Uusperhe ja koira-allergia
Lasteni äiti on tavannut uuden miehen. Miehellä on 2 koiraa ja 1 kissa. Äiti vie lapset heidän allergioistaan välittämättä esim miehen mökille ja miehen kotiin. Viimeksi lasten palatessa meille (meillä lähikoti)molemmat lapset olivat tukossa, yskivät koko yön ja hieroivat silmiään. Äiti kuittasi koko jutun sillä, että siedättyvät eläimille, kun ovat samassa tilassa. Keskusteleminen tai terveyteen vetoaminen turhaa. Olen jo miettinyt, että kieltäisin lasten tapaamiset, mutta siitä vasta meteli syntyisi. Mitkähän tässä on lasten oikeudet?
Kommentit (22)
Nykyään ei luovuta lemmikeistä, jos allergiaa, vaan siedätetään
Meillä kyllä omat lapset siedättyivät kissalle, mutta oireena ei alun perin ollut yskää, vaan silmäoireita, aivastelua ja nokkosrokkoa niissä kohdissa, jotka osuivat kissaan. Vähitellen oireet loppuivat. Yskä on mun mielestä pahempi oire, joten en olisi kissaa hankkinutkaan, jos lapset olisivat saaneet yskää muitten kissoista. Eikö allergialääkkeistä ole apua?
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuuko siedätystä jos näkee jokatoinen viikonloppu ja tarvitseeko edes tapahtua!?
Vierailija kirjoitti:
Meillä kyllä omat lapset siedättyivät kissalle, mutta oireena ei alun perin ollut yskää, vaan silmäoireita, aivastelua ja nokkosrokkoa niissä kohdissa, jotka osuivat kissaan. Vähitellen oireet loppuivat. Yskä on mun mielestä pahempi oire, joten en olisi kissaa hankkinutkaan, jos lapset olisivat saaneet yskää muitten kissoista. Eikö allergialääkkeistä ole apua?
Ei ole suunkautta otettavasta lääkkeestä ollut apua. Onko uusperheen nimissä kaikkea siedettävä? Tapailin itse jonkin aikaa naista, jonka elämän keskipiste oli hänen koiransa ja tämän vuoksi oli lopulta helppo todeta, että nainen ei sopinut minulle sittenkään. Terveisiä vaan A!
Jos oireet ovat siedettäviä niin ei ole syytä vältellä eläimiä. Olen ollut koko ikäni allerginen ja yrittänyt olla eläinten kanssa tekemisissä niin paljon kuin pystyn. Tukkoisuutta ja pientä yskimistä kyllä sietää muutaman päivän. Lapsia voi ohjeistaa olemaan hieromatta silmiä ja pesemään kädet jos silittää eläimiä. Jos tulee hengenahdistusta tai muita pahoja oireita niin sitten on tietysti oltava tarkkana.
Koko yön yli yskiminen ei taida olla ihan pientä yskimistä.
Vierailija kirjoitti:
Siedättäminen ei tapahdu tukehduttamalla. Ja tosiaan jos oireet on liian isot, niin mennään takapakkia.
Kauhea ajatella mikä olo tuonne pakotetuilta lapsilla on. Kokeile itse. Sukella ja ole pohjassa liian pitkään. Tai juokse itsesi henkihieveriin, niin ettet saa enää henkeä.
Mitä tässä on tehtävissä? Täytyykö lapset antaa etävanhemmalle?
Pikkulapsilla voi olla liian tukalaa oireiden kanssa, jolloin voit puuttua asiaan, myös hyttyset ym. maalla. Mökillä koira ei ole välttämättä ongelma isommille lapsille (siellä ollaan vain tietty aika), jos on allergiasumute nenään ja silmiin jotain. Pitäisi herkästi suojella lapsia, ettei oireet pahene - kissa voi olla joskus pahempi allergisoimaan kuin koira, kädet kannattaa pestä usein. Entä vaatteet. -Tuskin samassa asunnossa voi olla kauaa, se kehittää astman tai poskionteloiden ongelmia pahimmassa tapauksessa. Äidin ja uuden miehen kannattaisi ottaa asia vakavasti ja tutkia vaihtoehtoja yhdessä olemiseen.
Minkä ikäiset lapset? Oma lapsi saa kauhukohtauksen pelkästään hevosen kuvasta, kun hän siedättyi toisin päin. Eli kävi ratsastamassa, mutta alkoi saamaan astmaoireita. Ajattelin, että ne liittyi johonkin muuhun esim.maneesin pölyisyyteen. Mutta seuraavalla kerralla hän sai ulkona hevosen kanssa pahan tukehtumiskohtauksen. Onneksi olin varautunut osaksi niiden aikaisempien oireiden takia. Hän olisi voinut kuolla ilman nopeaa lääkitystä ja ensiapua
En todellakaan leikkisi siedättämisen varjolla. Oireet eivät saa olla häiritseviä .
Eli lapsi joka harrasti ratsastusta tuli allergiseksi ja oireista välittämättä jatkoi ja sai todella pahan kohtauksen.
Nyt hän saa pahoja oireita toisten ratsastus vaatteista yms.
