Kuinka monta hyvää seksitöntä parisuhdetta tiedät?
Seksittömyydestä parisuhteessa puhutaan paljon mutta aika harvoin seksittömistä parisuhteista jotka ovat silti hyviä. Enkä nyt puhu aseksuaaleista vaan suhteista joissa seksiä on ollut aikaisemmin.
Omassa tuttavapiirissäni on pari parsikuntaa joiden olen erilaisista vihjeistä (asiasta ei koskaan ole puhuttu suoraan) ymmärtänyt olevan kokonaan tai lähes seksittömiä. Silti parisuhteet vaikuttavat ihan toimivilta eikä ero näytä olevan agendalla. Päinvastoin, remontoidaan taloja, ostetaan uusia ja eletään tavallista lapsiperheiden elämää.
Kuinka yleistä olet havainnut tällaisen olevan vai elätkö jopa itse tällaisessa suhteessa? Ja uskotko että sellainen suhde voi pysyä hyvänä loppuun saakka eikä seksittömyys vie siltä pohjaa sittenkään kun lapset lentävät pesästä?
Kommentit (22)
En yhtään.
Yksi parhaista ystävistäni (mies) elää seksittömässä suhteessa ja olemme vuosien aikana siitä paljon puhuneet. Kaunis vaimo, huippuälykäs ja hyvässä virassa mutta täysin aseksuaali. 2 lasta saatu aikaan mutta muuten seksiä ehkä pari kertaa vuodessa, viimevuosina ei sitäkään.
Vaimo on onnellinen - on mies joka rakastaa, tekee kotityöt, hoitaa lasten harrastukset (tai nyt lapset jo aikuisia), tuo rahaa kotiin omasta työstään, huolehtii kaikista (appivanhemmat ja omat) ja venyy kuin kuminauha. Miehekäs ja upea.
Mies on kärsinyt vakavasta masennuksesta, menettänyt omanarvontuntonsa ja typistänyt seksuaalisuutensa minimiin. Ei halua lähteä suhteesta koska pelkää menettävänsä erittäin läheiset välit lapsiinsa (erityisesti toinen lapsista hyvin herkkä ja pelkää vieläkin vanhempiensa eroa, on vaistonnut tilanteen). Pelkää että vaimo ei kestäisi eron painetta ja häpeää
Kurja seurata sivusta.
Omassa avioliitossa tuli kausi jolloin mieheni alkoi pihtaamaan ja meille tuli tosi paha kriisi - olihan hän itse sanonut suhteemme alussa ettei tästä liitosta seksi lopu (sairastuminen tai loukkaantuminen poissulkien). Nyt kuitenkin itse aiheutti tilanteen. Puhuimme asian halki, sanoin etten aio loputtomiin kestää tätä tilannetta jossa naiseuteni kutistetaan ilman minun suostumustani. Kävi sitten kaikki lääkärit yms ja purimme asian kuukausien mittaan. Nyt seksiä on taas 7-10 päivän välein ja tämä on oikein hyvä kompromissi molemmille. Mies tekee aloitteita ja homma pelaa.
Jos tätä ei olisi tehty tai saatu aikaiseksi olisin varmaan jossain vaiheessa pyytänyt lupaa sivusuhteelle tai lähtenyt. Se olisi ollut harmi sillä meillä on todella ihana suhde muuten. ILman läheisyyttä en vain kestä elämää.
En itse voisi olla onnellinen ilman seksiä vaikka olisi muutakin projektia - remppaa ja muuttoa ja lapset. Kyllä silti haluan tuntea säännöllisesti yhteyden toisen ihmisen kanssa, huonosti menisi jos minut torjuttaisiin jatkuvasti tai vaihtoehtoisesti itse kokisin seksin vaikeaksi kumppanini kanssa ja torjuisin hänet.
Toivottavasti asialle voisi jotain tehdä, mutta jos seksielämää ei saataisi tyydyttävään kuntoon niin eihän se suhde onnellinen olisi. Saattaisinhan toki vakuutella niin itselleni jos en uskoisi, että parempaankaan on mahdollisuutta. Sellainen ilmapiiri saattaisi viedä omat seksuaaliset haluni mikä ei olisi tervettä sekään.
Joillakin halut seksiin ovat nollassa erilaisten lääkitysten ym. vuoksi, mutta tuskin hekään ovat silloin onnensa kukkuloilla. Perustoimiva suhdehan se voi olla, mutta tuskin ihan onnellinen. Kyllä siinä on luovuttu tärkeästä asiasta. Jos hyvään seksielämään ei ole mahdollisuutta niin silloin voi olla järkevää ja hyväkin oppia elämään sen kanssa. En sitä kuitenkaan pitäisi samantekevänä, ikävä asiahan se on.
Mistä sitä koskaan totuutta tietää. Ystäväni valittaa jatkuvasti ettei heillä oli lainkaan seksiä ja silti on mystisesti muutaman vuoden välein raskaana... ja ihan isänsä näköisiä ovat lapset.
Tiedän vain sellaisen hyvän seksittömän parisuhteen, jossa pari on keskenään seksitön, mutta muuten kyse on avoimesta suhteesta. Muut tietämäni parisuhteet ovat seksittömyyden myötä lopulta kaatuneet mm. aiheesta syntyneisiin riitoihin ja muihin asiasta kumpuaviin lisäongelmiin. Sisältää myös eläkeikäisiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitä koskaan totuutta tietää. Ystäväni valittaa jatkuvasti ettei heillä oli lainkaan seksiä ja silti on mystisesti muutaman vuoden välein raskaana... ja ihan isänsä näköisiä ovat lapset.
