Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19936)

Vierailija
19921/19936 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelut että en jaksa kahlata pitkää ketjua läpi.

Osaisiko joku suositella jotain hyvin luonnollista tuoksua? Esim. kielo? Tai koiranputkea muistuttava? Tai mausteisempana siankärsämö? Männynneulaset ja maa paahteisella harjulla?

Usein synteettiset tuoksut ovat minulle ihan liian vahvoja, mutta rakastan tuoksuja kuitenkin, etenkin luonnossa.<3

Kiitos jos täällä olisi ideoita!

Hävyttömänä kehtaisin ehdottaa itse sekoitettua tuoksua eteerisestä öljystä. Niissä kun on valinnanvaraa yhden ainesosan tuoksuissa. Ei suoraan iholle vaan sekoitettuna tuoksuttomaan kantaja-aineeseen (carrier) esim. jojobaöljy. Itse olen käyttänyt Johnson&Johnson baby oilia. Eteerisiä öljyjä saa monesta paikasta esim. Limepop, Pieni tuoksukauppa, Frantsila, Ruohonjuuri. Googlaamalla löytyy ohjeitakin vaikka kuinka paljon. Ja ihan yhtä lailla kuin synteettiset, ylikansallisten tuoksutalojen tuoksut, itse tehtyihin voi jäädä koukkuun ja tuoksua lumoavalta!!

Vierailija
19922/19936 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuoksuja käytätte näin alkukesästä?

Itse en jotenkin vielä ole päässyt ihan kesäfiilikseen tuoksujen valinnassa, mutta kovasti kiinnostaisi löytää joku uusi ihanuus.

En ole ollut niin tarkka kesä- ja talvituoksujen välillä, mutta jotenkin oikein makeat gourmandit ei ehkä tähän vuodenaikaan sovi, ja toisaalta taas trooppiset kesätuoksut ei ehkä ihan  vielä ajankohtaisia. Olisi kiva löytää joku kevyt, raikas, vaikka kukkainen tuoksu. Uutuuksia tulee koko ajan niin valtavasti, että vaikea poimia sieltä mitään mitä ehdottomasti haluaisi kokeilla.

Onko teillä jotain uutuutta, jota ehdottomasti suosittelette, tai vanhempaa luottotuoksua jonka pariin joka kevät/kesä palaatte?

-N44

Laitan kesäksi tauolle Cra-yonin lämpimän tuoksun The Dusk Daze ja siirryn Florence by Millsin tuoksuun Wildly me. Se on hyvin kevyt, ihana kesätuoksu, joka ei helteelläkään laita päätä särkemään.

Tuoksun tauolle jättämisessä on huonokin puoli. Laitoin Florabotanican lepäämään ja kun keväällä palasin siihen niin huh huh, olipa tymäkkä! Oli pakko myydä avaamaton jemmapullo pois. Tuo mitä on jäljellä vanhassa pullossa riittää kyllä, jos kaipuu siihen palaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
19923/19936 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamubussissani kulkee tyttö jolla on päivittäin jotain kesäistä kookostuoksua, ehkä Beach Walk tai joku Sol de Janeiro. Perjantaiseen sadepäivään ei tuo kyllä sopinut lainkaan!

Vierailija
19924/19936 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelut että en jaksa kahlata pitkää ketjua läpi.

Osaisiko joku suositella jotain hyvin luonnollista tuoksua? Esim. kielo? Tai koiranputkea muistuttava? Tai mausteisempana siankärsämö? Männynneulaset ja maa paahteisella harjulla?

Usein synteettiset tuoksut ovat minulle ihan liian vahvoja, mutta rakastan tuoksuja kuitenkin, etenkin luonnossa.<3

Kiitos jos täällä olisi ideoita!

Hävyttömänä kehtaisin ehdottaa itse sekoitettua tuoksua eteerisestä öljystä. Niissä kun on valinnanvaraa yhden ainesosan tuoksuissa. Ei suoraan iholle vaan sekoitettuna tuoksuttomaan kantaja-aineeseen (carrier) esim. jojobaöljy. Itse olen käyttänyt Johnson&Johnson baby oilia. Eteerisiä öljyjä saa monesta paikasta esim. Limepop, Pieni tuoksukauppa, Frantsila, Ruohonjuuri. Googlaamalla löytyy ohjeitakin vaikka kuinka paljon. Ja ihan yhtä lailla kuin synteettiset, ylikansallisten tuoksutalojen tuoksut, itse tehtyihin voi jäädä koukkuun ja tuoksua lumoavalta!!

