Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä aikuinen ihminen voi oppia rahankäyttötaitoja?

Vierailija
25.08.2019 |

Siis perustaitoja?
Olen lähes 40 ja olen avuton. Lapsuudenkoti oli köyhä ja isä hallitsi rahaa, äidillä ei ollut sananvaltaa ja ilmeisesti tyttöjen ei kuuluisi käsitellä rahaa. Minulla on tähän asti aina ollut kumppani joka hoiti raha-asiat. Omat tuloni ovat olleet pieniä. Pari vuotta sitten erosin rikkaasta miehestä enkä osituksessa osannut pitää puoliani.
Mihin menen, jos en tarvitse mitään kauppiksen tasoisia taitoja? Tai kirjoja, joita suosittelette?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa, koska yleensä nuo taidot opitaan juuri kotona. Tiedätkö mitä ex-puolisosi tekivät rahalla? Voisitko kopioida heitä?

Vierailija
2/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kopioiminen auttaisi jos miehillä oli moninkertainen tulotaso?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kkv.fi/globalassets/kkv-suomi/julkaisut/talousoppaat/rahan-…

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito…

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/11/30/teinin-taloustaito

Tossa joitain linkkejä, jotka tulivat nopealla googlettelulla vastaan. Jospa niistä löytyisi myös viitteitä lisämateriaaliin, esim. niihin kirjoihin, tai käy kirjastossa ja pyydä virkailijalta apua. Hienoa, että haluat ottaa elämäsi haltuun :)

Vierailija
4/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheesta on monenlaisia blogeja, niitä lueskelen itsekin. Osa kirjoittajista elää hyvin pienillä tuloilla, osa taas on selvinnyt isoistakin ulosottoveloista. Niistä saa hyviä vinkkejä, miten rahan kanssa pärjää.

Vierailija
5/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme touhua taas täällä kun ei voida vastata ap:n kysymykseen. Ei tarvitse hankkia kirjaa, vaan googlaisin ensin marttaliiton sivut. Heillä on hyviä neuvoja talouden hallintaan. Ja käsittääkseni paikallisen marttaliiton kautta voit saada apua, miten hoitaa omaa taloutta.

Ihan käytännön vinkkinä, hanki ruutuvihko johon aloitat merkitsemään kaikki, siis ihan kaikki, tulot ja menot. Riippuu ihmisestä miten tarkkaan jaottelet menot kategorioihin. Osa esimerkiksi laittaa kaikki ruokakaupasta ostettavat samaan. Mutta itse tykkää erotella ruoasta pesuaineet. Eli otan kaikista ostoista kuitin ja heti illalla merkkaan vihkoon mitä on tullut ostettua

Vierailija
6/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mitä haluat oppia, mutta ihan ensiksi, tekisin budjetin. Eli kirjaisin ylös tulot/menot. Tästä näet mihin rahasi menevät/mihin sinulla on varaa/paljonko voit saada säästöön. Sitten, jos tulos olisi vaikka, että 500 jää säästöön/kk alkaisin miettiä mihin ne sijoitetaan tai voiko sitä summaa nostaa. Kirjastosta löytyy sijoittamiseen kirjoja ja netistä löytyy blogeja tms. Muista kuitenkin, että riskitöntä sijoitusta ei ole.

Vierailija
7/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
8/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruutuvihon sijaan on taulukkolaskenta parempi niin voi kokeilla erilaisia ryhmittelyjä ja skenaarioita vähällä vaivalla. 

Vierailija
9/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi elää niin että ei tiedä raha-asioitaan tai osaa hoitaa niitä?

Netti on täynnä tietoa, etsit sieltä. Googleta. Aikuisena ihmisenä toimiminen on sitä, että itse ottaa selvää asioista ja tekee itse sen sijaan että on jatkuvasti kysymässä ihan perusasioista muilta ihmisiltä.

Vierailija
10/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme touhua taas täällä kun ei voida vastata ap:n kysymykseen. Ei tarvitse hankkia kirjaa, vaan googlaisin ensin marttaliiton sivut. Heillä on hyviä neuvoja talouden hallintaan. Ja käsittääkseni paikallisen marttaliiton kautta voit saada apua, miten hoitaa omaa taloutta.

Ihan käytännön vinkkinä, hanki ruutuvihko johon aloitat merkitsemään kaikki, siis ihan kaikki, tulot ja menot. Riippuu ihmisestä miten tarkkaan jaottelet menot kategorioihin. Osa esimerkiksi laittaa kaikki ruokakaupasta ostettavat samaan. Mutta itse tykkää erotella ruoasta pesuaineet. Eli otan kaikista ostoista kuitin ja heti illalla merkkaan vihkoon mitä on tullut ostettua

Et ole kuullut excelistä?

