Imetys tekee minusta luurangon
Vauvani on nyt 3 kk vanha. Rakastan imetystä ja haluaisin jatkaa sitä vielä pitkään. Olen kuitenkin huolissani painonlaskustani. Olen aina ollut pienikokoinen ja hoikka ja painoa tuli raskausaikana todella vähän. Nyt imettäminen on kuitenkin entisestään pienentänyt minua - painoindeksini on tällä hetkellä 16,5 eli olen hyvin alipainoinen. Myös lihasmassani on täysin kadonnut vaikka olenkin jo aloittanut urheilun taas raskauden jälkeen. Pyrin syömään päivittäin vähintään 2500, usein jopa 3000 kaloria ja kiinnitän paljon huomiota terveellisen rasvan saantiin (noin 60 g per päivä) sekä proteiinin ja hiilarien riittävään saantiin.
Onko teillä muilla kokemuksia liiasta laihtumisesta ja etenkin siitä miten näin imettäessä voisi saada kadotettua lihasmassaa takaisin? Tuntuu, että aineenvaihduntai on koko ajan aivan ylikierroksilla, hikoilenkin kuin pieni sika... Eikä tunnu kivalta, kun läheiset huolestuneena kyselevät syönkö tarpeeksi, kun nyt jo joudun pakolla ahtamaan ruokaa napaan enemmän kuin nälkä olisi.:( Sokerilinjalle en haluaisi lähteä.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Multa myös kaikki kyselevät, että riittääkö maito. Todella ärsyttävää! Oon ihan normaalipainoinen, joten ehkä tää on jokin asia, mitä kysytään vähän kaikilta? Mutta musta tosi henkilökohtainen kysymys. Ja aatelkaapa, jos ei riitä ja asia on itselle kipeä. Onko kivaa kertoilla silloin kaikenmaailman tuttaville, että joo, ei tää imetys onnistu...
Miksi kaikista aiheista luodaan tabuja, joista ei saa puhua?
Toihan on ihan normaali kysymys!
Oisko susta sitten yhtä korrektia kysyä vaikka, että seisooko sulla tai saatko seksissä orgasmeja? Etkö tajua kuinka henkilökohtainen asia imetys voi olla?
Kuule, ala syömään karjalanpiirakoita ja laita päälle emmentalia, palvikinkkua ja paistettua munaa ja huuhdo alas peruskokiksella eikä millään light versioilla, niin jo on kumma, jos ei paino lähde nousemaan. On erittäin hyvää ja oma painonikin on tuolla ja vastaavilla dieeteillä kasvanut ihan valtavaksi. Välipalaksi voit popsia lihapullia, kääri ne myös emmentaliin. Tai sitten voit tehdä juustoliharullia saunapalvista ja emmentalista. Muista myös laittaa yhden karjalanpiirakan päälle vähintään kaksi isoa siivua emmentalia ja saunapalvia. Yksi hyvä vinkki on, että laitat rasvaista venäläistä salamimakkaraa ja emmentalia tuc keksien päälle, jo tulee kaloreita ja on kumma, jos ei läskiä ala kertyä :). Muista aina laittaa paksut siivut sekä salamia että emmentalia. Yksi hyvä vinkki on ryhtyä syömään lihapasteijoita, niissä on paljon kaloreita tiiviissä koossa, niin että niitä jaksaa popsia paljon ja hyvää on. Finelistä löytyy paljon muitakin kaloripitoisia ruokia ja ruoka-aineita.
Syöt liian terveellisesti, sinun tapauksessa voit huoletta kääntyä hyvin runsasenergisten ruokien ja herkkujen pariin (suklaat, pizzat, kermaiset pastat jne) joka päivä, ei sllainen ruokavalio imetysaikana sinua tapa, sen sijaan liiallinen laihuus voi vaikuttaa pysyvästi terveyteesi heikentäen luustoa.
Itsellä.oli niin hirveä nälkä.imettäessä että söin kuin hevonen ()myös herkkuja) ja eipä kyllä painokaan päässyt putoamaan, valitettavasti.
Ei ole. Lihoin 6kk täysimetyksen aikana 12kg. Kaikki raskauden aikana lähteneet kilot tuli takaisin. En tajua miten joku sillä puuhalla edes laihtuu.
Ap sanoo ettei halua lähteä epäterveellisille läskikuureille. Hyvä niin, niillä saa ehkä Painon ylös, mutta EI terveellisesti.
Jostain luin että jos ei syö kunnolla imetyksen aikana, niin se maito revitään vaikka sieltä naisen luista,rasvasta ja lihaksista jne o.o
Mites jos vetäisit smoothieita? Niihin saisi aikalailla upotettua kaloreita.
Itsellä oli kans sama ongelma imetysaikoina. Olen hoikka ja paino tipahtaa muutenkin herkästi. Puolenvuoden täysimetyksen jälkeen olin luuta&nahkaa ja vauvat hyvinvoivia palleroita.
Kilpirauhasen ylitoiminta aiheuttaa tärinää, hikoilua, laihtumista, kannattaa ensin tarkistuttaa ne. Mutta, ruokavaliosi vaikuttaa kovin ortorektikon ruokailulta tai fitness kilpailuun valmistautuvalta. Jos oikeasti olet huolissasi painonputoamisesta, syöt aivan liian vähärasvaisesti. Miksi ihmeessä vähärasvaista raejuustoa, miksi ei leivän päällä ole juustoa, miksi vain 2 rkl öljyä päivässä, missä jäätelö, missä kananmunat? Imettäjä tarvitsee myös rasvoja, muuten vauvan maito jää helposti liian niukkaenergiseksi. Rahkojen sijaan kunnon siivut ruisimppua, voita ja juustoa päälle. Ei tuollaisella hifistelyllä paino nousekaan, joka tässä tapauksessa olisi kuitenkin tavoite. Liian laihana uhkaa osteoporoosi sekä hormonitason häiriintyminen. Oli sitten kilpirauhasongelma tai ei , mutta vahdit ruokavaliotasi ihan liian tarkkaan. Mahdollisesti syömishäiriötä taustalla?
Hei, mulla puhkesi tuo mainittu kilpirauhasen liikatoiminta raskauden jälkeen. Hikoilin kuin hullu (siis vielä enemmän kuin normaalisti imetys hikoiluttaa), olin jatkuvasti ylikierroksilla, ei nukuttanut, oli suorastaan vähän sellainen maaninen olo ja laihduin aivan järkyttävät määrät vaikka söin kuin hevonen. Mietin olenko tulossa hulluksi vai sairaaksi. Sain diagnoosin ja lääkityksen ja olo sekä paino parantuivat huomattavasti. Kannattaa mennä lääkäriin ja tsekata tämä!