Totta! Itse olen sekoitellut esimerkiksi hierontaöljyjä ja hyönteiskarkotetta kesään/matkoille.

Luontaisten eteeristen öljyjen ongelmana vain on tuoksun heikko kesto. Jos on jokin ainesosa, joka saa tuoksut kestämään, vinkkiä otetaan mielellään vastaan.

Vierailija
19925/19936 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos näistä vinkeistä tuohon kysymykseeni. Hyvä, että on joitain tuoksuja tiedossa, joita voin tutkia. Ehkäpä se hakemani löytyy. :D

Kysy myyjältä seuraavalla risteilyllä mitkä on heidän eniten myydyt, raikkaat tuoksunsa.

Vierailija
19926/19936 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamubussissani kulkee tyttö jolla on päivittäin jotain kesäistä kookostuoksua, ehkä Beach Walk tai joku Sol de Janeiro. Perjantaiseen sadepäivään ei tuo kyllä sopinut lainkaan!

Ehkä se kohotti tytön mielialaa juurikin sateisena päivänä? 

Vierailija
19927/19936 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tunteen! Olin työpaikassa, jossa yksi nainen käytti aina koko kesän Yves Rochern Monoi-öljyä. Itse käytin sitä aikoinaan ainoastaan kesälomalla ja hellepäivinä, varsinkin jos olin menossa rannalle. Jokaisella on toki oikeus käyttää haluamaansa tuoksua, mutta tuo vaan pilasi kyseisen tuotteen minulta- heti kun astuin työpaikalle, tiesin oliko kyseinen henkilö jo paikalla koska haistin hänen tuoksunsa niin voimakkaana. Mutta jotkuthan voivat käyttää samaa tuoksua ympäri vuoden ja se heille tietty sallittakoon. Toista se on minulla, jolla vaihtuu parfyymit päivittäin mielialan, säätilan ja vuodenajan mukaan - ihanaa kun saa niin tarkkaan miettiä ja suunnitella päivän tuoksunsa. Ja tottahan toki vaatteiden värin ja tyylin, ja meikinkin on mätsättävä siihen!

Vierailija
19928/19936 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, miten kävi Armanin Power of Youn kanssa? Itse kävin useamman kerran tuoksuttelemassa Sokoksella ja pakkohan se oli lopulta ostaa. Herkullinen ja pitkäkestoinen tuoksu. Onneksi minun ihollani tai nenässäni ei muutu hienhajuiseksi kuten ilmeisesti joillakin.

Vierailija
19929/19936 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se kohotti tytön mielialaa juurikin sateisena päivänä? 

Olen tuo, joka valitsee tarkkaa tuoksunsa. Mutta siis joo, tuohan on kyllä yksi tapa nauttia tuoksuista, ns. pick me up -hajuvesien käyttö. Eli valitsee just sellasen mikä piristää heti mieltä. Itsekin olen joskus synkeänä talvipäivänä laittanut jotain kesätuoksua lohdutukseksi, mutta vain kotosalla tosin. Tuoksuilla on mahtava voima kyllä!

Vierailija
19930/19936 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bronze Goddes Eau Fraîche tuoksui upealta talvipakkasessa. Valkokukkaisuus korostui, kookos "jäätyi" kevyeksi ja tuoksun raskaus ja jonkinlainen gardenian öljyisyys jäi pois. Käytin sitä aikanaan ihan vain talvisin.

Vierailija
19931/19936 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko palstalaiset on kokeilleet Balmainin kohkattua Destiaa? Mielipiteitä?

Vierailija
19932/19936 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
19933/19936 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, miten kävi Armanin Power of Youn kanssa? Itse kävin useamman kerran tuoksuttelemassa Sokoksella ja pakkohan se oli lopulta ostaa. Herkullinen ja pitkäkestoinen tuoksu. Onneksi minun ihollani tai nenässäni ei muutu hienhajuiseksi kuten ilmeisesti joillakin.

Kyllähän se on mieluinen. Pakko varmaan ostaa täysikokoisena. Ei tule minullakaan onneksi nenään mitään hienhajua, mistä lukenut joillain tulevan. Ja pitkäkestoinen kyllä, passion tulee selkeänä, ja loppupäivästä pehmeä vaniljainen tuoksu.

On kyllä kiva ja mielestäni hypen arvoinen.

