Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS mielipide: nöyryyttävät nasujaiset pitää lopettaa

Vierailija
29.08.2019 |

Kuinka kauan nöyryyttävät nasujaiset saavat jatkua?
Oma 15-vuotias nuoreni kertoi kotona, että juhliin on osallistuttava – muuten jää porukan ulkopuolelle.

Lukionsa aloittaville nuorille järjestetään lukukauden alussa tervetulojuhlat, niin sanotut nasujaiset, joissa vanhemmat oppilaat nöyryyttävät uusia tulokkaita. Juhlinta työllistää joka vuosi niin poliisia, nuorisopalveluita kuin ensihoitoakin.

Nasuista puhuminen alkaa jo ennen lukuvuoden aloitusta, ja paine osallistumiseen kasvaa muutaman ensimmäisen kouluviikon aikana. Koulu irtisanoutuu ilmiöstä ja viestittää vanhemmille, että rituaaleihin ei tule osallistua. Silti rituaaliin olennaisena osana liittyvä kiusaaminen aloitetaan monissa kouluissa jo koulupäivän aikana opettajien silmien alla.

Varsinainen nöyryytys alkaa koulupäivän jälkeen: lukion aloittaneet opiskelijat esimerkiksi konttaavat Helsingin keskustassa, heitä saatetaan heitellä erilaisilla jätöksillä, heitä voidaan painostaa riisuutumaan, ja toisinaan heille syötetään tai juotetaan mitä mieleen juolahtaa. Ryhmän paineessa nuori menettää hetkellisesti itsemääräämisoikeutensa. Nasuihin osallistuminen on vapaaehtoista mutta pakollista: oma 15-vuotias nuoreni kertoi kotona, että juhliin on osallistuttava – muuten jää porukan ulkopuolelle.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa että kukaan jäisi porukan ulkopuolelle sen takia että ei mene nasujaisiin, mutta ymmärrän että sellainen pelottaa tuossa vaiheessa. Eikö tuota perseilyä saa mitenkään lopetettua? Pitäisikö säätää asujaiset kieltävä laki?

Sellainen laki on jo säädetty: rikoslaki. Muun muassa pahoinpitely, lievä pahoinpitely, vapaudenriisto ja kunnianloukkaus ovat rikoslaissa rangaistaviksi säädettyjä tekoja, joita tapahtuu sadoittain noissa karkeloissa kenenkään puuttumatta. Ongelma ei siis ole lainsäädännössä vaan lain valvonnassa.

Vierailija
42/56 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törmäsin koko nasujaiset -sanaan vasta nyt uutisoinnin myötä.

Ei tuollaisia ainakaan vantaalla 90-luvun alussa ollut.

Lienee jonkun stadilaisen koulun oma perinne?

En tunne perinteen juuria, mutta nykyään nasujaisia järjestetään kaikissa/lähes kaikissa lukioissa ainakin Helsingissä ja Vantaalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin vanhempana ja löin nyrkillä päähän yhtä kiusaajaa. Poliisihan sinne tuli mutta sai riittävän opetuksen varmaan se teini.

Vierailija
44/56 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omana lukioaikanani ysärillä nuo olivat ihan koulun tilaisuus ja kaikki ohjelma oli ihan hauskaa. Minusta nuo voisi edelleen järjestää koulussa. Joo, ei se jollekin ujolle välttämättä ole superkivaa mutta siksi opettajien valvonnassa on parempi.

Vierailija
45/56 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tällaista siis jossain tänä päivänäkin? Kuulostaa oudolta. Itse olen melko suuresta kaupungista, ja meillä kyllä ihan lukio, tai tarkemmin tutorit järjestivät nämä kastajaisohjelmat. Ja nimenomaan huolehdittiin että kaikki pääsevät osallistumaan, esteettömyys oli kunnossa kun oli liikuntarajoitteisia, kuuroja ja sokeita ollut. Kaikenlaisia hauskoja rastiratoja ja muuta yhdessä tekemistä. Missä tällaista nöyryytystä saa järjestää, ja miksei siihen puututa?

