Miksi sektiota pidetään HIRVEÄN VAARALLISENA!???
Totta on, että sektiossa on riskinsä kuten kaikissa isoissa leikkuksissa. Totta on, että haava tehdään moneen kerrokseen ja siinä on aina riskinsä. Kuitenkin riskejä on kaikessa, myös alatiesynnytyksissä, joissa oma alapääni kärsi sellaiset vauriot, ettei enää koskaan palaudu ennalleen.
Totta on, etti sektioita pidä huvikseen tehdä. Mutta on tyhmää maalailla piruja seinille rutiinitoimenpiteestä. Hyvänen aika: tutkikaa tilastoja siitä, montako sektioita Suomessa tehdään vuosittain ja kuinka harvassa ongelmia tulee!! Tuollainen pelottelu ja asioitten vääristely on täysin turhaa vauvapalstalla.
Kommentit (43)
Vierailija:
Suomessa ollaan käsittämättömän sektiokielteisiä.
Kivulla sinun pitää synnyttämän jne. Ja salaa sitten ollaan kateellisia sektioäideille ja kanavoidaan se raivo sektioäitien vähättelyyn ja haukkumiseen.
Tuntuu vielä kaiken lisäksi että hätäsektio on turvallinen, mutta suunniteltu sektio on aivan kauhean vaarallinen!
Vierailija:
Kivulla sinun pitää synnyttämän jne. Ja salaa sitten ollaan kateellisia sektioäideille ja kanavoidaan se raivo sektioäitien vähättelyyn ja haukkumiseen.
Sektio On suuri leikkaus ja vaarallinen, sillä se tapahtuu vatsan alueella. Verenhukan vaara on aina olemassa, sisäiset verenvuodot, tulehdukset. Eri asia on leikata katkennut kyynärpää- i' ts a fact.
Suomessa nyt sattuu olemaan vaan aika huippuosaaminen, siksi onnettomuuksia sattuu harvoin- tosin. niitäkin siis tapahtuu. Naisia kuolee sectioon myös täällä meillä. Alateitse synnyttäneiden kuolontilastot ovat minmaaliset sectiossa kuolleisiin nähden.
Ja miksei oltaisi sectiokielteisiä? Leikkaamalla lapsi kohdusta käyttäydytään luonnon vastaisesti. nainen on luotu synnyttämään; näin on ollut tuhansia vuosia ja tule aina olemaan.
Minä taas en käsitä USA:n ja Etelä-Euroopan sectiovillitystä.
alatiesynnytys vähentää mm. erilaisten genitaalialueiden syöpien riskiä huomattavasti- myös rintasyövän.
Et ole oikea äiti jos et ole saanut kolmannen asteen repeämiä.
Vai olisiko se kuitenkin se raskaus?
Vierailija:
Alateitse synnyttäneiden kuolontilastot ovat minmaaliset sectiossa kuolleisiin nähden.
Sehän menee niin päin, että pieleen menneet alatiesynnytykset säännönmukaisesti PELASTETAAN sektiolla. Jos sektioissa äitien kuolleisuus onkin suurempi, se johtuu siitä, että sektioissa usein on ankara hätä. Jos alatiesynnytyksiä ei pelastettais tekemällä sektio, arvaa miltä silloin näyttäis sektio vs. alatiesynnytysten kuolleisuustilastot.
Kerrankin jollain äly kukkii tälläkin palstalla:) Eipä tuo tullut muuten heti itsellekkään mieleen, mutta juuri noinhan se on!! Juuri sektiovalmiuden vuoksi äitien kuolleisuus synnytyksissä on pienentynyt dramaattisesti! Toki kivunlievityksellä, imukupilla ym. välineilläkin on asiaan vaikutusta.
Vierailija:
Sektio On suuri leikkaus ja vaarallinen, sillä se tapahtuu vatsan alueella. Verenhukan vaara on aina olemassa, sisäiset verenvuodot, tulehdukset. Eri asia on leikata katkennut kyynärpää- i' ts a fact.
Suomessa nyt sattuu olemaan vaan aika huippuosaaminen, siksi onnettomuuksia sattuu harvoin- tosin. niitäkin siis tapahtuu. Naisia kuolee sectioon myös täällä meillä. Alateitse synnyttäneiden kuolontilastot ovat minmaaliset sectiossa kuolleisiin nähden.
Ja miksei oltaisi sectiokielteisiä? Leikkaamalla lapsi kohdusta käyttäydytään luonnon vastaisesti. nainen on luotu synnyttämään; näin on ollut tuhansia vuosia ja tule aina olemaan.