Vierailija
19934/19936 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokoksella kokeilin Destiniä. Mielestäni se on samaa sarjaa kuin Hermesin Barenia. Voimakas aikuisen naisen tuoksu. Stockmann näyttää myyvän myös 10 ml koossa, sen ostamista harkitsen. Muutenkin toivoisin nyt hintojen noustua valmistajien ottavan noita matkakokoja yleisemmin myyntiin. Onneksi esim. Armani, Gucci ja Valentino ovat niitä lisänneet.

Vierailija
19935/19936 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tuli vastaan Hämeenlinnan keskiaikafestareilla sellainen tuoksu kuin Shaman. Niitä oli kaksi, black ja white, joista black oli suunnattu miehille ja white naisille. Minä suihkaisin whiteä ranteeseeni kun lähtökiireessä olin unohtanut laittaa hajuvettä, ja mieheni suihkaisi blackia.

Blackista en sano sen enempää, mutta pehmeä ja miellyttävä tuoksu, nahka tekee siihen sellaista miellyttävää.. sanoisinko kermaisuutta? Muuten mukavan mausteinen tuoksu, itsellä toimisi ehkä joulun aikaan.

White sitten olikin kevyempi, alkuun todella makea mutta makeus taittui nopeasti pois. Jäljelle jäi minun ihollani melko lineaarinen, puhdas tuoksu. Ehkä jotain samaa kuin Moschinon Toy2-hajuvedessä joka on itselleni suosikki arki-/toimistotuoksu. Tuoksunuotit nettisivujen mukaan:

Latvatuoksut: Ravensara ja bergamotti

Keskituoksu: Salvia

Pohjatuoksut: Jasmiini, patchouli ja myrrh

Ei aavistustakaan mikä tuo ravensara on. Bergamottia inhoan mutta en haista sitä tässä lainkaan. Kesto on erinomainen molemmissa, mutta minun ihoni syö hajuvesiä ihan työkseen, ja on harvinaista löytää näin kestävä tuoksu. Mieheni osti 10 ml matkakoon blackia, ja minä nappasin 2 ml näytteen whitea. En usko ostavani enempää, mutta mielelläni tuon näytteen kyllä käytän pois mukavana arkituoksuna. Täytyy myös ottaa rinta rinnan vertailuun Toy2:n kanssa.

Vierailija
19936/19936 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään tuli vastaan Hämeenlinnan keskiaikafestareilla sellainen tuoksu kuin Shaman. Niitä oli kaksi, black ja white, joista black oli suunnattu miehille ja white naisille. Minä suihkaisin whiteä ranteeseeni kun lähtökiireessä olin unohtanut laittaa hajuvettä, ja mieheni suihkaisi blackia.

Blackista en sano sen enempää, mutta pehmeä ja miellyttävä tuoksu, nahka tekee siihen sellaista miellyttävää.. sanoisinko kermaisuutta? Muuten mukavan mausteinen tuoksu, itsellä toimisi ehkä joulun aikaan.

White sitten olikin kevyempi, alkuun todella makea mutta makeus taittui nopeasti pois. Jäljelle jäi minun ihollani melko lineaarinen, puhdas tuoksu. Ehkä jotain samaa kuin Moschinon Toy2-hajuvedessä joka on itselleni suosikki arki-/toimistotuoksu. Tuoksunuotit nettisivujen mukaan:

Latvatuoksut: Ravensara ja bergamotti

Keskituoksu: Salvia

Pohjatuoksut: Jasmiini, patchouli ja myrrh

Ei aavistustakaan mikä tuo ravensara on. Bergamottia inhoan mutta en haista sitä tässä lainkaan. Kesto on erinomainen molemmissa, mutta minun ihoni syö hajuvesiä ihan työkseen, ja on harvinaista löytää näin kestävä tuoksu. Mieheni osti 10 ml matkakoon blackia, ja minä nappasin 2 ml näytteen whitea. En usko ostavani enempää, mutta mielelläni tuon näytteen kyllä käytän pois mukavana arkituoksuna. Täytyy myös ottaa rinta rinnan vertailuun Toy2:n kanssa.

Tekoälyn mukaan Ravensara aromatica on tuoksukaneli tai madagaskarinkaneli. Noista kaneleista ei tiedä erkkikään onko ne kassiaa vai "oikeaa" kanelia, mutta tuoksuissa sillä ei varmaan ole väliäkään. Patchouli on patsuli ja myrrh on mirha tai mirhami eli hartsia.

Vierailija
19937/19936 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä voin elää tyytyväisena koko kesän: Biotherm Eau Vitaminee, Nuxe floral, Guerlain Rosa Pop, I love Cosmetics Elderflower Fizz, Chanel Chance Eau Fraiche, Kiehl's original musk, Alien edt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi