Torin ostajat kerjäävät.
Mulla menee luottamus ihmiskuntaan, kun yritän torissa myydä tavaroita ja ihmiset ovat niin uskomattoman ahneita. Laitan aivan uusille esineille tosi matalat hinnat ja silti ruvetaan tinkimään, saako pari euroa halvemmalla + halutaan, että minä vielä vien tavarat heille kotiovelle. Eikö ne ymmärtää, kuinka alentava se on? Kuinka matala? Sen sijalla, että olisivat onnellisia, että saavat jotain tosi halvalla, yrittävät silti saada jopa melkein ilmaiseksi. Suosittelen, että sellainen ostaja ymmärtäisi, että myös AIKA on jotain väärti. Miksi haluaisin tehdä hyväntekeväisyyttä ihan vieraille ihmisille ja mennä vitosen takia johonkin kauas kuljettama tavaraa toisen ihmisen ovelle? Siis oikeasti, MITÄ sellaisten ihmisten päässä liikkuu? Ei osaa laittaa itsensä myyjän asemaan vai? En ymmärrä. En vaan ymmärrä. Jos täällä on joku sellainen ahneuden esikuva - voitko selittää?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
eiherranjes kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä paljon myyjiä, jotka myyvät huonokuntoista tavaraa ylihintaan. Kuvittelevat, että kun on itselle käynyt sen laatuisena niin kyllä varmasti käy muillekkin.
Itse yleisemmin kysyn ihan sen takia alempaa hintaa, koska en itse koe että tavara on juuri sen arvoinen kun se on listattu. Eihän siihen kyselyyni tarvitse vastata, jos alempi hinta ei kiinnosta.
Sellaiset henkilöt varmaan kyselevät kuljetusta, joilla ei ole autoa.
En ymmärrä miksi niin paljon pitää ottaa hernettä nenään, kun ihmiset kysyvät. Parempi se on yleisemmin kysyä, kun jättää kysymättä.
Koska mulla on myynnissä oikeasti uudet tavarat halvalla - siksi. Ja kun on myynnissä paljon juttuja ja sitä tinkimistä tulee JOKAISELLA kerralla, sitten se alkaa väsyttää ja tuntuu, että minua halutaan käyttää hyväksi. Miksi pitää kysyä, saako vielä halvemmalla? Mistä sellainen sääntö on peräisin? Jostain ahneuden oppikirjasta? Itse ostajana olen aina ostanut sillä hinnalla, mitä tuotteesta halutaan, koska kunnioitan myyjää sen verran, että arvostan sitä, kun hän myy jotain paljon halvemmalla. Kyllä niistä valokuvista näkyy aika hyvin, missä kunnossa joku esine on ja sumuisia valokuvia en edes ala tutkimaan. Itse kirjoitan ilmoitukseen aina kaikki informaation tuotteesta - tutkin esineen ja katson, onko siinä naarmuja jms ja jos on jotain - kirjoitan sen ilmoitukseen. Sitä on tapahtunut kerran - kuten kirjoitin - mulla on myynnissä uudet tavarat. Jos Marimekon mekosta, jossa ON LAPPU jms ja jota ei ole kertakaan edes sovittu, pyydän 25 euroa ja sitten saan viestin, myytkö vitosella - onko se mielestäsi ihan ok? Että aina saa kysyä? Ihan sama hyvät käytöstavat, ihan sama kunnioitus toista ihmistä kohtaan?
Ehkä otat asian liian henkilökohtaisesti, jos koet että siinä tilanteessa henkilö ei "kunnioittaisi" sinua, jos kysyy halvempaa hintaa. Tässä maassa monien on säästettävä ja jos mahdollisuus tinkimiseen on, he tottakai yrittävät sitä.
On onneksi kuitenkin myös myyjiä, jotka voivat asiallisesti laittaa viestiä takaisin, että alempi hinta ei tällä kertaa sovi. On varmasti myös sellaisia jankuttajia, jotka vaativat senkin jälkeen alempaa hintaa, mutta kyllä niitä asiallisia tinkijiäkin on joiden toiveena olisi saada tavara pikkuisen alempaan hintaan.Sitä en kyllä ymmärrä, että jotkut täällä sanovat heittävänsä tavarat mielummin roskiin, kuin myyvänsä alennetulla hinnalla. Onko kyse siis jollakin tavalla jo omasta ylpeydestä, kuin että saataisiin tavaralle uusi koti ja näin vähemmän rasitusta luonnolle?
Ehkä kunnioittamaan on väärä sana. En ota henkilökohtaisesti ja se, että mä purkaan vauvapalstalla ei tarkoita sitä, että en vastaisi asiallisesti kaikille niille tinkaajille. :) Mutta siis jos minä ajattelen muita ihmisiä ja laitan arvokkaat tavarat halvalla myyntiin, miksi he eivät ajattele minua ja yrittävät saada lisää ja lisää hyötyä. Kyllä jokaisessa maassa monien on säästettävä, mutta miksi kuvitellaan, että se myyjä on ökyrikas ja hän ei tarvitse rahaa? Jos myyjä ottaa huomioon ostajaa, miksi ostaja ei ota huomioon myyjää? Minä ymmärrän kyllä ihmisiä, jotka heittävät mielummin tavaroita roskiin, kun myyvät niitä. Heillä on varmaankin tullut paha mieli siitä, että huolimatta siitä, että he ovat mukavia ja laittavat tavaroille hyvät hinnat, silti heitä yritetään käyttää törkeästi hyväksi. Pitäiskö mennä kuljettamaan vieraan kotiovelle tavaraa parin euron edestä vaan sen takia, että jätemäärä kuormittaa luontoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä paljon myyjiä, jotka myyvät huonokuntoista tavaraa ylihintaan. Kuvittelevat, että kun on itselle käynyt sen laatuisena niin kyllä varmasti käy muillekkin.
Itse yleisemmin kysyn ihan sen takia alempaa hintaa, koska en itse koe että tavara on juuri sen arvoinen kun se on listattu. Eihän siihen kyselyyni tarvitse vastata, jos alempi hinta ei kiinnosta.
En ymmärrä miksi niin paljon pitää ottaa hernettä nenään, kun ihmiset kysyvät. Parempi se on yleisemmin kysyä, kun jättää kysymättä.
Joillain se tavara kun on oikeasti on uudenveroista niin on todella rasittavaa saada monta yhteydenottoa joissa ehdotellaan jotain naurettavaa hintaa.
Käytetty on aina käytetty, ei koskaan uudenveroinen. Myös merkkivaate, se merkki ei kirpparilla merkkaa yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain se tavara kun on oikeasti on uudenveroista niin on todella rasittavaa saada monta yhteydenottoa joissa ehdotellaan jotain naurettavaa hintaa.
Käytetty on aina käytetty, ei koskaan uudenveroinen. Myös merkkivaate, se merkki ei kirpparilla merkkaa yhtään mitään.
Ööö jos ei ole käytetty? Lappu roikkuu vaatteessa? Ja miksi sitten juuri niitä merkkivaatteita himoitaan jos ei ole väliä, onko merkkivaate tai ei?
Silppu2 kirjoitti:
Tämän takia meillä menee kaikki tavarat poltettaviksi tai muuten tuhottaviksi
Niin ja sitten sinulla Emilia on kuitenkin Facebookissa myynnissä kaksi merkki laukkua. Voisit kirjoittaa blogiisi noista laukuista. Ne vaikuttavat aidoilta.
[
Käytetty on aina käytetty, ei koskaan uudenveroinen. Myös merkkivaate, se merkki ei kirpparilla merkkaa yhtään mitään.[/quote]
Kyllä se vaan merkkaa. Vaikka sinä, et merkkivaatteesta halua maksaa sen hintaa, aika moni muu maksaa.
Kysynnän ja tarjonnan laki. Varsinkin hyvässä kunnossa olevista lasten merkkivaatteista saa käytettynäkin ihan hyvän hinnan.
Ap:n kuvailema ihminen käyttäytyy samanlaisesti myös muilla elämänalueilla. Jos tällainen ihminen asuu vuokralla yksityisellä, tämä asunnonvuokraaja on ihan hirviö, kun ei yhtään ajattele tätä ”pientä ja köyhää yh-äitiä”, vaan ”riistää” häntä ”korkealla” vuokralla...:D Niin kuin vuokratulo olisi ihan puhdasta nettoa vuokranantajalle. Voi jeesus...
Sovin ostajan kanssa tapaamisen ja vein myynnissä olleen tavaran. Hän tuli paikan päälle kahvipaketin kanssa ja se oli hänen mielestään maksu tavarasta (pyynti 6€).
Vierailija kirjoitti:
Samoja kokemuksia, tämän takia en enää jaksa myydä Tori.fissä. Inhottavaa että aletaan tinkiä vasta noutaessa jostain viiden euron tavarasta, kun kunnossa ei ole mitään vikaa. Vielä pahempi oli kun olin antamassa tavaraa ilmaiseksi. Yhteydenottoja tuli jatkuvasti, mutta kun sovit noutoa niin hyvin kiinnostuneelta vaikuttanut hakija vastaa parin päivän kuluttua että "anna vaan eteenpäin:)".
