Mitä tehdä jos pakotetaan seurusteluun?
Moi! Mä oon 15v tyttö ja oon pienluokalla Tampereella. Luokalla on on kaksi tyttöä (minä mukaan lukien) ja yhdeksän poikaa. Luokallani oleva toinen tyttö (puhutaan hänestä vaikka nimellä Iida) on ainoa ystäväni koulussa. Muut luokkalaiseni koostuvat neljän hengen kiusaaja porukasta ja ja viidestä pojasta, jotka tukevat näitä kiusaajia mutta eivät itse suoraan kiusaa muita. Pääosin nämä kiusaajat kiusaavat Iidaa ja välillä minua. Nyt tämän kiusaajaporukan "johtaja" on ihastunut minuun. Eilen kun olin matkalla kotiin, tämä porukka tuli luokseni ja alkoi uhkailla. He sanoivat että jos en ala seurustelemaan tämän "johtajan" kanssa, he hakkaavat Iidan, joka päivä, kunnes suostun tuon "johtajan" tyttöystäväksi. Tiedän että he toteuttavat tuon uhkauksen koska ovat aikaisemminkin hakanneet Iidan ja muitakin koululaisia (myös noita heidän kannattajiaan, kun ovat olleet eri mieltä jostain). Ovat myös koskeneet rintoihin ja läpsineet pepulle, kerran jopa lyöneet vyöllä pepulle ja tietenkin seksuaalisesti puhuneet (jatkuvasti). He sanoivat että huomenna minun pitää olla päättänyt alanko seurustelemaan tuon kiusaajan kanssa vai en.
Mitä minun pitäisi tehdä? Opettajalle on kaikesta kiusaamisesta kerrottu (myös rehtorille ja jopa poliiseillekkin) mutta vaikutusta ei ole. En tosiaankaan halua saattaa Iidaa vaaraan mutta en todellakaan halua seurustella tuon "johtajan" kanssa. En pidä hänestä ollenkaan ja tiedän että jos suostuisin seurustelemaan hänen kanssaan, hän todennäköisesti pakottaisi tekemään kaiken mitä käskee (kiusaamaan muita ja antamaan hänen kosketella seksuaalisesti tms).
Tarvitsen apua!
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
4/5
?
Mitä tarkoitat?
Mene heti kouluterkkarin puheille ja voit myös tarvittaessa olla yhteydessä poliisiin mikäli uhkailut jatkuvat.
En osaa neuvoa, mutta silloin kun minä olin nuori, niin näyttelin uskottavasti hullua. Sanoin kiusaajalle, että voin potkaista häntä munille, jos ei ala osoittamaan kunnioitusta. Jatkoivat ryhmänä kiusaamista ja kysyivät, että joko potkaisen. Vastasin, että potkaisen silloin kun vähiten osaa varoa ja otin hullun ilmeen. Siihen loppui kiusaaminen. Sanoivat vain, että vaikutan hullulta. Pärjäsin siis älylläni.
Älkää menkö kouluun kunnes aikuiset puuttuvat asiaan! Sinä ja Iida olette molemmat kotona kunnes asia on aikuisten toimesta ratkaistu. Kirjoittakaa yhdessä kirje opettajille, poliiseille ja vanhemmillenne, jossa kerrotte kaiken ja sanotte ettette suostu menemään kouluun ennen kuin teitä suojellaan pahoinpitelyitä ja seksuaalisesta häirinnältä onnistuneesti.
Pienluokkalaiseksi kirjoitat hiukan liian hyvin.
Kiero lähestymistapa oli muotia kun olin nuori: Nuo kaverini ovat sellaisia jos seksi ei onnistu he lähtee heti.
En mennyt uusintatreffeille.
Rikosilmoitus jokaisesta pahoinpitelystä.
Nainen 36v kirjoitti:
Älkää menkö kouluun kunnes aikuiset puuttuvat asiaan! Sinä ja Iida olette molemmat kotona kunnes asia on aikuisten toimesta ratkaistu. Kirjoittakaa yhdessä kirje opettajille, poliiseille ja vanhemmillenne, jossa kerrotte kaiken ja sanotte ettette suostu menemään kouluun ennen kuin teitä suojellaan pahoinpitelyitä ja seksuaalisesta häirinnältä onnistuneesti.
Meillä on laki koulurauhasta, seksuaalisesta ahditelusta ja laittomasta uhkauksesta. Mikäli kukaan ei puutu kun näitä rikotaan teette aina vain valituksen ylemmälle taholle ettekä mene kouluun ennen kuin teidän oikeutenne on turvattu.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin? Miksei pienluokkalainen voisi kirjoittaa hyvin? Olen Asperger ja sen takia väsyn sosiaalisista tilanteista hyvin helposti. Jouduin sen takia vaihtamaan pienluokalle viimevuonna. Älykkyydessäni ei ole mitään vikaa.
