Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä miten saada kaksi vuotiaan hampaat pestyä.

Vierailija
27.08.2019 |

On alettu pestä ensimmäisen hampaan puhjettua. On yritetty hullutella, näyttää mallia omalla hammasharjalla, on video pyörinyt kun hampaita pesty mutta ei. Ihan yhtä taistelua joka pirun ilta. Puree täysiä hampaat yhteen ettei harjaa saa suuhun. Ainut miten itse saan parhaan otteen lapsesta on ottaa syliin makaamaan selällään ja toisella yrittää saada harjaa suuhun. Kolmannen käden tarvis jolla saa sen suun auki. Ei toivoakaan että laittaa johonkin istumaan ja touhuamaan jotain siinä samalla. Karkuun lähtee. 😔

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapselle oma harja.

Syötä herra Hakkaraisen pastilleja pari joka kerta kun on syönyt tai juonut jotakin, näitä saa sen 10kpl antaa päivässä.

Varaa hammaslääriin aika, jopa pieni lapsi ymmärtää monesti kun joku ulkopuolinen kertoo miksi hampaita pitäisi harjata.

Etsi jotain kirjoja hammaspesusta, näitä voisi yhdessä lukea.

Pelottelu toimii joillakin, "hammaspeikko vie kaikki hampaat, jos et harjaa hyvin"..

Palkitse, anna vaikka tarra johonkin vihkoon jokainen kerta kuin hampaat harjataan.

Vierailija
2/27 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa sähköhammasharja käyttöön. Esikoisen aikaan luulin, että 3v on raja, mutta kuopuksen hampaat ruvettiin pesemään 2 vuotiaana sähköhammasharjalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmat harjat ja sama juttu silti. On kumpi tahansa käytössä. Lapsi saa itse aina aloittaa mutta se menee vain hammasharjan pureskeluksi etuhampailla. Noita pastillejakin meillä on kahta eri makua mutta ei oikein tykkää niistä. En tiedä onko hänen makuunsa liian makeita vai mitä. Ei muutenkaan syö mitään makeaa eikä mehuja tms juo.

ap

Vierailija
4/27 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on molemmat harjat ja sama juttu silti. On kumpi tahansa käytössä. Lapsi saa itse aina aloittaa mutta se menee vain hammasharjan pureskeluksi etuhampailla. Noita pastillejakin meillä on kahta eri makua mutta ei oikein tykkää niistä. En tiedä onko hänen makuunsa liian makeita vai mitä. Ei muutenkaan syö mitään makeaa eikä mehuja tms juo.

ap

Noita on eri merkkejä ja makuja, katso vaikka hammaskeijun nettisivut 😉 anna pureskella sitä omaa harjaa, sen hammaspesun pitäisi olla kuitenkin sellainen asia mitä oppii tekemään ajan kanssa ja pieni lapsi tutustuu suullaan maailmaan.

Vierailija
5/27 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panosta ruokavalioon, niin hampaiden pesun tärkeys vähenee.

Vierailija
6/27 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tätä.

ap

Vierailija
7/27 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimi kun antoi käteen jotain kiiltävää tai purkin, josta sai kannen irti. Ja oma harja. Ei taistelua.

Vierailija
8/27 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me sovittiin että mä pesen ensin lapsen hampaat ja sitten lapsi sai pestä mun hampaat. Se kutitti ihan törkeesti kitalakea ja se vasta olikin lapsesta hauskaa.

Vierailija
9/27 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lähteä alkeista. Opettele ensin yhdyssanat: Kaksivuotias, ei kaksi vuotias.

Vierailija
10/27 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää käymään sairaalan kanttinissa kahvilla. Ei tarvi kauaa odottaa kun joku puol raato tulee tippapullon kanssa vastaan. Kysyt sitten haluatko tänne vai pesetkö hampaat mielummin

Vierailija
11/27 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuuko hampaiden pesu ilman hammastahnaa? Meillä yhdelle lapselle tuli huono olo hammastahnasta (allergiaa ilmeisesti). Oli kyllä muutenkin allergioita esim lisäaineille ruuassa.

Vierailija
12/27 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut pestä hampaita päivällä? Jos lapsi ei olisi silloin väsynyt. Kun tottuisi päivällä hommaan niin sitten varmaan helpompi pestä jatkossa illallakin

Vierailija
13/27 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla päättäväisyydellä kun estät hänen juoksunsa rekan alle.

"Äiti pesee hampaat joka ilta, isä pesee hampaat joka ilta, ja sinunkin hampaat pestään joka ilta. Piste". "Ensin hampaanpesu, sen jälkeen äiti lukee sadun, pääset leikkimään tms.". 

Hölmöä järjestää sirkusesityksiä ja shownäytöksiä joka illalle. 

Kokemusta kolmesta lapsesta. 

Vierailija
14/27 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos lapsi saisi valita kaupasta uuden hammasharjan itselleen? Siis antaisit sopivat vaihtoehdot.

Vierailija
15/27 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suun saa lapselta auki, kun ottaa nenästä kiinni. Hengittämiseen ottaa ilmaa ja suu aukeaa. Sit harja sisään. Ekalla kerralla äkkiä kans ulos ja kehut, että tulipa hyvin pestyä hampaat. Siitä sitten pidennät pesua ku lapsi ymmärtää että hampaat pestään joka ilta ja aamu.

Vierailija
16/27 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en anna noita hakkaraisia koskaan. Täysin tarpeettomia ja hyvä tapa opettaa lapsi napostelemaan karkkia...

Meillä toimi se että lapsi sai kaupassa valita harjan (toki ohjasin oikeaan laatuun) ja hammastahnan ja anna itse ”laittaa” välineet valmiiksi ja suuhun jne. Siinä se sitten puljaa aikansa sen kanssa minkä jälkeen tarkistan ja vielä vähän itse putsaan. Meillä seuraa tavallaan palkkio hyvin sujuneesta pesusta: iltasatu jonka lapsi saa valita.

