"Alkoholi heikentää unen laatua"
Näin olen lukenut ja monesti omakohtaisestikin todennut. Katsoin joskus jonkin ajankohtaisohjelmankin, jossa jollakin kehon monitorointimetodilla näytettiin, miten yksikin alkoholiannos vaikuttaa unen laatuun, muistaakseni ainakin niin, että uni on katkonaista. Mulla itselläni myös alkoholi on aiemmin vaikuttanut uneen niin, että herään joskus aamuyöllä, on vaikeaa saada unta ja aamulla väsyttää.
Oon koko aikuisen ikäni (olen nyt lähes 40) kärsinyt kausiluontoisesta unettomuudesta ja erinäiset asiat vaikuttavat herkästi unensaantiin ja -laatuun. Nykyään kuitenkin nukun melkeinpä parhaiten, jos olen nauttinut muutaman alkoholiannoksen. Nukahdan helposti, nukun yön heräilemättä ja herään aamulla virkeänä. Mun mielestä tää on häkellyttävää. Ehkä uneni laatu on normaalisti niin huono, että alkoholin vaikutuksen alaisena se on parempi?
Kommentit (25)
Iän myötä krapuloista on tullut sellaisia ettei saa nukuttua ilman lääkettä. Sunnuntain ja maanantain välisen yön olen tuosta syystä valvonut kymmeniä kertoja. Ei auttanut kuin hankkia napit. Sehän on suomessa laitonta että vaihtaisi päihteen miedompaan jonka käytöstä ei tule krapuloita.
Totta. Olen nyt vuoden juonut pullon viiniä joka ilta ja nukun tosi huonosti.
Mulla täsmälleen samat fiilikset kuin ap:lla. Arkisin ei meinaa millään uni tulla, mutta annas kun otan viikonloppuiltaisin sen 2 annosta (en ota enempää, muuten tulee krapula) niin nukahdan tosi helposti ja nukun kuin tukki. Omalla kohdalla alkoholi oikeasti parantaa unta, sanoi tutkimukset mitä vaan. Ja sen lisäksi olo toki muutenkin rentoutuu.
Itsellä ei vaikuta mitenkään, jos on 0 promillea veressä nukkumaan käydessä. Hiprakassa tietysti unen laatu on mitä sattuu. Nukahtamisvaikeuksiin alkooli saattaa auttaa, mutta varsinaista syytähän se ei poista ja esimerkiksi liian kuumassa nukkuu huonosti sekä selvänä että alkoholin vaikutuksen alaisena.
Minulla ei ole kerrostalo-yksiössäni mitään ilmastointia ja se on kesän hellejaksoilla kuuma kuin pätsi.
Silloin on niin tukalan kuumaa ettei pysty nukkumaan, mutta olen huomannut ja ottanut sen vakiintuneeseen käytäntöön että vedän iltaisin ennen nukkumaanmenoa aina ison pullon kossua tms.
Silloin pystyn nukkumaan melko hyvin kun en tiedosta miten kuuma se huone on.