Teevesi
Lämmitätkö veden kattilassa, mikrossa vai vedenkeittimellä?
Kommentit (21)
Vedenkeitin. Periaatteessa turhake mutta mulle välttämätön kodinkone. Kiehutan siinä pastavedenkin ennen kattilaan laittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vedenkeitin. Periaatteessa turhake mutta mulle välttämätön kodinkone. Kiehutan siinä pastavedenkin ennen kattilaan laittamista.
Mun mielestä ei kyllä ollenkaan turhake, varsinkaan, jos ei ole induktioliettä. Meillä on ihan vanhanaikainen pyöreälevyinen hella, ja kyllä se varmasti vie energiaa paljon enemmän kuin vedenkeittimellä keittäminen. Mutta koska edellinen vedenkeitin meni niin äkkiä rikki, ärsyttää ajatus uuden, muutaman vuoden päästä rikkoutuvan laitteen hankkimisesta.
Ei mikään noista vaihtoehdoista. Otan veden kiehuvan veden hanasta.
Järkevintä on keittää isompi määrä vettä kerrallaan jonka sitten jakaa osiin ja pakastaa. Pakastettua vettä voi sitten lämmittää tarvittavan määrän mikrossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei kyllä ollenkaan turhake, varsinkaan, jos ei ole induktioliettä. Meillä on ihan vanhanaikainen pyöreälevyinen hella, ja kyllä se varmasti vie energiaa paljon enemmän kuin vedenkeittimellä keittäminen. Mutta koska edellinen vedenkeitin meni niin äkkiä rikki, ärsyttää ajatus uuden, muutaman vuoden päästä rikkoutuvan laitteen hankkimisesta.
Meillä vedenkeitin on kestänyt 18 vuotta ja on edelleen kuin uusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedenkeittimen merkki on Electrolux.
Viheltävässä Alessi-veripannussa kaasuliedellä.
Vierailija kirjoitti:
Järkevintä on keittää isompi määrä vettä kerrallaan jonka sitten jakaa osiin ja pakastaa. Pakastettua vettä voi sitten lämmittää tarvittavan määrän mikrossa.
Kylmäkuivaus eli pakastekuivaus on myös tähän tarkoitukseen passeli menetelmä. Oletko kokeillut? Erittäin kätevää, jos on pieni pakastin. 👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedenkeittimen merkki on Electrolux.
Mulla on Tefal. Keitellyt veden luotettavasti jo vuodesta 2000 eli 19 vuotta ja yhä toimii.
Vedenkeittimellä. Käytän sitä myös muuhun ruuanlaittoon, koska siinä lämpiää vesi nopeammin kuin pattihellalla. Nopeampaa keittää vesi siinä, kaataa kattilaan ja sitten kattila liedelle.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään noista vaihtoehdoista. Otan veden kiehuvan veden hanasta.
Mistä alapeukku? Kiehuvan veden hana on äärettömän kätevä, teeveden lisäksi kätevä desinfioida leikkuulaudat, tiskiharjat, tiskirätit jne.
Vedenkeitin, jossa on lämpötila-asteikko ja säätö, kuinka kuumaksi haluaa lämmittää. Aivan paras vehje! Esim. jos tekee vihreää teetä niin voi lämmittää suoraan 80-asteiseksi. Kätevä myös leivonnassa, voi lämmittää veden 50 asteeseen (alin säätö) ja jäähdyttää siitä kuivahiivalle sopivaksi.
Vedenkeittimellä kirjoitetusta teestä ei tule hyvää, vaan maku liian kova ja teollinen. Kattilassa induktiolidellä onnistuu paremmin. Teevettähän ei saa missään nimessä keittää.
Vesipannussa hellalla, koska vedenkeitin meni rikki kahden vuoden käytön jälkeen. Ei tee mieli ostaa uutta. Mikrossa lämmitetystä tulee ihan kamalan makuista teetä.