Minulle sanoi muutama vuosi sitten vanhempi, kokenut hammaslääkäri, joka hoiti tulehtuneen viisaudenhampaan poiston erittäin hyvin, ettei kukaan tavallinen henkilö (siis ei sairautta) tarvitse syödä mitään purkkaa tai pastilleja joka ruoan jälkeen vaan että se on vain markkinointikikkaa, jolla saadaan ihmiset ”opetettua” että jotain pitää jyystää kokoajan.

Riittää kun pesee kaksi kertaa päivässä, harjaa kielenkin ja lankaa huolellisesti.

Vierailija
17/27 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile peilin edessä, niin että 2vee näkee kun hampaita harjataan.

Vierailija
18/27 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä olet jo saanut hommasta vastenmielisen tekemällä sen väkisin. Minkä verran lapsi muuten saa positiivista palautetta? Miten muuten elämä teillä sujuu vaikuttaa tähänkin asiaan. Onko suhteenne hyvä ja luottamuksellinen, koska jos lapsi ei luota vanhempaan, sujuvat epämiellyttävätkin asiat paremmin.

Lapsen mielestä harja tuntuu epämiellyttävältä ja kaksivuotias ei vielä pysty ymmärtämään tekojensa seurauksia pitkällä aikavälillä. Harjaamisesta kieltäytyminen ei ole kiukuttelua, vaan pelkoa, että tulee jotain epämiellyttävää ja pakottaminen on hyvin haitallista. 

Lapsi voisi harjata teidän hampaanne joka ilta, sitä voisi pitää hauskana. Hän voi leikisti harjata omatkin hampaansa, jotta oppii taas pitämään ookoona sitä, että harja on suussa ja sen liikkeitä voi itse säädellä. Nallen ja kaikkien muidenkin tärkeiden hampaat voi harjata ja lapsi itse ohjaa toimintaa. Hampaiden harjaus pitää siis aloittaa ihan alusta, että epämieluisat mielikuvat peittyvät. Sitten kun lapsi pitää harjaa suussa mielellään itse, voi omalla kädellä auttaa lapsen luvalla harjaamaan hampaat. Siinä vaiheessa mukaan voi ottaa tarrakirjan, valittavana pitää olla huippuhienoja tarroja, joita lapsi oikeasti haluaa. Iltasadun valitseminen on myös hieno palkinto, koska se nivoutuu lapsen arkeen. Monesti sekin auttaa, että esittelee hampaiden harjaamisen isojen poikien tai tyttöjen juttuna. Vain vauvat eivät harjaa hampaitaan, touhu on siis merkki siitä, että tulee isoksi. 

Tärkein pointti on se, että hampaita ei harjata väkisin. Jos neuvot ei tepsi, niin pyydä neuvolasta lisää apua. 

Vierailija
19/27 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä olet jo saanut hommasta vastenmielisen tekemällä sen väkisin. Minkä verran lapsi muuten saa positiivista palautetta? Miten muuten elämä teillä sujuu vaikuttaa tähänkin asiaan. Onko suhteenne hyvä ja luottamuksellinen, koska jos lapsi ei luota vanhempaan, sujuvat epämiellyttävätkin asiat paremmin.

Lapsen mielestä harja tuntuu epämiellyttävältä ja kaksivuotias ei vielä pysty ymmärtämään tekojensa seurauksia pitkällä aikavälillä. Harjaamisesta kieltäytyminen ei ole kiukuttelua, vaan pelkoa, että tulee jotain epämiellyttävää ja pakottaminen on hyvin haitallista. 

Lapsi voisi harjata teidän hampaanne joka ilta, sitä voisi pitää hauskana. Hän voi leikisti harjata omatkin hampaansa, jotta oppii taas pitämään ookoona sitä, että harja on suussa ja sen liikkeitä voi itse säädellä. Nallen ja kaikkien muidenkin tärkeiden hampaat voi harjata ja lapsi itse ohjaa toimintaa. Hampaiden harjaus pitää siis aloittaa ihan alusta, että epämieluisat mielikuvat peittyvät. Sitten kun lapsi pitää harjaa suussa mielellään itse, voi omalla kädellä auttaa lapsen luvalla harjaamaan hampaat. Siinä vaiheessa mukaan voi ottaa tarrakirjan, valittavana pitää olla huippuhienoja tarroja, joita lapsi oikeasti haluaa. Iltasadun valitseminen on myös hieno palkinto, koska se nivoutuu lapsen arkeen. Monesti sekin auttaa, että esittelee hampaiden harjaamisen isojen poikien tai tyttöjen juttuna. Vain vauvat eivät harjaa hampaitaan, touhu on siis merkki siitä, että tulee isoksi. 

Tärkein pointti on se, että hampaita ei harjata väkisin. Jos neuvot ei tepsi, niin pyydä neuvolasta lisää apua. 

Äsch, piti siis kirjoittaa, että jos lapsi ei luota vanhempaan, sujuvat epämiellyttävätkin asiat huonommin. 

Vierailija
20/27 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muut suuhun liittyvät asiat vaikeita? Puhuuko ikätasoisesti, syökö ruokia joissa erilaisia koostumuksia? Meillä yhdellä lapsella oli hammaspesu vaikeaa, hän oli myös todella nirso, ilmeisesti suu oli tosi herkkä kaikelle. Iän myötä helpotti, mutta vähän auttoi kun sai hammaspesun aikana möyhentää käsillä muovailuvahaa, jääkylmää hernepussia tai muuta hassulta tuntuvaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän