Työpäivän jälkeen ei ehdi mitään; ruuanlaitto lapsille, ym. kotityöt vievät niin paljon aikaa, ettei itse ehdi edes ulkoilla aina
Perheessämme asuu 2 kouluikäistä lasta, äiti ja isä. Me molemmat vanhemmat teemme kotitöitä. Minä, äiti, tulen aiemmin kotiin ja heti alkaa ruuan laittaminen lapsille. Keittiössä menee aikaa ruuanlaittoineen, siivouksineen ja tiskikoneen täyttäneen ja tyhjennyksineen puolestatoista kahteen tuntiin heti työpäivän jälkeen. Sitten katson koululaisten läksyt (että on tehty ja oikein ja osaavat asiat) ja kuulustelut mahdollisiin kokeisiin. Tähän menee puolesta tunnista puoleentoista tuntiin, riippuu onko tulossa kokeita. Sitten katson seuraavan päivän vaatteet lapsille ja itselleni. Omat työvaatteet täytyy silittää. Sitten onkin kello jo niin paljon, et turha mennä ulos kävelemään, lenkille, tms, koska pitää alkaa tehdä lapsille iltapalaa ja itse käydä suihkussa ja tehdä omat iltatoimet.
Harrastuspäivät on vielä erikseen, silloin jompi kumpi vanhemmista kuskaa 5 x viikossa lapsia harrastuksiin ja toinen tekee kotitöitä.
Elämä tuntuu liian kiireiseltä, ettei ehdi tehdä muuta kuin käydä töissä, tehdä kotona ruokaa, muita kotitöitä, tai lasten läksyjä.
Katson sisällä ollessani ulos ja haaveilen, että itsekin pääsisin sinne nauttimaan ihanasta auringonpaisteesta.
Kommentit (50)
Mulla menee myös paljon aikaa lapsen läksyjen kanssa, koska hänellä on tuen tarve.
Meillä arkea kevennetään joskus niin, että mennään ulos syömään edulliseen paikkaan. Ruoan kantaminen kotiin ja kokkaus jälkitöineen vie paljon aikaa. Ulkona syödessä vietetään kivaa aikaa yhdessä terveellisesti ja oma elämäni helpottuu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on neljä lasta, olen yksinhuoltaja ja ehdin joka päivä ulkoilla töiden jälkeen lasten kanssa pari tuntia.
Ruoan valmistus ja salaatin teko 20-30min
Siinä ruoan valmistuessa tiskikoneen täyttö ja yleiset kotityöt
Ruoan jälkeen jokainen vie astiansa koneeseen ja pyyhkäisen pöydät ja tasot. Sit koko kööri pellolle pariksi tunniksi.Sit imuroin jos on tarvetta, heitän pyykit koneeseen pyörimään ja syödään iltapala.
Lapset järjestyksessä iltapesulle, tähän menee max 30 min.
Sit satupesään iltasadulle ja jokainen erikseen suukkojen kanssa sänkyyn.Jää vielä joka ilta omaa aikaa se tunti, pari.
Pakko kysyä ihan aikataulua kun en tajua miten onnistut 😄 meillä näin:
17.30 kotona, kokkaus, ruokailu, siivous
18.00 Läksyt ja pihalle
19.00 Sisälle, iltapala, suihkut, seurustelua
20.00 iltasatu
Miten te ehditte ulkoilla joka päivä pari tuntia? Yksi päivä ulkoiltiin ja oltiin kotona vasta lähemmäs kello kahdeksaa enkö itsekään jaksa valvoa niin kauaa.
Meillä 3 koululaista ja tietenkin minun vanhempana pitää olla kiinnostunut lapsen kouluasioista kuten läksyistä. Yksi lapsista on nepsy joten läksyt tehdään pitkälti yhdessä ja katson myös muiden perään niiden teossa. Yleensä teen ruokaa siinä samalla mutta olen läsnä ja apuna mutta joskus pitää istua vieressä ja neuvoa sekä kannustaa.
Kyllä keittiössä saa menemään aikaa vaikkei siellä ihan joka päivä kokkaile. Teen isoja annoksia ettei joka päivä tarvitse tehdä mutta pitää kuitenkin välillä tehdä iltapalaa tai aamupalaa valmiiksi, on kiireisiä aamuja ja välillä pitää saada niihin vaihtelua. Kun ruoan tekee itse alusta loppuun asti, se ei ole vartissa valmista. Puhdas ja terveellinen kotiruoka on asia mistä en tingi. Tehdään myös itse aina ruoalle salaattia tai muuta lisuketta, paistellan sämpylöitä, kiisseliä, suolaista naposteltavaa yms. Jo se että huolehtii lapsen hyvästä ruoasta vie aikaa kohtuullisen paljon. Toki jos aina olisi vain jogurttia ja leipää, pääsisin aika vähällä.
Kotitöihin menee suht vähän, meillä pidetään paikat aina kunnossa ja kaikki osallistuu. Mutta onhan se jo myöhä kun olisi sitä omaa aikaa.
Meilläkin ollaan kotona vasta 5 aikaan illalla, 8 jälkeen alkaa jo iltapala ja 9 lasten pitää olla sängyssä. Jos lähden lenkille tuolloin niin en saa unta koko yönä. Eli minulla on 4 tuntia illalla aikaa, se menee hirvittävän nopeasti. Useamman lapsen kanssa riittää touhua.
En tosin valita, tätä tämä nyt on. Viikonloppuisin ollaan rennommin. Tämä aika menee lasten kanssa niin nopeasti, kohta ne ei tarvitse meitä juuri mihinkään.
Jos lähistöllä on joku kiinalainen ravintola, sieltä joskus takeaway kotiin, ne laittaa ruokaa aina niin paljon, että siitä riittää seuraavan päivän evääksikin.
olet vain hidas ja huono ajankäyttäjä. ei se sen kummempaa.
Muistakaa, että tätä ne kokoomuslaiset haluavat kaikkein eniten, sitä että ihmisillä ei ole vapaa-aikaa niin ei ehdi ajattelemaan omaa parastaan sen enempää vaan vääntäytyy kiltisti töihin seuraavanakin päivänä.
Meillä ei ole edes lapsia, mutta en silti jaksaisi kokata eri ruokaa joka päivä. Me tehdään isompia satseja joita syödään pari päivää ja otetaan evääksi töihin.
Aika avutonta mutta hei, äidit on parhaita työntekijöitä kun ovat niin hyviä organisoimaan jne.
Kahden lapsen yksinhuoltajana kävin esim lenkillä silloin, kun olin vienyt lapset harrastuksiin.