Olen pohtinut samaa, meillä hieman samankaltainen tilanne. Olen itse allerginen kissalle, ja allergialääkärikin on todennut, että kissa saattaisi laukaista minulle astman. Mummillani oli vaikea astma, joten tiedän, millaista sen kanssa on elää. Lapseni isän uudella naisella on kissa, ja lapsi viettää heidän kodissaan runsaasti aikaa. 4-vuotiaalla lapsella ei vielä ole todettu mitään allergioita, mutta pelkään, että mahdollinen kissa-allergia voisi aiheuttaa lapsessa astman. Olen haukkana vahtinut mahdollisia allergiaoireita, ja ihottumaa onkin ilmennyt. En tiedä kuinka ilmaisisin huoleni lapsen isälle ilman, että vaikutan mustasukkaiselta psykolta (joka en siis ole, mutta lapsen isä keksii minusta jatkuvasti negatiivisia ja päättömiä valheita).
Jos yskiminen johtuu eläimistä eikä kylmästä, silloin oireet aika vakavia. Silmäoireet yleensä allergiaa.
Niin kysyin lasten ikää, että osaavatko itse sanoa miltä tuntuu? Paskalta se tietysti tuntuu, mutta kestävätkö vai onko se liikaa? Voiko tuosta keskustella vanhemman kanssa? Pakko se on lapset antaa sille ja moni viranomainen kommentoi typerillä siedätyskommenteilla, vaikka lapsilla olisi todella kauhea viikonloppu.
Vierailija kirjoitti:
Olen pohtinut samaa, meillä hieman samankaltainen tilanne. Olen itse allerginen kissalle, ja allergialääkärikin on todennut, että kissa saattaisi laukaista minulle astman. Mummillani oli vaikea astma, joten tiedän, millaista sen kanssa on elää. Lapseni isän uudella naisella on kissa, ja lapsi viettää heidän kodissaan runsaasti aikaa. 4-vuotiaalla lapsella ei vielä ole todettu mitään allergioita, mutta pelkään, että mahdollinen kissa-allergia voisi aiheuttaa lapsessa astman. Olen haukkana vahtinut mahdollisia allergiaoireita, ja ihottumaa onkin ilmennyt. En tiedä kuinka ilmaisisin huoleni lapsen isälle ilman, että vaikutan mustasukkaiselta psykolta (joka en siis ole, mutta lapsen isä keksii minusta jatkuvasti negatiivisia ja päättömiä valheita).
Jos lapsella ei ole mitään oireita tai allergioita, niin tuskin niitä tuleekaan. Ihan suotta tuossa hermoilet.
Hormonitoiminta vaikuttaa eli murrosikä ja vaihdevuodet yms.on taitekohtia milloin muutoksia eniten tapahtuu. Jos on tapahtuakseen.
En halua sanoa tarkkaa ikää, mutta ovat siis päiväkoti-ikäisiä, eivät enää vaippaikäisiä.
Yritä nyt vielä puhua, ei kai äidinkään mielestä lasten terveyttä voi vähätellä. Jotain järjestelyjä on tehtävä, koirat ulos tms. Jos ei auta, tee siitä ls-ilmo/hae tukea lapsiperheiden sos.työstä. Mitään kovin ihmeitä et voi tehdä, jos molemmat on huoltajia- jos sinulla on huoltajuus, tietenkin päätät lasten olinpaikan.
On paha ongelma. Meillä on onneksi niin, että miehen lapset tulevat meille kissakodista ja minä olen allerginen. On pakko toimia siten, että he pesevät tukankin ja vaihtavst toiset tämän kodin vaatteet, joita käyttävät täällä. Muuten ei voisi asua yhdessä miehen kanssa. Niin itsekin teen kotiin tullessani, jos käyn kyläpaikassa, jossa on kissa.
Pojallani puhkesi astma, kun oltiin yötä kissakylässä. Ensin oli silmäoireita. Nykyään on kissoille todella allerginen. Koirille vähemmän.
Tuollainen hallitsematon siedättäminen ei ole järkevää. Pahimmassa tapauksessa lopputuloksena voi puhjeta vaikea astma.
Jatkuva allergiaoireista kärsiminen laskee lasten elämänlaatua, eikä allergisten lasten pitäisi joutua kärsiä eläimistä säännöllisesti, vaan ainoastaan poikkeustapauksissa. On mahdollista, että lapset siedättyvät eläimille, tai sitten eivät. Siedättymisessä menee kuitenkin vähintään kuukausia, mikä on lapsen mittakaavassa todella pitkä aika, voi vaikuttaa uneen ja koulutyöhön. Eivätkä kaikki todellakaan siedäty. Tuttavapiirissä on yksi mamma, jonka on pakko saada pitää koiraa lapsen allergiasta huolimatta, ja sitten hän ihmettelee, kun lapsensa on hirveässä korvakierteessä.
Järkevää lienee yrittää vain lievien allergioiden siedättämistä kotikonstein, ja niissäkin tapauksissa pitää olla tarkkana. Jos oireet pahenevat, siedätys tulee lopettaa. Ei ole kivaa, jos lopputuloksena puhkeaa hankala atooppinen ihottuma tai vaikea astma, ja käteen jää vielä se allergia kaupan päälle.
Ei kellään kokemuseta?