Ärsyttääkö muita naisten neuleiden materiaalit?
Yritin tässä shoppailla Zalandolla neuleita, ja niistä suurin osa on ahdettu täyteen jotain akryylia. Puolet saattaa olla puuvillaa, mutta usein se toinen puoli onkin sitten jotain heikkolaatuista ja hiostuttavaa - useimmiten sitä akryylia.
Miesten vaatteissa näemmä taas 100% puuvillaa ei ole mikään harvinainen ilmestys. Ja ne ovat vielä ihan kohtuuhintaisia.
En viitsisi satsata satoja euroa, että saan perus puuvillaneuleen. Mitä vaihtoehtoja on, jos ei halua kolmenkympin akryylihirvitystä eikä taas 100e marc o'polon tms ylihintaista paitaa?
Kommentit (41)
Onhan niitä puuvillaisia, pellavaisia, villaisia ja viskoosisia vaatteita.
Itse tilasin just Alpalta neulepuseron. Alpakkaa ja silkkiä. Aivan ihana materiaali ja hyvin tehty. Kyllähän se pusero maksoi, mutta jos se kestää niin hyvin kuin valmistaja ja käyttäjät ovat vakuuttaneet, se maksaa itsensä kyllä takaisin. Mitään tekokuituvärkkejä en ole ostanut ikinä, enkä osta.
Vierailija kirjoitti:
Osta miesten puolelta.
En ole aloittaja, mutta ei mulle ainakaan käy miesten neuleiden malli. Ne eivät istu hartioista (vaikka mulla onkin aika leveät hartiat) ja kapeavyötäröisellä ja leveälantioiselle mallit on ihan vääriä.
En todellakaan osta mitään akryyliä. Ihan sama, onko muuten kiva. Katson aina materiaalin ja teen ostopäätöksen pitkälle sen perusteella. On kyllä käsittämätöntä, miten huonolaatuisia tuotteita myydään hyvinkin kalliilla. Mutta ei ole pakko ostaa.
Uniqlosta ei juuri keinokuitua löydy.
Vierailija kirjoitti:
Osta miesten puolelta.
Joitain neuleita sieltä löytyykin jo. Ongelmana on vaan se istuvuus, mistä tuossa aiemmin joku jo mainitsi. Ne kun ovat hartioista suuria eivätkä juuri imartele naisen vartaloa. Jonkun ylimitoitetun neuleen voisi tietenkin ostaa, semmoiseen on mukava syksyllä uppoutua.
Akryyli on kyllä materiaaleista yksi hirveimmistä. Sähköinen kuin mikä, hiostaa eikä hengitä.
Mä olen tehnyt ihan ketjuliikkeistä (H&M, Cubus jne) jotain merinoneule-löytöjä välillä. Jopa Prismassa on merinovillaneuleita.
Samaa itse harmittelen. Miesten rekeistä olen bongannut kohtuuhintaisia puuvillaneuleita, mutta ne ovat aina liian suuria :(
Vierailija kirjoitti:
Itse tilasin just Alpalta neulepuseron. Alpakkaa ja silkkiä. Aivan ihana materiaali ja hyvin tehty. Kyllähän se pusero maksoi, mutta jos se kestää niin hyvin kuin valmistaja ja käyttäjät ovat vakuuttaneet, se maksaa itsensä kyllä takaisin. Mitään tekokuituvärkkejä en ole ostanut ikinä, enkä osta.
Samaa neuletta olenkin katsonut. Tuo peseminen vaan mietityttää, että onko silkki kuinka herkkä materiaali. Mitkä siinä on hoito-ohjeet? Samoin tuo istuvuus voi olla niin ja näin. Neuleen malli ei ollut kaikkein tyköistuvin kuitenkaan
Minä olen ostanut miesten osastolta lähes kaikki yläosat jo 90-luvulta saakka. En halua muotoja nuolevia ja liian lyhyitä paitoja tai neuletakkeja tms. Myös kaulaliinat ostan miesten puolelta, koska sieltä saa yksinkertaisia ja neutraalin värisiä huiveja. Yleensä miesten vaatteet ovat myös edullisempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa neuletta olenkin katsonut. Tuo peseminen vaan mietityttää, että onko silkki kuinka herkkä materiaali. Mitkä siinä on hoito-ohjeet? Samoin tuo istuvuus voi olla niin ja näin. Neuleen malli ei ollut kaikkein tyköistuvin kuitenkaan
Silkki pestään käsin silkin- ja villanpesuaineella (tavallinen pesuaine hajottaa eläinkuitujen proteiineja). Sitä ei kuitenkaan tarvitse pestä niin usein kuin puuvillaa, monesti pelkkä tuuletus riittää.
