Imetys tekee minusta luurangon
Vauvani on nyt 3 kk vanha. Rakastan imetystä ja haluaisin jatkaa sitä vielä pitkään. Olen kuitenkin huolissani painonlaskustani. Olen aina ollut pienikokoinen ja hoikka ja painoa tuli raskausaikana todella vähän. Nyt imettäminen on kuitenkin entisestään pienentänyt minua - painoindeksini on tällä hetkellä 16,5 eli olen hyvin alipainoinen. Myös lihasmassani on täysin kadonnut vaikka olenkin jo aloittanut urheilun taas raskauden jälkeen. Pyrin syömään päivittäin vähintään 2500, usein jopa 3000 kaloria ja kiinnitän paljon huomiota terveellisen rasvan saantiin (noin 60 g per päivä) sekä proteiinin ja hiilarien riittävään saantiin.
Onko teillä muilla kokemuksia liiasta laihtumisesta ja etenkin siitä miten näin imettäessä voisi saada kadotettua lihasmassaa takaisin? Tuntuu, että aineenvaihduntai on koko ajan aivan ylikierroksilla, hikoilenkin kuin pieni sika... Eikä tunnu kivalta, kun läheiset huolestuneena kyselevät syönkö tarpeeksi, kun nyt jo joudun pakolla ahtamaan ruokaa napaan enemmän kuin nälkä olisi.:( Sokerilinjalle en haluaisi lähteä.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, syön päivässä vähintään 2500 kaloria, joinakin päivinä jopa tuon 3000, mutta useimmiten määrä huitelee siinä 2500 paikkeilla, koska enempää en vain saa syötyä. Pyrin siis syömään
2500 kaloria on aivan liian vähän! Pitäisi olla 2500 KILOkaloria, eli TUHAT KERTAA ENEMMÄN!
Imetin vain 4kk, jonka jälkeen imetys ei enää onnistunut, mutta noina kuukausina laihduin myös aivan luurangoksi, olen aina ollut hoikka mutta lihaksikas (entinen ammattiurheilija). Paino nousi raskauden aikana 15kg, mutta imetyksen aikana paino putosi 25kg, olin aivan järkyttynyt, siinä lihoessa en ollut huomannut miten lihasköyhä minusta oli tullut, kroppa tuntui ihan vieraalta.
Minulla meni melkein 2 vuotta päästä takaisin omaan painooni, lähinnä siksi, että pystyin aloittamaan aktiivisen treenaamisen vasta kun muksu oli 1,5v.
Syöt nyt vaan kunnolla ja keskityt vauvaan, kyllä se lihasmassa sieltä tulee kun pääset palaamaan omiin elämäntapoihisi, siihen asti vaan reippaasti ruokaa ja sen verran liikuntaa kuin hyvältä tuntuu eikä mitään stressiä asiasta!
Jos jotakuta kiinnostaa miten sitten syön, niin tässä esimerkki eiliseltä, laskin huvikseni.
Aamiainen: 2 dl puurohiutaleita (Fazerin aito) 300 kcal, ruokalusikallinen öljyä sekaan 100 kcal, desi marjoja 50 kcal = yht. 450 kcal
Välipala ennen lounasta: omena 50 kcal, 30 grammaa pähkinöitä (vastaa pientä kourallista), 180 kcal = yht. 230 kcal
Lounas: lautasellinen porkkanasosekeittoa (sis. kermaa) 300 kcal, pieni annos salaattia + ruokalusikallinen öljyä n. 150 kcal, kaksi ohutta palaa ruisleipää 100 kcal + päällä margariinia yht. 10 g 70 kcal, keitossa 100 grammaa raejuustoa (rasva 5%) 100 kcal yht=720 kcal
Välipala: purkki rahkaa 150 kcal + 1 desi marjoja 50 kcal yht. 200 kcal
Päivällinen: kaksi kalapihviä 200 kcal, kaksi perunaa 100 kcal, salaattia, johon pilkottu sekaan puolikas avocado 100 kcal, ruokalusikallinen öljyä 100kcal, lasi maitoa 80 kcal, pala ruisleipää 50 kcal, 10 grammaa margariinia 80 kcal yht. 710 kcal
Iltapala: smoothie, jossa 2 dl rahkaa 150 kcal, marjoja 2 dl 100 kcal, mehukeittoa 1 dl 50 kcal, 60 grammaa pähkinöitä 350 kcal, yht. 600 kcal
Päivän kalorisaldo 2710 kaloria
-Ap
voimaantuneet toisaalla väittää että imetyshormoonit lihottaa aina .
