa.
kiva tuoksu, joka sopii kevään ja kesän tuoksuksi, ja tällaisena lumisena päivänä tuomaan vähän iloista fiilistä ja toivoa keväästä.
Jos pitää DKNY:n omenatuoksuista, pitää tod.näk. tästäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mitsouko, Vol de Nuit ja L’Heure Bleu - kolme klassikkoa, jotka eivät valitettavasti sopineet minulle. Käyttelin kaikista näytteet ja yritin oikein hartaasti opetella pitämään...mutta ei. Pakko oli lopulta todeta, että EI. Liian synkkiä, raskasmielisiä, päällekäyviä, yksinkertaisesti vain liian -en halua sanoa vintagea, koska tykkään monestakin hyvinkin vanhanaikaisesta parfyymista, mutta epämiellyttävän tunkkaisia ja ummehtuneita.
Niin, kokemuksia on erilaisia. Ehkä nuo eivät vain sovi sinun "kemiaasi". Minusta nuo mainitut taas eivät ole ollenkaan tunkkaisia tai ummehtuneita (VdN on kokeilematta). Your mileage may vary, niinkuin sanotaan, eikä klassikoista ole ollenkaan pakko tykätä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamala typo tuli heti alkuunsa siis Kurkdjian..
Amyris Femme on ihanan naisellinen. Pysyy iholla loistavasti eli on takuuvarmasti laadukas.
Pelkäsin sen olevan voimakas, makea, mausteinen päällekäyvän "itätyttömäinen", mutta tuo oli oikein tyylikäs ja upea, en ole koskaan haistanut mitään yhtä naisellista tuoksua.
Monille naiselliset tuoksut ovat Chanel 5 (Marilyn-mainos) ja JP Gaultier (naispullo) mutta nuo ovat jotenkin niin synteettisen "halpoja" ja tunkkaisia (ainakin nykyään), eikä mielestäni yhtään tyylikkäitä, eli jos pitää noista ja kokee ne naisellisiksi, niin Amyris tuskin kiinnostaa :)
Ei ehkä kannattaisi yleistää. Itse tykkään sekä Chanel 5:stä että Kurkdjianin luomuksista. En myöskään väittäisi Chanel 5:ttä erityisen "supernaiselliseksi" tuoksuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys vaikuttaa ehkä tyhmältä, mutta jos silti saisin vinkkejä.Aloittaisin niiden omilta sivuilta, saisi käsityksen mitä kaikki maksaa suoraan kotipesästä ostettuna. Usein se on ihan hyvä vaihtoehto ja taatusti tapa saada oikeaa tuotetta juuri sellaisena kuin sen kuuluukin olla.
Sen jälkeen tässä ketjussa mainittuja verkkokauppoja koluamaan.
Kiitos! Acqua di Parma, Simone Cosac ja Bottega Veneta kiinnostavat.
Viva la Juicy, Juicy Couture. Kukkainen, hedelmäinen, kevyt ja iloinen nuoren naisen simppeli tuoksu. Ei moniulotteisuutta, mutta ei toisaalta varmasti ärsytäkään ketään. Versacen timattikorkkituoksut lienee samantapaisia?
Bond No 9 Chinatown. Valkoinen, kylmä ja itsensä kanssa riitelevä neurootikko, joka on oudolla tavalla viehättäväkin, mutta ei tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Viva la Juicy, Juicy Couture. Kukkainen, hedelmäinen, kevyt ja iloinen nuoren naisen simppeli tuoksu. Ei moniulotteisuutta, mutta ei toisaalta varmasti ärsytäkään ketään. Versacen timattikorkkituoksut lienee samantapaisia?
Bond No 9 Chinatown. Valkoinen, kylmä ja itsensä kanssa riitelevä neurootikko, joka on oudolla tavalla viehättäväkin, mutta ei tarpeeksi.
Voin kertoa, että Juicy Couturen kaikki tuoksut ovat ärsyttäneet minua. En tiedä uskallanko enää kokeilla.
Luen kulmakarvat koholla tätä mukavaa ketjua.