Kunpa sais jotenkin vaatevalmistajien päähän, ettei tunkisi sitä akryyliä joka paikkaan. Ymmärrän, että joillain on herkkä iho ja/tai jokin allergia, ettei voi villaisia neuleita pitää. Mutta eikö heillekin löytyisi jokin muu vaihtoehto kuin akryylivaate? Bambu? Puuvilla? Viskoosikin ehkä, sekään ei kyllä aina ole parasta laatua, mutta silti aina parempi kuin a*****i
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ostanut miesten osastolta lähes kaikki yläosat jo 90-luvulta saakka. En halua muotoja nuolevia ja liian lyhyitä paitoja tai neuletakkeja tms. Myös kaulaliinat ostan miesten puolelta, koska sieltä saa yksinkertaisia ja neutraalin värisiä huiveja. Yleensä miesten vaatteet ovat myös edullisempia.
On muuten hyvä vinkki ostaa miesten puolelta huivit! Voi olla tuplastikin halvempia, vaikka olisikin villaa tai muuta luonnonmateriaalia
En haluaisi ostaa akryyliä ja polyesteriä mikromuovin vuoksi, mutta kun muuta ei myydä kaupoissa kohtuuhintaan, niin minkäs teet?
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti se kutittaa. Ei voi pitää ilman aluspaitaa, ja sitten taas yhdistelmä on aivan liian kuuma.
Mä oon ostanut sellaisia neuleita, joissa ainakin suurin osa luonnonkuitua, Benettonilta, Selected Femmeltä, Uniqlolta, Massimo Duttilta ja Marks&Spenceriltä. Ne Marks&Spencerin Kashmir-neuleet on tosi hyviä. Tosin maksaahan nekin sen 99 euroa. Mutta ovat mielestäni tosi hyviä. Nyt olen viime aikoina katsellut myös neuleita Arketin sivuilla ja heillä näyttäisi olevan myös luonnonkuituja.
Seppälällä oli yleensä huonolaatuisia vaatteita ja asusteita kokemukseni mukaan, mutta paras neuletakkini on v. 2012 Seppälästä ostettu. Ahkerasta käytöstä huolimatta se on edelleen siisti ja istuva, värikin on yhä kirkas ja syvä, pinta ei nuppuloitunut. Se on 80% viskoosia ja 20% polyamidia.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ostanut sellaisia neuleita, joissa ainakin suurin osa luonnonkuitua, Benettonilta, Selected Femmeltä, Uniqlolta, Massimo Duttilta ja Marks&Spenceriltä. Ne Marks&Spencerin Kashmir-neuleet on tosi hyviä. Tosin maksaahan nekin sen 99 euroa. Mutta ovat mielestäni tosi hyviä. Nyt olen viime aikoina katsellut myös neuleita Arketin sivuilla ja heillä näyttäisi olevan myös luonnonkuituja.
Lisään tähän muuten vielä Lindexin ja Stockan oman merkin Cut&Pret. Noilta olen joskus löytänyt ihan hyvät neuleet, joissa oli aika paljon luonnonkuitua. Toki ainakin Lindexissä paljon ihan akryylineuleita mutta joskus voi tehdä löytöjä.
Löysin Gantin kashmir-neuleen alesta n. 20e keväällä.
Joo ärsyttää, mutta myös luonnonkuidut.
Akryyli- haisee hielle ja nyppyyntyy
Puuvilla- kovettuu ennenpitkää
Alpakka -irtoaa nöyhtää ja pitkää karvaa
Villa- kutittaa, siis kaikki laadut, merino myös
Ainoa hyvä on viskoosi/bambu yhdistelmä. Tällaisia ei löydy juuri ikinä.