Viimeinen kerta kun menen miehen kaverille syömään
Miehen kaveri puolisoineen kutsui meidät syömään. Tuotiin pullo hyvää viiniä ja oltiin pukeuduttu hyvin iltaa varten.
Ihasteltiin asuntoa, höpöteltiin kaikenlaista mieheni kanssa heille. He puhuivat tuskin mitään. Multa ei kysytty illan aikana _mitään_ :D
Kyselin naiselta miten syksy on mennyt, miten menee töissä, onko matkasuunnitelmia jne joihin hän vastasi lyhyesti. Vastakysymyksiä ei tullut ja jossain vaiheessa en jaksanut enää yksin ylläpitää ”keskustelua”.
Ruokapöydässä emäntä alkaa syödä ennen kuin kaikille on tarjoiltu ja vierailla ruokaa lautasella. Ei skoolaamista, hyvää musiikkia tai iloista juttelua.
Tylsin lauantai-ilta pitkään aikaan. Ruokaa oli minimäärät ja juomia varattu yksi drinkki per pää. Onneksi toimme viiniä, joka hävisikin hyvin isännän ja emännänkin suuhun.
Kertokaa teidän tylsistä / kamalista illalliskokemuksista?
Kommentit (43)
" Sivistyneet" ovatkin usein ilkeimpiä Sanelmat Ja Kaarinat etc. Mutta täytyyhän sille sivistykselle olla jotain käyttöä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämmin ruoka aloitetaan syömään heti kun sen saa nokan alle. Jälkiruoka aloitetaan yhtä aikaa.
Ihan vaan tiedoksi.
Lämmin ruoka aloitetaan syömään kun vieruskaveri on saanut annoksensa. Ihan vaan tiedoksi!
Kaikkia paskatapoja tekin tuputatte.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken muun voisin vielä kestää, mutta tuo puhumattomuus on varmasti ollut hirveää.
Meilläkin usein odotetaan, että kaikilla on ruokaa edessä ja juomat skoolataan pikaisesti niin, että janoisin sanoo "kippis" ja muut vastaa. Jos on kova nälkä, on ok kysyä, että voiko aloittaa jo. Nämä ei ole mitään isoja asioita, mutta niistä tulee fiilis, että kaikki huomioivat kaikki paikallaolijat. Jos on arvioinut juomat tai ruoan määrän väärin, ei se niin vakavaa ole. Sitten on vähän pienemmät annoskoot tai jätetään santsi väliin. Sitä joka on kokkailut, kiitetään ääneen joko ruokailun aikana tai sen jälkeen.
AP:n tarinassa pahinta mielestäni on se, että AP on yrittänyt luoda hyvää fiilistä jutustelemalla ja osoittanut olevansa kiinnostunut ystäväpariskunnan asioista. Ei kukaan yksin jaksa pitää keskustelua yllä. Kuulostaa kamalalle. Mikä ihmisiä vaivaa, että vuorovaikutustaidot on ihan olemattomat. Kamala istua hiljaisuudessa. Hyvä tunnelma on ainakin tiessään ja se on se tärkein, kaikki muut "säännöt" on toisarvoista.
Mulla käy joskus sellaisia lukkiutumisia ihan tutussakin porukassa, vaikka olen ihan puheliaskin. En voi sille mitään. Introverttina sosiaaliset tilanteet vievät voimia ja joskus vaikka huonosti nukuttu yö tai stressaava työpäivä saa aikaan sen, että illalla sitten energiaa ei enää riitäkään sosiaalisuuteen ja menen helposti lukkoon ja omaan kuoreeni. Olisko joku tällainen kyseessä? Vaikea sanoa, kun ei tunne henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Vaativat ja arvostelevat vieraat ovat kamalia...
Jos tarkoitat aloittajaa, niin hän ei ole kumpaakaan. Peruskohteliaisuuden odottaminen ei ole vaatimista vaan itsestäänselvyys.