Joo, olen itse ulkoistanut homman niin, että itse en vie tavaraa vaan mulle tuli ”muita menoja” joten tuskin alkaa joltain muulta kinuamaan parin euron alennusta. Lähes aina myös koitetaan saada hinnasta tingittyä ainakin sen postimaksun verran. Eikö se mene perille että miksi minä myisin tavaraa jos siitä ei ole mulle mitään hyötyä.
Minä piilov*ttuilen ääliöille ihan surutta.
Vierailija kirjoitti:
Jaa mulla on toisenkilainen kokemus jaettavana: möin kerran torissa astioita, erästä - minulle käsittämättömästä syystä - keräilijöiden suosiossa olevaa sarjaa edulliseen hintaan. Olin tarkoituksella laittanut hinnan muita vastaavia reippaasti alemmaksi, koska ei kiinnostanut säilytellä mokomia kippoja yhtään pidempään. Tämän johdosta sain yhteydenoton, jossa minua haukuttiin tyhmäksi, kun myyn niin halvalla ja todettiin, että oikea hinta olisi kuulemma X euroa, joka oli siis reilusti enemmän, kuin minä pyysin.
Totesin, että tehdään sitten kaupat hänen ehdottamallaan hinnalla, mutta en saanut siihen enää vastausta. Miksiköhän?
Voi vitsit, siellä on varmaan joku trokari kimpaantunut, kun poljet hintoja. :)
Me ostamme miehen kanssa usein tavaraa Torista. Yleensä ostokohteena on jokin huonekalu. Pidämme vanhoista tavaroista, Ikea ei ole lempikauppojamme ja sen lisäksi meillä on koira, jonka lepsuina ihmisinä päästämme sohvalle ja tuoleille. Emme siis viitsi ihan priimaa ostaa, kun kaikki on kuitenkin pian koirankarvoja täynnä.
Kyllä meillä on tapana aina hiukan tinkiä kaupanteon yhteydessä, se kuuluu minusta käytettyjen tavaroiden ostamisessa tapoihin. Vaikka myyjä ei tinkisi, niin ostamme silti, jos pidämme tavarasta. Emme soittele tavaroista, joita meillä ei ole varaa ostaa, tai joita emme todella halua. Haemme myös aina huonekalut itse, joten siitä ei tarvitse koskaan kinata. Toivottavasti kukaan ei ole kovasti pahakseen pistänyt sitä, että kysymme aina onko hinnassa neuvotteluvaraa.
Vierailija kirjoitti:
... Toivottavasti kukaan ei ole kovasti pahakseen pistänyt sitä, että kysymme aina onko hinnassa neuvotteluvaraa.
Tuo ei ainakaan itseäni vielä haittaa ja toimin itse samoin. Mutta huvittaa nämä, jotka tarjoavat 100€ tuotteesta kympin ja sitten haukkuvat päälle, kun en myykään sillä hinnalla. Ja hinnat eivät ole olleet yläkanttiin, koska tuotteet on kuitenkin lähes pyyntihinnalla aina menneet.
Nykyään sivuutan täysin tuollaiset naurettavat tarjoukset.
Vierailija kirjoitti:
Juu nämä postituksen tai kuljettamisen ruikuttajat, vaikka ilmoituksessa lukee vain nouto.
Viimeksi sain kimpaantuneen viestin kun sanoin etten postita. Kun tällä ks. henkilöllä on niin ja niin pitkä matka että nyt jää kuule tuote ostamatta! No sitten jää. Saan kyllä tuotteen myytyä sellaisellekin, joka noutaa. Tällaisen ostajan varmaan kannattaisi katsoa vain niitä tuotteita, jotka on omalla paikkakunnalla myynnissä tai postittavat. Eihän se nyt minun ongelmani ole, jos toinen ei pääse sitä tuotetta paikan päälle ostamaan. Tavaran myynti ei ole hyväntekeväisyyttä, jossa tehdään itselle epämieluisia asioita jotta toiselle tulisi hyvä mieli.
Joo mä oon kanssa ihmetelly tätä, että useampi on vaan laittanu viestiä ja nälviny, kun en postita. Ei voi käsittää. Itse en tosiaan jotain muutaman euron tavaroita ala postittelemaan, ei vaan maksa vaivaa. Tai sitten pitää tosiaan laittaa hintaan jo vaivanpalkkaa enemmän, kun mitä tuotteen hinta noudettuna on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyjä päättää hinnan. Älä muille vingu jos ei ole varaa ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu nämä postituksen tai kuljettamisen ruikuttajat, vaikka ilmoituksessa lukee vain nouto.
Viimeksi sain kimpaantuneen viestin kun sanoin etten postita. Kun tällä ks. henkilöllä on niin ja niin pitkä matka että nyt jää kuule tuote ostamatta! No sitten jää. Saan kyllä tuotteen myytyä sellaisellekin, joka noutaa. Tällaisen ostajan varmaan kannattaisi katsoa vain niitä tuotteita, jotka on omalla paikkakunnalla myynnissä tai postittavat. Eihän se nyt minun ongelmani ole, jos toinen ei pääse sitä tuotetta paikan päälle ostamaan. Tavaran myynti ei ole hyväntekeväisyyttä, jossa tehdään itselle epämieluisia asioita jotta toiselle tulisi hyvä mieli.
Joo mä oon kanssa ihmetelly tätä, että useampi on vaan laittanu viestiä ja nälviny, kun en postita. Ei voi käsittää. Itse en tosiaan jotain muutaman euron tavaroita ala postittelemaan, ei vaan maksa vaivaa. Tai sitten pitää tosiaan laittaa hintaan jo vaivanpalkkaa enemmän, kun mitä tuotteen hinta noudettuna on.
Itse olen joskus kysellyt postitusta (en nyt ole varma lukiko siinä vain nouto) mutta päätellen siitä että myyjä ei vastannut. Kysyin koska samaa tuotetta ei ollut muualla ja olisin todella halunnut sen tuotteen. En kuitenkaan voi lähteä toiselle puolelle Suomea sitä hakemaan. Ei se minusta ole mitään hyväntekeväisyyden pyytämistä jos ostaja kuitenkin maksaa ne postikulut erikseen jne.
Myin Facebookin marketplacessa lasten reppua, myyntikuvassa pitelin sitä kädessä niin, että kuvassa selkeästi näkyi naisen käteni kynsilakkoineen päivineen. Näitä reppuja on siis pienessä ja isossa koossa, ja pidin kättä kuvassa sen lisäksi että myyntitekstin otsikossa luki PIENI - SMALL. Repun ovh on 25€, myin kerran pidettyä reppua hintaan 10€.
Ilmoitukseen vastaa nainen, jonka kanssa pitkän väännön jälkeen saan sovittua tapaamisen toimistoni kulmalle. Hän oli jo tinkinyt hinnan vitoseen, ja itse vaan halusin repusta eroon.
Nähdessään repun hän sitten toteaa että luuli reppua isoksi versioksi ja ei kyllä niiin paljoa maksa... Sanoin että voi harmi, se luki siinä tekstissä ja käsikin näkyi vieressä. Päivänjatkoja!
Repun annoin ystävän lapselle joka olisi halunnut maksaakin.
Vierailija kirjoitti:
Onko se noin vaikeaa laittaa epämieluisa tinkaaja/kyselijä estetyksi puhelimessa, ja roskapostiksi sähköpostissa? Ei tarvi enää sen jälkeen ko. henkilön kanssa keskustella.
Niitä tinkaajia on ehkäpä vähän enemmän kuin yksi. Ja mistähän ihmeestä ne voi tietää etukäteen kun jokaiselle tuotteelle on omat tinkaajansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joskus kysellyt postitusta (en nyt ole varma lukiko siinä vain nouto) mutta päätellen siitä että myyjä ei vastannut. Kysyin koska samaa tuotetta ei ollut muualla ja olisin todella halunnut sen tuotteen. En kuitenkaan voi lähteä toiselle puolelle Suomea sitä hakemaan. Ei se minusta ole mitään hyväntekeväisyyden pyytämistä jos ostaja kuitenkin maksaa ne postikulut erikseen jne.
On se, ei se tuote ihan itsekseen sinne postiin, ärrälle tms. mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se, ei se tuote ihan itsekseen sinne postiin, ärrälle tms. mene.
Sitten voi pyytää sitä vaivanpalkkaa, minä ainakin maksaisin jos todella haluaisin tuotteen. Mutta ei sitä saa jos ei kysy eikä vastaa viestiin ollenkaan.
Raivasin omakotitalon, kun muutettiin miehen kanssa kaksistamme lasten lähdön jälkeen pienempään. Sellaista euron parin tavaraa oli n. 250-300 euron edestä. Vähän aikaa mietin, että laitanko myyntiin kirpparille/torille/mihin lie. Sitten muuttokiireiden välissä vein osan tavaroista Hopeen ja Konttiin, ei tarvinnut alkaa vääntää ostajien kanssa. Hyvä mieli kaupan päälle!