Tässä näkee kuinka suuri vaikutus aineenvaihdunnalla ja hormoneilla on. Itse syön tällä hetkellä noin 1600 kcal per päivä, liikun ja silti kilot junnaa paikoillaan/laskee tosi hitaasti. En siis itse imetä vaan yritän laihduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos jotakuta kiinnostaa miten sitten syön, niin tässä esimerkki eiliseltä, laskin huvikseni.
Aamiainen: 2 dl puurohiutaleita (Fazerin aito) 300 kcal, ruokalusikallinen öljyä sekaan 100 kcal, desi marjoja 50 kcal = yht. 450 kcal
Välipala ennen lounasta: omena 50 kcal, 30 grammaa pähkinöitä (vastaa pientä kourallista), 180 kcal = yht. 230 kcal
Lounas: lautasellinen porkkanasosekeittoa (sis. kermaa) 300 kcal, pieni annos salaattia + ruokalusikallinen öljyä n. 150 kcal, kaksi ohutta palaa ruisleipää 100 kcal + päällä margariinia yht. 10 g 70 kcal, keitossa 100 grammaa raejuustoa (rasva 5%) 100 kcal yht=720 kcal
Välipala: purkki rahkaa 150 kcal + 1 desi marjoja 50 kcal yht. 200 kcal
Päivällinen: kaksi kalapihviä 200 kcal, kaksi perunaa 100 kcal, salaattia, johon pilkottu sekaan puolikas avocado 100 kcal, ruokalusikallinen öljyä 100kcal, lasi maitoa 80 kcal, pala ruisleipää 50 kcal, 10 grammaa margariinia 80 kcal yht. 710 kcal
Iltapala: smoothie, jossa 2 dl rahkaa 150 kcal, marjoja 2 dl 100 kcal, mehukeittoa 1 dl 50 kcal, 60 grammaa pähkinöitä 350 kcal, yht. 600 kcal
Päivän kalorisaldo 2710 kaloria
-Ap
Jos nyt keskittyisit siihen vauvan hoitoon :D
Ei ihme, ettei näiden laskelmien välissä oikein ehdi syödä...
Olipas ilkeä kommentti.
Laskin kalorit neuvolaa varten, kun siellä juuri pyydettiin esimerkkiä päiväni aterioista tämän laihtumisen takia.
Keskityn kyllä vauvaani ja osa sitä on se, että pyrin voimaan paremmin.
Sulle 27: taidat itse olla näitä kateellisia läskimammoja, jotka piikittelevät hoikka äitejä kuten Ap:tä.
Olen myös todella hoikassa kunnossa, synnytyksestä on nyt 10 viikkoa. Syön hyvin ja maitoa tulee runsaasti. Arvaapa kuinka moni mamma on ollut heti ekana multa kyselemässä, että riittääkö maito? Ilmeisesti oletuksena siis ettei maitoa tulisi kunnolla, kun olen niin laiha. Kun olen kertonut, että maitoa riittää yllin kyllin ja vauva kasvaa pulskaa vauhtia niin voin oikein nähdä närkästyneen pettymyksen näiden mammojen kasvoilta, kun eivät pääsekään sanomaam asiasta jotain ilkeää...
Kateus se on rumaa katsottavaa.