Vierailija
46/56 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi koulut ovat pesseet näistä kätensä. Koulun tilaisuutena nämä saataisiin pysymään hanskassa ja mukavina tapahtumina. Nyt homma on ihan villiä ja kontrolloimatonta kun penskat puuhaa niitä keskenään.

Vierailija
47/56 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne perinteen juuria, mutta nykyään nasujaisia järjestetään kaikissa/lähes kaikissa lukioissa ainakin Helsingissä ja Vantaalla.

Minä kuulin vasta nyt ensimmäisen kerran tuollaisesta perinteestä. Taitaa tosiaan olla helsinkiläisten jokin oma juttu. Kolme lasta meillä on käynyt lukion (Itä-Uusimaa), eikä koulun alkuun liittynyt mitään erityistä toimintaa.

Vierailija
48/56 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaako joku kaltaiseni vanhus mikä tämän päivän nimi oli ennen vanhaan. Meidänkin koulussa oli vastaava, mutta nimi ei ollut nasujaiset.  Helsingissä oltiin. 

Tosin päivä oli paljon kiltimpi. Vanhemmat oppilaat vain määräsivät asun tyyliin ämpäri päähånn  tms. Sitten oli jotain ohjelmanumeroita. Minä mm. osallistuin jätesäkki päällä missikisoihin. 

Ujolle varmaan epämiellyttävä päivä tämäkin, mutta monelle ihan hauska. 

Mutta jos on tuollaiseksi mennyt kuin täällä kuvataan, niin koko "perinne" pois sitten. Kuulostaapa hirveältä. 

Helsinki 1986 Ressun lukio:  nasujaiset ne meillä oli. Ja karmee meno oli meilälkin, Iltasanomiin päästiin niillä bileillä:(

Vierailija
49/56 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja Espoossa.

Vierailija
50/56 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää. Missä se noin kauheaa on? Minulla toinen teini osallistui nasujaisiin ja hänellä oli tosi hauskaa, vaikka joutuikin uimaan lammessa ja sai päälleen etikkaa. Toinen ei osallistunut, ja sekin oli aivan ok.

Kukaan ei oikeasti pakota osallistumaan niihin.

Lukion eka viikko on joka tapauksessa pelkkää ryhmäytymistä. Jos on taipuvainen ystävystymään, saa siinä ystäviä jo ihan varmasti ilman jotain nasujaisiakin.

Nasujaiset sopivat rohkeille, rennoille ja sosiaalisisille nuorille. Jos taas kontrollin menettämisen pelko on iso ja pelkää tulevansa nolatuksi, ei kannata mennä.

Ko. perinne on oppilaskunnan kontolla, ei siellä ole opettajia valvomassa. Yleensä kovia ylilyöntejä ei ole, eikä jokaiseen haasteeseen ole todellakaan pakko osallistua. Useimmille on nasujaisista jäänyt kuitenkin ihan hauskoja muistoja!

Vierailija
51/56 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekkakoo kirjoitti:

Minä menin vanhempana ja löin nyrkillä päähän yhtä kiusaajaa. Poliisihan sinne tuli mutta sai riittävän opetuksen varmaan se teini.

Joopa joo, sellainen voimafantasia sulla. Oikeasti olisit saanut tuosta tuomion pahoinpitelystä, ja jos uhri oli alaikäinen, olisit todennäköisesti joutunut vankilaan. Että silla lailla....

Vierailija
52/56 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää. Missä se noin kauheaa on? Minulla toinen teini osallistui nasujaisiin ja hänellä oli tosi hauskaa, vaikka joutuikin uimaan lammessa ja sai päälleen etikkaa. Toinen ei osallistunut, ja sekin oli aivan ok.

Kukaan ei oikeasti pakota osallistumaan niihin.

Lukion eka viikko on joka tapauksessa pelkkää ryhmäytymistä. Jos on taipuvainen ystävystymään, saa siinä ystäviä jo ihan varmasti ilman jotain nasujaisiakin.

Nasujaiset sopivat rohkeille, rennoille ja sosiaalisisille nuorille. Jos taas kontrollin menettämisen pelko on iso ja pelkää tulevansa nolatuksi, ei kannata mennä.

Ko. perinne on oppilaskunnan kontolla, ei siellä ole opettajia valvomassa. Yleensä kovia ylilyöntejä ei ole, eikä jokaiseen haasteeseen ole todellakaan pakko osallistua. Useimmille on nasujaisista jäänyt kuitenkin ihan hauskoja muistoja!

Tänä vuonna ylilyöntejä taas kerran tuli, isompia ja pienempiä. Isommat ylilyönnit täyttävät vähintään lievän pahoinpitelyn tunnusmerkit (huhupuheiden mukaan mm. haavoja pullosta) ja näistä on ainakin harkittu rikosilmoitusten tekemistä. Pienempiä ylilyöntejä on sitten esim. tabascon hierominen naamaan ja aivan yletön sotkeminen, jonka vuoksi päällä olleita vaatteita jouduttiin heittämään roskiin. 

Osallistuminen ei ole pakollista, mutta ryhmäpaine on todella kova. Vapaaehtoisissakaan tilaisuuksissa ei saa ketään pahoinpidellä henkisesti eikä fyysisesti. 

Minulla on rento ja sosiaalinen nuori, joka osallistui nasujaisiinsa. Hänen mielestään leikki meni joiltakin yli, vaikka paikalla oli lukiolaisten joukosta nimettyjä "valvojia" joiden tehtävänä oli estää ylilyönnit. Erikseen oli kielletty mm. tupakan tumppaaminen nasuihin (todellako tällainenkin kielto tarvittiin, eikö ole itsestään selvää kaikille!!!) ja purkan liimaaminen hiuksiin. 

Vierailija
53/56 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullutkaan moisesta idioottimaisuudesta.

Vierailija
54/56 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistun keskusteluun sen verran, että vuodatan oman nasujaiskokemukseni 2000-luvun alusta. Voin suoraan sanoa, että tämä perinne pilasi koko lukioaikani. Kehotan kaikkia vanhempia olemaan tietoisia siitä, mitä lapsenne koulussa ja kaveripiirissä tapahtuu, sillä koulukiusaaminen ei aina pääty lukioon mennessä.

Eli siis, meidän pienessä "maalaislukiossamme" nasujaiset oli kielletty aiempien ylilyöntien vuoksi. Kun aloitin lukion, perinne jostain syystä elvytettiin. Eräänä perjantai-iltana pidettiin jonkinlaiset kotibileiden kaltaiset kastajaiset, joissa ilmeisesti ryypättiin. En itse mennyt niihin, sillä en juo alkoholia, eikä ajatus tuntunut muutenkaan houkuttelevalta. Myös muutama muu oli jäänyt juhlista pois.

Seuraavalla viikolla koulussa alettiin huhuta, että kastajaiset skipanneille oppilaille olisi luvassa "yllätys". Meillä oli kerran viikossa aamunavaus koulun aulassa. Aamunavauksen päätteeksi opettajat poistuivat(!) paikalta ja estradi annettiin 2. ja 3. vuosiluokan oppilaille. He ilmoittivat, että nyt olisi vuorossa orjamarkkinat, joissa kastajaisista pois jääneet oppilaat huutokaupattaisiin "orjiksi" vanhemmille oppilaille sen päivän ajaksi. Tarkoitus oli ilmeisesti laittaa meidät tekemään jotain nöyryyttäviä askareita, kuten tavaroiden kantamista "omistajamme" puolesta.

En päässyt pakenemaan mihinkään, kun kaikki koulun oppilaat olivat paikalla, eikä yhtään opettajaa näkynyt missään. Kun tuli minun vuoroni, ilmoitin, etten halua osallistua. Seurauksena "meklarina" toiminut 2. vuosiluokan tyttö repi minut väkisin muiden oppilaiden eteen huutokaupattavaksi. Olin hiljainen nörttityttö, mutta siinä kohdassa minulla keitti yli. Näytin koko koululle keskisormea ja huusin muutaman kirosanankin. Muut oppilaat alkoivat syytää minulle erilaisia loukkauksia, muistan ainakin jonkun nimittäneen minua läskiksi. Huutokuoro teki minulle kaikin tavoin selväksi, että olen todella nolo tyyppi, kun en lähde leikkiin mukaan. Lopuksi minun olisi pitänyt vielä saada otsaani leima sellaisesta Tiimarin leimasimesta. Laitoin käden eteen, jolloin leimasimen käyttäjänä ollut tyttö laittoi leiman käteeni. Kun tilanne oli ohi, palasin ryhmäni kanssa luokkaan, jossa haukkumiseni jatkui siihen asti, että opettaja tuli paikalle ja opetus alkoi.