Vierailija
11/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakeudu edunvalvontaan. Niin sinun ei tarvitse kantaa huolta raha-asioista.

Pääseekö siihen ilman diagnooseja?

Vierailija
12/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta mitään, mitä et välttämättä tarvitse, vaikka olisi tarjouksessa. Monet suomalaiset elävät edelleen siinä harhassa, että tarjouksista kannattaa hamstrata. Ei kannata, jos tuotteita ei ehdi käyttää, tai jos ei edes kunnolla ymmärrä, mikä se tarjoustuote on.

Älä pelaa rahapelejä.

Vertaile hintoja, kilpailuta sähkösopimus, puhelinliittymä ja vakuutukset.

Automatisoi säästäminen: laita joka palkasta osa heti tilisiirtona säästötilille. Jos/kun sinulla on vähintään kolmen kuukauden pakollisia menoja vastaava summa säästötilillä puskurina, voit harkita esim. säännöllistä kuukausisäästämistä indeksirahastoon.

Vierailija
13/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä osta mitään, mitä et välttämättä tarvitse, vaikka olisi tarjouksessa. Monet suomalaiset elävät edelleen siinä harhassa, että tarjouksista kannattaa hamstrata. Ei kannata, jos tuotteita ei ehdi käyttää, tai jos ei edes kunnolla ymmärrä, mikä se tarjoustuote on.

Älä pelaa rahapelejä.

Vertaile hintoja, kilpailuta sähkösopimus, puhelinliittymä ja vakuutukset.

Automatisoi säästäminen: laita joka palkasta osa heti tilisiirtona säästötilille. Jos/kun sinulla on vähintään kolmen kuukauden pakollisia menoja vastaava summa säästötilillä puskurina, voit harkita esim. säännöllistä kuukausisäästämistä indeksirahastoon.

Minulla on noin vuoden menojen verran säästöjä, muttei säännöllisiä tuloja . Mitä teen?

Vierailija
14/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te pilkkaajat itse opitte ko. taidot?

Vierailija
15/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina puhutaan on saatava sitä ja tätä.

Hiukan ankarammat elämäntavat, tietty budjetti jota noudattaa.

Laske kaikki ja kirjaa.

Noin kerran vuodessa salli itsellesi jotain kivaa.

Vierailija
16/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä te pilkkaajat itse opitte ko. taidot?

En ole tässä ketjussa ketään pilkannut, mutta vastaan silti. Ihan maalaisjärjellä olen oppinut, en ole mitään kirjoja koskaan ostanut/lukenut. Pidän menot pienempinä kuin tulot. En ostele turhuuksia. Tienaan ihan keskiverrosti ja silti on reilusti säästöjä. En osta koskaan mitään velaksi, en ostanut silloinkaan kun opiskelin/olin hoitovapaalla ja tulot oli pienet. Asuntolaina on ainut laina, mikä mulla on. Jos ei ole varaa jotain ostaa niin silloin sitä ei osteta.

Vierailija
17/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marttaliitolla saattaisi olla kursseja aiheesta. Tai materiaalia luettavaksi.

Vierailija
18/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole kuullut excelistä?

Kaikilla ei ole tietokonetta kotona. Älypuhelimella pystyy maksamaan laskut, varaamaan matkat yms asiat hoitamaan. Mutta exceliä en nyt puhelimella alkaisi käyttämään. Ei tunnu erityisen kätevältä. Ja mitä se sinua haittaa jos joku haluaa olla vanhanaikainen. Tykkään että kalenterikin on paperimuodossa ei digitaalisena.

Vierailija
19/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi välttyä oppimasta raha-asioiden hoitamista? Köyhät usein ovat huonoja rahan kanssa, sen nyt kaikki tietävät. Kukaan ei ole rahaton, jos osaa budjetoida. Siinä ei ole kysymys mistään muusta kuin siitä, että pitää menot pienempänä kuin tulot. Käyttää rahaa korkeintaan sen verran kuin sitä on. Siihen tarvitaan yhteenlaskutaitoja ala-asteella ja silmät avaamalla näkee paljonko sitä rahaa tulee pankkitilille joka kuukausi. En ole itse oppinut raha-asioita yhtään mistään, sen sijaan osaan laskea paljonko minulla on rahaa ja paljonko minulle jää, jos jotakin ostan. Kuukausitason tarkastelu ei eroa mitenkään siitä, että lasket kaupassa riittääkö 10 euroa kahden euron karkkipussiin.

Vierailija
20/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraamallla väsymätttä taloutta ja maaailman murrooosta. Nytt kannattaa sijoitttaa kultaaaan.