Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimia, jos pieni lapsi on nähnyt jotain sopimatonta?

Vierailija
24.08.2019 |

Nyt ei puhuta mistään vanhempien yllättämisestä sänkypuuhista vaan paljon pahempaa.

Olen varjellut lastani tosi tarkasti kaikelta vaaralliselta, käskenyt miestä piilottamaan tietynlaiset pelikonsolipelien kannet, asentanut lapsilukkoja sinne sun tänne ja nyt pääsi sitten käymään näin.

Meillä oli siis kirjahyllyssä kirja, joka kertoi keskitysleiristä. Olin lukenut kirjan varmaan lähemmäs kymmenen vuotta sitten, enkä todellakaan muistanut, että se sisältäisi kuvia. Siksi olenkin uskaltanut pitää sitä vielä hyllyssä, kun olen vaan ajatellut, ettei lapsi osaa vielä lukea.

Kuinka ollakaan, hän tulee luokseni kirjan kanssa ja kysyy, mikä kuva tämä on. Kuvaan on piirretty todella selkeästi keskitysleirin raaimpia kidutustapoja, yhdessä niistä oman lapseni ikäinen lapsi uhrina.

Otin kirjan nopeasti pois ja sanoin, että se oli vaan jokin piirros. Myöhemmin kysyin lapselta, mitä kuvassa olikaan, kun en muka itse ehtinyt nähdä kunnolla vähän kuin selvittääkseni, hahmottiko ja käsittikö hän kuvasta mitään. Hän sanoi nähneensä siinä rakennusmiehiä, eikä ole ainakaan tämän päivän aikana puhunut asiasta mitään sen enempää tai vaikuttanut olevan mietteissään tms.

Tämä tuntuu minusta niin pahalle. Mitä luulette, mahtaako tuollainen 4-vuotias kärsiä tästä jotenkin nyt tai joskus tulevaisuudessa? Pitäisikö kuva ottaa vielä puheeksi ja jos niin miten ihmeessä selittää moista kuvaa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mieti vaikka että joitain lapsia tapetaan, hakataan jne- siihen verrattuna tuo ei ole yhtään mitään. Eikä muutenkaan vaikuta mihinkään mitenkään.

Vierailija
2/10 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai lapsi siitä kärsi, jos kertoo historian tapahtumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmistaisin vielä sen, muistaako hän kuvaa, ja onko hänelle jäänyt jotain ajatuksia siitä.

Ei kannata kertoa kuvasta enempää, sillä saatat tehdä enemmän vahinkoa. Ei noin pienellä ole vielä käsitystä kidutuksesta, eikä sellaista kannata kertoa.

Vierailija
4/10 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osoita asiaan enää mitään mielenkiintoa. Jos jatkuvasti kyselet, lapsi muistaa sen uudestaan ja uudestaan.

Vierailija
5/10 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi näki rakennusmiehiä. Mikä trauma siitä jäis.

Vierailija
6/10 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi mitään. Lapsesta kasvaa Oskar Dirlewangerin ihailija.

Vierailija
7/10 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsi ymmärrä mitä kuvassa tapahtui jos ei ennen ole saanut selitystä vastaavalle näkemälleen. Eli jos lapsi ei ole nähnyt kidutusta ja saanut siihen selitystä, ei hän nytkään tajunnut kuvasta muuta kuin käänsi hahmot lapsekkaassa mielessään rakennusmiehiksi, jotka olivat lähimpänä hänen käsitystään kuvan tapahtumista. Jos kuvassa olisi ollut vaikka värillisenä verta, olisi hän luultavasti kääntänyt sen maaliksi tai kastikkeeksi.

Älä ota asiaa en puheeksi ettei lasta ala vaivata.

Vierailija
8/10 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota puheeksi. Hän ei koko asiaa muista, jos et muistuta.

Vierailija
9/10 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5 Kerro sille elämästä. Se onkin pelottava tarina.

10/10 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin näin kuin täällä neuvotaan. Jos lapsi ei ota asiaa esille, niin olen hiljaa. Lapsen maailmassa tommoset unohtuu ja tulee uusia juttuja joka päivä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi