Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Alkoholi heikentää unen laatua"

Vierailija
25.08.2019 |

Näin olen lukenut ja monesti omakohtaisestikin todennut. Katsoin joskus jonkin ajankohtaisohjelmankin, jossa jollakin kehon monitorointimetodilla näytettiin, miten yksikin alkoholiannos vaikuttaa unen laatuun, muistaakseni ainakin niin, että uni on katkonaista. Mulla itselläni myös alkoholi on aiemmin vaikuttanut uneen niin, että herään joskus aamuyöllä, on vaikeaa saada unta ja aamulla väsyttää.

Oon koko aikuisen ikäni (olen nyt lähes 40) kärsinyt kausiluontoisesta unettomuudesta ja erinäiset asiat vaikuttavat herkästi unensaantiin ja -laatuun. Nykyään kuitenkin nukun melkeinpä parhaiten, jos olen nauttinut muutaman alkoholiannoksen. Nukahdan helposti, nukun yön heräilemättä ja herään aamulla virkeänä. Mun mielestä tää on häkellyttävää. Ehkä uneni laatu on normaalisti niin huono, että alkoholin vaikutuksen alaisena se on parempi?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas nukun kuin tukki jos olen juonut. Selvänä pyörin kaikki yöt ja nukun 1-2 tuntia yössä.

Vierailija
2/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse taas nukun kuin tukki jos olen juonut. Selvänä pyörin kaikki yöt ja nukun 1-2 tuntia yössä.

Mulla ei ole ihan noin huono tilanne, mutta nukahtaminen on mulla vaikeaa, tai usein käy niin, että torkahdan, ja kohta herään vatvomaan kaikenlaisia ahdistavia asioita. Alkoholia nautittuani tätä ei tapahdu.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla aika samankaltaisia kokemuksia. Olenkin tulkinnut tuota niin, että runsas alkoholinköyttö (=kännittely) heikentää unen laatua, mutta kohtuullinen helpottaa nukahtamista eikä välttämättä heikennä unen laatua lainkaan. Ehkä jopa parantaa sitä.

Vierailija
4/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän ne lääkärit lässyttää mutta jokainen tuntee oman kehonsa toiminnan paremmin kuin yksikään valkotakki

Vierailija
5/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla aika samankaltaisia kokemuksia. Olenkin tulkinnut tuota niin, että runsas alkoholinköyttö (=kännittely) heikentää unen laatua, mutta kohtuullinen helpottaa nukahtamista eikä välttämättä heikennä unen laatua lainkaan. Ehkä jopa parantaa sitä.

Mitä nyt olen aiheesta lukenut, niin pienenkin alkoholimäärän pitäisi vaikuttaa negatiivisesti, ja kyllä se on mulla nuorempana vaikuttanutkin.

Ap

Vierailija
6/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin tuntuu vain parantavan

Vierailija
7/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin heikentää, enkä tajunnut sitä tarpeksi hyvin ennenkuin jokailtainen tissuttelu tuli tavaksi. Ainakin omalla kohdalla vaikeuttaa nukahtamista ja paria olutta suuremmat määrät ilallalla saavat heräämään liian aikaisin. Tutkimuksissa se vähentää syvää unta ja lisää heräilyä ainakin aamuyöstä. Jotkut ehkä nukahtavat helpommin ja nukkuvat alkuun sikeämmin mutta minulla se tosiaan haittaa myös nukahtamista määristä riippumatta.

Vierailija
8/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä herään alkuyöstä sydämentykytyksiin, jos olen juonut pari annosta. Siksi en juo juuri ollenkaan.

Vierailija
9/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin jos on stressiä tai kärsii unettomuudesta, voi alkoholi rentouttaa ja täten helpottaa nukahtamista sekä parantaa unenlaatua. Sellaiselle, joka nukkuu muutenkin hyvin, alkoholi taas on haitaksi.

Varo, että "yömyssyistä" ei tule tapa! Kroppa ja mieli tottuu nopeasti nukahtamiseen liittyviin rutiineihin, ja kemikaaleilla, jollainen alkoholikin on, kropan toimintoihin puuttumisessa on aina riskinsä.

Vierailija
10/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin jos on stressiä tai kärsii unettomuudesta, voi alkoholi rentouttaa ja täten helpottaa nukahtamista sekä parantaa unenlaatua. Sellaiselle, joka nukkuu muutenkin hyvin, alkoholi taas on haitaksi.

