Imetys tekee minusta luurangon
Vauvani on nyt 3 kk vanha. Rakastan imetystä ja haluaisin jatkaa sitä vielä pitkään. Olen kuitenkin huolissani painonlaskustani. Olen aina ollut pienikokoinen ja hoikka ja painoa tuli raskausaikana todella vähän. Nyt imettäminen on kuitenkin entisestään pienentänyt minua - painoindeksini on tällä hetkellä 16,5 eli olen hyvin alipainoinen. Myös lihasmassani on täysin kadonnut vaikka olenkin jo aloittanut urheilun taas raskauden jälkeen. Pyrin syömään päivittäin vähintään 2500, usein jopa 3000 kaloria ja kiinnitän paljon huomiota terveellisen rasvan saantiin (noin 60 g per päivä) sekä proteiinin ja hiilarien riittävään saantiin.
Onko teillä muilla kokemuksia liiasta laihtumisesta ja etenkin siitä miten näin imettäessä voisi saada kadotettua lihasmassaa takaisin? Tuntuu, että aineenvaihduntai on koko ajan aivan ylikierroksilla, hikoilenkin kuin pieni sika... Eikä tunnu kivalta, kun läheiset huolestuneena kyselevät syönkö tarpeeksi, kun nyt jo joudun pakolla ahtamaan ruokaa napaan enemmän kuin nälkä olisi.:( Sokerilinjalle en haluaisi lähteä.
Kommentit (49)
Ongelmansa kullakin. Oma kroppa pitänyt kaikista raskauskiloista tiukasti kiinni 6kk täysimetyksen ajan. Tämä siis huono, sillä paino olisi saanut laskea.
Sinulla ei varmaan ole muuta vaihtoehtoa kuin lisätä energiansaantia, syöt liian vähän.
Oispa mullakin noin. 25 kiloa tuli painoa lisää ja 10 kg vielä jäljelle vaikka imettänyt nyt 6kk :(
Kerro tuo laihdutusvinkki 130kg-palstamammoille. Pääsevät luurangoksi.
Imetys ei lisää kalorinkulutusta mitekään merkittävästi, puhutaan ~100kcal päivätasosta.
Lasketko syömäsi kalorit oikein? 3000kcal on valtava läjä ruokaa, en usko että syöt noin paljoa. Liikkumaton minkä tahansa kokoinen ihminen paisuu tuolla ruokamäärällä kuin pullataikina.
Kyllä, syön päivässä vähintään 2500 kaloria, joinakin päivinä jopa tuon 3000, mutta useimmiten määrä huitelee siinä 2500 paikkeilla, koska enempää en vain saa syötyä. Pyrin siis syömään kuitenkin terveellisesti ja ravinnerikkaasti eli en vedä pullaa ja suklaata. Extrakaloreita yritän saada esim. pähkinöistä(600 kaloria/100g).Osaan laskea kalorit todella tarkkaan, joten tiedän, että vähintään tuo määrä tulee täyteen.
Kiitos tuosta vinkistä mitata kilppariarvot. Jotain häikkää aineenvaihdunnassani on oltava, koska laihtuminen lisäksi koen jatkuvaa hikoilua, käsien tärinää yms. Eli ihan normaalia tämä ei nyt voi olla.
Mulla oli sama ongelma, laihduin tosi huomattavasti. Niin paljon, että se ei voinut olla vauvallekaan terveellistä, koska laihtuessahan kaikki läskiin varastoituneet ympäristömyrkyt siirtyy maitoon. Ja kylmä tosiasia on, että ei se tilanne parane millään keinolla imetyksen aikana, eikä edes sen jälkeen kuin vähitellen.
Imetys ei todellakaan kuluta vain 100 kaloria päivässä, vaan jopa 800! Jos siis syöt 2500-3000 kaloria ja siitä miinustetaan tuo 800 tekee se 1700-2200 kaloria päivässä. Lisäksi kerroit urheilevasi - kuinka paljon? Jos käyt lenkillä vaikkapa päivittäin ja lisäksi esim. salilla tms. kasvaa energiantarpeesi useilla sadoilla kaloreilla per päivä. Ei siis ihme ettei painoa tule tai se jopa laskee. Yritä siis saada vähintään tuo 3000 kaloria per päivä, jos liikutkin paljon. Lisää vielä terveellisten rasvojen ja proteiinin osuutta ruokavaliossa.
Itsekin olin imetysaikana aivan kuikelo. Moni jopa kyseli hienovaraisesti sellaisia kysymyksiä joista ymmärsin kysyjän huolehtivan onko minulle puhjennut syömishäiriö. Kyllä se paino sitten lähti nousuun imetyksen loputtua. Tärkeintä on nyt keskittyä siihen ettei paino enää laske lisää ja sen voi tehdä ainoastaan syömällä tarpeeksi. Tiedän, ei sekään kivaa olo, kun joutuu pakottamaan itsensä syömään... Toinen vaihtoehto on syödä kaikkea sontaa, mutta itsekään en sille linjalle halunnut lähteä satunnaista herkuttelua lukuun ottamatta.
