Jäisittekö varhennetulle äitiyslomalle tilanteessani?
Äitiysloma alkaisi virallisesti 23.11. Varhennettuna 1.11. Työsopimukseni päättyy lokakuun loppuun.
Alunperin ajatuksena oli tehdä keikkatyötä vuokratyönä tuo marraskuu, mutta se on hyvin epävarmaa tienestiä/jos vuoroja tulee edes tarjolle. Saatikka olenko siinä vaiheessa enää työkykyinen, silloin saikkujakaan ei kukaan maksa.
Aion pyytää Kelalta tulojen arviointia 6 viimeisen kuukauden ajalta, ja huonot marraskuun tulot voisivat hyvin ”romuttaa” koko homman. Ihan täysin varma en ole riittävätkö tulot 20% nousuun mutta hyvä mahdollisuus on. Välttäisin tämän jäämällä varhennettuna heti marraskuun alusta, mutta..
Harmittaisi tietysti että äitiysloma lyhenee sitten toisesta päästä. Ja laskettu aikakin on todennäköisesti liian aikaisin, eli ehtisin lomailla 2,5kk ennen lapsen syntymää.
Miten te olette tehneet?
Kommentit (10)
En jäisi varhennetulle. Eikä sille edes "pääse" ilman riittävän hyvää syytä.
Ja sitten kun on lapsi niin sanon vaan että kyllä harmittaa kun loma loppuu liian aikaisin.
Itse tekisin voinnin mukaan keikkatyötä äitiysloman alkuun asti.
Vierailija kirjoitti:
En jäisi varhennetulle. Eikä sille edes "pääse" ilman riittävän hyvää syytä.
Ja sitten kun on lapsi niin sanon vaan että kyllä harmittaa kun loma loppuu liian aikaisin.
Itse tekisin voinnin mukaan keikkatyötä äitiysloman alkuun asti.
Miten niin ei pääse? :D sen saa kyllä aloittaa varhennettuna ilman mitään perusteluja.
Onko mahdollista, että jäät varhennetulle? Eikö siihen pidä olla jokin muukin syy kuin työttömyys? Jos olisi mahdollista, niin mä jäisin tuossa tapauksessa. Hirveän stressaavaa tehdä keikkaduunia vielä raskaana ollessa. Saat levättyä ja vaikka siivottua kodin kunnolla sekä valmistella lapsen tuloa.
Jos aiot kuitenkin jatkaa hoitovapaalla äitiysloman jälkeen, niin ei sillä loppujen lopuksi ole kauheasti väliä, milloin äitiysloma alkaa. Ja sen saa todellakin vain ilmoittamalla, ei sitä tarvitse erikseen hakea (siis kun puhutaan Kelasta, ei työnantajan kanssa sopimisesta).
Juu varhennetun saa ihan vaan jos haluaa, ei Kela kysele sen tarkemmin.
Se minua huolestuttaakin raskaana lentää tunnin/parin varotusajalla jonnekkin kauppaan töihin, jossa saattavat pistää pahimmassa tapauksessa hyllyttämään vaikka kassavuoro olisikin ollut kyseessä. Noista kun ei voi koskaan olla varma.
Jäisin varhennetulle :) En itse jäänyt, mutta sinun tapauksessani jäisin. Oletko ajatellut, kuinka kauan haluat olla lapsen kanssa kotona? Itsellä oli ajatus, että vähintään siihen asti, kun lapsi on 2 vuotias. Lopulta lapsi oli 2,5 vuotias, kun aloitti päivähoidon ja itse palasin töihin. Eli omassa tapauksessani ei ollut merkitystä, missä vaiheessa olisin äitiyslomalle jäänyt.
Up