Minä taas en käsitä USA:n ja Etelä-Euroopan sectiovillitystä.
alatiesynnytys vähentää mm. erilaisten genitaalialueiden syöpien riskiä huomattavasti- myös rintasyövän.
Sektio on verrattavissa mihin tahansa vatsan alueen leikkaukseen. Mutta verenhukan vaara on olemassa myös alatiesynnytyksessä, myös sisäisiä verenvuotoja ja tulehduksia esiintyy alatiesynnytyksissä. Alatiesynnytys ei vähennä genitaalialueiden tai rintasyöpiä. Sen sijaan raskaudet sinänsä vähentävät näitä syöpiä riippumatta synnytystavasta. Tuo tilastollinen harha alatiesynnytyksiin versus sektioihin kuolleet tulikin tuossa edellä jo käytyä läpi-
laitetaan sitten adressit vetämään ja naikkoset koivet kiinni. Kaikki vaan leikkauspöydille sitten!
On se kumma, kun KUKAAN lääkäri ei suosittele sectiota, kuin poikkeustapauksissa (perätila, suuri vauva, ahdas lantio jne), jos todella olisi asiat noin, kun esim. 12 kirjoittaa!
Mm. Iisalmen keskussairaalassahan nimenomaan jokin aika sitten vedottiin sectioiden suureen määrään HENKILÖSTÖPULALLA! Eli sillä jopa säästäisi rahaa!!
Kieltäydytään siis kaikki synnyttämästä- eiks jeh??!!
jos alakautta olisin synnyttänyt (tai kesken se olisi jäänyt tai lapsi olisi paloiteltu pois??).
No hätäsectio pelasti ja kuolintilastot on 2 henkilöä pienemmät :)
Eiköhän sektioissa aina ole joku syy. Jos ei fyysistä syytä (lapsen tai äidin vuoksi) niin ainakin suunnaton synnytyspelko.
Kuinka moni on saanut sektion vain, koska niin haluaa (ei siis pelkoa tai fyysistä syytä takana)?
Tässä ei nyt yritetä käännyttää alateitse synnyttäviä sektioon, yleensähän se on toisinpäin, vaan tuoda esille näkemystä, että sektio ei ole niin vaarallinen, mitä meille uskotellaan!
t. 12
MUn ystävällä tehtiin hätäsektio 4 vuotta sitten, äidille tuli kompilikaatio..hän menehtyi. Ainoa lohtu meillä, ihana äitinsä näköinen pieni prinsessa! Eli mikään ei ole riskintön!! Toki ns. normaali synnytys on kans riskialtis
MIKSI lääkäreiden pitäisi puhua paskaa sektion vaarallisuudesta, jos asia olisi toisinpäin?? Keisarileikkaus tulee halvemmaksi ja on nopeampi toimepide!! Herranjumala, ei kai nyt kaikki 200.000 lääkäri tässä Suomenmaassa VALEHTELE meille?
Kyllä se nyt niin on naokkoset, että sektio ON vaarallisempi toimepiden kuin alatiesynnytys. Johan täällä kaikki vauvat sitten leikattaisiin, jos se olisi MILLÄÄN TAVALLA parempi vaihtoehto (ns. normaalitilanteessa)
Siis kyllä jos minä saisin valita olisin synnyttänyt paljon mielummin alateitse! 26h synnytys-salissa olin jonka jälkeen leikattiin ja voi sitä kivun määrää mikä siitä sektiosta koitui! Ei eihkä heti sillä leikkaushetkellä mutta kyllä olin sen 2-3 vuorokautta niin perhanan kipeä etten ikinä! vaikka ihan hyvin toivuin. yöllä tehtiin sektio ja jo seuraavan iltapäivänä olin jaloillani ja kävelin osastolta toiselle. Mutta kyllä koski! Kipeä olin synnytysalissakin mutta tuhat kertaa mielummin olisin ollut siellä loppuun asti, vaikk ase pahin kipu varmaan siellä lopussa onkin.
Sun ystävälle tehtiin hätäsektio! Tottakai HÄTÄsektiossa on riskit suurimmillaan.
Olin ihan ihmeissäni kun ei täällä Suomessa saakaan valita synnytystapaa. Mieli tosin muuttui matkan varrella mutta kyllä meitä on jotka niistä riskeistä huolimatta olisi valinnut sektion.
Ja voin sanoa että sattui se alatiesynnytyskin niin -helvetisti! Ja olin kipeä monta päivää.
Suomessa ollaan käsittämättömän sektiokielteisiä.