Pelkään, että läheiseni on sekoamassa :(
Käytös muuttunut pikkuhiljaa tässä tämän vuoden aikana. Alkoi alkuvuodesta puhua eri salaliittoteorioista ym, mutta en kiinnittänyt asiaan sen enempää huomioita koska kyllähän jotkut niistä on ihan pohtimisen arvoisia.
No tämä kuitenkin paheni vain ja aika nopeastikin alkoi tulkita unia, tähtiä, ennustuksia ym. Puhuu nykyään koko ajan vain noita salaliittoteorioita, siis aivan se ja sama mitä tapahtuu niin hän kertoo siitä jonkun salaliiton tai henkisen puolen.
Nyt puhuu myös ihan totena, että hänellä on ollut entisiä elämiä ja missä hän on silloin asunut ynnämuuta.
Aiemmin oli oikeasti ihan "normaali" ja järkevä eikä mitään merkkejä mistään tämmöisestä. Itsenkkin vielä pari vuotta sitten naureskeli tämmöisille ihmisille jotka puhui näitä juttuja.
On siis ihan aikuinen ihminen sun muuta. Pitääkö antaa olla ja seurata sivusta miten kertoilee näitä juttujaan totena ties kenelle vai mitä tässä voi tehdä..
En siis edes alkanut erittelemään tähän mitään asioita mistä puhuu kun ne on niin outoja.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstalla paljon hulluja näemmä, jos eivät ymmärrä aloituksen kuvailun huolestuttavuutta. Ap, soita mielenterveyspalveluihin, kriisipuhelimeen tai polille vaikka, ja kuvaile tämä tilanne.
Ketään ei saa hoitoon ellei itse halua, ikävä kyllä, paitsi sitten kun psykoosi on jo vienyt jonnekin todella kauas. Kannattaa kysyä ystävältä, tunteeko hän itse olevansa ihan kunnossa. Ole hänen peilinsä ja kerro, että jutut ovat todella huolestuttavia.
Ne jotka ovat psykoottisia kohdanneet, tunnistavat nämä ensioireet kyllä. Muut puhuvat salaliittoteorioista normaaleina kiinnostuksenkohteina ja poistavat viestejä jotka varoittavat alkavasta skitsofreniasta. Valitse tarkkaan ketä kuuntelet.
Näinpä. Fiksuja sanoja.
T: Psykoosipotilaan perheenjäsen.
Samoin olen itse. Hoitoon en häntä saa, potilas osaa huijata hienosti. Paljon voimia!
Jaa että sinä olet nyt oikeassa tästä teoriastasi vaikka jopa ammattilaiset toteavat toisin, olisiko sinulla kenties enemmän aihetta hoitoon kuin ystävälläsi.
Ihminen, joka suhtautuu epäluuloisesti viranomaisiin, ei itse hakeudu heidän avun piiriin, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Suhtautuuko hän epäluuloisesti viranomaisiin,
No en todellakaan suhtaudu! ;D
Miksi kukaan suhtautuisi, kyllä viranomaiset ovat luotettavuutensa osoittaneet, varsinkin Helsingin huumeyksikkö.
Ketjua lukiessa selviää ehkä vähän se, miksi hoidon saaminen, myös psykoosipotilaalle, on niin s**tanan vaikeaa. Ei mitään empatiaa, eikä käsitystä siitä, miten raastavasta asiasta on oikeasti kysymys. Vähättelyä ja naureskelua. Aika paljon on töitä tehtävä mielenterveyspotilaiden ja heidän läheistensä oikeuksien puolesta.
Sairas ketju. Hymiöhullu ja uskontohullu löysivät molemmat paikalle alta aikayksikön.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan toisinajattelijoita suljettiin Venäjällä mielisairaaloihin.
Diagnoosi oli: alkava skitsofrenia :D
Luin juuri artikkelin kuinka aikoinaan "liian" rietasta elämää elävät naiset suljettiin hullujen huonelle skitsofrenia perustein. Jopa 15 vuotias joka oli pojista kiinostunut. homot myös olihan se mielisairaus silloin joskus.
Noniin jatkan ny tähän kun löytyi heti joku alapeukuttaja :)
Eli mitä yritin itse tässä sanoa, niin AP:n tuttu kuulostaa new age-henkiseltä. Se ei tee ihmisestä automaattisesti psykoottista. On typerää kuvitella että jokainen horoskooppeihin, salaliittoihin tai unien tulkintaan uskova olisi joku psykoosipotilas.
Mulla sentään on lähipiirissä psykoosin ja skitsofrenian sairastaneitakin ihmisiä eikä heidän psykoosinsa liittyneet automaattisesti johonkin uskontoon tai salaliittoteoriaan, vaan esimerkiksi psykoosin sairastanut luuli toisesta henkilöstä kummia asioita ja syytteli tätä mm huumeidenkäytöstä. Tai luuli toisen hlön käyneen hänen kimppuunsa jne.
Tosi kapea kuva monella psykoosipotilaista täällä.
Mun mielestä vuosi on aika pitkä aika. Jos ap olisi sanonut tuttavan muuttuneen vaikka muutaman viikon sisällä tai alkaneen jutella noita juttuja pari päivää sitten, pitäisin psykoosia todennäköisenä. Vuoden aikana ehtii kenellä tahansa tapahtua paljon arvojen ti käytöksem muutosta, jos tutustui uuteen arvomaailmaan. Jos kyse ois psykoosista, olis ap varmasti jo huomannut muutokset jo kauan sitten ja ne olisivat niin vakavia, että ap:n kaveri olisi hoidossa jo ajat sitten. Skitsofrenia voi tosin sit olla pitkäaiksempaa oireilua, mut psykoosi on niin selkeä, ettei siinä jää paljon arvailujen varaan.
Jouduin itse just ohjaamaan oman kaverini hoitoon muiden ihmisten kanssa just tuon psykoosin vuoksi.. ja tutut merkit oli ilmassa. Nyt voi onneksi paremmin jo.
T. Se joskus new age -juttuihin tutustunut
Vierailija kirjoitti:
Noniin jatkan ny tähän kun löytyi heti joku alapeukuttaja :)
Eli mitä yritin itse tässä sanoa, niin AP:n tuttu kuulostaa new age-henkiseltä. Se ei tee ihmisestä automaattisesti psykoottista. On typerää kuvitella että jokainen horoskooppeihin, salaliittoihin tai unien tulkintaan uskova olisi joku psykoosipotilas.
Mulla sentään on lähipiirissä psykoosin ja skitsofrenian sairastaneitakin ihmisiä eikä heidän psykoosinsa liittyneet automaattisesti johonkin uskontoon tai salaliittoteoriaan, vaan esimerkiksi psykoosin sairastanut luuli toisesta henkilöstä kummia asioita ja syytteli tätä mm huumeidenkäytöstä. Tai luuli toisen hlön käyneen hänen kimppuunsa jne.
Tosi kapea kuva monella psykoosipotilaista täällä.
Mun mielestä vuosi on aika pitkä aika. Jos ap olisi sanonut tuttavan muuttuneen vaikka muutaman viikon sisällä tai alkaneen jutella noita juttuja pari päivää sitten, pitäisin psykoosia todennäköisenä. Vuoden aikana ehtii kenellä tahansa tapahtua paljon arvojen ti käytöksem muutosta, jos tutustui uuteen arvomaailmaan. Jos kyse ois psykoosista, olis ap varmasti jo huomannut muutokset jo kauan sitten ja ne olisivat niin vakavia, että ap:n kaveri olisi hoidossa jo ajat sitten. Skitsofrenia voi tosin sit olla pitkäaiksempaa oireilua, mut psykoosi on niin selkeä, ettei siinä jää paljon arvailujen varaan.
Jouduin itse just ohjaamaan oman kaverini hoitoon muiden ihmisten kanssa just tuon psykoosin vuoksi.. ja tutut merkit oli ilmassa. Nyt voi onneksi paremmin jo.
T. Se joskus new age -juttuihin tutustunut
Siis
*arvojen tai käytöksen muutosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuullisen helppoahan nuo salaliittoteoriat on kaataa. Pyydä häneltä todistusaineisto kaikille väitteilleen.
Hän huomaa itsekin sen jos mitään päteviä faktoja ei ole.
Esitä todistusaineistoa, että niin ei myöskään mitenkään voi olla.
Minulla on vain 1 salaliittoteoria. Ajattelen että venäläisillä on AINA pahoja juonia suomalaisia sekä isänmaatamme vastaan. Todisteet ja kokemukset puhuvat puolestaan. Ja päätäni ei käännä ikinä mikään.
Todisteet kehiin niin nähdään mikä on satua, mikä totta ja mikä siltä väliltä.
Pelottavaa fanatismia kieltää ihmiseltä ajatteleminen ja kuvitteleminen. Salaliittoteoriat ovat jänniä, aikuisten satuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjua lukiessa selviää ehkä vähän se, miksi hoidon saaminen, myös psykoosipotilaalle, on niin s**tanan vaikeaa. Ei mitään empatiaa, eikä käsitystä siitä, miten raastavasta asiasta on oikeasti kysymys. Vähättelyä ja naureskelua. Aika paljon on töitä tehtävä mielenterveyspotilaiden ja heidän läheistensä oikeuksien puolesta.
Kuuleppa mielisairas, kun me ei olla täällä ollenkaan alan ihmisiä. Mikähän sua auttaisi tuossa psykopatiassa?
En arvellutkaan teidän olevan alan ihmisiä, vaan tavan suomalaisia, jotka iloitsevat muiden kärsimyksestä ja kiusaavat apua pyytäviä.
Ei kiusata, etkö itse näe että voi hyvinkin olla niin että ylireagoit ja se voit ihan hyvin olla sinä joka sitä hoitoa kaipaa, jos kaverisi on onnistunut huijaamaan jopa hoitohenkilökuntaan, nimittäin vaikutat vähän pakkomielteiseltä asian suhteen, vuodessa ihminen voi muuttua paljonkin, kuten joku jo kertoi.
Ihan psykoterapeuttienkin yms mielestä mun ajatukset on täysin normaaleja. Ajatukset on ajatuksia. Eli lääkitys on kunnossa. :D
Itse sanoisin (kokemuksesta) että silloin kun salaliittoteoriat kohdistuvat henkilöön itseensä niin hyvin tod näk. ollaan psykoosissa. Eli se että uskoo teorioihin ei automaattisesti tarkoita mitään, mutta jos henkilö väittää että häntä seurataan, vakoillaan ja kaikki pyörii vain hänen ympärillään, niin silloin pitää olla huolissaan. Ilmiselvät harhat tietysti, esim että on kykyjä esim lukea ajatuksia tai siirtää tavaroita mielenvoimalla kertovat myös mt-ongelmista.
Ehdotti, josko kirjoittaisin kirjan, kun on niin hyvä mielikuvitus..
Tsemppiä ap vaikeaan tilanteeseen ja jos ei mahdollista saada läheistä hoitoon niin välien katkaisu on myös yksi keino... Suomessa on hyvin vaikea saada sairaudentunnoton ihminen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Itse sanoisin (kokemuksesta) että silloin kun salaliittoteoriat kohdistuvat henkilöön itseensä niin hyvin tod näk. ollaan psykoosissa. Eli se että uskoo teorioihin ei automaattisesti tarkoita mitään, mutta jos henkilö väittää että häntä seurataan, vakoillaan ja kaikki pyörii vain hänen ympärillään, niin silloin pitää olla huolissaan. Ilmiselvät harhat tietysti, esim että on kykyjä esim lukea ajatuksia tai siirtää tavaroita mielenvoimalla kertovat myös mt-ongelmista.
No kyllä sitä vainoamista ihan oikeasti tapahtuu maailmassa.
Toki ymmärrän pointtisi tavaroiden liikuttelusta ja muusta mutta kyllähän uskovatkin rukoilevat apua jumalalta ja luulevat sitä saavansa en pidä kumpaakaan hullunpana kuin toista.
Tuo toinen on vain yleisesti hyväksyttävämpää hulluutta.
Ap:ta ei auttaisi hoidotkaan, joten hänen saamiseksi hoitoon olisi tyhjän kanssa. Saisi vielä lisää vettä hullunmyllyynsä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän siitä teoriasta myös, että on joku häirikkö perässä, niin voi hyvinkin pitää paikkansa. Saa uhrin epäilemään omaa mielenterveyttään ja sille on sana gashlighting eli psyykkistä hyväksikäyttöä ja manipulointia, sitä ihan oikeasti tapahtuu valitettavasti.
Kuten on pakkomielteisiä, oikeasti psykoosipotilaita on myös näitä persoonallisuushäiriöisiä ihmisiä jotka tekevät kiusaa nautinnosta.
Veikkaan ap.ta sellaiseksi. Huom veikkaan tai sitten vain pakkomielteiseksi, jos edes hoitohenkilökunnan sanaan ei luota, vaan olettaa "ystävän" huijaavan heitä, melkein jopa vainoharhaista ap.ltä.
Itse luottaisin niihin ammattilaisiin, kuten normaalit ihmiset yleensä tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuleppa mielisairas, kun me ei olla täällä ollenkaan alan ihmisiä. Mikähän sua auttaisi tuossa psykopatiassa?
En arvellutkaan teidän olevan alan ihmisiä, vaan tavan suomalaisia, jotka iloitsevat muiden kärsimyksestä ja kiusaavat apua pyytäviä.
Ei kiusata, etkö itse näe että voi hyvinkin olla niin että ylireagoit ja se voit ihan hyvin olla sinä joka sitä hoitoa kaipaa, jos kaverisi on onnistunut huijaamaan jopa hoitohenkilökuntaan, nimittäin vaikutat vähän pakkomielteiseltä asian suhteen, vuodessa ihminen voi muuttua paljonkin, kuten joku jo kertoi.
Siis mitä oikein selität? Mikä kaveri, mikä vuoden ajan? Kenelle luulet puhuvasi?
Oma tilanteeni on se, etten saa hoitoa vakavasti ja selvästi todellisuudesta irtaantuneelle, hoitovastaiselle perheenjäsenelleni. Hän ei ole työkykyinen, eikä kykene asumaan omassa asunnossa, ja hän pelkää kaikkea. Olisi kadulla tai tekisi itsemurhan ilman läheistensä jatkuvaa apua. Olenko siis mielestäsi pakkomielteinen ja todennäköisesti itse avun tarpeessa, jos tämä on mielestäni vähän nurinkurinen tilanne?
Vierailija kirjoitti:
Jos henkilö b tulee kertomaan mulle tiettyjä asioita, juteltuaan ensin henkilön a kanssa, niin ei siinä teorioita tarvita, kun tiedät kuka on puhunut ja mitäkin. Perus ihmissuhde taitoja.
Älä juoruile. En minäkään. Juorut nimittäin värittyvät ja muuttuvat. Pitää aina kysyä asianosaiselta itseltään jos jokin askarruttaa. Minä en suostu kuuntelemaan juoruja.
Suhtautuuko hän epäluuloisesti viranomaisiin,
No en todellakaan suhtaudu! ;D