Siitä lähtien minua kiusattiin lukiossa viikottain. Suurimman osan lukioaikaani en käynyt lainkaan syömässä kouluruokaa, jotta en kuulisi nimittelyä ruokajonossa. Usein pärjäsin 8 tunnin koulupäivän pelkällä omenalla. Skippasin minua vanhempien vuosiluokkien penkkarit, koska tiesin saavani jonkun nöyryyttävän "palkinnon" (ekana vuonna olinkin vuoden hymytyttö ja toisena vuoden asenne). Kiusaamiseen osallistuivat vanhempien oppilaiden lisäksi myös ikäiseni oppilaat. Minun mm. vihjailtiin olevan suhteessa erään opettajamme kanssa. Opettajilla ei ollut pienintäkään aavistusta, että minua kiusattiin, sillä en uskaltanut kertoa heille. Olin koulun parhaita oppilaita. Opettajien silmissä olin jonkinlainen priimus, toisille oppilaille hylkiö, mikä oli ihan absurdi asetelma.

Ympäri mennään, yhteen tullaan. Monien vaiheiden jälkeen olen nyt itse aineenopettaja. Yksi missioistani on nasujaisten tyyppisten nöyryytysperinteiden vastustaminen. En halua yhdenkään nuoren käyvän läpi sitä, mitä minä omina lukioaikoinani koin. Omat opettajani tekivät ainakin sen virheen, että he sallivat vanhempien oppilaiden järjestää meille jonkinlaisen valvomattoman tilaisuuden kesken koulupäivää. Jälkikäteen ajatellen myös vanhempieni olisi pitännyt ottaa yhteyttä kouluun ja kertoa kiusaamisestani, kun en itse sitä uskaltanut tehdä.

Vierailija
55/56 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten aikaisemmin täällä sanottu ihan outoa että nasuista ulos jääminen muka "jättäis sut porukan ulkopuolelle", ei kovin mahtava ilmapiiri taida siellä lukiossa olla jos kerran tommoisesta uhkaillaan. Ite en lähtenyt mukaan kummallekaan puolelle (nasutettavaks tai nasuttajaks) ja hyvin pysyi ennen sitä vaiheessa muodustuneet kaveriporukat ja ystävyyssuhteet kunnossa. Tiiän kyl miltä tää porukan ulkopuolelle jäämisen paine kuitenkin tuntuu kiitos Kulosaaren yhteiskoulun ylä-asteen puolella opiskelusta.

Then again omassa lukiossa joka vuosi vedettiin nasut aika yli, jouduttiin kerran uutisiin, lukion tokana vuonna tuli ihan reksiltä kunnon ilmoitus miten pahasti järkkääjät mokasi, ja yleisesti ottaen meiän lukiolla oli aikamoinen maine just niiden nasujen suhteen... muuten oli kyllä erityisen hyvä paikka etenkin Kuliksessa tapahtuneen nöyryytyksen ja ittensä häpeämisen jälkeen :D

Vierailija
56/56 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööh lukion ekalla ollaan 16 eikä 15.

Typerä perinne, yksi todiste siitä et nuorten huoli kiusaamisesta jne. on harhaa.

Ongelmahan on se, et koululla ei ole valtaa kun kouluajan ulkopuolella tapahtuu, kokokoontumisvapaus on ja kun järjestäjää ei ole niin poliisi ei voi kieltää (vrt. Kaljakellunta)

Poliisi toki voi häiriköivän kokoontumisen hajoittaa ja alaikäisiltä viinat pois. Muuta ei oikein voi.

Ööh, lukion ekalla ollaan jonkin aikaa 15-vuotiaita, jos on syntynyt loppuvuodesta (elokuun puoliväli-joulukuun loppu). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän