Surullista miten kristinuskolle on käynyt tässä maassa.
Amerikkalaisissa dokumenteissa usko näkyy usein ja se on aitoa. Tässä maassa ei uskosta puhuta. Onko se hylätty? Sadonkorjuuta siitä ettei uskontoa enää opeteta kouluissa edes niinkuin ennen. Ei aamuhartauksia eikä rukouksia. Olen kiitollinen että omaan lapsuuteeni nuo kuuluivat ja uskovainen mummoni. Olivat tie tasapainoon ja sydämen uskon säilymiseen ja vahvistumiseen elämän kriisien myötä.
Siunausta kaikille. Löytäkää Jeesus sydämeenne. Usko parantaa kaikesta ja auttaa vaikeissa elämäntilanteissa, antaa oikean moraalin ja tasapainon elämään.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa jälleen siltä, että joku tehtailee alapeukkuja mielipiteidensä vahvistukseksi.
Katsokaa siis mitä kommentissa itseasiassa sanotaan, ei peukkujen määrää. Niihin ei voi luottaa, uskaltaisin väittää.
Uskovaiset hörhöt ovat vähemmistö, turha sinun on peitellä asiaa.
Vihaisimmatkaan ateistit eivät ehdi muutamissa minuuteissa laittaa yli sataa peukkua alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se sureminen auta. Eikä AV:n kautta kukaan pelastu. Kannattaa pyytää lähimpiä tuttuja mukaan kirkkoon esim sanan iltoihin ja naisten brunsseille. Meidän helluntaiseurakunnassa pidetään perheille virkistyspäiviä, pariskunnille ihmissuhde-teemapäiviä ja naisille brunsseja joissa puhutaan uskosta naisen näkökulmasta.
Tärkeintä on oma asenteesi. Autatko ystäviäsi? Kutsutko heitä seurakuntaan? Suosittelen aktiivisuutta, sillä kyllä moniakin kiinnostaa hengelliset asiat. Ei ehkä vaan ole motivaatiota mennä yksin kirkkoon, jos siellä ei tunne ketään.
Minutkin kutsui helluntaikirkon nuorteniltoihin oma luokkakaverini, ja kirkosta olen löytänyt tosi hyviä ystäviä :)
Uskovaiset ovat vastenmielisiä. En toivo elämääsi mitään muuta kuin epäonnea ja pahaa.
Minä olen uskovainen ja Toivon sinulle kaikkea hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä että Suomessa uskovien osuus on laskenut näkyy Suomen koulutustaso. Suurempi osa ihmisistä on oppinut kriittisen ajattelun ja ymmärtänyt kuinka merkityksentöntä uskonto ja kirkko ovatkaan. Yhdysvalloissa koulutustaso on monin paikoin niin heikko ettei tällaista ymmärretä, siksi siellä edelleen uskonto on voimissaan, samalla tavalla kuin Lähi-Idässä. Kunhan koulutustaso molemmissa nousee niin kyllä alkaa sielläkin näkymään uskontojen aseman heikkeneminen.
Odotas kun saat syöpädiagnoosin; tule sitten kertomaan kuinka merkityksetöntä se usko on.
Anteeksi mitä???
Sitä että kun viimeinen maaliviiva häämöttää niin ällistyttävän moni siihen asti ateisti alkaa rukoilla. Tämän kiistäminen on typerää ja silkkaa sokeutta.
Montako syöpäsairasta ateistia olet itse nähnyt tekevän noin? Ja nyt ei sitten saa narrata, eikös sekin ollut jotain syntiä? Ja nyt on pakko vielä kertoa että systeemi pyytää minulta numeroita 6-6-6. Jos en ensi yönä kuole salamaniskuun, niin mitäs sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa jälleen siltä, että joku tehtailee alapeukkuja mielipiteidensä vahvistukseksi.
Katsokaa siis mitä kommentissa itseasiassa sanotaan, ei peukkujen määrää. Niihin ei voi luottaa, uskaltaisin väittää.
Vihaisimmatkaan ateistit eivät ehdi muutamissa minuuteissa laittaa yli sataa peukkua alas.
Itselle tuli ainakin kodinhoitotavat-ketjuuni todella paljon kävijöitä sen jälkeen kun se jostain syystä roikkui tuossa "suosituimmat" kohdassa yli vartin ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se sureminen auta. Eikä AV:n kautta kukaan pelastu. Kannattaa pyytää lähimpiä tuttuja mukaan kirkkoon esim sanan iltoihin ja naisten brunsseille. Meidän helluntaiseurakunnassa pidetään perheille virkistyspäiviä, pariskunnille ihmissuhde-teemapäiviä ja naisille brunsseja joissa puhutaan uskosta naisen näkökulmasta.
Tärkeintä on oma asenteesi. Autatko ystäviäsi? Kutsutko heitä seurakuntaan? Suosittelen aktiivisuutta, sillä kyllä moniakin kiinnostaa hengelliset asiat. Ei ehkä vaan ole motivaatiota mennä yksin kirkkoon, jos siellä ei tunne ketään.
Minutkin kutsui helluntaikirkon nuorteniltoihin oma luokkakaverini, ja kirkosta olen löytänyt tosi hyviä ystäviä :)
Uskovaiset ovat vastenmielisiä. En toivo elämääsi mitään muuta kuin epäonnea ja pahaa.
Mua taas uskovana ärsyttää ne agnostikot ja ateistit, jotka pilkkaavat toisten uskoa. Siis kyllähän jokainen järki-ihminen tajuaa, että uskominen on USKON asia. Jos et usko, niin älä usko. Jos taas uskoo, niin sitä uskoo. Osalla uskovaisista on kokemuksia, jotka tukevat uskoa. Esimerkiksi tukena ja turvana sekä rukouksiin vastaamisena. Se on taas yhdentekevää uskooko joku muu näiden olevan tieteellistä faktaa vai vain uskovan omaa uskoa. Mitä väliä sillä on, jos kunnioitamme toistemme vapautta uskoa ja kun se usko ei loukkaa tai vahingoita muita. Ihan samalla tavalla kuin minä uskon, suon vapauden toiselle olla uskomatta.
Osa perustelee uskontovastaisuutta tieteellä ja rationaalisuudella tai jopa älykkyydellä. Oikeasti älykäs ihminen ymmärtää, että osalla ihmisillä on tarve tai sydämen kutsumus uskoa johonkin. Usko Jumalaan ei välttämättä sulje pois uskoa tieteeseen tai järkeen, ne voivat jopa tukea toisiaan. Jos tätä ei ymmärrä, niin kannattaisi lukea enemmän ihmismielestä ja henkisistä ominaisuuksista sekä laajentaa perspektiiviään siitä, mitä kristinuskon sanoma pohjimmiltaan on. Monikaan kriitikoista saati uskovaisista ei ole lukenut Raamattua. Se on ihan kiinnostava kirja jopa kulttuurieepoksen näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselle tuli ainakin kodinhoitotavat-ketjuuni todella paljon kävijöitä sen jälkeen kun se jostain syystä roikkui tuossa "suosituimmat" kohdassa yli vartin ajan.
Juu juu...
Tännekin on minuutessa rauhallisena tiistaipäivänä parisataa ateistia löytänyt vähän ottamaan kantaa, toki, toki. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä että Suomessa uskovien osuus on laskenut näkyy Suomen koulutustaso. Suurempi osa ihmisistä on oppinut kriittisen ajattelun ja ymmärtänyt kuinka merkityksentöntä uskonto ja kirkko ovatkaan. Yhdysvalloissa koulutustaso on monin paikoin niin heikko ettei tällaista ymmärretä, siksi siellä edelleen uskonto on voimissaan, samalla tavalla kuin Lähi-Idässä. Kunhan koulutustaso molemmissa nousee niin kyllä alkaa sielläkin näkymään uskontojen aseman heikkeneminen.
Odotas kun saat syöpädiagnoosin; tule sitten kertomaan kuinka merkityksetöntä se usko on.
Olet oikeassa, siinä tilanteessa usko astuu mukaan elämään. Usko länsimaisen lääketieteen saavutuksiin jotka ovat saaneet jo monet aiemmin kuolemantuomiota tarkoittaneet diagnoosit muuttumaan parannettaviksi sairauksiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, millä mittaat sillä sinulle mitataan. :)
Pidin itseäni nuorena jotenkin fiksumpana ja parempana siltä osin kuin moni muu kun en itse uskonut jumalaan, jeesukseen tai muuhun hihhulointiin, kunnes tajusin hieman vanhempana ymmärrykseni kasvaessa että olin ymmärtänyt raamatun ja uskon sanoman ihan väärin. Olin lukenut raamattua ja ottanut sen opit todella kirjaimellisesti ja naiivisti, nyt ajattelen että siinä olevat kertomukset ovat kaikki vertauskuvia ja Jeesuksen opit on tarkoitettu esimerkiksi elämään ja itselle tutkittavaksi ja sovellettavaksi oman sydämenviisauden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu juu...
Tännekin on minuutessa rauhallisena tiistaipäivänä parisataa ateistia löytänyt vähän ottamaan kantaa, toki, toki. :D
Tai ei, oli niitä alapeukkuja aloituksella jo jotain 80 kun tulin (yläpeukkuja jotain 70) ja olenhan ollut jo tovin tässä.
Uskovaiset töissä ja sillä välin ateistit vauvapalstalla?
Vierailija kirjoitti:
Pidin itseäni nuorena jotenkin fiksumpana ja parempana siltä osin kuin moni muu kun en itse uskonut jumalaan, jeesukseen tai muuhun hihhulointiin, kunnes tajusin hieman vanhempana ymmärrykseni kasvaessa että olin ymmärtänyt raamatun ja uskon sanoman ihan väärin. Olin lukenut raamattua ja ottanut sen opit todella kirjaimellisesti ja naiivisti, nyt ajattelen että siinä olevat kertomukset ovat kaikki vertauskuvia ja Jeesuksen opit on tarkoitettu esimerkiksi elämään ja itselle tutkittavaksi ja sovellettavaksi oman sydämenviisauden kautta.