Mua ällistyttää, miten tarkkanenäistä porukkaa täällä on. Esim. patsuli. Sitähän on lähes joka tuoksussa, mutta ei mulla vaan ole aavistusta miltä se tuoksuu. Joten en voi sanoa, aistinko sen vai en.
Toinen mysteeri on ylangylang.
Jatkakaa vain, kiva lueskella.🌸🌿
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa, että Juicy Couturen kaikki tuoksut ovat ärsyttäneet minua. En tiedä uskallanko enää kokeilla.
Mulla on Juicy Couturelta ainoastaan Glistening Amber ja siitä olen tykännyt. Toimii myös kerrostettuna muiden tuoksujen kanssa, kunhan annostelee maltillisesti (teki hiukan mieli saman sarjan Royal Rosea, mutta sain mielestäni ihan toimivan ratkaisun aikaiseksi nykyisillä puteleillani, kun kerrostin ruusuntuoksuista parfyymia G. Amberin kanssa ).
https://www.fragrantica.com/perfume/Juicy-Couture/Glistening-Amber-4910…
Kyllähän se on tosiasia, ettei sinulla tule olla muita tuoksuja, kuin Mennen.
Mennen on ykkönen ollut jo vuosikymmeniä.
Tänään testissä Paris a la Plus Bellen Chypre Lumineux (Luminous Chypre). Viehättävä, vanhanaikainen ja viaton olisivat sanat, jolla kuvaisin tätä. Suloiset orvokit ja puhdas, siisti patsuli vuorottelevat sydäntuoksussa. Läsnätyö, joten maski esti aistimasta kovin tarkoin, mutten havainnut paljoa muuta. Lineaarinen, kesto noin 10 h. Näyte vuotaa, ensimmäisen kerran käy Notinon kanssa näin, mutta pidän tämän - ja tästä.
Tarkoittaako lineaarinen sitä, että tuoksu ei juuri muutu iholla tuntien kuluessa?
Nyt on kyllä jotain todella uskomatonta, tilasin Hobby Hallista ti-iltana, ja jo nyt on paketti automaatissa. Alan jo epäillä että onkohan tuo jokin tilaus jonka olemassaolon olen unohtanut😅 Kohta selviää kun lähden kaupoille.
Vierailija kirjoitti:
Toinen tuoksu Parfum Zentrumin tilauksessa, joka nousi tämän hetken top 10 tuoksuihin itsellä, on Calvin Kleinin Pure Gold Euphoria. Tämäkin on niitä Lähi-Idän markkinoille tehtyjä versioita. Nuotit "Dates, Solar notes, Neroli, Almond, Ylang Ylang, Orange Blossom, Rose, Leather, Benzoin, Vanilla Absolute, Patchouli, Musk. Vahva tuoksu, ja tässä on yksi upeimmin toteutetuista nahkanuoteista joihin olen törmännyt.
Tässä on makeutta ja pähkinäisyyttä, mutta ei ole samalla lailla voimakkaan makea kuin esim. Euphoria Amber Gold, jossa on hunajaa. Tämä on ns. hienostuneen makea, jotenkin kylmällä tavalla, ja makeutta tasapainottaa tuo nahkanuotti. Nahka on hyvin pehmeä tässä, ja tuoksu pysyy feminiinisenä. Erittäin mielenkiintoinen tuoksu, ja yksi niistä joita tekee mieli nuuhkia koko ajan. En olisi uskonut että omasta mielestäni hieman tylsästä Euphoriasta löytyy näin upeita flankereitä.
Tätä on muuten Fragrantican mukaan Mona Kattankin suositellut. Siis Kayali-parfyymien tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli Cacharelin Eden 90-luvun lopulla ja se oli aivan upea tuoksu silloin, kaikin puolin. Kun ostin sen nyt uudestaan pari vuotta sitten, päädyin aika nopeasti myymään sen eteenpäin. Se oli aivan liian voimakas mun makuuni nykyään, ja perhe inhosi sitä myös :D
Silti se on mielestäni aika uniikki ja upea tuoksu, mutta mun makuni on nykyään enemmän sellaiset raikkaat kukkaistuoksut, joissa myös hedelmiä mukana. Maku muuttunut.
Kiitos analyyseistänne. 🙂
Minulla myös on maku muuttunut. On mielenkiintoista kuulla teidän muiden mielipiteitä. Kuten tuo aiempi kommentoija,minustakin Edenissä oli varsinkin nuorena jotain rohkeaa. Ja tosiaan, alussa pirskahteleva ja tuoksun muuntuessa se menee puumaiseksi.
En vain pysty luopumaan pullosta. Sain silloin muuten Edenin kylkiäisenä joskus vihreistä kivistä ja narusta solmitun rannekorun. Se on kyllä jo kadonnut.
Mulla on näitä pulloja, joita en käytä, mutta nuuhkin kumminkin aina joskus pullon suusta 😂 Thierry Muglerin Angel kuuluu samaan kategoriaan.
Minunkin Notino-tilaukseni tuli ja aloitin testaamisen Santinin London Berrystä. Sitä ostin 50 ml pullon, koska se maksoi kahdeksaisen euroa ja sen mukana tuli ilmaiset postituskulut. Olin sen suhteen jonkun verran skeptinen, koska Santinista ei näkynyt oikein missään arvioita ja mietin, että millaista litkua pulju oikein mahtaa tehdä :P
Ensivaikutelma on, että ihan miellyttävä, keveä ja kesäinen tuoksu. Notinon mukaan alkutuoksussa on luumua, vihreää omenaa, persikkaa ja mustaherukkaa; sydäntuoksussa santelipuuta, jasmiinia, seetriä ja sammalta; pohjatuoksussa myskiä ja vaniljaa.
Tuoksu on aika mieto eikä vaikuta säteilevän kovin laajalle minusta, toimii varmaan hyvin harmittomana toimistotuoksuna. Luultavasti kesto ei ole tässä kauhean hyvä, mutta pianhan se selviää.
Voisin kuvitella ostavani tätä joskus toistekin, mutta vastaavan tyylisiä tuoksuja on markkinoilla muitakin runsaasti, niin tuskinpa tätä mitenkään etsimään ryhtyisin. Itselläni esimerkiksi on Elizabeth Ardenin 5th Avenue ja Laliquen Reve d'Infini, jotka ainakin näin ensiarviona ovat tämän kanssa samantyyppisiä harmittomia kukkais/hedelmätuoksuja.
Eilen oli testissä Aromatin näytteistä Montalen Sensual Instinct. Tämän sanotaan muistuttavan Baccarat Rougea, mutta oli mielestäni aika kaukana siitä. Todella hämmentävä tuoksu. Ensisuihkauksella tulee valtaisa synteettisten kemikaalien sekamelska, lääkemäinen, metallinen tuoksu palanutta kumia muistuttavalla vivahteella. Ajattelin jo että tuoksun on pakko olla pilaantunut ja teki mieli mennä pesemään se pois.
No, n. 10 min kuluttua tuoksu alkaa muuttua ja siinä alkaa tulla esiin vähän kirsikkaisia nuotteja, edelleen rohtomaisella/lääkemäisellä tavalla. Taustalla on ilmeisesti oudia, joka aiheuttaa "kovan" sivutuoksun. Tuo kirsikkaisuus tuntien kuluessa voimistuu ja tuoksu alkaa vaikuttaa jopa hyvältä kun se leijuu ympärillä. Mutta jos haistaa ranteesta suoraan, tuo palanut kumi, joka saattaa olla oudia, tuntuu vahvemmin.
Positiivista, että tuoksu on todella vahva, ja säilyy ja projektoi ympäristöön vielä tuntien jälkeen. Tein testailut eilen illalla ja vielä tänään aamulla tuoksui tunnistettavana ja vahvana, kunnes pesin pois uuden parfyymin tieltä. En oikein tiedä mitä ajatella, toisaalta aloin tykkäämäänkin tuoksusta, se on hyvin omalaatuinen ja koukuttava, kunhan alkukemikaalit hälvenivät. Arvostan myös superpitkää kestävyyttä. Toisaalta en tiedä tykäänkö kuitenkaan tarpeeksi hankkiakseni, ja jaksanko tuon alun kemikaalikimaran. Täytyy testailla lisää. Näytettä riittää, kun nytkin suikaisin vain 2 suihkausta.