Samaa mieltä. Mistä asiaa tietää? Riippuu ihmisestä, mitä kerrotaan ja kenelle. Joskus saattaa olla omien intressien mukaista vihjailla tällaista, vaikkei totta olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Seksiä muutaman vuoden välein = seksitön suhde. Meidän kolmas lapsemme sai alkunsa syksyn ainoasta seksikerrasta puhjenneen kondomin läpi. Onneksi mies luopui masennuslääkkeistään ja suhteestamme tuli huomattavasti onnellisempi, hän tuntee taas normaalisti. Surullista tuollainen ripustautuminen suhteeseen, joka tekee onnettomaksi, olen sen itsekin kokenut. Toivottavasti he vielä pääsevät yli ja kohtaavat.
Ihmisellä on oikeus tavoitella omaakin hyvinvointiaan, muita kunnioittaen ja joskus ero voi olla oikea ratkaisu. Kerranhan täällä vain eletään. Sopii miettiä mikä oli ongelmien taustalla, etteivät ne toistuisi uudessa suhteessa. Joskus uusi kumppani voi yksinkertaisesti olla itselle sopivampi.
Nämä kokemukset kyllä laittoivat huolestumaan niiden seksittömissä liitoissa elävien kavereiden liittojen puolesta. Tai en minä nyt ihan varmuudella seksittömiksi tiedä mutta jos kolmekymppinen jo kaksi lasta saanut nainen kommentoi porukassa käytyyn keskusteluun ehkäisystä että "ei meillä tarvita" niin eikö se kerro aika paljon?
Vierailija kirjoitti:
Nämä kokemukset kyllä laittoivat huolestumaan niiden seksittömissä liitoissa elävien kavereiden liittojen puolesta. Tai en minä nyt ihan varmuudella seksittömiksi tiedä mutta jos kolmekymppinen jo kaksi lasta saanut nainen kommentoi porukassa käytyyn keskusteluun ehkäisystä että "ei meillä tarvita" niin eikö se kerro aika paljon?
Niin ja eivät siis ole ehdottomasti lisää lapsia hankkimassa joten ehkäisyn tarpeettomuus ei johdu siitä. Tämän tiedän varmasti...
Vierailija kirjoitti:
Jos eivät yritä kolmatta ja kohtua tai kiveksiä ei ole poistettu niin huonoltahan tuo kuulostaa.
Tiedän kyllä joitain, jotka ovat uhranneet seksuaaliset tarpeensa "muuten hyvässä" suhteessa lasten vuoksi. Todellisuudessa he ovat jääneet paitsi kaipaamastaan läheisyydestä, ehkä ei riittänyt rohkeus jäädä tyhjän päälle tai ollut uskoa, että elämällä olisi tarjota parempaa. Katkeruus on aivan selvää näissä tapauksissa, siksi kenenkään ei pitäisi uhrata itseään.
Oma parisuhteeni OLI. Ei ole enää, sillä elän uudessa suhteessa.
Meillä on. Kolme lasta pykätty ja seksiä ollut ennen runsaasti. Nyt jo 5v ilman. Molemmat tyytyväisiä tilanteeseen. Ei irtosuhteita kummallakaan. Puhumme avoimesti asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on. Kolme lasta pykätty ja seksiä ollut ennen runsaasti. Nyt jo 5v ilman. Molemmat tyytyväisiä tilanteeseen. Ei irtosuhteita kummallakaan. Puhumme avoimesti asiasta.
Millainen dynamiikka teillä on muuten? Eikö kummastakaan elämä tunnu jotenkin vajaalta ilman? Käytättekö molemmat jotain lääkitystä tai suhtaudutteko seksiin jotenkin negatiivisesti?
Kysyn siksi, että minun on vaikea samaistua ihmiseen, joka kokee elämänsä täysin onnelliseksi vaikka joutuu olemaan yksin/ei saa kokea hellyyttä ja läheisyyttä parisuhteessa. Minusta se kuulostaa puolionnettomalta, olen varmaan vain liian erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö edes koskaan masturboi?
Tiedän yhden. Omani. Ei olla onnellisia, mutta ei onnettomiakaan. Läheisimmät ystävät ja molempien sisarukset tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Mistä asiaa tietää? Riippuu ihmisestä, mitä kerrotaan ja kenelle. Joskus saattaa olla omien intressien mukaista vihjailla tällaista, vaikkei totta olisikaan.
Itsellä tuska on ollut niin suuri, että on ollut pakko asiasta kertoa. Muuten oisin varmaan jo seonnut.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden. Omani. Ei olla onnellisia, mutta ei onnettomiakaan. Läheisimmät ystävät ja molempien sisarukset tietää.
Kumpiki masturboi yksinää sit vai
Omasta tuttavapiiristäni ei tule mieleen ainoatakaan kukoistaa suhdetta, jossa ei olisi seksiä. En tietenkään voi olla varma, mutta aika varma olen. Tiedän kyllä pari huonoa suhdetta, jossa ei ole seksiä eikä muutakaan lempeä. Kai se ihmisen iästäkin riippuu. 60+ ikäinen pariskunta voi olla onnellinen ilman seksiäkin, mutta monella nuorella ihmisellä on erilaiset tarpeet. Omissa suhteissani on mennyt huonosti silloin kun toisen intiimi kosketus ei suju luontevasti. Nyt menee taas hyvin ja seksille löytyy kummasti tilaisuuksia ruuhkavuosinakin jos siihen on halut.