Eikä selitä sekään että vieraat olisivat olleet epämieluisia. Jos kutsu kerran on esitetty, ärtymystä ei pureta vieraisiin vaikka harmittaisikin.
Itse inhoan vieraita ja olen sosiaalisesti köpelö. Yritän silti olla kohtelias ja saada vieraat viihtymään.
Vierailija kirjoitti:
Lämmin ruoka aloitetaan syömään heti kun sen saa nokan alle. Jälkiruoka aloitetaan yhtä aikaa.
Ihan vaan tiedoksi.
Höpölöpö, tarkistapa tietosi - aloitus riippuu ruokailijoiden määrästä. Sitä paitsi emäntä ja isäntä ottavat viimeisinä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaativat ja arvostelevat vieraat ovat kamalia...
niin on kpää emännät ja isännätkin
Outoa käytöstä oli. Niinkun olis pakolla teidät kutsuneet.
Vierailija kirjoitti:
Millaista se ruoka oli? sinulle taisi olla tärkeää vaan alkoholin määrä. Sinulle olisi tosi pettymys syödä minun luona, koska en käytä itse alkoholia, sitä ei siis minulta löydy.
Siis oikeesti.... Haloo... Kuinka usein kutsut illallisvieraita ja mitä teet heidän tuomalleen viinille?
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan tiedoksi.
Ei. Vaan 2-6 hengen seurueessa aloitetaan kaikki samaam aikaan, ja isommissa sitten kun vieruskaverillakin on ruokaa.
Kyselet miten syksy on mennyt ennen kuin se on edes alkanut?
No joka tapauksessa se, että illalliskutsujen jälkeen tulet avautumaan vauvapalstalle kertoo myös sinusta aivan riittävästi.
Oliko ne miehet myöskin hiljaa koko ajan?
Tää on ollut joku miesten juttu tutustaa naiset keskenään. Voidaan jatkossa tehdä enemmän nelistään kivoja juttuja, kuten matkustella...
Sitten ei liekki syttynytkään naisten välille, kun toinen olikin niin pirun ujo tai tunnisti ap:n, joka oli joskus pissinyt hänen muroihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ilmeisesti omaa tasoani viisaammassa seurassa istumassa iltaa. (Rapujahlat) kaikki muut paitsi minä ja kaverini uusi mies oli insinöörejä koulutukseltaan.
Siellä vaihdeltiin mielipiteitä eri rakennuksien arkkitehtuureista ja kyseltiin joko on käynyt katsomassa sen ja sen rakennuksen pohjapiirustukset ja mielipiteitä niistä. Itse rukoilin että kukaan ei kysyisi minulta mitään ja tämä kaverin uusi mies näytti toivovan samaa 😅
Sitten askarreltiin servetista rapuhattuja vai mitä ne oli kun jossain tekun bileissä joskus oli tehty niin ja kaikilla oli niiin hauskaa.
Keskustelu sujui kirjakielellä ja pelkkää small talkia koko ilta.
Tekosyyn varjolla lähdin hyvissä ajoin kotiin.
Ei minulla nyt sinällään tylsää ollut mutta tosiaan tuli sellainen olo etten ihan kuulu porukkaan.
Päälle kolmekymppisiä oltiin kaikki.Aika paha moka järjestäjiltä. Myös matalammin koulutetut pitäisi huomioida laittamalla esille mm. Seiska-lehtiä. Myös ruokavalinnoissa voisi huomioida kaikki tarjoamalla rapujen ohella nauravia nakkeja ja ranskalaisia
Onko se jotenkin koulutuksesta kiinni, haluaako joku syödä rapuja vai nauravia nakkeja? Itse yliopiston käyneenä syön mieluummin niitä nauravia nakkeja
Mulla on tasan yksi kaveri ollut JUST TOLLANEN!!! Siis aivan käsittämärön! Kutsuu kylään, ja on niin sitä ja tätä ja selittää kuinka hienoa tulee olemaan ja kivaa iltaa vietetään. Huikataan iloiset moit ja seuraavaksi kun nähdään tämän kyseisen suunnitellun illan merkeissä, ei sano mulle SANAAKAAN. Joo, ei olla oltu kavereita enää viimeiseen 15 vuoteen! Useamman vuoden katselin, mutta lopulta tuli mutta täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan tiedoksi.