En ymmärrä miksi ihmisten tarvitsee olla noin ennakkoluuloisia. Myös pienluokkalaiset voivat olla hyviä koulussa. Viisi luokkalaistani (minun lisäkseni) on pienluokalla juurikin sosiaalisten ongelmia takia (osa väsymyksen, osa kiusaamisen). Muutama on luokalla huonon käytöksen, lintsailun, luokalle jäämisten ja tupakan/nuuskan/alkoholin käytön takia. Loput ovat erilaisten sairauksien (psyykkisten) takia. Noin puolet ovat hyviä koulussa. Muutama saa aina vitosia ja loppujen koulumenestys vaihtelee 6-8 numeroiden välillä.
Vierailija kirjoitti:
15-vuotias voi kirjoittaa vaikka kuinka hyvin, mutta tekojen kuvaukset eivät minusta ole uskottavasti nuoren näppäimistöltä.
Yököttää ajatus, että joku on tehtaillut tällaisen provon.
Nykymuodossaan seksuaalisen ahdistelun kriminalisointi näyttää seuraavalta:
Joka koskettelemalla tekee toiselle seksuaalisen teon, joka on omiaan loukkaamaan tämän seksuaalista itsemääräämisoikeutta, on tuomittava, jollei teosta muualla tässä luvussa säädetä rangaistusta, seksuaalisesta ahdistelusta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
Käytännössä teko tarkoittaa esimerkiksi naisen rintojen puristamista tai miehen haaroista kourimista. Seksuaalinen ahdistelu on asianomistajarikos täysi-ikäisten kohdalla, joten asianomistajan on itse vaadittava rangaistusta tekijälle, jotta poliisi selvittelisi asiaa. Alaikäisten kohdalla kyseessä on virallisen syytteen alainen rikos, eli asianomistajan vaatimusta ei tarvita.
Kyseessä on laiton uhkaus.Rikosilmoitus.Tosin kyseessä on sana sanaa vastaan.Myös lasu kannattaa tehdä kiusaamista.
Heti puhut vanhempien/huoltajan kanssa.Myöspitää ilmoittaa kouluun.Koulu on vastuullinen, jos tapahtuu koulumatkalla
Pojille rapsahtaa kiva merkintä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä koska ap alle 16-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin? Miksei pienluokkalainen voisi kirjoittaa hyvin? Olen Asperger ja sen takia väsyn sosiaalisista tilanteista hyvin helposti. Jouduin sen takia vaihtamaan pienluokalle viimevuonna. Älykkyydessäni ei ole mitään vikaa.
En ymmärrä miksi ihmisten tarvitsee olla noin ennakkoluuloisia. Myös pienluokkalaiset voivat olla hyviä koulussa. Viisi luokkalaistani (minun lisäkseni) on pienluokalla juurikin sosiaalisten ongelmia takia (osa väsymyksen, osa kiusaamisen). Muutama on luokalla huonon käytöksen, lintsailun, luokalle jäämisten ja tupakan/nuuskan/alkoholin käytön takia. Loput ovat erilaisten sairauksien (psyykkisten) takia. Noin puolet ovat hyviä koulussa. Muutama saa aina vitosia ja loppujen koulumenestys vaihtelee 6-8 numeroiden välillä.
Meinasin sanoa, että voihan olla asperger ja näin näemmä onkin. Miulla oli naapurintyttö asperger, todella älykäs ja kielellisesti lahjakas, sosiaalisesti vain kömpelö ja tarvitsi apua. Toki hän oli myös henkisesti vähän jäljessä ikäisiään. Mutta tämän kirjohan on laaja.
Kouluun, vanhemmille ja poliisin yhteys. Toki jos saat uhkailut nauhoitettua niin ois hyvä.
Ei siinä muu auta. Nostat mekkalan asiasta, että muidenkin huomio herää.
Toivottavasti pojat saadaan ojennukseen, todella oksettavaa tuommoinen.
Soita sosiaalipäivystykseen numeroon 0500 625 990. Sano että pelkäät kaveriisi kohdistuvaa väkivaltaa ja itseesi kohdistuvaa seksuaalista väkivaltaa etkä tiedä mitä tehdä.
Opettaja ja rehtori ovat virassa jossa rikkovat lakia jo pelkältään sillä etteivät tee rikosilmoitusta kun tietävät lapseen kohdistuvasta väkivallasta ja seksuaalisesta ahdistelusta.
Hyvä neuvo tuo, että soitat sosiaalipäivystykseen.
Älä mene huomenna kouluun äläkä anna ystäväsikään mennä.
Miksi pitää tällaisia provopäiväunia kirjoitella tänne? Ap ei varmasti ole 15 v. tyttö.
Kyseessä uhkailu. Suoraan poliisille.
4/5