Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia nettiterapiasta?

Vierailija
01.07.2025 |

Luin netistä että Suomessa on käytössä nettiterapia johon pääsee vaikka terveyskeskuslääkärin lähetteellä ja joka on täysin ilmaista. Nettiterapia alkaa n. viikon sisällä lähetteestä. Se toteutetaan asiakkaan tietokoneella kotoa käsin.

Kysymyksiä: onko sinulla kokemuksia nettiterapiasta? pitikö nettiterapiassa olla kamerayhteys ja ääniyhteys vai pystyikö sen toteuttamaan kirjallisesti (halutessaan)? oliko se oikeasti ilmaista vai oliko siinä joku kelan hoitama maksu kuitenkin joka asiakkaan pitää setviä / hakea tukea?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn psykoterapiassa etänä. Tosin itse maksaen. Mun terapeutti ainakin haluaa, että on kamerayhteys päällä. Käsittääkseni se on olennaista pystyä asiakkaan ilmeistä ja eleistä päättelemään millaisia tunnelatauksia, tai niiden puutetta, liittyy asioihin joista puhutaan. 

Vierailija
2/12 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjallinen terapia??? Sen nimi on Kansanopiston kirjoittajakurssit. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettiterapia ei ollut oikeasti kenenkään kanssa yhteydessä, eli ei etäterapiaa, ei huolia kameroista tai äänistä. Ei myöskään mitään lappuja Kelan kanssa. Aivan helvetin typeriä tehtäviä vain. Tai ehkä ne auttaa jos on lievää masennusta ja ahdistusta, mutta minut laitettiin sinne kun olin suljetun osaston tarpeessa. 

Vierailija
4/12 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettiterapia ei ollut oikeasti kenenkään kanssa yhteydessä, eli ei etäterapiaa, ei huolia kameroista tai äänistä. Ei myöskään mitään lappuja Kelan kanssa. Aivan helvetin typeriä tehtäviä vain. Tai ehkä ne auttaa jos on lievää masennusta ja ahdistusta, mutta minut laitettiin sinne kun olin suljetun osaston tarpeessa. 

Okei. Toi kuulostaa hyvältä että ei huolia kameroista ja äänistä ja että on itsenäisiä tehtäviä. Mä taas voisin hyötyä siitä. Kiitos vastauksesta.

5/12 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt yhden nettiterapian.

pääsin aloittamaan nettiterapian heti seuraavana päivänä kun lähete oli laitettu. Ilmeisesti tuonne ei ole tunkua toisin kun psykoterapiaan.

minun nettiterapian ohjelmassakin piti katsoa videoita ja pitää päiväkirjaa. Sitten joku mielenterveys ammattilainen kommentoi miten olin edistynyt.

Sain kyllä terapiasta työkaluja tulevaisuutta varten.

The only fears we have to fear is these fears itself.

Vierailija
6/12 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ne sisältää samoja asioita kuin esim. Mielenterveystalon omahoito-ohjelmat, mutta tehtävistä saa palautetta terapeutilta. Voi sopia jos ongelma on lievä ja helposti rajattavissa.

Vierailija
7/12 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia sinänsä ei ole huono tehtävineen, mutta se hoitajaterapeutti on alkanut ärsyttää. Ei vastaa kysymyksiin ja tsemppailee vaan omiaan. Hienosti edistyy! Mieluummin ottaisin siihen oheen tekoälyn, jonka kanssa voisi jutella.

En tiedä, kuinka pitkä koulutus noilla hoitajilla tuohon on.

Vierailija
8/12 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapia sinänsä ei ole huono tehtävineen, mutta se hoitajaterapeutti on alkanut ärsyttää. Ei vastaa kysymyksiin ja tsemppailee vaan omiaan. Hienosti edistyy! Mieluummin ottaisin siihen oheen tekoälyn, jonka kanssa voisi jutella.

Mikä sua estää juttelemasta tekoälyn kanssa tuon lisäksi? 

Vierailija
9/12 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn itse parhaillaan sitä. Ei tarvii olla kameraa. Kaikki hoidetaan kirjallisesti. Varsinaisesti et mielestäni kirjoita vastauksia terapeutille, vaan itsellesi. Joskus terapeutti kommentoi ja hänelle voi lähettää viestin jos on jotain kysyttävää. Terapia on täysin maksuton. Kesto on noin 8 viikkoa ja hieman pelivaraa on, jos täytyy pitää taukoa vaikka muutamia viikkoja.

Vierailija
10/12 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha. Ihan sama mitä sinne kirjoittaa ja miten tekee tehtävät, niin se terapeutti vaan hokee että tsemppiä ja muista olla itsellesi armollinen.

Vuorovaikutus siis puuttuu. Kannattaa mieluummin vaikka lainata kirjastosta ongelmiaan koskevia kirjoja ja hankkia itseymmärrystä sitä kautta,

Vierailija
11/12 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sua estää juttelemasta tekoälyn kanssa tuon lisäksi? 

Ei mikään, mutta teen tehtävät sovellukseen, joten olisi helpompi, varsinkin jos on kysymyksiä itse tehtävistä. Toisaalta en kyllä edes halua höpötellä mitään HUS:in arkistoon myytäväksi dataksi.

Vierailija
12/12 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turha. Ihan sama mitä sinne kirjoittaa ja miten tekee tehtävät, niin se terapeutti vaan hokee että tsemppiä ja muista olla itsellesi armollinen.

Vuorovaikutus siis puuttuu. Kannattaa mieluummin vaikka lainata kirjastosta ongelmiaan koskevia kirjoja ja hankkia itseymmärrystä sitä kautta,

Joo nämä ovat vähän kuin psykiatrisia sairaanhoitajia eli eivät sano mitään todellista.