Wt-piireissä, ehkä. Etiketin hallitsevat tietävät, että pienessä seurueessa aloitetaan vasta, kun kaikki ovat saaneet ruokansa. Isossa silloin, kun vierustovereille on tarjoiltu.
Pienessäkin seurueessa usein emäntä/isäntä kehottaa aloittamaan lämpimän ruoan heti ettei tarvitse odotella. jos ovat huomaavaisia, kaikkihan ei ole.
"Kun istutaan pienissä pöydissä ruokailu aloitetaan vasta, kun kaikki saaneet annoksensa. Pitkissä pöydissä riittää, että vierustoverit ja vastapäiset ovat saaneet annoksensa."
Asiantuntijana tapakouluttaja Kaarina Suonperä Tapaseurasta.
Vierailija kirjoitti:
"Kun istutaan pienissä pöydissä ruokailu aloitetaan vasta, kun kaikki saaneet annoksensa. Pitkissä pöydissä riittää, että vierustoverit ja vastapäiset ovat saaneet annoksensa."
Asiantuntijana tapakouluttaja Kaarina Suonperä Tapaseurasta.
Näinhän se toimii. Jos on tuttu porukka, voi emäntä/isäntä kehoittaa aloittamaan jo aiemmin.
Pöydästä kuitenkin noustaan kun viimeinen on lopettanut.
"Kyselin naiselta miten syksy on mennyt, miten menee töissä, onko matkasuunnitelmia jne joihin hän vastasi lyhyesti."
No eipä noihin voi vastata kuin lyhyesti, tai no ensimmäiseen voisi kysäistä ap:lta, että minkä vuoden syksyä tarkoittaa, koska tänä vuonna ei ole vielä edes syksy alkanut.
Muihin vastaisin, että hyvin, ja ei ole matkasuunnitelmia (miksi ap olettaa, että kaikki matkustelevat/ovat kiinnostuneita matkustelusta?).
Vierailija kirjoitti:
Olin ilmeisesti omaa tasoani viisaammassa seurassa istumassa iltaa. (Rapujahlat) kaikki muut paitsi minä ja kaverini uusi mies oli insinöörejä koulutukseltaan.
Siellä vaihdeltiin mielipiteitä eri rakennuksien arkkitehtuureista ja kyseltiin joko on käynyt katsomassa sen ja sen rakennuksen pohjapiirustukset ja mielipiteitä niistä. Itse rukoilin että kukaan ei kysyisi minulta mitään ja tämä kaverin uusi mies näytti toivovan samaa 😅
Sitten askarreltiin servetista rapuhattuja vai mitä ne oli kun jossain tekun bileissä joskus oli tehty niin ja kaikilla oli niiin hauskaa.
Keskustelu sujui kirjakielellä ja pelkkää small talkia koko ilta.
Tekosyyn varjolla lähdin hyvissä ajoin kotiin.
Ei minulla nyt sinällään tylsää ollut mutta tosiaan tuli sellainen olo etten ihan kuulu porukkaan.
Päälle kolmekymppisiä oltiin kaikki.
Vaikea uskoa, että insinööri bileissä noin. Eiväthän ne mitään hienostelijoita yleensä ole, fakki-idiootteja enemmänkin.
Miten on syksy mennyt? Jos multa olisit tota kysynyt niin olisin varmaan möläyttänyt että eihän se ole alkanutkaan vielä.
Lämmin ruoka aloitetaan syömään kun vieruskaveri on saanut annoksensa. Ihan vaan tiedoksi!