Minä laihduin molempien lasten syntymän jälkeen luurangoksi. En vain jaksanut syödä kun valvoin yötä päivää. Nuorempi nyt 3v ja alan vasta nyt näyttää ihmiseltä.
Täällä kans yks imettävä mamma ja minua kiinnostaisi myös voiko imettäessä saada kasvatettua lihasta? Mulla oli vaikea raskaus, joka esti liikunnan ja nyt näytän aika kaamealta, kun entinen salipeffa on muuttunut pannukakuksi. :D Vauva on nyt 5 kk vanha ja käyn jo salilla, mutta mikään treeni ei näytä tuottavan tulosta kunnolla. :( Aiheuttaako Imetys tällaista?
Vierailija kirjoitti:
Imetys ei lisää kalorinkulutusta mitekään merkittävästi, puhutaan ~100kcal päivätasosta.
Lasketko syömäsi kalorit oikein? 3000kcal on valtava läjä ruokaa, en usko että syöt noin paljoa. Liikkumaton minkä tahansa kokoinen ihminen paisuu tuolla ruokamäärällä kuin pullataikina.
Mistä olet tällaista kuullut? Kyllä täysimetys kuluttaa huomattavasti enemmän!
Tässä on oltava suuria aineenvaihdullisia eroja? Miksi toiset lihovat 30 kg ja kilot eivät lähde imetyksellä ja sitten on näitä "luurankoja"?
Vierailija kirjoitti:
Rintamaito sisältää kilokaloreita 70-80 per desi. Ja vauva hyvinkin imee litran päivässä.
Että mistähän nämä "tietosi" olet ammentanut?
Eli 700 kcal:n lisäys on tarpeen energiansaannissa, mikäli mielii pitää lähtöpainonsa.
Se oli vaikeaa ja itsekin laihduin alipainoon. Se kuitenkin palautui imetyksen loppuessa ihan luonnostaan. Eli BMI nyt normaali 20.
Vierailija kirjoitti:
Minä laihduin molempien lasten syntymän jälkeen luurangoksi. En vain jaksanut syödä kun valvoin yötä päivää. Nuorempi nyt 3v ja alan vasta nyt näyttää ihmiseltä.
Tätä minä en millään ymmärrä. Millä logiikaalla et "jaksanut" syödä?? Eihän se paljon vaadi syöminen. Ja toisaalta syöminenhän olisi ollut oiva tapa listätä jaksamista..
Viides kirjoittaja kyllä nyt sekoittaa imetyksen ja raskauden, sillä täysimetys vauvan jo vetäessä 1-1,5 litraa päivässä kylläkin jo tuplaa äidin tarvitseman kalorimäärän imettämättömään verrattuna. Ei se äidinmaito mitään vettä ole. Aloittajaa suosittelisin siirtymään osittaiseen imetykseen jos treenihammasta kolottaa, sillä elimistö kuluttaa nyt maidontuotantoon kaiken mitä suuhunsa pistää, eikä riitä edes omaan ravinnontarpeensa tyydyttämiseen, siitä laihtuminen. Siksi 10. kirjoittajan lihaksetkaan ei kasva. Ei riitä syödyt kalorimäärät tuottamaan maitoa ja kasvattamaan lihasta samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minä en millään ymmärrä. Millä logiikaalla et "jaksanut" syödä?? Eihän se paljon vaadi syöminen. Ja toisaalta syöminenhän olisi ollut oiva tapa listätä jaksamista..
Onnittelut, sinulla on ollut helppo vauva/vauvat. Siitä on kuule loogisuus kaukana kun nukahtaa kesken suunsa avaamisen, jonne oli tarkoitus työntää leipäviipale.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida tietää mitä on olla yliväsynyt tai mitä on olla samoilla silmillä viikosta toiseen. Silloin se syöminen tuntuu aivan ylitsepääsemätön vaikealta ja raskaalta. Miten syöminen lisää jaksamista? Mielestäni se on kyllä uni.
Vierailija kirjoitti:
No höpsis, ajattelitko että se vastasyntynyt elää 100 kcal:llä/vrk tai imee tarvitsemansa energian huoneilmasta? Oikeasti täysimetys kuluttaa helposti >500 kcal/vrk.
Miksi niin monet alapeukut noihin laihtumiskokemuksiin? Kateelliset läskimammatko täällä alapeukuttaa?
Syö enemmän! Itselläni myös paino romahti imettämisen seurauksena. Silloin energiaa kuluu kahden edestä!
Voisko sulla olla puhjennut kilpirauhasen liikatoiminta? Joillekin käy niin raskauden jälkeen. Kyllähän imetys laihduttaa monia, mutta sulla ilmeisesti painonlasku on jo melkoista. Pyydä neuvolasta lähete labraan niin saat tarkistettua kilppariarvot.