Vinkkejä miten saada kaksi vuotiaan hampaat pestyä.
On alettu pestä ensimmäisen hampaan puhjettua. On yritetty hullutella, näyttää mallia omalla hammasharjalla, on video pyörinyt kun hampaita pesty mutta ei. Ihan yhtä taistelua joka pirun ilta. Puree täysiä hampaat yhteen ettei harjaa saa suuhun. Ainut miten itse saan parhaan otteen lapsesta on ottaa syliin makaamaan selällään ja toisella yrittää saada harjaa suuhun. Kolmannen käden tarvis jolla saa sen suun auki. Ei toivoakaan että laittaa johonkin istumaan ja touhuamaan jotain siinä samalla. Karkuun lähtee. 😔
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut pestä hampaita päivällä? Jos lapsi ei olisi silloin väsynyt. Kun tottuisi päivällä hommaan niin sitten varmaan helpompi pestä jatkossa illallakin
En ole kokeillut. Vois kyllä kokeilla onko eroa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Suun saa lapselta auki, kun ottaa nenästä kiinni. Hengittämiseen ottaa ilmaa ja suu aukeaa. Sit harja sisään. Ekalla kerralla äkkiä kans ulos ja kehut, että tulipa hyvin pestyä hampaat. Siitä sitten pidennät pesua ku lapsi ymmärtää että hampaat pestään joka ilta ja aamu.
Mulla loppuu kädet kesken. Kuten sanottu. Lasta on turha laittaa mihinkään istumaan kum lähtee pois ja jos ei pääse esim syöttötuolista niin rimpuilee siinä sitten. Jollain täytyisi pitää päästä kiinni ettei loukkaa, yhdellä kädellä siitä nenästä ja kolmannella harjata.
ap
Vierailija kirjoitti:
Itse en anna noita hakkaraisia koskaan. Täysin tarpeettomia ja hyvä tapa opettaa lapsi napostelemaan karkkia...
Meillä toimi se että lapsi sai kaupassa valita harjan (toki ohjasin oikeaan laatuun) ja hammastahnan ja anna itse ”laittaa” välineet valmiiksi ja suuhun jne. Siinä se sitten puljaa aikansa sen kanssa minkä jälkeen tarkistan ja vielä vähän itse putsaan. Meillä seuraa tavallaan palkkio hyvin sujuneesta pesusta: iltasatu jonka lapsi saa valita.
Minulle sanoi muutama vuosi sitten vanhempi, kokenut hammaslääkäri, joka hoiti tulehtuneen viisaudenhampaan poiston erittäin hyvin, ettei kukaan tavallinen henkilö (siis ei sairautta) tarvitse syödä mitään purkkaa tai pastilleja joka ruoan jälkeen vaan että se on vain markkinointikikkaa, jolla saadaan ihmiset ”opetettua” että jotain pitää jyystää kokoajan.
Riittää kun pesee kaksi kertaa päivässä, harjaa kielenkin ja lankaa huolellisesti.
Lapsi saa itse ottaa harjan ja tahnan kaapista. Kastelee harjan ja laitetaan yhdessä tahnaa. Laittaa harjan suuhun ja pureskelee sitä etuhampaillaan. Sitten kun äidin on aika tarkastaa eli pestä muitakin hampaita niin tämä kauhea vastustelu alkaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä olet jo saanut hommasta vastenmielisen tekemällä sen väkisin. Minkä verran lapsi muuten saa positiivista palautetta? Miten muuten elämä teillä sujuu vaikuttaa tähänkin asiaan. Onko suhteenne hyvä ja luottamuksellinen, koska jos lapsi ei luota vanhempaan, sujuvat epämiellyttävätkin asiat paremmin.
Lapsen mielestä harja tuntuu epämiellyttävältä ja kaksivuotias ei vielä pysty ymmärtämään tekojensa seurauksia pitkällä aikavälillä. Harjaamisesta kieltäytyminen ei ole kiukuttelua, vaan pelkoa, että tulee jotain epämiellyttävää ja pakottaminen on hyvin haitallista.
Lapsi voisi harjata teidän hampaanne joka ilta, sitä voisi pitää hauskana. Hän voi leikisti harjata omatkin hampaansa, jotta oppii taas pitämään ookoona sitä, että harja on suussa ja sen liikkeitä voi itse säädellä. Nallen ja kaikkien muidenkin tärkeiden hampaat voi harjata ja lapsi itse ohjaa toimintaa. Hampaiden harjaus pitää siis aloittaa ihan alusta, että epämieluisat mielikuvat peittyvät. Sitten kun lapsi pitää harjaa suussa mielellään itse, voi omalla kädellä auttaa lapsen luvalla harjaamaan hampaat. Siinä vaiheessa mukaan voi ottaa tarrakirjan, valittavana pitää olla huippuhienoja tarroja, joita lapsi oikeasti haluaa. Iltasadun valitseminen on myös hieno palkinto, koska se nivoutuu lapsen arkeen. Monesti sekin auttaa, että esittelee hampaiden harjaamisen isojen poikien tai tyttöjen juttuna. Vain vauvat eivät harjaa hampaitaan, touhu on siis merkki siitä, että tulee isoksi.
Tärkein pointti on se, että hampaita ei harjata väkisin. Jos neuvot ei tepsi, niin pyydä neuvolasta lisää apua.
Lapsi saa kannustusta ja palautetta aina kun tekee jotain hyvin/oikein. Saa kehuja ja taputetaan yhdessä kun jokin onnistuu tms. Ruokailut, kylpy, nukkumaanmenot yms menee hienosti mutta hampaiden pesu on kuin punainen vaate. Ja kyllä. En varmaan paranna asiaa pesemällä väkisin, mutten halua että maitohampaansa jo reikiintyy. Lapsi ei puhu vielä kun muutaman sanan mutta ymmärtää asioita. Pureskelee kaikkia lelulakin vielä niin kuin vauva. Tarratkin varmaan söisi jos tuollaisen palkinto systeemin tekisi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Onko muut suuhun liittyvät asiat vaikeita? Puhuuko ikätasoisesti, syökö ruokia joissa erilaisia koostumuksia? Meillä yhdellä lapsella oli hammaspesu vaikeaa, hän oli myös todella nirso, ilmeisesti suu oli tosi herkkä kaikelle. Iän myötä helpotti, mutta vähän auttoi kun sai hammaspesun aikana möyhentää käsillä muovailuvahaa, jääkylmää hernepussia tai muuta hassulta tuntuvaa.
Ennen oli nirsompi ruoan suhteen. Jos purkki ruuissakin oli esim herneitä tms niin ne piti haarukalla muussata. Tuntuu että nykyään menee paremmin karkea ruoka. Syö kyllä sitä mitä muutkin tai muutakaan ei tarjolla ole.
ap
Ei eroa onko tahnaa vai ei. Alkuun pestiin ilman ja lopputulos jälleen sama. Hammastahnasta kyllä tykkää. Söis varmaan koko tuubin jos antais. Mutta tuubissa juuri sanotaan että pieni määrä harjaan ettei lapsi sitä turhaa niele. Teki miten teki niin puree vaan harjaa kun minä yritän pestä. Mielestäni lapsella on jo ala etuhampaiden takana hammaskiveä huonon pesun takia😔
ap