Pitää syödä. Imetys kuluttaa energiaa joka tekee sen että on pakko syödä.
Hyvin yksinkertaista.
Multa myös kaikki kyselevät, että riittääkö maito. Todella ärsyttävää! Oon ihan normaalipainoinen, joten ehkä tää on jokin asia, mitä kysytään vähän kaikilta? Mutta musta tosi henkilökohtainen kysymys. Ja aatelkaapa, jos ei riitä ja asia on itselle kipeä. Onko kivaa kertoilla silloin kaikenmaailman tuttaville, että joo, ei tää imetys onnistu...
Vierailija kirjoitti:
Oispa mullakin noin. 25 kiloa tuli painoa lisää ja 10 kg vielä jäljelle vaikka imettänyt nyt 6kk :(
Haluaisitko oikeasti muka, että painoindeksisi olisi 16,5? Siitäkö saisi vauva tarpeeksi ravinteikasta maitoa? Törkeää tulla valittamaan jostain kymmenestä kilosta, kun ap:lla on oikea ongelma.
Mene ap lääkäriin ja näytä sille vaikka sun päivän syömiset. Toi on jo vaarallista. Ehkä sulla on jokin sairaus taustalla. Jos ei syytä löydy, kannattanee siirtyä muuhun ruokintaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin monet alapeukut noihin laihtumiskokemuksiin? Kateelliset läskimammatko täällä alapeukuttaa?
Itse alapeukutin ap:n kertomusta syödyistä kaloreista. En usko että syö siis noin paljoa ja paino vaan tippuu rytisten. Ellei tosiaan ole joku kilpirauhasen liikatoiminta sitten.
Itse olen laihtunut kyllä imetysaikana mutt käytännössä se kävi niin etten syönyt juuri mitään. Lenkkeilin 2 tuntia 5-6 päivänä viikossa ja salilla kövin säännöllisen epäsäännöllisesti.
3000 kaloria jos olisin vedellyt niin huh, en ainakaan olisi laihtunut! Päinvastoin.
Olin myös maidonluovuttaja. Reilun litran verran maitoa haettiin kolmen päivän välein.
AP, syöt liian vähän, tai ainakin liian vähärasvaisesti. Kuvailemasi ruokailu olisi jollekin isommalle paljon treenaavalle ihmisille laihduttava jo itsessään. Lisäksi se, että tiedät grammalleen montako pähkinää olet syönyt ja montako kaloria päivässä tulee, kielii siitä, että ruokailuihin liittyy hieman muutakin kuin pelkkä ravinnonsaanti. Kukaan ei voi sanoa sinulle tarkkaa numeroa, minkä verran sinun tulisi syödä. Sinun tulisi nyt imettäessäsi syödä niin paljon, että olet kylläinen etkä laihdu - mieluiten saat painoa lisää.
Helpoin tapa lisätä kaloriensaantia, voida paremmin ja välttää nälkäkuolema on lisätä ruokavalioon hyviä rasvoja. Treenaamalla ei todellakaan silläkään nouse paino, ellei ole reippaasti plussakalorien puolella: lihakset tarvitsevat rakennusaineita. Mutta treenaaminen painonnostokeinonakin kuulostaa hieman huolestuttavalta.
Sinulla ei ole mitään syytä syödä noin vähärasvaisesti tuolla painoindeksillä. Tämä voi olla vaikeaa ja aiheuttaa ahdistusta, jos ruokailun tarkkailun takana on tottuminen hyvin terveelliseen ja kontrolloituun ruokavalioon. Mutta vatsasi räjähtää, jos yrität noin vähärasvaisella ruoalla saada enemmän energiaa. Siispä rasvaisempia maitotuotteita kehiin, hyviä öljyjä pannulle ja salaattiin, kananmunia ja hyvällä omalla tunnolla tummaa suklaata tai korvapuusti jälkiruoaksi.
