Puhua lässyttääkö jotkut äidit lapsilleen läpi lasten iän? Miten vaikuttaa lasten kehitykseen?
Meidän viereisessä rapussa asuu noin 7-8 vuotias lapsi jonka noin 40v äiti puhuu juuri tuolla tavalla ja on tartuttanut sen lapseensa! Noloa.
Se lapsi lässyttää ulkona muille lapsille samalla tavalla kuin äitinsä lässyttää hänelle.
Molempien lässyti lää -lässytysäänet kuuluu pihalta sisään saakka. Sellaisia kuin puhuisivat jollekin söpölle lemmikille tai puolivuotiaalle vauvalle.
Jopa toisen naapurin 4-6 vuotiaat puhuvat järkevämmin kuin tuo lässylapsi ja lässyäiti.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Eräs miehen sukulaisrouva rupesi lässyttämään meidän 3-vuotiaalle. Siis puhui tuota ärsyttävää "kuka pieni tiinä on, oletpa töpö tyttö!". Lapsemme ilme oli kyllä mieleenpainuva, katsoi rouvaa kuin vähäjärkistä ja sen jälkeen meitä vanhempia kysyvästi :D
Ihan paras! :D Fiksu lapsi teillä.
Vierailija kirjoitti:
Se on "tunteiden sanoittamista".
Muotia nykyisin. Että lässytetään suuna päänä taukoamatta sille lapselle kertoen mitä se lapsi nyt äidin/isänmielestä ehkä tuntee. "Sua kiukuttaa nyt kun et osaakaan kiivetä sinne liukumäkeen ja se on ihan hyvä asia että sua kiukuttaa se. Kun harjoittelet, opit kiipeämään ja sitten sua ei enää kiukuta. Ai haluatko keinua. Sinulla on nyt mieli että haluat keinua. Se on kiva olo ja äitipä nostaa sinut keinuun. Nyt sinua ehkä vähän jännittää kun äiti antaa tälla tavalla vauhtia, huuuui. Jännittääkö? No jännittää ja se on taas erilainen tunne ja se lisää sinun turvallisuuttasi että jännittävät tilanteet jännittää...blaa, blaa, blaa.
Lapsi möllöttää suu auki kun äiti (myös jotkut isät sanoittavat) paasaa, eikä lapsi saa ikinä suunvuoroa.
Oho! Siis lapset yritetään aivopestä jollain aikuisten tunnepuolen mindfulnes-jutuilla?!
Minua inhottaa, kun lähes aikuiset lapset kutsuvat isää isiksi. Enkä antaisi lapseni kutsua minua isiksi edes pikkulapsena.
Vierailija kirjoitti:
Minua inhottaa, kun lähes aikuiset lapset kutsuvat isää isiksi. Enkä antaisi lapseni kutsua minua isiksi edes pikkulapsena.
Minä kutsuin isääni isiksi vielä parikymppisenä, lähinnä vain silloin kun tarvitsin rahaa, uutta autoa, uutta asuntoa, uusia vaatteita, matkoja jne :DD
Aamulla avasin ikkunan, ja eikö ensimmäisenä kuulu kun joku mamma lässyttää lapselleen että; "tässä me reippaasti askelletaan kouluun yhdessä, onko läksyt tehty, onko varmasti kivemmat vaatteet päällä kuin koulukavereilla, tulenko vastaan yhdeltä.... voi mussu kulta kun tulee ikävä kun olet koulussaaaaa ja minä töissääää"
Lapsi (tyttö) vastasi vaan että: "Joo joo!"
Tuon jälkeen en kuullut enempää.
Siis oikeesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten pitää pärjätä itsenäisesti jo päiväkodissa. Ei siellä ole äitiä pitämässä kädestä kiinni ja sanomassa." Ottaako Loope puuloa, äittä antaa" tuukku auki"
Kyllä minä ainakin lässytän alle 3 vuotiaille ja varsinkin vuoden ikäisille päiväkodissa. Kuuluu ihan ammattitaitoon osata lässyttää oikein. Tässä syitä miksi:
https://yle.fi/uutiset/3-9690155
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/merkittava-vaikutus-lapsen-oppimisk…
https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/lepertely_kannattaaT: Lastenhoitaja.
Korjaan tämän: Olen töissä miettinyt tätä asiaa ja enhän minä toki lässytä lapsille, kuin korkeintaan välillä vain hellittelyn lomassa, lässyttämisellä talkoitan että puhuitin tällä tavalla kolvaamalla kijaimia toititilla kiljaimilla. Äänensävy on toki lapselle sopiva, pehmeämpi ja ehkä hieman normaalia korkeampi ja kasvojen ilmeet korostuneet.
Mitä kukakin sitten lässyttämisellä tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on myös naapurissa tuollainen äiti. Lapset 8- ja 5-vuotiaat ja puhuvat kuin taaperoikäiset. Tämä äiti lässyttää myös miehelleen ja meille muille aikuisille, joiden kanssa juttelee. Tavallaan ihan harmitonta, mutta on sitä myös älyttömän raskas kuunnella. Koko ajan odottaa, että milloin se alkaa puhumaan normaalisti.
Tällä lässyttämisellä on myös ollut aika kurja seuraus. Isompaa lasta kuulemma kiusataan koulussa ja haukutaan vauvaksi. En puolusta kiusaajia, mutta minusta äiti on itse altistanut lapsensa tuolle, kun ei kohtele kuin ikäistään vaan pitää lastaan vauvana vielä 8-vuotiaana.
Voisiko äidillä olla r ja s vika, jos ei pysty niitä kirjaimia sanomaan. Aika hurjaa jos kouluikäisenä lapsi lättyttää..
retardeja sellasista lapsista kasvaa.
Se on "tunteiden sanoittamista".
Muotia nykyisin. Että lässytetään suuna päänä taukoamatta sille lapselle kertoen mitä se lapsi nyt äidin/isänmielestä ehkä tuntee. "Sua kiukuttaa nyt kun et osaakaan kiivetä sinne liukumäkeen ja se on ihan hyvä asia että sua kiukuttaa se. Kun harjoittelet, opit kiipeämään ja sitten sua ei enää kiukuta. Ai haluatko keinua. Sinulla on nyt mieli että haluat keinua. Se on kiva olo ja äitipä nostaa sinut keinuun. Nyt sinua ehkä vähän jännittää kun äiti antaa tälla tavalla vauhtia, huuuui. Jännittääkö? No jännittää ja se on taas erilainen tunne ja se lisää sinun turvallisuuttasi että jännittävät tilanteet jännittää...blaa, blaa, blaa.
Lapsi möllöttää suu auki kun äiti (myös jotkut isät sanoittavat) paasaa, eikä lapsi saa ikinä suunvuoroa.