Kyllä ne ovat ihan tapahtuneita asioita. Tämän voit selvittää eläneiden henkilöiden historiallisesta aikajanasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vähän eri kokemus. En kaipaa holhoavaa uskontopropagandaa enkä amerikkalaistyylistä helluntaihihhulointia. Toki syvän etelän gospelissa on oikea meininki.
Jotenkin ehkä kuitenkin tykkäsin 20 vuotta sitten vallitsevasta luterilaisesta yhtenäiskulttuurista, jota kaikkialla muualla maailmassa ihmeteltiin.
Sekin tosin oli niin yhtenäinen lähinnä siksi että kaikki erilaisuus piti pitää piilossa.
Kyllä Suomessa on ollut erittäin vahva yhteiskunnallinen ja sosiaalinen koheesio ihan viime vuosiin saakka.
On, mutta mikä on se syy siihen että on ollut? Sekö että ihmiset ovat kaikki joukolla ihan oikeasti halunneet olla samanlaisia vai se että heillä on ollut yhteisön paine olla samanlaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne ovat ihan tapahtuneita asioita. Tämän voit selvittää eläneiden henkilöiden historiallisesta aikajanasta.
https://raamattu.fi/raamattu/KR92/2KI.2/2-kuninkaiden-kirja-2
»23Elias lähti Beteliin. Kun hän nousi rinnettä, kaupungista tuli pikkupoikia, jotka pitivät häntä pilkkanaan ja huusivat hänelle: »Tule tänne, kaljupää! Tule tänne, kaljupää!
» 24Hän kääntyi katsomaan pilkkaajiaan ja kirosi heidät Herran nimeen. Heti tuli metsästä kaksi karhua, ja ne raatelivat neljäkymmentäkaksi poikaa kuoliaaksi.
»25Elias jatkoi matkaansa Karmelinvuorelle ja palasi sieltä Samariaan.
Onko tämäkin historiallinen tapahtuma?
Minulla ei kyllä ole mitään painetta olla jotenkin pakosta samanlainen.. surullista näiden ihmisten itsensä puolesta, millaisten luulojen perusteella luullaan kaikkea vailla todellisuuspohjaa. Tai se todellisuuspohja on otettu jonkun lahkon toiminnasta. Ei minun tarvitse itseni puolesta todistella mitään , olen ihan tyytyväinen ja ok, mutta säälistä pitää sanoa. Kirkko on päinvastoin paikka, missä minun on ihan hyvä olla Jumalan kanssa ja ihmisten keskellä , se on nimenomaan turvallinen tila, josta nyt on alettu ns. suvaitsevaisten piirissä tai muualla puhua. No, ei ole uutta minulle. Tiedän että ihmisillä on joistain seurakunnista täysin eri kokemuksia. Minä puhun nyt evankelisluterilaisesta kirkosta.
Kuka sinua estää rukoilemata ja miten tämä tapahtuu?
Yhdysvalloissa uskonnon harjoittaminen on ankarasti kiellettyä julkisissa oppilaitoksissa. Eli siellä on parempi tilanne kuin Suomessa. Taikauskovaiset saavat harjoittaa uskontoaan ihan keskenään omassa piirissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mitä???
Sitä että kun viimeinen maaliviiva häämöttää niin ällistyttävän moni siihen asti ateisti alkaa rukoilla. Tämän kiistäminen on typerää ja silkkaa sokeutta.
Paskapuhetta.
Totta. Moraalittomuus ja itsekkyys.. kyynärpäätaktiikat omissakin perheissä juonittelut ahneuden kustannuksella. Järkyttävä kehitys. Vielä 80 luvulla oli yritys elää suht sovussa ja perheenjäaenet ja suvut pitivät yhtä. Pyhä oli pyhä. Arki arki.
Ihmiset kunnioittivat toisiaan eri tavalla. Jatkuvaa panettelua ja juonittelua, pahanpuhumista muista itselle etuja kahmien.
Jokin pahuusjakso alkoi Lord hallelujan jlkn Suomeen. Uskon, että pahuuden karnevalisoiminen toi jotain pahuutta yleiseen ilmapiiriin.
Tekopyhyys eri asia. Toisten ihmisten auttaminen jankunnioittaminen eri asia. Lapset naljailee vanhemmalle väelle. Rikollisuus. Ahneus. Väkivallan lisääntyminen. Vain muukultuurisuuden ylistäminen.
Jumalan kieltäminen jopa sotavalassa, oli radioaiheena.
Joka kansa Jumalan hylkää, ei menesty. Omavoipainen ei muita ajattele. Kovuus yhteiskunnassa ja köyhien ja kurjien alaspainaminen kulkee yhdessä.
Tarkoititko: älymystö nauraa hih huloinnille.
Kristillinen elämäntapa tuottaa mm. pedofiliaa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201705242200159927