Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työpäivän jälkeen ei ehdi mitään; ruuanlaitto lapsille, ym. kotityöt vievät niin paljon aikaa, ettei itse ehdi edes ulkoilla aina

Vierailija
29.08.2019 |

Perheessämme asuu 2 kouluikäistä lasta, äiti ja isä. Me molemmat vanhemmat teemme kotitöitä. Minä, äiti, tulen aiemmin kotiin ja heti alkaa ruuan laittaminen lapsille. Keittiössä menee aikaa ruuanlaittoineen, siivouksineen ja tiskikoneen täyttäneen ja tyhjennyksineen puolestatoista kahteen tuntiin heti työpäivän jälkeen. Sitten katson koululaisten läksyt (että on tehty ja oikein ja osaavat asiat) ja kuulustelut mahdollisiin kokeisiin. Tähän menee puolesta tunnista puoleentoista tuntiin, riippuu onko tulossa kokeita. Sitten katson seuraavan päivän vaatteet lapsille ja itselleni. Omat työvaatteet täytyy silittää. Sitten onkin kello jo niin paljon, et turha mennä ulos kävelemään, lenkille, tms, koska pitää alkaa tehdä lapsille iltapalaa ja itse käydä suihkussa ja tehdä omat iltatoimet.

Harrastuspäivät on vielä erikseen, silloin jompi kumpi vanhemmista kuskaa 5 x viikossa lapsia harrastuksiin ja toinen tekee kotitöitä.

Elämä tuntuu liian kiireiseltä, ettei ehdi tehdä muuta kuin käydä töissä, tehdä kotona ruokaa, muita kotitöitä, tai lasten läksyjä.

Katson sisällä ollessani ulos ja haaveilen, että itsekin pääsisin sinne nauttimaan ihanasta auringonpaisteesta.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn lenkillä 19-21 välillä, kun ruoka on syöty, läksyt tsekattu ja tiski- ja pyykkikone laitettu päälle. Mies hoitaa mun lenkin aikana iltapalat, suihkut jne. Harrastusiltoina ehtii käydä lenkillä lapsen harrastuksen aikana. Lisäksi olen 1 illan viikossa kokonaan omassa harrastuksessa, mies hoitaa sillon kaiken. En tajua, miksei muka ehtisi lenkille, jos on 2 vanhempaa!

Vierailija
22/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ruokaa sä teet jos ruuan laittoon ja keittiöhommiin menee 2h? Jos joka päivä siivoaa keittiön ei siihen mene kun 10min.

Mullakin on kaksi lasta eikä läksyjen tarkistamiseen/neuvomiseen mene kun max 15min.

Tarviiko lapsien harrastaa 5xvko? Kuulostaa tosi paljolta.

Kodin ei tarvitse olla aina tiptop. Joskus voi oikaista ruuanlaitossa eineksillä tai tai tilata pitsan ihan arkipäivänäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompia sateena ruokaa kerralla ja syötte sitä useamman päivän.

Miksi tosiaan teet opettajan virkaa, eikö läksyjen tarkastaminen ole opettajan tehtävä?

Kouluikäiset lapset osaavat myös itse jo tehdä iltapalaa ja osallistua tiskeihin kunhan vaan annat. Ota ne mukaan kokkaukseen ja kodinhoitoon jo nyt, että oppivat siihen ettei äiti ole aina auttamassa.

Vierailija
24/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Ruoanlaittoon menee aikaa ->

1) teet ison satsin ruokaa, jota vain lämmitetään

2) teet jotain yksinkertaista ruokaa, tyyliin uuniin kalapuikot ja keität perunat /sulatat pastakastiketta ja keität spagettia, ei vie liikaa energiaa

-Kotitöihin menee aikaa

-> alakouluikäisille delegoit kotitöitä, pöydän pyyhkiminen, tiskikoneen täyttö palkkiota vastaan

-Onko läksyjen tarkistus ja kuulustelu välttämätöntä?