Edellinen jatkaa:
Ihmisillä on erilaisia aineenvaihduntoja, se tulisi nyt sisäistää kommentoijien. Itse syön helposti 2500 kcal päivässä enkä liikunnan ansiosta liho, painoindeksi 19,5, ja syön sitä paitsi epäterveellisemmin kuin AP. AP vielä tämän lisäksi täysimettää vauvaa.
Vierailija kirjoitti:
Olipas ilkeä kommentti.
Laskin kalorit neuvolaa varten, kun siellä juuri pyydettiin esimerkkiä päiväni aterioista tämän laihtumisen takia.
Keskityn kyllä vauvaani ja osa sitä on se, että pyrin voimaan paremmin.
Mä en tiedä kaloreista mitään, mutta mun mielestä syöt aika kevyesti! Syö raskaampaa ruokaa. Jos oikeasti ongelma on siinä, että laihdut, vedä kunnolla, älä hipistele. Aamupalalla ei kaurapuuroa, vaan jotain rasvaista, kunnolla.
Kun sain ekan lapseni, mulla ei jäänyt juuri kiloja synnytyksen jälkeen. En nyt varsinaisesti hirveästi laihtunut, mutta keho voi selvästi tosi huonosti (elohiiriä, aivan jäätävän kuivat limakalvot ja iho), näkö huononi valtavasti ja mulla oli koko ajan NÄLKÄ. Keho selvästi tarvitsi paljon energiaa, koska jos söin vähänkin vähemmän, maitoa tuli vähemmän. (Sivumennen sanoen, kun sain tokan lapseni, painoa jäi synnytyksen jälkeen n. 10 kg. Imettäessäni söin ihan normaalisti, eikä mitään noita ekan täysimetyksen ajan oireita tullut. Laihtuminen alkoi, kun täysimetys loppui. Mutta tämä ei nyt varsinaisesti kuulu tähän, kunhan vain mainitsin vertailukohdaksi.)
Mä saatoin vetää vaikka tällaisen annoksen: kaksi paahtoleipää ja kaksi paistettua munaa, sokerijugurtti (jota en normaalisti syö) ja pari porkkanaa. Tää oli tyyliin mun välipala. Söin isoja annoksia rasvaista kalaa ja join tuoremehuakin melkein päivittäin. En lihonut, vaan paino putosi pikku hiljaa.
Eli jos tosiaan nyt haluat pysäyttää laihtumisen, niin kunnon annoksia raskasta ruokaa, ja sokeriakin voit tietty kohtuuden rajoissa syödä. Sitten, kun täysimetys loppuu, kehosi toiminta muuttuu todennäköisesti hiljalleen toisenlaiseksi. Nyt: mätä. Ei kaurapuuron ja rahkojen kanssa hipsuttelua. Mulla ainakin se imetyksen kuorma keholle oli ekan lapsen kohdalla kova, ja aiheutti epämiellyttäviä lieveilmiöitä (jotka onneksi korjaantuivat ajan mittaan, mutta ei niiden kanssa ollut kyllä kiva olla).
Onko 2 desssä kaurapuuroa noin paljon kaloreita?
Apteekista ateriakorvaustuotteita. https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/Hyvinvointi/Ravitsemus/Kliinise…
Vierailija kirjoitti:
Multa myös kaikki kyselevät, että riittääkö maito. Todella ärsyttävää! Oon ihan normaalipainoinen, joten ehkä tää on jokin asia, mitä kysytään vähän kaikilta? Mutta musta tosi henkilökohtainen kysymys. Ja aatelkaapa, jos ei riitä ja asia on itselle kipeä. Onko kivaa kertoilla silloin kaikenmaailman tuttaville, että joo, ei tää imetys onnistu...
Miksi kaikista aiheista luodaan tabuja, joista ei saa puhua?
Toihan on ihan normaali kysymys!
Ihmettelin ihan samaa..
Se on ihan yleistä, että imettäessä laihtuu.