Varo, että "yömyssyistä" ei tule tapa! Kroppa ja mieli tottuu nopeasti nukahtamiseen liittyviin rutiineihin, ja kemikaaleilla, jollainen alkoholikin on, kropan toimintoihin puuttumisessa on aina riskinsä.

Mä en juo viikolla alkoholia ollenkaan, vain viikonloppuisin, joten ei tule tavaksi!

Ap

Vierailija
11/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unenlaatu voi olla heikompaa vaikka uni olisi syvempää. Eri univaiheita pitää aivojen kannalta olla tietyssä suhteessa ja alkoholi sekoittaa tämän. Sammuminen ei lataa aivoja, vaikka uni on syvää. Pienikin määrä sotkee unirytmiä.

Vierailija
12/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
13/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi sopii parhaiten työstressin hoitoon. Kun ottaa illalla pari lasia viiniä, työhuolet lähtevät mielestä, uni tulee silmään ja aamulla herää varhain uuteen stressintäyteiseen työpäivään.

Vierailija
14/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikko unen laatu ei tarkoita etteikö saisi unta vaan sen huomaa parhaiten siitä ettei seuraavana päivänä ole ihan yhtä skarppi ja pirteä eikä keho/aivot palaudu yhtä tehokkaasti. Itse huomaan kyllä tämän jo muutamasta alkoholiannoksesta edellisenä päivänä. Jos taas unensaanti vaatii muutamaa annosta, silloin kyse jo alkoholismista tai alkavasta sellaisesta, ei olla tottuneita menemään nukkumaan selvinpäin.

Vierailija
15/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tuttuja juttuja nämä (selailin artikkelia), vain unohtuneita asioita – mulla on huonon nukkumisen takia muisti heikentynyt havaittavasti. 

Mutta tosiaan havaintoni omasta virkeydestä ja olosta ovat ihan erilaiset: kuten nro 14 sanoi, seuraavana päivänä ei ole yhtä skarppi ja pirteä – no, mä olen paljon pirteämpi kuin viikolla, vaikka olen nukkunut lyhyemmän yön. Ei väsytä yhtään, on tosi hyvä ja levännyt olo.

Kai tämä sitten tarkoittaa sitä, että normaalisti mulla unenlaatu on niin heikko, että alkoholia nautittuani se on jopa parempi, vaikkei hyvä silloinkaan.

Ap

Vierailija
16/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni huvittaa nuo "tutkimukset", kun omat ja lähipiirin kokemukset on ihan päinvastaisia. Kyllä viinilasillinen illalla on ihan parasta unilääkettä, enkä todellakaan herää ennen kuin kello soi. Aamulla on aina levännyt olo. Ihan kuin näillä "tutkimuksilla" yritettäisiin vaikuttaa ihmisten juomatottumuksiin. Ei mene läpi.

Vierailija
17/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni huvittaa nuo "tutkimukset", kun omat ja lähipiirin kokemukset on ihan päinvastaisia. Kyllä viinilasillinen illalla on ihan parasta unilääkettä, enkä todellakaan herää ennen kuin kello soi. Aamulla on aina levännyt olo. Ihan kuin näillä "tutkimuksilla" yritettäisiin vaikuttaa ihmisten juomatottumuksiin. Ei mene läpi.

Unen laatua voidaan kyllä seurata erilaisilla mittareilla (esim. EEG), että en nyt ihan "tutkimuksista" puhuisi.

Ap

Vierailija
18/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unenlaatu voi olla heikompaa vaikka uni olisi syvempää. Eri univaiheita pitää aivojen kannalta olla tietyssä suhteessa ja alkoholi sekoittaa tämän. Sammuminen ei lataa aivoja, vaikka uni on syvää. Pienikin määrä sotkee unirytmiä.

Tunnin unet yössä selvinpäin ei myöskään lataa aivoja.

Vierailija
19/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin luulin että nukahdan paremmin alkolla. Sitten lopetin juomisen kokonaan (en ollut siis mikään juoppo) ja vasta nyt tiedän mitä on kunnon syvä ja palauttava uni.

Join muutamia annoksia n. 3krt viikossa enkä juomattominakaan päivinä nukkunut niin hyvin kuin nyt raittiina.

Vierailija
20/25 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukun hyvin ja sikeästi, jos olen ottanut alkoholia. En heräile yöllä. Aamulla on virkeä olo ja yleensä juhlimisen jälkeisenä päivänä tykkään siivota ja tehdä muuta hyödyllistä. Krapulasta ei tietoakaan. Juon alkoholia pari kertaa kuussa.

Ehkä tolla tarkoitetaan säännöllistä alkoholin käyttöä, eli tissuttelua?