-vaatteiden valkkaus ja silitys vie aikaa

->opetat lapset etsimään itse vaatteet valmiiksi ja tarkistat pelkästään. Silität vain kerran viikossa (ison läjän), muuten käytät vaatteita, joita ei tarvitse silittää

Iltapalan tekoon menee aikaa

->opetat lapset ottamaan itse iltapalaa

Vierailija
25/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kouluikäiset osaa tyhjentää ja täyttää apkoneen, tehdä iltapalaa yms pikkuhommaa

Vierailija
26/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokailussa voi oikoa. Ei se pizzataxi kerta viikossa ole maailmanloppu tai joku helppo nopea ruoka. Meilläkin on tänään pihvi-ilta, sillä tulen uimahallista ja ei ehdi kokkailla tuntitolkulla. Vaatteita en silitä, kuivausrummussa tulee ihan riittävän sileää, katsoo vaan ostaessa siliävyyden perään. Ja olen akateemisessa asiantuntijatyössä, että tapaan kyllä paljon ihmisiä päivittäin silittämättömillä vaatteillani. Myös mies osallistuu kotitöihin ja lapsenhoitoon.

Vierailija
27/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies haluaa luomuruokaa ja alusta asti tehtynä, joka päivä. Max pari päivää samaa, muuten ei ole tuoretta. Valvon/opetan lapsia tunnin arkena vkl 4-8 tuntia. Kaikkien muiden kotiaskareiden ja eläinten hoidon lisäksi. Työaikani ma-pe 8- 9 tuntia pv. Hyvin kerkeää hoitaa kaiken. Harrastanut jotain olen viimeksi noin 10v sitten. Eikä haittaa yhtään. Älä tee lapsia, jos et ole valmis uhrautumaan. Nykypäivän koulunkäynti vaatii vanhempien osallistumista. Tietysti jos ei kiinnosta niin yhä edelleen- jätä ne mukulat tekemättä.

Vierailija
28/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko valita työaikasi? Mitä jos menisit tuntia aiemmin töihin ja tulisit tuntia aiemmin kotiin? Eihän työmatkaan kulu tuhottomasti aikaa? Lisäksi olen samaa mieltä muissa kommenteissa esitettyjen ratkaisujen kanssa.

T. Kahden lapsen äiti joka käy töissä 7-15, kokkaa nopeasti, ei siivoa kauhean tunnollisesti, on valinnut lasten harrastukset kävelymatkan päähän ja ulkoilee koko loppuillan lasten kanssa tai yksin luonnossa. Hyvillä keleillä otamme jopa eväät mukaan koulu- ja työpäivän jälkeen ja syömme nekin ulkona.

Vierailija
29/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikeasti vielä olemassa perheitä, joissa kaikki eivät osallistu kotitöihin? Itse en katselisi sellaista meininkiä päivääkään.

Lapset ja mies töihin!

Vierailija
30/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies haluaa luomuruokaa ja alusta asti tehtynä, joka päivä. Max pari päivää samaa, muuten ei ole tuoretta. Valvon/opetan lapsia tunnin arkena vkl 4-8 tuntia. Kaikkien muiden kotiaskareiden ja eläinten hoidon lisäksi. Työaikani ma-pe 8- 9 tuntia pv. Hyvin kerkeää hoitaa kaiken. Harrastanut jotain olen viimeksi noin 10v sitten. Eikä haittaa yhtään. Älä tee lapsia, jos et ole valmis uhrautumaan. Nykypäivän koulunkäynti vaatii vanhempien osallistumista. Tietysti jos ei kiinnosta niin yhä edelleen- jätä ne mukulat tekemättä.

Tässä sitä kirjoittaa miellyttävä ihminen.

Vierailija
31/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset hommaa kotiapulaista?

Vierailija
32/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on neljä lasta, olen yksinhuoltaja ja ehdin joka päivä ulkoilla töiden jälkeen lasten kanssa pari tuntia.

Ruoan valmistus ja salaatin teko 20-30min

Siinä ruoan valmistuessa tiskikoneen täyttö ja yleiset kotityöt

Ruoan jälkeen jokainen vie astiansa koneeseen ja pyyhkäisen pöydät ja tasot. Sit koko kööri pellolle pariksi tunniksi.

Sit imuroin jos on tarvetta, heitän pyykit koneeseen pyörimään ja syödään iltapala.

Lapset järjestyksessä iltapesulle, tähän menee max 30 min.

Sit satupesään iltasadulle ja jokainen erikseen suukkojen kanssa sänkyyn.

Jää vielä joka ilta omaa aikaa se tunti, pari.

Vierailija
33/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee jonakin viikonloppuna lasten läksyt kuukaudeksi etukäteen. Säästät aikaa.

Vierailija
34/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teet kaiken lasten puolesta?! Oppivat ainoastaan pari asiaa. Sen, että eivät osaa mitään, ja sen, että ei koskaan kannata hankkia omia lapsia eikä oikeastaan edes kasvaa aikuiseksi, koska silloin tehtävänä on olla orja. Miksi ihmeessä kouluikäiset ei ota esim. iltapalaa itse kaapeista tai valitse omia vaatteitaan?!! Eivät täytä tiskikonetta, ota vastuuta omista läksyistään, harrastuksiin kulkemisistaan, mistään?!!

Vierailija
35/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töiden jälkeen laitan ruoan ja syönnin jälkeen ulos. Lapset leikkii ja itse teen tallityöt ja pihahommia. Tullaan sisälle lähempänä klo 20. Lapset syö iltapalan, käyvät pesulla ja menevät sänkyyn. Itse katson telkkaria tai luen kirjoja siihen asti että mies tulee töistä.

Vierailija
36/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on kaksi koululaista, nyt 9- ja 11-v. Jätän heille lähes joka päivä jonkun pienen helpon kotityön, joka on (reilusti) alle puolessa tunnissa tehty, molemmille oman: tiskikoneen tyhjennys + täyttö/ pyykkien ripustus tai viikkaus/ keittiön + eteisen imurointi, mitä nyt tarvitsee tehdä milloinkin ja näin on ollut tokaluokalta alkaen.

Ruoanlaiton aloittaa ensin kotiin tuleva aikuinen. Tehdään aina arkena ruokaa, josta syödään kaksi kertaa, joten käytännössä ruokaa tehdään maanantaina ja keskiviikkona, tiistaina ja torstaina vain lämmitetään. Jokainen laittaa ruokailun päätteeksi itse astiansa koneeseen, pöydät pyyhkäisee puhtaaksi parissa minuutissa. Meillä on myös lapsilla pöydän kattaus- ja raivausvuorot. Ovat usein myös ruoanlaitossa apuna, nämä ovat hyviä hetkiä jutella milloin mistäkin.

Läksyt ovat niin helppoja ja yleensä niitä on niin vähän, että niissä ei apua tarvita ja on nopeasti katsottu, että on oikein tehty. Kokeita on vasta myöhemmin syksyllä näin alku lukuvuodesta.

Lapset katsovat itse vaatteensa aamulla.

Viikolla ei sen kummemmin siivoilla kuin nuo mitä lapset tekevät, ja keittiön siistiminen, ja kunnolla siivotaan la tai su.

Mulla on työ, josta olen kotona usein vasta vähän vaille 19 ja illat ovat ihan oikeasti lyhyet! Naurattaa ihan 16.00 töistä pääsevien valitus lyhyistä illoista. Toki aamulla lähden vasta yhdeksältä ja aamuisin on aikaa laittaa esim. pyykkikone ajastukselle ja tehdä muita pieniä kotitöitä. Mutta sillon kun olen kotona jo 17 todellakin ehdin ulos ja olemaan lasten kanssa!

Et sano, minkä ikäisiä koululaisia sulla on, mutta olisi varmaan viimeistään nyt aika osallistuttaa heidät kotitöihin? Helpottaa aivan valtavasti, kun kotiin tullessa se illalla pyörinyt tiskikone on tyhjä ja pyykit on viikattu narulta ja viety hyllyille tai märät ripustettu kuivumaan. Ja muutenkin lasten kanssa se linja, että te vanhemmat ette ole mitään palvelijoita, vaan lapset osaavat ihan itse (kun vain vaatii) ripustaa vaatteet ja reput naulakkoon, raivata omat sotkut ja auttaa monissa yhteisissä kotitöissä.

Vierailija
37/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eineksiä.

Ruokaa isot satsit kerralla, kun kokkaatte.

Mitä kotitöitä mies tekee? Kuulostaa siltä, että sinä teet hänenkin osuutensa. Miehen pitää tehdä puolet, lähde sinä ulkoilemaan ja harrastukseen tms, kun mies tulee kotiin ja hän jstkaa sillä välin kotitöitä.

Vierailija
38/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siispä mies tekee itse tuoreet luomuruuat perheelle!

Vierailija
39/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valintoja.. valintoja

Vierailija
40/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti - milä hemmetin kynnysmatto kotiorja olet? Jos molemmat vanhemmat ovat töissä, miksi vain sinä raadat kotona,?